Hur bra pratar en 2-åring?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Den del i hjärnan där talcentrat sitter utvecklas sent, om man jämför med andra olika hjärnfunktioner.

Det är mao helt individuellt från barn till barn.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Det är individuellt, ja.. Och yngre syskon är oftare sena än första barnet - de beröver ju int etala bra för att göra sig förstådda... :crazy:
Min iofs bara 1½ år gamla dotter säjer inte mkt mer än öööh och äääh.. Och Bääääh.. :p Men hon förestår nästan allt vi säjer och är VÄLDIGT duktig på att göra sig förstådd med hjälp av ljud och kroppspråk... :D
Selma å andra sidan (storasyster) var väldigt tidig med språket och hade nog 100 ord o ordförrådet vid 1½ års ålder...
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Asa_S skrev:
Är inne på min tredje 2-åring och har inte brytt mig speciellt mycket om att han inte pratar så mycket. Eller han pratar mycket, men inte med ord. Men sedan såg jag supernanny, och där förväntade man sig att en 2-åring skulle säga "förlåt". Sedan träffade vi en annan 2-åring på midsommarafton och hon pratade med 3-ordsmeningar, även om det var otydligt kunde man oftast utan större problem räkna ut vad hon sa. Min 2-åring säger pappa, mamma, tata, tätä, tutu, nurn-nurn, da och nej och sedan är det inte så mycket mer.

Inte för att jag är speciellt orolig :cool: , men hur mycket pratar era 2-åringar?

Alla barn är olika! Min flicka pratade hela tydliga meningar när hon var 1 år, vilket BVC-tanten aldrig varit med om tidigare :eek:

Sonen, å andra sidan, var lite senare med talet, men läste flytande vid 3 års ålder... :smirk:
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Cassandra är lite drygt 2 och hon pratar oupphöerligt :D Långa ganska tydliga meningar. 5 och 6 ords meningar säger hon ofta. Ibland blir de ännu längre, men det är mer sällan. Men jag pratar mycket med henne hemma. Jag har aldrig pratar barnspråk utan använder de ord som saker heter på riktigt även om jag pratar långsammare och tydligare när jag pratar med henne. Men det jag är mest fachinerad av är att hon vet vad alla saker i stallet ska användas till. Hon pratar ungefär lika mycket som jag gjorde i den åldern, men i stallet ligger hon lååångt före :bump:
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min äldsta pratade likadant som han gör nu när han var två år, nu är han åtta, dvs han var väldigt tidig med mycket bra tal, tydligt, rätt grammatik och långa meningar.

Den lille sade inte något just när han var två, ungefär som din. När han var 3 var det som att dra ur proppen, han pladdrade oavbrutet men ingen hörde vad han sade. Nu är han 4,5 och pratar ganska bra, men ff rätt otydligt.

Det variera med andra ord :)
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

Min syterson på 20 månader (av hankön) pratar nu 3 ords meningar, och han pratar mycket! Bilmärken har han bättre koll på än jag :smirk: Även motorljud, det är stor skillnad på flygplan och helikopter surr.... Han hör surret och talar om vad det är och sedan letar han rätt på dom i luften.
 
Sv: Hur bra pratar en 2-åring?

hi hi ju fler syskon, desto mindre/sämre prat :p
Det sköter ju de andra så bra eller hur :angel:
Det ordnar sig med tiden alla är olika :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 618
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 363
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 439
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp