Hur får jag min kannin och hoppa?

L

Lillsessan

Ni med hoppkaniner, hur lyckades ni?
Berätta allt från hur ni hanterade koppelvänjnig till att hoppa riktiga banor. :D
Jag har en honkanin (inte säker på vilken ras det är, kan man ta reda på det på något sätt?) som är 2 år tror jag. Hon är snäll på alla sätt och bits aldrig, men hon tycker inte om när man sätter på henne selen, när den väl är på är det inga problem alls. ;)
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

jag har själv aldrig haft hoppkaniner men haft "vanliga" ^^ det där med selen; om hon inte har nåt emot att ha på sig selen så äre väl inte så stort problem, annars kan du ju sätta på och ta av selen typ en gång om dagen tills hon vänjer sig eller nåt ^^

Sen det där med hoppning, antingen så kanske den helt enkelt inte gillar att hoppa ådå finns det väl inte så mkt att göra, eller så får man på nåt sätt göra så att den tycker det blir kul. Hur vettefan men finns det inte som agilty för kaniner eller nåt? xD
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Ok, är det någon annan som kan skriva så vore jag tacksam :) :)
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Jag har läst i flera böcker att man ska ta och lyfta kaninen över hindret så att den landar med fram tassarna först. Detta har dock inte hjälp min lillasyrras kanin som barra tar tag i pinnen som hon ska hoppa över och skakar den innan hon slänger den på marken och skuttar iväg:mad::angel:
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Ok, men jag kan ju prove det :)
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Mina kaniner älskar att hoppa, dom gör det självmant om man ställer dom framför ett hinder. Kom ihåg att du kan aldrig tvinga kaninen att hoppa om den inte tycker det är roligt. Börja iallafall med två st hinder med ca 2 och en halv meter i mellan från början bara ungeför 10 cm högt. Sen kan man öka på både mängden hinder och höjden eftersom.
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Hon brukar hoppa över vissa hinder och vet precis vad hon ska göra, men andra springer hon bara förbi, det är som att hon inte fattar att hon kan hoppa över dem också :confused:
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Hon brukar hoppa över vissa hinder och vet precis vad hon ska göra, men andra springer hon bara förbi, det är som att hon inte fattar att hon kan hoppa över dem också :confused:

är de högre? o målade? smala(alltså på bredden) eller något annat

omålade hinder ser kaninerna inte lika bra som målade
om hindrena är för smala kan risken vara den att kaninen inte uppfattar hindrena, riktiga kaninhinder skall vara 50 cm eller bredare (om jag kommer ihåg rätt dvs)
om din kanin inte ännu riktigt lärt sig hoppa, skall man inte sätta höga höjder.. börja på 10cm ;)

lycka till :bump:
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

*kl*
Min kanin väjde sig bra med selen, bara det kändes lite konstigt när jag satte på den runt halsen:)
Fick henne på vintern, så jag lät selen sitta på innan vår/sommaren kom.

Hon brukar hoppa över vissa hinder och vet precis vad hon ska göra, men andra springer hon bara förbi, det är som att hon inte fattar att hon kan hoppa över dem också :confused:

Min kanin kan sakta av innan ett hinder, men en liten put på baken brukar hjälpa;)
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Ok, det är så för min kanin också, hon gillar inte när man spänner runt halsen, hon försöker bita av selen, men hon biter aldrig mig
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

asså jag hopptränar mina kaniner vid ca 3 månaders ålder då ställer jag dom framför ett hinder som kanske är 5-10 cm och väntar på att de ska hoppa oftast gör de det om man helt enkelt hindrar dom från att gå nån annanstans än över hindret och då får dom massor av beröm ;) har två hanar hemma som tävlar och tre st kaniner ska snart ut på banan och en är bara 6 v så den har inte haft sele på sej men har skuttat med sina syskon i hagen som har ett hinder på två cm som ALLA kaninungar gladeligen skuttat över :D
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

Går det att börja hoppträna en kanin som är 5 år? Kan man börja träna på vintern?
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

jep går utmärkt! men kom ihåg att ta det i ett lungt tempo... du ser nog när kaninen inte vill mera
 
Sv: Hur får jag min kannin och hoppa?

När jag lärde min pojke hoppa så puttade jag lätt på hans baktassar. Självklart lade jag han framför hindret oxå ;)
Funkade bra! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 635
Senast: Juli0a
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 374
Senast: tott
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 904
Senast: lilstar
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp