Hur fick ni ert jobb?

Jag sökte praktik via min utbildning (där en praktikkurs på 15 hp är obligatorisk) och hade turen att inkludera exakt rätt projekt i min portfolio :p

Samtidigt som jag började göra praktik utlystes tre tjänster på avdelningen där jag var. Jag fick ingen av dem i det skedet, men fick däremot en projektanställning som förlängning när praktiken slutade. Under tiden den pågick skrev jag färdigt mitt exjobb, tog examen och fick en av de tre utannonserade tjänsterna, som inte hade tillsatts av någon annan.
Summa summarum, numer fast anställd tjänsteperson inom kommunal förvaltning.

Andra (extra)jobb jag haft under tiden jag pluggade har jag fått via kontakter, spontanansökan, och efter att ha sökt utannonserad tjänst där jag också kunde referera till ett personligt samtal jag haft med ägaren/chefen på en mässa året innan.
 
Första jobbet var genom kontakter (mammas jobb).

Andra och nuvarande jobbet fick jag genom att gå dit och söka. Gjorde det två gånger. En gång innan sommaren då jag sökte sommarjobb och sen på hösten igen. Då ringde dom upp sen och jag fick börja som timmis. Är nu fast anställd på heltid. Har jobbat där totalt 9,5 år.
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?
Kontakter och dumb luck för min del. Har aldrig skrivit ett riktigt CV och mina senaste jobb har jag närmast blivit ombedd att börja på av olika anledningar.
Jurist till utbildning och yrke, men detsamma gällde innan då jag arbetat på bensinstation, golfbana, glasskiosk, skoaffär, kontorsstäd, stalljobb, telefonist, inköpare, supportpersonal, ja, you name it...

Jag har liksom alltid bara hamnat på jobb, aldrig aktivt sökt dem. Vad det nu säger om mig egentligen...
 
Första jobbet efter examen fick jag via kontakter, här blev jag kvar i fem år. Nu har jag precis fått ett nytt jobb som min kompis hittade på annons på Monster och tyckte att det vore nått för mig. Efter tre intervjuer, en med rekryteringsbyrå, en med blivande chef och en med hennes chef så fick jag det. Ska börja där i Maj, är riktigt taggad redan!
 
Första jobbet så gick jag in i matbutiken och frågade, hade tur då jag är uppväxt i ett litet samhälle och fick jobbet för att de visste vem jag var. Så jobbade extra på helgerna och efter skolan jobbade jag mer och mer. Hade jag inte flyttat ifrån samhället hade jag nog haft kvar jobbet.

Andra jobbet sökte jag via kontaktannons, fick komma på intervju och hade tur. Jobbade då som säsongsanställd vaktmästare på kyrkan, tröttnade på att var eviga vinter få gå till arbetsförmedlingen och försöka söka jobb för att få a-kassan. Så valde att studerade vidare.

Under tiden jag studerade jobbade jag extra på min dåvarande sambos jobb, efter examen så tog det tid innan jag hittade ett jobb. Då via ett bemanningsföretag, men så fick företaget lite att göra och jag blev arbetslös. Valde att gå en komvux utbildning till lastbilschaufför.

Efter den utbildningen var det svårt att få jobb, hade även varit på praktik under utbildningen på två åkeri, men de behövde inte folk just då.
Slutade med att jag återigen fick ett säsongs jobb via ett bemanningsföretag, trivdes inte så fortsatte söka jobb under tiden jag jobbade där. Fick tag på ett sommarjobb på ett av åkerierna jag hade varit på praktik hos, hoppade på det tåget ändå. För allt var mycket bättre än där jag jobbade innan "typ". Jag hade tur, efter sommarjobbet, så blev det extra timmar som sen resulterade i provanställning som numera är tillsvidareanställning. Så jag ångrar inte att jag tog risken och hoppade på det där tåget, sommaren 2013. :)

Jag tror definitivt på praktik, kontakter, ett CV som sticker ut ur mängden och fångar intresse samt första intrycket vid en eventuell intervju. :)

Lycka till :up:, jobben finns där ute, det gäller att hitta dom även om de inte finns ute på "annons".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 307
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 857
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp