Hur få tillbaka viljan att fara till stallet?

Klotterplnk

Trådstartare
Jag har så länge jag kunnat minnas älskat hästar. Har sen sju års ålder (är idag 18) alltid hållit på med hästar privat, samtidigt som jag under någon termin red på ridskola för några år sedan. Har för tillfället en medryttarhäst som kräver väldigt mycket då han är väldigt stor och har sina egna ideér, men det har gått väldigt bra då jag har mycket gott med mig i bagaget efter alla år i privatstall och jag älskar verkligen den hästen som om han vore min egen. Dock har jag sen årsskiftet inte alls tyckt om att åka till stallet 3-4 gånger i veckan som jag älskade förut. Det har mer blivit som en börda att behöva fara och mocka och rida när jag istället kan vara hemma och vila efter skolan. Det handlar absolut inte om att jag tappat mitt intresse för hästar för jag känner att jag vill umgås med dem, men inte göra något mera. Jag vet inte om mitt svalnande "intresse" för min passion beror på att jag har en extremt tuff skolgång med jobb på sidan som jag ska varva med plugg,pojkvän och ridning. Sen har min medryttarhäst varit skadat i princip lite mer än ett år sammanlagt av de två år jag hjälpt till med honom, så mellan april 2016 och mars i år har jag inte ens suttit på en häst, och därtill har han fått flera skador som gjort honom oridbar fram tills nu. Med andra ord har jag mockat, promenerat och skrittat i ett års tid med hästen. I sommar har jag inte ens åkt till stallet, vilket ger mig ännu mer skuldkänslor och ångest över att jag inte gör något åt det, men då jag jobbade över 200 timmar i juli fanns inte orken till något mer än vila då jag äntligen var ledig.Har ni något tips på vad som skulle kunna hjälpa mig att återfå mitt intresse för det jag älskar mest i hela världen? det hjälper inte riktigt att ta en paus med ridning och bara göra det jag känner för, det blev nästan värre då jag gjorde det. Borde jag leta efter en ny medryttarhäst och testa om det är det som är problemet fastän jag älskar min nuvarande medryttarhäst? eller ska jag helt ge upp hästar och fokusera på skola? snälla, jag behöver alla tips jag kan få!
 
Inte konstigt om du tappat lust och motivation när hästen varit skadad, det tror jag är väldigt vanligt. Om jag vore du skulle jag ge det en tid och känna efter hur det känns nu när du faktiskt kan rida hästen, kanske blir det roligare då? Annars kan du ju avsluta medrytteriet på just den här hästen om du tror att det är det som är problemet, testa att rida en annan häst (kanske låna någon kompis, prova ridskola?) och se om det är roligare. Jag ser ingen motsättning mellan att rida och satsa på skolan, men självklart behöver du ju känna att hästarna och ridningen ger dig något positivt tillbaka.
 
Skulle jag va som dig skulle jag nog ta en paus från hästarna och fokusera på skolan. Hästarna kan man alltid gå tillbaka till. Gjorde själv ett uppehåll på ca 5 år innan jag tog upp det igen.
Det är inget som säger att bara för att du slutar just nu, att du aldrig kan börja igen.

Har egen häst själv, som varit skadad, tappat lusten också men kämpat på. Hade jag dock varit medryttare istället för ägare hade jag nog gjort något annat, för att jag tycker det är viktigt att jag själv mår bra och tycker att det är kul. Men det är vad jag själv hade gjort, vad du bör göra det är helt och hållet upp till dig. Det är bara du som kan avgöra vad du vill göra.
 
Jag har så länge jag kunnat minnas älskat hästar. Har sen sju års ålder (är idag 18) alltid hållit på med hästar privat, samtidigt som jag under någon termin red på ridskola för några år sedan. Har för tillfället en medryttarhäst som kräver väldigt mycket då han är väldigt stor och har sina egna ideér, men det har gått väldigt bra då jag har mycket gott med mig i bagaget efter alla år i privatstall och jag älskar verkligen den hästen som om han vore min egen. Dock har jag sen årsskiftet inte alls tyckt om att åka till stallet 3-4 gånger i veckan som jag älskade förut. Det har mer blivit som en börda att behöva fara och mocka och rida när jag istället kan vara hemma och vila efter skolan. Det handlar absolut inte om att jag tappat mitt intresse för hästar för jag känner att jag vill umgås med dem, men inte göra något mera. Jag vet inte om mitt svalnande "intresse" för min passion beror på att jag har en extremt tuff skolgång med jobb på sidan som jag ska varva med plugg,pojkvän och ridning. Sen har min medryttarhäst varit skadat i princip lite mer än ett år sammanlagt av de två år jag hjälpt till med honom, så mellan april 2016 och mars i år har jag inte ens suttit på en häst, och därtill har han fått flera skador som gjort honom oridbar fram tills nu. Med andra ord har jag mockat, promenerat och skrittat i ett års tid med hästen. I sommar har jag inte ens åkt till stallet, vilket ger mig ännu mer skuldkänslor och ångest över att jag inte gör något åt det, men då jag jobbade över 200 timmar i juli fanns inte orken till något mer än vila då jag äntligen var ledig.Har ni något tips på vad som skulle kunna hjälpa mig att återfå mitt intresse för det jag älskar mest i hela världen? det hjälper inte riktigt att ta en paus med ridning och bara göra det jag känner för, det blev nästan värre då jag gjorde det. Borde jag leta efter en ny medryttarhäst och testa om det är det som är problemet fastän jag älskar min nuvarande medryttarhäst? eller ska jag helt ge upp hästar och fokusera på skola? snälla, jag behöver alla tips jag kan få!



Känner igen mig såååå mycket! Medryttarhästen var skadad hela förra sommaren, han brukar dock få vila på sommaren så jag "tappade" inte så mycket ridning. Men efter sommaren så började jag jobba mer, vi flyttade till ett annat stall (där jag av nån anledning inte riktigt trivdes), och jag började få problem med ryggen. Det började kännas mer som en börda att åka till stallet. Vid det här laget så var jag ensam medryttare så det var ju också mer "krav" på mig.
Min rygg blev sämre och jag var tvungen att ta en paus. Det bästa jag gjort! Så fort det där kravet och den där pressen försvann så började intresset komma tillbaka.
Nu är min plan att komma tillbaka till ridningen igen MEN jag kommer börja långsamt och bara rida när jag känner att jag kan/hinner/och vill.

Så, jag tycker att du faktiskt ska ta en paus, behöver inte vara särskilt länge men bara för att fundera och känna efter vad du vill. Kanske räcker det om du bara drar ner på tiden i stallet och rider 1-2 dagar i veckan?

Jag funderade också på att byta medryttarhäst. Men det var inte där mitt problem låg. Det som funkade för mig var att bara dra ner på tiden och kraven.
Det ska ju vara kul att åka till stallet! :):heart
 
Har ni något tips på vad som skulle kunna hjälpa mig att återfå mitt intresse för det jag älskar mest i hela världen? det hjälper inte riktigt att ta en paus med ridning och bara göra det jag känner för, det blev nästan värre då jag gjorde det. Borde jag leta efter en ny medryttarhäst och testa om det är det som är problemet fastän jag älskar min nuvarande medryttarhäst? eller ska jag helt ge upp hästar och fokusera på skola? snälla, jag behöver alla tips jag kan få!
Jag rekommenderar en paus från hästarna.
Jag gjorde själv en paus för många år sedan, när det varit mycket jobbigt med hästarna. Bestämde mig för att släppa hästarna helt ända tills jag började längta efter dem igen.
För mig räckte det med en hästfri sommar och lite till, sen var jag sugen på häst igen.
Mitt råd till dig är att inte ge upp hästarna helt, men att just ta en paus. Kanske kan det vara läge att du bestämmer dig för att lägga ett år på att fokusera på skolan och sen känner efter hur mycket du längtar efter hästarna. Det behöver ju inte betyda att du slutar för gott, utan just att du gör ett litet uppehåll!
Och du, sälj inte av alla dina saker, då kommer du ångra dig om du tar upp hästeriet igen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 397
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp