Bukefalos 28 år!

Hur få hund rumsren.

C

caroline_89

Vi har en åtta månaders shipperke/Japansk spets valp som vi köpte när han var 8v. Han kissade då inne ett tag (Självklart) men blev efter ett tag rumsren, gick till dörren och sa till när han behövde ut. Men så en dag så slutade han att säga till och har nu sin toalett under bordet i vardagsrummet. Både kissar och bajsar. Vi har provat att gå långa promenader sent på kvällen för att han inte ska göra detta inne men så när vi kommer hem går han och sätter sig under bordet och gör sina behov. Även ibland under dagen gör han sina behov men mest på natten.

Ska tilläggas att han är ute mkt...

Hur ska man få bort detta beteende?
 
Sv: Hur få hund rumsren.

En hund på 8 månader är i mina ögon inte en valp! ;)

Om hunden är frisk för övrigt hade jag begränsat hans möjligheter att "göra fel", genom att hålla honom i ett visst rum/komposthage när jag inte har 100% fokus. För varje gång han kissar/bajsar inne desto mer en vana blir det ju! Hunden skall ALDRIG få möjlighet att strosa runt inne själv utan ditt överinseende!

Städa den använda platsen NOGA - även borsben, under bordsben (kiss som rinner in under ett bordsben kan sugas in i träet!), tvätta mattor osv osv.

Skapa sedan tydliga rutiner om när ni går ut och även gärna var ni går. Många hundar gör ifrån sej bättre om man går till samma plats var gång istället för att promenera långa sträckor där de ständigt stöter på nya intressanta dofter. Tex kvällsrastningen = En promenad till parken, till samma plats varje kväll där ni sedan står mer eller mindre stilla i 10 minuer och sedan går ni hem.
Natten tillbringas i en komposthage/bur i eller nära sovrummet så att du hör om hunden påtalar att han behöver gå ut.

Konsekvens är A och O!

Lycka till!
Swat
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Ja, jag skulle satsa på att sista prommisen går till en lugn plats där det inte finns en massa spännande att nosa på. Kan vara bra att förstärka varje gång han kissar ute, jag har sagt "kissa" eller "bajsa" när jag ser att det är på G ändå, och sedan berömt jättemycket, så nu när jag ber honom kissa eller bajsa försöker han nästan fast han inte är nödig ;)
Det kan iaf vara bra, för då kan man få honom att tömma ordentligt på kvällen. Sedan i liten hage på natten.

Kanske hör det ihop med kommande könsmognad att rumsrenheten "försvunnit"? Man kanske då behöver tänka som om han var pytteliten igen, gå ut så snart han sovit, ätit, lekt..?
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Oj, ser nu att jag har skrivit lite fel, ska vara " vi köpte han som 8v valp"

Rengjort ordentligt har vi gjort, även tagit undan mattan. Vi bor på landet så oftast går han lös ute med mej när jag är i stallet och grejar. Samma runda går vi men ska prova att vänta till det kommer så att säga. Men ofta så kommer det iaf på natten även om vi varit ute. Att "sitta i bur" gjorde han som liten, kanske vore ide att testa igen. Det värsta är att han "Skriker" hela tiden när han sitter där.
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Att säga "kissa"bajsa" gör vi och har gjort sen han varit valp och det funkar ibland.

vi har kastrerat honom nu (ca.1v sen) så får vi se om det blir bättre.
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Det viktigaste som jag ser det är att undvika att ge honom chansen att "smita iväg" och göra ifrån sej inne! Han skall ALDRIG lämnas utan uppsikt inne helt enkelt. När du inte kan hålla koll på honom, låt honom vara bara i köket/hallen eller på annan lämplig plats.

Om det alltid är i vardagsrummet han gör det, sätt en grind in till det rummet!

Om han härjar i buren, sätt upp en komposthage runt han normala plats.

Viktigt är ju att bryta vanan och skapa nya trygga rutiner om var och när man gör vad!

/Swat
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Vår lille har också perioder när han testar om han kan "gasta" sig ur buren. Då kör jag bara totalignorering (öronproppar får man skaffa om man inte står ut) och så snart han lugnat sig så öppnar jag som om inget speciellt hade hänt, gullar osv. Det brukar gå rätt snabbt.
Börjar man uppmärksamma dem när de gapar så fattar de rusktigt kvickt att de kan komma ut om de tjatar, och då blir de mer och mer envisa.
Passa på att ta en träningsstund när du vet att det inte gör nått om han skriker, och låt honom gapa.
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Jo vi har oxå gjort så att vi ignorerat honom när han sitter i sin kompostgaller bur men till skillnad från andra hundar kan han sitta en hel dag/natt och skrika, pipa och gapa.
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Det viktigaste som jag ser det är att undvika att ge honom chansen att "smita iväg" och göra ifrån sej inne! Han skall ALDRIG lämnas utan uppsikt inne helt enkelt. När du inte kan hålla koll på honom, låt honom vara bara i köket/hallen eller på annan lämplig plats.

Jag har ju bara erfarenhet av min egen hund men när hon var liten och smög iväg till det andra rummet kunde jag ge mig den på att det låg en liten korv eller kisspöl där när vi kom dit.

För oss var det alltså så att hunden smyger iväg = något på gång, dags att gå ut.
 
Sv: Hur få hund rumsren.

Prova att stänga in hunden med er i sovrummet på natten. Då säger han förhoppningsvis till när han behöver ut.
Mamma och pappa gjorde så med hunden vi hade, då han brukade bajsa/kissa nånstans i huset på nätterna. Men när han var instängd med dom väckte han dom när han ville ut.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 581
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp