Hur fick ni ert jobb?

Fick mitt första jobb (butikssäljare) genom platsbanken. Kom på intervju och blev erbjuden timanställning. Fick i efterhand höra att mitt CV var outstanding jämfört men andra sökande (och då var detta strax efter gymnasiet så jag hade inte många andra meriter än några månader som hästskötare och sommarjobb på kommunen). Jag sökte jobb i en sportbutik med cykelfokus och var själv väldigt sportig, så jag skrev i personliga brevet att jag t.ex. gjort klassikern och tränade triathlon. Tryckte mycket på personlig lämplighet helt enkelt och det funkade. Dock gjorde faktiskt mina betyg att chefen tvekade lite - MVG i allt (utom Idrott och Hälsa A!) sa väl att jag skulle plugga vidare ganska snart, vilket jag också gjorde. Blev dock kvar inom koncernen som behovsanställd på helger vilket var ett bra tillskott i studentkassan.

Mitt nuvarande jobb (doktorandtjänst) blev jag headhuntad till via mina dåvarande universitetslärare.
 
Mitt första (kvalificerade) jobb fick jag genom kontakter (de hade hört via någon annan på arbetsplatsen där jag gjorde praktik att jag var vettig), det andra (och pågående) jobbet fick jag genom att jag sökte praktik men blev ombedd att söka en utannonserad tjänst istället. Och denna veckan har jag både sökt ett jobb via Platsbanken samt blivit headhuntad på en konferens genom rekommendationer, så där blir det intervju/"förutsättningslöst möte" nästa vecka. En bra blandning av helt olika typer av jobbsök helt enkelt!
 
* extrajobb på hemtjänst under uni studier - platsbanken

* Nuvarande heldtidsjobb - annons på flretagets hemsida och standardiserad ansökningsprocess (med typ 5 steg!). Har kandidatutbildning, vilket var ett kriterium för jobbet. Sen har jag flyttat inom företaget på mer informella sätt (oftast genom email kontakt med den som jag vet letar/borde leta efter folk på min nivå).
 
Jag har en 5-årig universitetsutbildning och fick mitt nuvarande (och förra) jobb efter att ha skickat in en vanlig ansökan när arbetsplatsen annonserade på platsbanken.
 
Mitt första extra- och sommarjobb fick jag via mamma. Sedan har jag också fått sommarjobb via vanlig ansökan. När jag pluggade hade jag ett extrajobb(och sommarjobb) som jag fick av en god blandning timing vid jobbletande och att det visade sig att jag kände en som jobbade där och således kunde uttala sig positivt när chefen frågade. Mitt första kvalificerade jobb(universitetsutbildning) fick jag efter genomfört exjobb, men å andra sidan hade jag aktivit sökt upp företaget och velat göra exjobb just där. Efter det har jag fått jobb efter vanlig ansökan(två gånger i samband med lång flytt så kontaktnätet har varit obefintligt)
 
Mitt nuvarande (kommunal anställning) fick jag genom vanlig ansökningsprocess. Tidigare har jag fått jobb både via kontakter, ansökningar, genom att jag klampat in och frågat samt genom olika praktikperioder jag gjort i samband med mina utbildningar. Har också blivit uppringd och erbjuden jobb helt spontant. Men det har då varit kortare och längre vikariat samt inhoppstimmar, främst under studieperioden.
 
Mitt första jobb var genom mamma. Städerska på kommunen.
När jag slutade gymnasiet knallade jag ner till en plastfabrik med mitt CV. Fick sommarjobb och lyckades hålla mig kvar ett helt år och några somrar till. Kände en del som jobbade på fabriken sen tidigare och det hjälpte förmodligen en del.
När jag var klar på SLU fick jag ett vikariat på ett läkemedelsföretag via bemanning. Ett kort vik som inte ledde någonvart.

När det var slut var jag arbetslös någon månad, sen halkade jag av en slump in på skadedjursbekämpning. Annons via Platsbanken. Började som ett sjukvikariat i ca två månader. Året efter fick jag sommarjobb och nu har jag varit timvikarie/behovsanställd i ett år. Såg till att påminna företaget om att jag fanns, att jag var (är) bra på det jag gör och att jag är en tillgång. Man får påminna om att man finns helt enkelt. Det var ingen som frågade om jag var intresserad av att fortsätta, utan jag hörde av mig och frågade om de inte behövde lite hjälp.

Hade ett sommarjobb som kyrkogårdsarbetare också. Det fick jag tack vare en kompis som jobbade där. Var en kortsäsong från början, men jag visade att jag var duktig och kunde ta initiativ och fick ett par veckor extra (både som utearbetare och som städare).

Kontakter är bra! Har man väl etablerat en kontakt ska man vara rädd om den. Personlig kontakt är värt tusen gånger mer än ett flashigt cv.
 
Jag har tagit det i lite etapper, tog socionomexamen 2011 och hade då svårt att få jobb då jag inte hade någon erfarenhet, sökte därför ett jobb som jag tyckte lät roligt och som också kändes som att det kunde vara bra erfarenhet, ett års vikariat på ett korttidsboende för barn och ungdomar med autism och ADHD. Blev kvar förbi två pr för att jag älskade det så mycket, sökte vissa socionomjobb under tiden men fick inget napp. När det tillslut kändes dags att gå vidare lyckades jag via platsbanken få tag på ett tremånaders vikariat som socialpedagog på en skola för barn som inte klarar att gå i stora klasser pga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kombinerat med social problematik. Detta jobb tror jag att jag fick pga min erfarenhet från det tidigare jobbet, kombinerat med att få med erfarenhet söker ett så kort vikariat.
Jag ogillade jobbet väldigt mycket och var därför glad att det inte var längre än tre månader, och därefter kunde jag använda det som erfarenhet och det (tillsammans med att det i Göteborg är väldigt svårt att rekrytera erfarna socionomer till socialtjänsten) gjorde att jag fick mitt nuvarande jobb som socialsekreterare på Barn och familj.
 
Mitt nuvarande jobb (undersköterska inom kommunen) har jag fått via bra referenser/kontakter/kunskap.

Chefen ringde då hon hade sett att jag arbetade som timvikarie inom både hemtjänst och psykosociala sektorn. Hon berättade att hon pratat med respektive enhetschef samt hos min tidsbokare, och hon ville erbjuda ett vikariat hos henne.
Jag var inte alls sugen på att arbeta där, då arbetet innebar liknande bemanningsföretag men hon var fruktansvärt envis och ville ha ett möte iaf. Någon dag efter arbetade jag i den psykosociala sektorn där personalstyrkan sa att jag iaf kunde gå på mötet då de tyckte att jag förtjänade ett vikariat. Hoppade till slut på vikariatet då även en killkompis tyckte att jag kunde prova och bara nån månad in på vikariatet erbjöd hon mig fast tjänst. Hon berättade att tanken var att erbjuda mig fast tjänst direkt men hon erbjöd ett vikariat då hon förstod att jag var lite misstänksam. Jag tackade ja till den fasta tjänsten direkt.
 
Jag har fått jobb genom kontakter (familjen främst, hängde kvar på samma företag ganska länge med olika anställningar), söka jobb på platsbanken (telefonförsäljare, lokalvårdare, administratör) och genom att vara aktiv på universitetet. Genom att uppmärksamma en lärare på att jag ville jobba bredvid studierna (och mitt vanliga extrajobb) och var intresserad av hans forskning så fick jag jobb på deras forskningsprojekt. Totalt blev det att jag jobbade på tre olika projekt för skolan i olika delar av landet. Genom att samma lärare som gav mig det första lilla extrajobbet tyckte jag gjorde ett bra jobb (och även var en duktig student) tipsade han ett företag om mig. Det fanns ingen utannonserad tjänst utan de försökte hitta rätt person genom sina kontakter. Så där är jag nu, på min första fasta tjänst och första "riktiga" jobb efter mina studier. Nätverkande lönar sig. :)
 
Jag har fått två jobb genom att knalla in och fråga om de behövde anställa någon, ett par jobb har jag blivit tillfrågad och något har varit via kontakter.
 
Jag har fått jobb på alla möjliga olika sätt
- Sommarjobb på ridläger fick jag då mina dåvarande "sambos" snackat med en utställare på en mässa. Det visade sig att de behövde någon som kunde undervisa i engelska varpå mina sambos glatt meddelade att de visste någon som var perfekt för jobbet. Väl på plats så behövdes inte mina engelskakunskaper alls men jag blev kvar i tre somrar ändå.
- Första heltidsjobbet fick jag efter att först ha sökt ett sommarvikariat via företagets egna hemsida. Blev nekad det men så ringde de upp mig i augusti och undrade om jag ville ha en sex månaders provanställning istället. Det blev förlängt och jag jobbade kvar i nästan ett år.
- Andra heltidsjobbet var en pytteliten annons på Facebook av alla ställen. En praktikplats där jag senare blev befodrad och fick fast anställning.
- Kommande sommarjobbet fick jag genom kommunens egna jobbportal. Ville ha jobb inom samma bransch som min utbildning och de flesta jobben finns inom kommunen.
- Förra årets extraknäck var egentligen en bostadsannons där en barnfamilj hyrde ut ett rum väldigt billigt mot att man satt barnvakt två dagar i veckan. Jag flyttade vidare efter bara någon månad men blev kvar som barnvakt.
- Ett annat extraknäck såg jag på en affisch i universitets lokaler. Skrev ihop en ansökan på tre minuter och blev väldigt förvånad när jag ett par dagar senare blev kallad på intervju.

Sammanfattningsvis så har jag haft mycket "bananskal" och "stolpe in" när det kommer till jobb. Har skuttat runt i en mängd olika brancher och har aldrig kunnat visa upp någon vidare erfarenhet eller kontakter. De flesta ansökningarna har varit rena spontanansökningar där jag egentligen inte haft en aning om vad jag sökt för något. På något vänster har det fungerat ändå :p
 
Mitt nuvarande jobb fick jag genom spontanansökan. Hade dock varit där på 1 veckas praktik innan, men osäker på om det spelade in. Är veterinär.

Mina tidigare jobb har jag mest fått genom att söka spontant (djursjuksköterska under somrarna), samt genom annonser på platsbanken (2 jobb under gymnasiet), och genom att gå in och leta lediga jobb på företagens hemsidor (1 jobb precis efter gymnasiet). Har även hittat en sommarjobb back in the days genom bukes annonssida :D. Var när jag precis slutat 9an.

Har även fått ett jobb genom kontakter (mamma), som jag jobbade på ett par somrar under universitetsutbildningen. Så blandad kompott :)!
 
Sökte mitt via platsbanken, var på intervju och fick jobbet. Dock bara som "extra". Efter 2/3 upplärningspass blev jag erbjuden en 50% tjänst och tog det direkt, sade då upp mig från mitt dåvarande jobb. Har varit här i 2 år till sommaren.

50% är det man får som mest på mitt ställe (servitris) men de flesta är bara extra eller anställda på 25%, arbetsledarna har 75% förutom någon enstaka som jobbat där länge och har 100%. Och chefen då som också har 100%.
 
Första jobbet fick jag då jag hade haft praktik där tidigare.
Andra jobbet fick jag först som sommarvikariat då jag lagt upp mitt CV på af's hemsida. Fick sedan fast där.
Nuvarande jobbet fick jag efter att ha sökt det då jag såg annons om ledig plats.
 
Mitt första jobb var som sommarvikarie och sedan helgpersonal. Det fick jag genom en av pappas kontakter. Då hade jag ingen mer utbildning än gymnasiet.

Mitt nuvarande jobb fick jag på min LIA-plats (praktik). Jag gick en 2-årig YH-utbildning och fick jobbet i princip innan jag fått min examen.
 
Mitt första jobb fick jag efter att ha gjort praktik där.
Det andra fick jag genom kontakter.
Mitt nuvarande sökte jag på en annons och fick intervju på det sättet.
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?
Jag har faktiskt lyckats knipa de flesta av mina jobb genom ansökningar -> intervju.

Förutom inom tidningsvärlden då jag istället hade fördelen att komma från en ort där det var svårt att få tag i vikarier till tidningarna. Efter ett par vik så kände de till mig och det var lättare att få nya vik.

Mitt nuvarande jobb fick jag genom ansökning. Jag trodde inte att jag skulle landa det, ärligt talat. Så döm om min förtjusta förvåning när de inte bara kallade mig till intervju utan sedan erbjöd mig jobbet (även om jag tror att även det i viss mån hängde på att jag råkade ha rätt kompetenser + var bosatt på orten där det annars är extremt svårt att få bostad).

Utbildningsmässigt så har jag studerat upp till kandidat inom journalistik, men aldrig tagit ut examen. Idag jobbar jag som kommunikatör, något jag aldrig hade gjort innan jag erbjöds detta jobb.

Jag är annars av den åsikten att kontakter är enormt viktigt nuförtiden. Men jag tror även att det hjälper att vara framfusig, ligga på lite och synas hos de arbetsgivare som kan tänkas rekrytera inom det område man vill jobba (mitt andra vik inom tidningarna fick jag genom att ringa den stackars personalchefen en gång i månaden tills han erbjöd mig något... kanske inte att rekommendera som så men nog var det lite roligt att höra hans djupa suck när han lyfte luren).

Sedan skadar det förstås aldrig att ha några extra kompetenser (jag läste extrakurser i språk t ex) på sitt CV, men det hänger nog mycket på vilken bransch man vill jobba inom.

Oavsett vilket önskar jag dig stort lycka till! Det är inte lätt att landa drömjobbet idag men jag tror att om man är framåt och visar att man vill så går det till slut (kliché-artat som det än må låta...)
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?


Det har varit ganska jämnt fördelat mellan arbetsförmedlingen/annons och kontakter.
Jag har pluggat på högskola men det är inget som krävts för anställningarna, har till viss del varit meriterande. Men de flesta jobben har jag fått pga personlig lämplighet och tidigare erfarenhet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 304
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp