Bukefalos 28 år!

Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.

milly

Trådstartare
Jag ska givetvis ta hjälp med det, när vi kommer till det, men är så nyfiken på hur man börjar lära en unghäst samling/att bära ryttaren på korrekt vis?
Inom akademiska ridkonsten... men förklara gärna också hur det går till inom tävlingsdressyren, är ju intressant att veta skillnaden. :)

Förstår att man börjar från marken inom akademiska? Men hur gör man?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det finns säkert andra som har tid att berätta för dig hur man gör. Jag ska snart iväg till jobbet.
Men jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare till att börja med, så att du själv lär dig se när du (och hästen) gör rätt. Litteratur i ämnet finns det en hel del.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Som sagt - jag SKA givetvis ta hjälp av tränare sen. Jag har inte långt till Hällekis där Christofer Dahlgren och Rebecca Östhammar håller till ;) och vill gärna vidareutbilda min häst med hjälp av dom.
Men tills dess är jag bara nyfiken på att veta hur det går till...
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Alltså, iallafall inom "vårt" (läs: generellt inom AR och säkert många andras) tankesätt så ska ju all skolning bland annat leda till att hästen ökar sin samling och bärighet! :p
Så frågan tycker jag blir ganska stor/generell.

Jag tycker iallafall man börjar med att checka av och utveckla grunderna utifrån hur dagsläget ser ut. Ex. balansen, lösgjordheten, rakriktningen, att signalerna fungerar (men det hoppas man ju är bland det första man lärt in! ;) ), börjar med att korta-länga steget på den nivå man klarar av, och därifrån lär man sig känna om det är någon idé att "träna samling" eller om man fortfarande bör träna på pusselbitarna innan, och hur mycket samling hästen isåfall klarar av.
Träna förberedande mot samling tycker jag man kan göra nästan direkt, om man har det som mål blir det ju rätt naturligt att se grunderna som förberedande för samling. Men det kommer ju knappast bli någon samling att tala om innan man tränat en hel del grunder, även om man kanske får till grundbalansen eller grundbärigheten/rakriktningen bättre och bättre på vägen dit (så det känns samlat i jämförelse).

Att "träna samling" kan alltså i mina ögon vara allt från att vara noggrann och systematisk när man rider en vanlig ridväg eller lära hästen hur den ska svara på en signal, till att sitta och träna piaff eller piruetter. Beror på vilket syfte och mål man har i det man gör helt enkelt! :)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag ska givetvis ta hjälp med det, när vi kommer till det, men är så nyfiken på hur man börjar lära en unghäst samling/att bära ryttaren på korrekt vis?
Inom akademiska ridkonsten... men förklara gärna också hur det går till inom tävlingsdressyren, är ju intressant att veta skillnaden. :)

Förstår att man börjar från marken inom akademiska? Men hur gör man?
En unghäst är inte färdig för samling- knappt för att ridas alls.
den ska först stärkas som ridhäst, sen kan man sakta börja att ändra på viktfördelningen på framdelen vs. bak.

Kan en häst inte länga sig såsom den kan göra utan ryttare- är det ryttaren som inte kan hjälpa den tillräckligt att hålla balansen.

Det finns inga genvägar utan korta repriser o övergångar stärker den.

man kan o bör inte börja med det allra svåraste o mest belastande för att sen tro att det kan behållas när man rider framåt.

Jag fattar inte fascinationen över att vilja rida piaff o skolor som ej rids i samlande syfte o inget mer. Vad vill hästen?
Jo springa. använd det. vänta vänta vänta. då kommer samlingen med tiden, men för det krävs bjudning o då får man inte heller bli kvar i handen- bromsa samtidigt.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nu läser jag säkert in konstiga saker för jag har svårt att hänga med i ditt inlägg, men jag tänker som så att man måste ju inte heller ta bort bjudningen "bara" för att man inte rider i det jag tänker som dressyrtempo, utgår ifrån ganska friskt tempo så att säga. Sen är det såklart lätt hänt att man tar bort bjudningen ändå om man behöver jobba på sits/kroppskontroll/tajming/få mer rutin och känsla i allmänhet osv. Det finns ju olika defenitioner på att "rida framåt". Och jag håller med om att hästen ska tänka framåt innan man börjar samla, ha lärt sig kliva på framåt med sina bakben. Även om det inte nödvändigtvis har med vilket tempo man rider i att göra. :)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

En unghäst är inte färdig för samling- knappt för att ridas alls.

Que? Jag undrade ju hur man BÖRJAR lära hästen bärighet/samling? Nånstans börjar det väl? Det är väl ganska viktigt att hästen lär sig bära ryttaren rätt ganska snart?

Nu kan det hända att jag använder fel ord/benämning på saker o ting men det är detta jag menar (hittade det efter jag skrev tråden) där Christofer Dahlgren håller på med inridning av en häst och jobbar redan med att hästen ska söka sig framåt/nedåt och vad jag förstod är det för att hästen ska gymnastiseras för att kunna bära en ryttare bättre (sen är ju samling något annat, det förstår jag med... särskilt i skrivande stund... då jag börjar tänka lite på det ;) ):
http://www.youtube.com/watch?v=KSC8sIlVK-s
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag läser snabbt och är morgontrött så jag missförstår dig kanske. I så fall ber jag om ursäkt.

Men, man får ALDRIG ta bort bjudningen. Aldrig, aldrig, aldrig. Oavsett vad. Har man problem med sitsen så måste man lösa det på annat sätt. ALDRIG någonsin bromsa för att kunna sitta i sadeln. Då är det betydligt mycket bättre att rida lätt och prova att sitta ned korta bitar samt träna sin kropp på andra sätt tills man fått bättre balans.
Man ska inte färväxla bjudning med springa fort. Man kan begära ett mycket kort tempo, MEN bjudningen MÅSTE finnas där.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Utbildningsskalan är bra att plugga in.
Vägen mot samling börjar från början, allt arbete syftar till att bygga upp och stärka hästen. I takt med att hästen blir starkare, om den utbildas enligt utbildningsskalan, så kommer den att bli mer och mer bogfri och bärig. När man börjar med den unga hästen så är prio 1 att hitta den takt där hästen kan slappna av och balansera upp sig. När jag tittar på videon du lade in (såg ej riktigt hela) så skulle jag vilja se mer ridning rakt fram, framförallt i galoppen. Ridning på böjda spår kommer pö om pö i takt med att hästen orkar mer och mer. Ridning rakt fram främjar bjudningen mer och gör det lättare för den unga hästen att bära upp sig.

Men jag kanske missförstår din fråga?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Hästar som rids första året framåt ute i skogen av världens skogsmulleryttare i travhästform är 1000 gånger lättare att utbilda till samling och trevliga dressyrhästar sen än de som rids på "ar" vis från början.
Allt annat är lätt att rätta till FÖRUTOM bristen på framåtbjudning.

//Linda....Som verkligen, verkligen fått lära sig rida en massa olika pållar nu...
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag läser snabbt och är morgontrött så jag missförstår dig kanske. I så fall ber jag om ursäkt.

Men, man får ALDRIG ta bort bjudningen. Aldrig, aldrig, aldrig. Oavsett vad. Har man problem med sitsen så måste man lösa det på annat sätt. ALDRIG någonsin bromsa för att kunna sitta i sadeln. Då är det betydligt mycket bättre att rida lätt och prova att sitta ned korta bitar samt träna sin kropp på andra sätt tills man fått bättre balans.
Man ska inte färväxla bjudning med springa fort. Man kan begära ett mycket kort tempo, MEN bjudningen MÅSTE finnas där.

Vi kanske använder olika ord för samma sak, eller lägger lite olika innebörd i "samma sak" i praktiken.
Att aldrig någonsin bromsa "i onödan" är ju t ex inte något jag ser som överhuvudtaget genomförbart i alla lägen så det är något jag kan se mellan fingrarna med även om jag håller med om att det alltid är eftersträvansvärt att rida så. Inget jag ser som dömt till att ta bort framåtbjudningen, för att förtydliga. Då tycker jag det är ännu värre att ofta använda motstridiga hjälper (gå-gå inte) eller "låsa" hästen genom att använda hjälper som ligger kvar, eller be om saker med så dålig tajming och i så dåliga lägen att hästen inte kan svara på det.

Att bjudning och "springa fort" inte är samma sak är vi överens om. :) Resten känns mest som en fråga om smaksak eller olika erfarenheter, eller kanske snarare olika värderingar av detaljerna.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Hästar som rids första året framåt ute i skogen av världens skogsmulleryttare i travhästform är 1000 gånger lättare att utbilda till samling och trevliga dressyrhästar sen än de som rids på "ar" vis från början.
Allt annat är lätt att rätta till FÖRUTOM bristen på framåtbjudning.

Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter men vill tillägga att oavsett vilken inriktning man rider eller vilka metoder man väljer så finns det alltid bra och dåligt utförande av det i praktiken, och massvis med gråzoner.

Men jag håller med om att det finns risk att glömma bort grundläggande värderingar till förmån för andra om det utförs på ett mindre bra sätt.
Sunt förnuft och "hästkunnande" är det ju oavsett vad man pysslar med för inrikning.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Då tycker jag det är ännu värre att ofta använda motstridiga hjälper (gå-gå inte) eller "låsa" hästen genom att använda hjälper som ligger kvar, eller be om saker med så dålig tajming och i så dåliga lägen att hästen inte kan svara på det.

Det du beskriver här kommer att leda till tappad bjudning. Vilket också "handbromsen i" kommer att göra.
Du skrev något om att bjudningen inte är så viktig om man sitstränar mm. Och där håller jag inte alls med. Sitsträningen och ens egen dåliga balans får inte gå ut över bjudningen. Jag tycker inte att man kan göra avkall alls på bjudning. Och jag undrar om du inte ändå blandar ihop bjudning med att "rida på framåt"? Som sagt, tempot kan kortas kortas kortas, MEN bjudningen måste finnas. Annars blir det tass, tass, tass och oengagemang istället.
Det går aldrig att få hästen lösgjord och raktiktad utan bjudning. Och därmed kan man heller inte komma till samling.
Framåtbjudning är framåtbjudning och har inte särskilt mycket med tycke och smak att göra. Det finns faktiskt inga genvägar...


/Solis, som hoppas att hon inte låter hård nu, det är inte meningen. ;)
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Menar du utifrån något jag har skrivit tidigare eller utifrån mitt ovanstående inlägg?
Jag tror ju helt klart en häst har större chans att ha bra bjudning ju bättre sits ryttaren har utifrån stabilitet+rörlighet dvs kroppskontroll och inverkan. Fast bjudning ser jag som grovt översatt arbetsvillighet och viljan att röra sig/"jobba". Med tanke på att jag själv inte har någon höjdarsits och ändå har jobbat stenhårt på det ffa senaste året så kan jag utifrån det säga att nja, bjudningen har inte blivit bättre utefter att sitsinverkan förbättras, för den tyckte jag var hyfsat lätt att få till redan innan. Men däremot påverkas såklart prestationerna något enormt och vilka förutsättningar man ger hästen. Vilket man nog skulle kunna säga sätter en annan lägstanivå för vad man kan be om innan bjudningen går förlorad, och i hur många situationer - utifrån vad man själv som ryttare kan hantera. Därmed inte sagt att sitsen inte påverkar alls, för jag tror säkert att olika sitsar påverkar olika också beroende på vad man har för sitsbrister.
Men om man räknar riktiga bjudnings-dödare så tror jag det är bra mycket värre att sitta och bromsa samtidigt som man driver, vara dålig på eftergifter eller allmänt ligga kvar med hjälper, vara motsägelsefull (vilket man såklart kan vara utifrån sitsen också) eller kräva fel saker utifrån timing, situation eller utbildnings-/styrkenivå. Det senare avser ju också att inte kräva för mycket utifrån vad man som ryttare har kroppskontroll till så man är dömd på förhand att behöva sitta och bromsa bromsa eller störa hästen i krävande moment.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

sig/"jobba". Med tanke på att jag själv inte har någon höjdarsits och ändå har jobbat stenhårt på det ffa senaste året så kan jag utifrån det säga att nja, bjudningen har inte blivit bättre utefter att sitsinverkan förbättras, för den tyckte jag var hyfsat lätt att få till redan innan. .

Men det beror nog lite på hur man sitter, man kan sitta för ögat snyggt och ändå verka bromsande och man kan faktiskt sitta rätt kasst men ändå inte inverka så bromsande med sitsen.

Upplever du att bjudningen inte blivit bättre med bättre sits så kan det ju antingen bero på att du inte inverkade så bromsande med sitsen innan eller att du fortfarande inverkar bromsande och därmed inte känner skillnad.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Vad vill hästen?
Jo springa. använd det. vänta vänta vänta. då kommer samlingen med tiden, men för det krävs bjudning o då får man inte heller bli kvar i handen- bromsa samtidigt.

:bow:
Jag snor över detta till "bästa råd-tråden" för att det är så klokt och enkelt formulerat. Detta är som de första bilövningarna när man kryper fram på ettan och känner av lägena gas/koppling. Bromsar man då så "tappar man bilen". Uttjatad jämförelse perhaps, men den ÄR bra.......
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Que? Jag undrade ju hur man BÖRJAR lära hästen bärighet/samling? Nånstans börjar det väl? Det är väl ganska viktigt att hästen lär sig bära ryttaren rätt ganska snart?

Nu kan det hända att jag använder fel ord/benämning på saker o ting men det är detta jag menar (hittade det efter jag skrev tråden) där Christofer Dahlgren håller på med inridning av en häst och jobbar redan med att hästen ska söka sig framåt/nedåt och vad jag förstod är det för att hästen ska gymnastiseras för att kunna bära en ryttare bättre (sen är ju samling något annat, det förstår jag med... särskilt i skrivande stund... då jag börjar tänka lite på det ;) ):
http://www.youtube.com/watch?v=KSC8sIlVK-s

Hoppas att du inte har det där som en förebild:confused: Det är ingen bra unghästträning alls och det visar väl tycker jag hur det systemet faller om man skulle försöka följa det som utbildning:cool:

Vad tjänar det första till? Häste sänker nacken när den är i balans, alltså är balansen viktigast, skit i huvudet.

Att trava runt runt och försöka trixa ner nacken är helt förkastligt på en unghäst, ut i skogen och trava där, raka spår, även på ridbanan, och ev böjda spår ska vara stora, stora volter stora bågar. Balans, först av allt.

Och galopp på volt och så liten volt, ut i skogen, återigen, eller rid åtminstone raka vägar och stora stora volter. Skit i huvudet....

Jag blir helt beklämd om det där är unghästridning man lär ut:confused:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Hästen på filmen snurras på en sdn liten volt att den blir halt:crazy:

Sökningen som AR innefattar är inget självändamål!

den måste kunna bära upp sig innan o hur låg formen kan vara beror på styrka o hur pass ryttaren har avvägt tempot o stöttar dens balans.

Travar man- skriver trav för att i skritten som är fyrtaktig spelar det ingen större roll, måste den bära upp sig bakifrån- kliva under sig. Rider man för sakta kan den inte göra det o blir då bara framtung med dålig rygg med på köpet.

Jämför en låg form med Snövit där Toker sitter på Prosit.
När Toker hänger för långt framåt måste Prosit hålla i honom- ta tillbaka honom till balans.
Prosit är hästen bakben o rygg.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

:bow:
Jag snor över detta till "bästa råd-tråden" för att det är så klokt och enkelt formulerat. Detta är som de första bilövningarna när man kryper fram på ettan och känner av lägena gas/koppling. Bromsar man då så "tappar man bilen". Uttjatad jämförelse perhaps, men den ÄR bra.......

Samtidigt är en häst en häst;)
om den tillåts springa eller öka mellan varven kommer den att vänta- för den vet att den kommer att få göra så- dragläge uppstår. Man drar upp fjädern på leksaken ett par varv.

så ja... inget konstigare än....övergångar:rofl:

Hmmm. Det hela måste tas tillvara på av ryttarens bål o timing. konsten att få fartenergin att istället växa på höjden.

Åh vilket härligt pass jag hade idag, med en atletisk oerhört ambitiös häst. som jag synkade med nästan hela tiden- red den på bakdelen( nja men den känslan. min rumpa var på dens bakben) i vad än vi gjorde- fantastisk känsla:love::banana::love:
Med den som jag nu har haft i NITTON år:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

En unghäst är inte färdig för samling- knappt för att ridas alls.
den ska först stärkas som ridhäst, sen kan man sakta börja att ändra på viktfördelningen på framdelen vs. bak.

Den ska först stärkas som ridhäst?
Hur i hela friden stärker du en ridhäst utan att rida den i korrekt form?

Att rida en häst ur form och på framdelen bryter ner den - oavsett ålder.

Prioritet nummer ett är att omfördela vikten från fram tillbakdel och är hästen inte utvecklad nog att bära vikt bak är den knappast utvecklad nog att bära samma vikt på framdelen.

Är hästen outvecklad bör man istället anpassa ridtiden till hästens förmåga - små korta pass med fokus på att hästen skall bära sig korrekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 523
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp