Hur dyr är er jul?

purity_666

Trådstartare
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?
 
Hos oss blir det en billig jul då vi inte är så många och alla är vuxna. Jag har fyra personer att köpa julklappar till och har ett maxbelopp på 100 kronor vardera.
Kärbon får en matlåda av sitt jobb så det kompletterar vi med det som behövs, såsom Janzon, skinka, köttbullar osv. Eftersom vi är så få som firar julafton så köper vi färdig mat och bara så där lagom. Det är så tråkigt med mat som blir över och som ingen vill ha. Så hos oss blir det en billig jul :).
 
Julmat+godis går väl på kanske 800:- (2 vuxna och en 1-åring, men då lär den räcka i ett par dagar :D). Sedan har vi budget på julklappar med 1500:- till varandra och 1000:- till barnet (fast det hamnade på cirka 800 och då är 400:- av det kläder som han behövt oavsett). Resten får presenter för mellan 50:- och 100:- var. Så totalt ... kanske 5500?
 
Jag och sambon lägger nog runt 3-4000 på julklappar fördelat på drygt 20 personer varav tolv barn. De flesta vuxna får välgörenhetsklappar, t.ex. UNICEF-gåvor medan ungarna får något de önskat sig. Vi köper ingenting till varandra (jag tror det var så vi bestämde i alla fall, annars sitter jag pyrt till... :p ).

I övrigt lägger vi inte en spänn på mat, godis eller liknande eftersom vi åker hem till min släkt över jul. Resan upp kostar förvisso en del men den kostar ju samma oavsett om det är jul eller inte.
 
Inte fullt 14 000 ;)

Barnets kusiner får ju ha lite presenter, de är mellan 1-7 år och jag handlar lite målargrejor, lego och böcker för ca 150 kr per barn, totalt 700 kr.

Min man får en present eftersom jag httade en grej jag vet att han vill ha. En rätt onödig pryl för 800 spänn, men det är han värd! Jag tror inte han har köpt nåt till mig och det stackars barnet på snart 2 år får inte heller nåt av oss utan får nöja sig med presenter från släkten.

Julmiddag äter vi här, vi står för det varma plus dryck, det kalla tar gästerna med sig. Skulle gissa att jag handlar mat specifik för detta tillfälle för ca 1000 kr, kött är rätt dyrt om man vill ha lite kvalité. Det som blir över tar vi med till julmiddag nr 2 dagen efter så pengen räcker lite längre än det först verkar.

Sen skickade vi faktiskt julkort iår, det gick nog på 300 kr.

Totalt tror jag våran lilla familj spenderar ca 3000 för att fira denna högtid.
 
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?

Svår fråga. Eftersom vi lägger runt 2500 kr per vecka på maten året om, är det inte samma "chock" för mig att höra. Vi har ett högst begränsat julbord så det blir inte dyrare än normalveckan. Hatar att äta rester mer än en gång efter, så det får absolut inte bli en massa mat över.

Vi köper ganska få julklappar - men det blir ändå dyrt, säkert en tusenlapp per individ. Stor andel av presenterna är upplevelser av olika slag - vi har mer och mer slutat att köpa "prylar".

Spekulation: Kanske 9-10.000 kr för 6 personer (2 vuxna och 4 barn). Julmat, julklappar och annat i samband med julen.
 
Min julhysteri ökade matkontot med ca 500.present kontot till andra med ca 300kr och till mig själv med 103.000kr :eek: ,jag har både öppnat och monterat min present :D (ett Ballingslv kök till nya huset) så jag hoppas jag kan ge mig själv vitvarorna i födelsedags present.
 
Har handlat julmat för ca 400kr till mamma och mig. Julklappar till mina syskonbarn i tonåren går på ca 1300kr och sedan tillkommer klappen i secret santa och slutligen har jag skickat julkort för 90kr.
 
Tidigare jular har vi landat på ca 12000:- i julklappar (många personer som ska ha) nu har vi begränsat till att enbart barnen ska få så julklapparna landar på ca 1500:- plus julmat. 3000:- kanske?
 
Ligger nog kring 2000-2500 kr för min jul, inkl julklappar, julmat, godis, pynt osv. Men då är jag klar med klapparna långt innan, hade aldrig haft råd att sista minuten-handla som många andra gör O_o
 
Oj, vår totalkostnad är 3000kr. Det är julklappar till 6 barn och 4 vuxna, julmat, godis osv.

Men räknas bilkostnaden in, så är det ytterligare 1500kr :meh: Men nu har det kollats över på verkstad så det finns inga fler fel, så förhoppningsvis kan den besiktas nästa måndag. Men den summan är redan betald då besiktningen blivit framflyttad 3 ggr redan :down:
 
Hm. Bra fråga! I år blir nog min jul rätt billig, jag kör inte "hem" till Norrland den här julen så jag sparar ju flera tusen i bensinkostnad. Ungarna får varsin julklapp (inte köpt nån än! :banghead:), mamma får en schal jag virkat själv så där är bara garnkostnaden, och pappa lär nog få en bok som vanligt. Jag har föralldel köpt lite grejer åt hunden häromdan (kloslip, ett par leksaker, en spårbok och tuggisar) som jag motiverade för mig själv med ett slags "äh, det är ju jul!"-axelryckning, men sanningen är väl att jag hade köpt de sakerna ändå - fast kanske inte alltihop på samma gång...

Jag är vegetarian, så julmat är just inte för mig. Jag gillar pepparkakor och saffransbullar, det lägger jag kanske lite julpengar på... Nötallergi, så sånt kommer inte in i huset, och jag har upptäckt att jag får migrän av julmust (:arghh:) så sånt blir det inte heller, men dadlar och fikon ska jag nog köpa hem lite ändå. Tror det är allt faktiskt!

Kan inte säga exakt hur mycket pengar det rör sig om, men det kan inte vara många hundringar mer än om det inte varit jul ändå. Känner mig rätt nöjd. :D
 
Min jul är billig, dels är min ekonomi begränsad men sedan är jag också rätt bra på att prioritera och välja vad jag vill spendera pengar på och till vilka. Jag ger inte julklappar av något slags tvång utan för att jag vill. Ibland hittar jag inte något som jag känner passar till en viss person, och då ger jag inget. Jag vill hitta något och känna att just det här vill jag ge just den där personen. Jag är kreativ och pysslig så jag kan åstadkomma uppskattade julklappar till en rätt billig peng på egen hand också.
Är inte förtjust i julmat och firar jul hos mina föräldrar så det blir ingen extra kostnad för mig så. Däremot älskar jag att baka både julgodis och diverse kakor, så det lägger jag gärna lite pengar för att kunna bjuda familj och vänner på.

Mina föräldrar lägger mycket pengar på julen. Både julklappar och mat, men de väljer att göra det. De tycker att det är roligt och de är duktiga på att träffa rätt med julklapparna, det är alltså inget vansinnigt konsumtionstvång utan vettiga saker som de vet att man behöver eller vill ha. De ger för att de vill ge, ingen av oss i familjen förväntar sig eller kräver det.
Julmat uppskattar de också mycket och ser framemot varje år. Det tycker jag är det viktiga. Att om man spenderar mycket gör det för att man tycker att det är roligt, för att man mår bra av det. Inte för att man tycker att man ska, måste eller borde. För att man vill.
Julen är min familjs stora högtid, och vi har åtminstone de senaste tio åren haft stressfria jular utan måsten. Är väldigt tacksam för det.
 
Vi åker alltid till våra familjer på julafton, juldagen & annandagen, separerade föräldrar + min familj. Så vi lagar ingen mat eller så, men julklapparna har för mig gått loss på ca 5500kr & för sambon ca 4-5000kr. Så totalt ca 9-10.000kr.
 
Vi landar på strax under 5000 kr och det är då på julklappar åt 7 personer.
Ungarna börjar bli större och kan numera önska sig något dom vill ha.
Och nu ville dom ha dyra prylar, men då får dom också mindre julklappar. Vi brukar hålla oss till en viss summa per barn.
Sedan köper jag det som jag tror folk skulle uppskatta även om det kostar. Är väl ingen mening med att köpa sånt dom inte vill ha bara för att det är billigt. Då köper jag hellre en julklapp dom vill ha även om den kostar mer.

Julmat lägger vi ingenting på. Äter hemma hos min mans föräldrar. Det enda vi köper är väl julskinka att ha på smörgåsen och risgrynsgröt. Jag är alldeles för lat för att göra egen.

Och varje år säger vi att vi ska minska ner på julklapparna. Det går väl sådär. Men vi har kommit så långt att jag och mannen inte ger något någon julklapp till varandra. Alltid något :p

Mina svärföräldrar lägger nog runt 10.000 kr på julen. Dom köper mat till ett helt kompani och dom är väldigt generösa vad det gäller julklappar. Det är så man skäms när man inte ger lika mycket.
 
Alla pratar om konsumtionshets, julklappar och berg av mat. Jag undrar dock om folk verkligen vet hur mycket julen kostar för en medelsvenssonfamilj?

Jag var snabbt till affären idag och kvinnan framför mig i kön handlade julmaten. Det gick på över 2500 kronor. Det är ju mer än en person äter på en hel månad.
När jag var hos tandläkaren pratade jag och tandsköterskan om det där. Hon hade hört någon berätta att de lagt 14 000 på julen. Alltså.. 14 000! Det är ju en hel månadslön. Nu var det dessutom förra veckan så de lägger säkert på mer när all mat ska inhandlas. De hade två barn.

Jag har turen att alltid åka bort till familj på julmiddag. Halva släkten skulle dö av allergichock om de kom hit och jag klagar inte. Jag köper julklappar och brukar ta med lite bakat hem. Min jul är alltså väldigt billig i jämförelse.

Men ja.. hur mycket är rimligt egentligen? Hur mycket är nödvändigt? Jag tycker barnen får så mycket julklappar så de orkar inte ens öppna alla. Frågar man dom vad dom fått så kommer dom ihåg hälften. Maten äts fram till nyår och sen vill man inte se Jansson förrän nästa jul.

Nåja, shoot: vad kostar er jul?

Rimligt är väl att köpa så mycket man tycker är lämpligt? Att köpa mat som sedan måste kastas eller skuldsätta sig för att köpa julklappar låter väl inte så lämpligt kanske, men så länge man äter upp maten och har råd och nytta av julklapparna så håller man sig väl inom rimlighetens gräns, oavsett hur mycket eller lite pengar man lägger ut?

Jag har inte räknat på vad julen kostar för oss, men skulle tippa på att vi landar runt 10 000 mellan tummen och pekfingret. Vi är två vuxna och två barn, åker bort över jul men tar med oss mycket av maten dit, så maten är väl för fyra vuxna. Vi köper julklappar till alla (sammantaget fem vuxna och åtta barn), så en ganska stor del av kostnaden går dit.
 
Vi har börjat ge mormor en slant för julmaten. några presenter till barnen, dvs våra två plus tre till.
Kanske något till djuren. Fin choklad till älskade människor som inte tillhör släkten.
Och en julskinka till oss.

Blir nog runt 2-3000 kr totalt.
Jätteskönt har det blivit sen vi slutade med julklappar till vuxna och fokuserade på maten och gemenskapen.
 
Vi kör ett knytis, i år tar vi med oss revbensspjäll, små grönkål- och ädelostpajer samt ett sorts stekt fläsk som min kusin annars brukar göra. Räknar med att julklappsdelen går på ca 2500- 3000 till ca 10 personer inkl småklappar till julklappsspelet.
Vi är 5 st i familjen.
 
Vi har börjat ge mormor en slant för julmaten. några presenter till barnen, dvs våra två plus tre till.
Kanske något till djuren. Fin choklad till älskade människor som inte tillhör släkten.
Och en julskinka till oss.

Blir nog runt 2-3000 kr totalt.
Jätteskönt har det blivit sen vi slutade med julklappar till vuxna och fokuserade på maten och gemenskapen.

Vi lägger ganska mycket pengar på mat och dryck, i år blir det mestadels vegetariskt och ruskigt bra vin och lite champagne. Julklappar, jaaaaaa... Jag vet inte riktigt men kanske 4000? Till 8 vuxna och ett barn. De vuxna får delvis gemensamma presenter och jag och mina syskon köper gemensamt till föräldrarna. Barnet har önskat sig få men specifika saker, och kommer få allt utom en levande hamster ( ingen död heller).
Jag för eBay säger jag, sambons present kostade där 125 kr istället för 650.
Han kommer få en betydligt dyrare present senare då han behöver en by mobil. Vännerna har fått mössor och sockor jag har stickat, mycket uppskattat.
 

Liknande trådar

Relationer Tycker att jag ser reportage om det "överallt" , vad man ska tänka på för att inte stressa ihjäl sig, inte hamna i bråk med släktingar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 258
Senast: Lenis
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp