Bukefalos 28 år!

Hur förklarar man sin längtan efter barn?

AnnaJL

Trådstartare
Jag och sambon diskuterade barn, igen, igår. Jag vill så gärna ha barn, sambon vill vänta i några år. Han frågade mig varför jag vill ha barn, om det bara är för att jag känner mig stressad av att 30-sträcket närmar sig och att många av våra vänner är gravida eller redan har barn? Nej, det är inte bara därför. Jag vill bara. Det är en känsla, en längtan i hela kroppen. Jag mår piss när jag ser gravida, av att hälsa på våra vänner och deras små, av att veta att jag måste vänta. Men se det positivt säger sambon, det kommer ju bli mycket roligare att få barn när vi längtat och väntat tills vi känner att det är helt rätt. Men känner man någonsin att det är helt rätt?

Hur förklarar man känslan av att vilja ha barn, och hur i hela friden står man ut under tiden man väntar på att partnern ska bli redo?

Jag älskar min sambo, och jag tänker självklart inte tvinga honom till något, men just nu känner jag bara hopplöshet..
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag tror det är svårt att förstå känslan av "vill ha barn" om man inte har den själv. Jag har den också, inte så jag mår dåligt av att se gravida eller folk med barn, men ett sting av avundsjuka känner jag.

Jag har skaffat böcker om graviditet, så jag kan vara påläst redan innan.

Och så försöker man prata med sin sambo.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Det är svårt när det liksom är svart/vitt.

Varrför vill din sambo vänta tycker jag är en minst lika relevant fråga? Vad tycker han måste till för att han ska vilja?
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Största anledningen enligt honom är att han inte är redo att bli låst. Han vill kunna resa, dricka vin och göra det han känner för ett tag till.

Det är helt enkelt något jag får acceptera. Jag får väl skaffa mig en hobby eller nåt som håller mig sysselsatt.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Nu har jag inga barn, men ett par nära vänner har en liten tjej som är strax över året. De reser, dricker vin och har ett ganska fritt liv ändå. Visst kommer barnet först, men de grejer du räknar upp är inga problem.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Både min sambo och jag har mycket vi vill göra. Av den anledningen har vi "bara" ett barn. Lätt att ta med sig och lätt att låna ut till mormor/morfar eller farmor/farfar.

Vi har inte varit ute tillsammans så ofta men det beror mest på att vi har olika umgänge. Syrran bor också på gården och hon har 3 st. De är betydligt mer låsta då tre barn på tre år är tufft att få någon att passa.

Vår son är det bästa som hänt oss, men vi längtar inte efter fler. Någon av syrrans är ofta här så vi har väl ganska ofta mer än en trots allt....
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Visst blir man låst med barn, men det är liksom ingen omöjlighet att resa, dricka vin och ibland göra vad man känner för :)
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag tror att just barnfrågan är mycket svår.

Problemet är att man kan egentligen inte kompromissa på något bra sätt.

Oftast är det dessutom den som inte vill ha barn som avgör om det blir barn eller inte.

Sen har jag också upplevt att det verkar vara väldigt svårt att förstå för den som inte vill ha barn hur det känns för den som vill ha barn.

Längtan efter barn är för mig inte samma sak som längtan efter en bil eller hund. Barnlängtan är något mycket djupare som oftast inte går att förklara på ett rationellt sätt. Argumentet "Jag vill ha barn för att de skall ta hand om mig när jag blir gammal" fungerar inte riktigt här i Sverige.

Så frågan är om man verkligen kan förklara hur jobbigt det är när man har barnlängtan.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Största anledningen enligt honom är att han inte är redo att bli låst. Han vill kunna resa, dricka vin och göra det han känner för ett tag till.

Det är helt enkelt något jag får acceptera. Jag får väl skaffa mig en hobby eller nåt som håller mig sysselsatt.

Sådär har jag också tänkt men jag har insett att barn inte alls är ett förhinder för det. Och dessutom tror jag det är viktigt att även om man har barn unna sig tex en barnfri helg ibland och bara rå om varandra.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Barn, spec små, är rätt fiffiga på det viset att man kan ta med de överallt. Dricka vin till maten/med måtta kan man ju göra ändå. Och resa. Osv.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Barn, spec små, är rätt fiffiga på det viset att man kan ta med de överallt. Dricka vin till maten/med måtta kan man ju göra ändå. Och resa. Osv.

Eller så blir dom som mina barn. Helt omöjliga att ta med oavsett ålder.

Och nej det har absolut inget med gener och uppfostran att göra :angel::D
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Vill man inte bli låst pga barn så blir man inte det heller.

I maj blir det bebis här hemma, då bor det 4 barn här i huset :) Känner mej inte mer låst med fler barn som med ett. De är inte jobbigare, möjligtvis dyrare!
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag tror att det aldrig riktigt känns redo om man tror att man inte kan resa, dricka vin och göra saker man känner för bara för att man får barn. Visst ändras livet men det är ju inte så att man aldrig mer kan resa, dricka vin eller göra saker man känner för. Låst, ja, jo det beror väl på hur låst man låter sig bli. Endel har inget behov av att lämna bort sina barn och blir ju då låsta, men det är ju helt som de vill ha det medan andra har inga bekymmer att lämna iväg ungarna om de ska göra icke-barn aktiviteter. Jag tror att alla hittar sin väg som de är nöjda med
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

KL

Min sambo ser bara några av våra vänners liv framför sig när jag nämner barn. De vill inte umgås längre, blev i princip nykterister, överviktiga och det värsta av allt: en kille fick göra sig av med sin båt! :crazy: Hur jag än försöker förklara att det är deras val att göra så, vi kommer göra våra egna val och jag tänker definitivt inte tvinga honom att sälja sin båt så tror han ändå att han aldrig mer kommer få göra nånting han vill om vi får barn.

Det kommer att bli jättesvårt, men jag ska försöka lägga barntankarna längst bak i huvudet nu ett tag. Se fram emot sommaren och se det positivt, jag får vara smal en sommar till! (Åh gud vad jag egentligen skiter i det).
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

..... så tror han ändå att han aldrig mer kommer få göra nånting han vill om vi får barn.

Om han känner så så kommer han aldrig att vilja ha barn.
Det kommer alltid att finnas något som han vill göra innan.
Så han kommer inte att bli klar med det.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

KL

Min sambo ser bara några av våra vänners liv framför sig när jag nämner barn. De vill inte umgås längre, blev i princip nykterister, överviktiga och det värsta av allt: en kille fick göra sig av med sin båt! :crazy: Hur jag än försöker förklara att det är deras val att göra så, vi kommer göra våra egna val och jag tänker definitivt inte tvinga honom att sälja sin båt så tror han ändå att han aldrig mer kommer få göra nånting han vill om vi får barn.

Det kommer att bli jättesvårt, men jag ska försöka lägga barntankarna längst bak i huvudet nu ett tag. Se fram emot sommaren och se det positivt, jag får vara smal en sommar till! (Åh gud vad jag egentligen skiter i det).

Fast det är ju inte så att dom inte får göra vissa saker utan man har helt enkelt prioriterat om. Det som var viktigt förut är kanske inte alls viktigt längre.

Det kan ju tänkas att de tråkiga föräldrarna tycker att du och din sambo lever ett ytligt och innehållslöst liv.

(Jag håller alltså med dig i ditt resonemang)
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Det tror inte jag. Jag tror att han likagärna kan vakna en dag och känna att nä, jag vill ha ungar - även om jag får offra mina sovmornar.

Så tänker jag - jag vill ha barn när det känns värt den faktiska uppoffringen det blir. Idag är det inte värt det - så då får det vänta.

KL

Måste dock säga att jag blir förundrar över vad för sorts liv folk i den här tråden har levt innan de skaffade barn om ni inte tycker att ni fått ändra ert liv så mycket? Mitt liv idag är ett under av bekvämlighet, impulsivitet och total egoism och jag älskar att ha det så just nu. Jag förstår att ett liv med barn kommer att locka mig senare men jag hyser inga illusioner om att resandet, kompishängandet eller något annat kommer kunna fungera ens på ett liknande sätt som i dag. Det kommer att bli annorlunda men för mig, då, kommer det med all största sannolikhet vara värt det :)
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Min sambo känner nog precis som du.

Haha jag lever nog ett rätt tråkigt liv :D Jag trivs med att vara hemma och pyssla, men sovmornar är ju förstås skönt...
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Måste dock säga att jag blir förundrar över vad för sorts liv folk i den här tråden har levt innan de skaffade barn om ni inte tycker att ni fått ändra ert liv så mycket?

Vanligt svensson liv med villa, volvo och vovve - typ. Inte ute och festar, har några få men goda vänner, umgås mer med släkten faktiskt. Så det kommer nog bli ändrat, javisst - men jag tror det blir till det bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 025
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 453
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 171
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 313
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp