Bukefalos 28 år!

Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Min sambo känner nog precis som du.
Ja, det tror jag med! Och väldigt många verkar tycka (inte specifikt i den här tråden) att 'allmän egoism' inte är giltiga skäl till att inte skaffa barn (än) och det tycker jag är sån bullshit. Jag respekterar och förstår hur jobbigt det måste vara att längta efter att skaffa barn när ens partner inte gör det, men man måste ju vilja själv för annars funkar det ju inte. Din partner kan ju inte gå med på att skaffa barn för att vara schysst, det blir ju inte rätt. Särskilt inte om han gör det för att han går på snacket om "allt behöver inte bli så himla förändrat". Det är väl klart att det blir liksom.

hemlig: Klart att man tycker att det blir till det bättre om man verkligen vill ha barn men det betyder ju som sagt inte att det inte kommer att bli annorlunda. Det är ju just det jag inte köper. När folk till exempel säger "klart man kan resa även när man har barn!". Jo, visst så klart kan man det men det blir ju givetvis en annan sorts resa, med en helt annan hänsyn. Har man barn känner man ju såklart att det är jättetrevligt att resa så men ingen kan ju lura i mig, eller TS sambo, att "klart att man kan resa även med barn" betyder att han kan resa på det viset han kan nu (om han nu gör det). Det blir ju annan sorts resa, mer meck, mer hänsyn. Och har man inte lust med allt sånt just nu, ja, då har man ju inte det.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

KL

Måste dock säga att jag blir förundrar över vad för sorts liv folk i den här tråden har levt innan de skaffade barn om ni inte tycker att ni fått ändra ert liv så mycket?

Hästägare :D

Riktiga sovmorgnar har jag nog inte haft sen jag gick i grundskolan.
Har ägt hästar sen jag var arton och husägare sen tjugotre så jag är rätt van vid att planera om jag måste iväg
Hästvakt/barnvakt/husvakt same same..!

Värre omställning för sambon tror jag som vuxit upp i familj utan djur, kunnat sticka iväg på spontansaker när som helst.
Nu måste det ordnas med djur, hus och barn SEN går det att åka iväg.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Måste dock säga att jag blir förundrar över vad för sorts liv folk i den här tråden har levt innan de skaffade barn om ni inte tycker att ni fått ändra ert liv så mycket?

Det jag mest funderar över nu är vad jag gjorde med all tid innan barnen, eller vad som har hänt ;) för jag umgås mer med vännerna nu, impulsiviteten har inte försvunnit. När jag inte hade barn red jag i skogen och när dottern va bebis tränade jag och tävlade massor.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Man vet aldrig hur det blir i livet så givetvis kan det vara så för exempelvis TS sambo eller för mig. Och vill jag inte ha barn om tio år så vad spelar det för roll? Det är väl ingen som behöver engagera sig i det? Jag är ju nöjd då (eftersom jag inte vill ha barn i såna fall) och jorden klarar sig nog utan att just jag reproducerar mig.

Jag har dock en otrolig barnlängtan innerst inne så för mig känns det inte särskilt troligt. Jag vet att jag vill ha barn - bara inte nu. Jag har de senaste åren känt så otroligt starkt att åh vad jag vill ha barn, någon gång. Och innan nån ska börja tjata om att man inte är fertil för evigt och blablabla så kan jag säga att jag i alla fall i nuläget känner att det inte spelar mig någon som helst roll om barnet är biologiskt mitt eller inte. Så ingen behöver känna sig manad att upplysa mig om att DET KAN VARA FÖR SENT OMG OMG.

DarkInNight: Aha! Där har vi det! :D
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Helt på ända:D innan jobbade jag massor, gick ut och åt flera gånger i veckan, teatrar, resor och nattklubbar. Nu får jag välja mer, och det mesta väljer jag frivilligt. Jag vill hellre vara med den där lila människan än mycket annat, men jag gör allt det andra, om än inte lika frekvent. 2ggr/år tar jag dessutom en egen helg på annan ort i egosyfte.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Men precis.
Djuren låser fast mer är vad ett (friskt) att barn kommer att göra.

Fast jag känner mig ju inte fastlåst, det är ju ett val, det är ju inte en slump att jag bor på gård med djur.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Men t ex du och jag reser mest troligt inte på samma sätt. Det viset jag reser på idag innebär inte mer krångel med barn mer än att själva barnet ska med. Inga andra resmål, sätt att resa på eller annat boende. Så för mig är det helt sant när jag säger att jag inte behöver anpassa mig i någon större utsträckning.

Sen är det ju självklart annorlunda med barn, annars vore det ju rätt meningslöst att ens fundera på barn.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Kl

Visst kan man göra mycket med barn. Men VAD man kan göra beror nog mycket på vilka barn man fått.

Med undantag av de första månaderna, när våra bara sov, har de varit väldigt krävande. De är inga barn med gott humör som är nöjda jämt. Det gör att man bara orkar göra sånt som barnen tycker är ok.

Vi umgås bara med andra barnfamiljer och det verkar gälla dem också. På middagar med andra så har det de första 6 åren varit mer regel än undantag att vid vuxenmåltiden (barnen brukar få äta först) så sitter endast en vuxen vid bordet och äter trots sällskap på 6-8 vuxna. Övriga måste avbryta för att hantera barnen på ett eller annat sätt.

Rest har vi också gjort men flygresor är ofta ingen dans med mindre barn. Man överlever men skillnaden på en 6-timmars resa med sin partner och en 6-timmars med en två-åring kan vara skillnaden mellan himlen och helvetet.

En stor skillnad är också att man som barnlös kunde säga att "jag kommer rida onsdagar och lördagar". Med barn innebär det att man säger "du måste vara hemma onsdagar och lördagar" vilket jag tycker är jobbigt. Dvs jag måste få en välsignelse från min partner för allt jag vill göra (han säger såklart ja om han kan).

Så med det sagt tycker jag att det kan vara argument att inte vilja skaffa barn att man vill ha sin frihet.

Barnlängtan förstår jag verkligen och det är ju oerhört komplicerat när bara ena vill. Jag tror det är bra att ändå låta sin partner vara mycket medveten om att barnlängtan finns, kanske det måste bearbetas inom honom. Jag tror inte det måste gå så långt att han också måste längta, utan att han kan mogna till att ta ett rationellt beslut i frågan bara (t.ex om han säger sig vilja ha barn någon gång men vid rätta tillfället så kanske han rationellt kan förstå att det rätta tillfället aldrig uppstår).
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Du måste be om lov för att få göra saker?
Då gör han det också antar jag?
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Ja, precis så känner jag också. Min sambo vill ha barn, inte nu, men eftersom han vet att jag vill finns i alla fall tankarna där. Så jag hoppas att det inte tar allt för lång tid innan han känner sig redo.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Och vill jag inte ha barn om tio år så vad spelar det för roll?
Om det blir så för TS sambo så har ju TS väntat i alla dessa år förgäves.
Och det skulle nog spela en stor roll för TS.


Jag har dock en otrolig barnlängtan innerst inne så för mig känns det inte särskilt troligt.

Frågan är om TS sambo har det eller inte?
Det skulle ju kunna göra hela skillnaden.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Delvis kl

Det är klart att det ju blir viss skillnad men vi har ju fått en superenkel dotter så den största skillnaden är väl just nu mängden packning när vi åker iväg :angel: Och att barnet behöver lite mat och absolut inte kan vänta när hon blir hungrig till skillnad från t.ex mig som kan stå mig rätt länge om jag måste och i värsta fall kan köpa mig en påse gott och blandat i brist på annat. Klart det blir lite pyssel om man skulle vilja åka på resa och dansa natten lång. Vi har varit på kryssning och dansat och druckit öl men då sov barnet i vagnen och det gick ändå lugnt till.

Det är ju en sak som jag aktivt valt bort när jag valde att behålla barnet. Jag är inte särskilt intresserad av att kröka och vara bakfull i två dagar helt enkelt så mitt liv har snarare berikats med barn i stället för tvärt om. Festande är nämligen det enda jag ser att jag valt bort. Kanske bio med.

TS: Det finns inget rätt läge. Dock har jag valt att ha kvar häst och om det är en båt som är hans intresse kan jag verkligen inte se några problem i att ha kvar den. Båtliv och familjeliv verkar vara en vanlig kombo och jag älskade att åka på långa resor med mormor och morfars båt som liten. Vissa blir inte redo och om längtan är avgörande stor för dig kanske det är läge att ta till stora diskussionen om framtiden. Jag hade inte kunnat leva med en person som aldrig känt sig redo för barn. Nu var ju dottern inte planerad i och för sig så det var inte så stora valmöjligheter för sambon :p
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Du måste be om lov för att få göra saker?
Då gör han det också antar jag?

Men det är väl helt självklart, att man måste stämma av med varandra? Någon måste ju ta hand om barnet, och för det mesta är denna "någon" en förälder - då kan ingen binda upp sig med något utan att kolla med den andre.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Du måste be om lov för att få göra saker?
Då gör han det också antar jag?

Lov och lov är det väl kanske inte riktigt. Men vi frågar alltid varandra om det är ok, ja (men självklart svarar man aldrig nej om det inte är så att något var planerat samtidigt)
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Bingo!
Det är ju liksom själva idén med att skaffa barn.
Att det skall bli annorlunda.

... och att skaffa barn med någon (man) som inte vill ändra något riskerar att bli en riktig jämställdhetsfälla.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Om det blir så för TS sambo så har ju TS väntat i alla dessa år förgäves.
Och det skulle nog spela en stor roll för TS
TS har inte nämnt att hon är orolig för att sambon aldrig vill ha barn, alltså känns det för mig onödigt att sia om det. Att en 27-28-29 åring inte vill ha barn precis just nu känns som en småhysterisk anledning till att börja oroa sig för om personen aldrig vill ha barn.

Huruvida det finns en risk för att han aldrig vill ha barn antar jag att bara TS kan ha nån aning om. Jag förutsätter att de prata och resonerar och diskuterar detta med varandra.

Sedan är det faktiskt så att det inte finns några garantier för något. Till och med en man som jättejättejättegärna vill ha barn kan ångra sig allteftersom.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Det känns som att du missförstår med flit. Jag tycker inte att något Lupino skriver verkar konstigt, däremot kan det väl verka provocerande gentemot vissa eftersom vissa vill låtsas som att barn inte innebär någon som helt uppoffring eller förändring.

Givetvis måste man checka med partnern att det är okej att man gör något - eftersom partnern automatiskt blir den som får ta ungarna. Att barn kräver mer planering och mer samarbete är väl knappast kontroversiellt?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 686
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp