Bukefalos 28 år!

Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Det känns som att du missförstår med flit. Jag tycker inte att något Lupino skriver verkar konstigt, däremot kan det väl verka provocerande gentemot vissa eftersom vissa vill låtsas som att barn inte innebär någon som helt uppoffring eller förändring.

Det handlar nog om att man vill intala sig själv att man har det bästa av allt. Men jag saknar min frihet, ofta. Samtidigt som jag förstås uppskattar att ha fått någonting annat i stället.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Barnlängtan förstår jag verkligen och det är ju oerhört komplicerat när bara ena vill. Jag tror det är bra att ändå låta sin partner vara mycket medveten om att barnlängtan finns, kanske det måste bearbetas inom honom.

KL

Det som jag har ett problem med är att barnlängtan i många forum framställs som något "untouchable". Lidandet framställs som enormt och något som ingen annan än ofrivilligt barnlösa kan förstå. Men ändå är det personer som inte vill ha barn som oftast får förklara sig inför omgivningen. Jag skulle nog säga att frivillig barnlöshet för många är svårare att sätta sig in i än motsatsen.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Måste dock säga att jag blir förundrar över vad för sorts liv folk i den här tråden har levt innan de skaffade barn om ni inte tycker att ni fått ändra ert liv så mycket? Mitt liv idag är ett under av bekvämlighet, impulsivitet och total egoism och jag älskar att ha det så just nu. Jag förstår att ett liv med barn kommer att locka mig senare men jag hyser inga illusioner om att resandet, kompishängandet eller något annat kommer kunna fungera ens på ett liknande sätt som i dag. Det kommer att bli annorlunda men för mig, då, kommer det med all största sannolikhet vara värt det :)

Jag tycker att du träffar rätt på flertalet punkter. Mitt liv har förändrats på många plan sedan jag blev förälder, allt från små små förändringar som att inte kunna sova så länge jag vill en söndagsmorgon, till större mer livsavgörande. Det går inte att vara lika spontan i livet som innan jag fick barn, helt omöjligt.

Helt ärligt, jag saknar den där totala friheten då och då och ibland kan jag tänka att jag nu har det bästa av två världar. En vecka med barn och en vecka utan, men det vågar man knappast yppa för usch vilken hemsk förälder man är då..

För att förtydliga, jag saknar mitt barn hela tiden när hon är en vecka hos sin pappa, samtidigt som jag faktiskt njuter av att bara vara spontan och jag. För mig handlar inte spontanitet om att kunna dricka det där vinglaset eller inte, det handlar om att faktiskt sätta sig själv i främsta rum, för när man har barn så blir man lite förpassad till 2:a plats (helt naturligt och självklart).
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Känns mer som att du letar fel tycker jag.

Så kan det mycket väl kännas.

Men det var inte så. Men så kan jag vara lite "hyperkänslig" för uttryck och då tänker jag att det är bättre att fråga, så blir det färre missförstånd.

Jag ser rött när min sambo säger "jag ska hjälpa dig att städa". Som om det ligger på mitt ansvar att städa.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Lupinos svar visar att hon förstod hur jag menade, så det var ju tur det.

Omfattningen av förändringarna beror ju återigen på hur man levde innan (och vilken "sorts" barn man får).

Är man ute och super varje helg och har lill-lördag varje vecka och liknande så lär förändringen bli tämligen mer omfattande än om man påtar i trädgården och promenerar med vovven i skogen på helgerna.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

I och med att du inte svarade när hon förklarat utan igen säger till en annan användare att du tyckte att Lupino uttryckte sig märkligt så tyckte jag att det definitivt verkade som att du letade fel. Annars hade du väl svarat "Jaha men vad bra, då missförstod jag!" eller nåt?

Men sak samma.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Det tror jag inte att man ska förutsätta. Jag super inte på helgerna men det betyder inte att mitt liv inte skulle komma att se helt annorlunda ut om jag fick barn.

Beroende på barn kan jag ju bara säga good luck till att gå och påta i trädgården. Alla ungar är inte beskedliga barn som gärna vill haka på, och det är just det som ÄR förändringen med att bli förälder; du kan vilja påta i trädgården på lördagen hur mycket du än vill. Vill inte din tvååring vara nöjd och glad i din trädgård så kommer det inte bli en trevlig dag. Så är det bara.

Jag förstår inte riktigt vad det är att motsätta sig? Livet förändras när man får barn. Helt plötsligt handlar det inte om vad jag vill och vad som funkar för mig utan vad mitt lilla barn vill/klarar av och vad som funkar för denne. Är man inte beredd att göra några uppoffringar och förändringar för sitt barn så ska man väl knappast skaffa några? Skit samma om lilla Benke får nåt ut av att tvingas följa med på mina hobbies, han får göra det oavsett. Eller "jag har inte sovit bra i natt så knappast att jag masar mig upp kl halv fem när Benke inte vill sova längre".

Jag har sett SÅ många bukefalister beskriva sina makar just precis så. De verkar ha skaffat barn under antagandet att de kan fortsätta precis som förut, inga problem, och sedan blir de chockade när de står där med en unge som inte beskedligt sitter och pysslar när han vill kolla på sin film på kvällen.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Nu såg inte jag Lupinos svar, jag surfar från mobilen och uppdaterar inte alltid mellan inläggen, dels ser jag inte allt eftersom det är litet och så skriver jag när jag sitter på ändhållplats = kort om tid.

Exakt hur det blir med barn är ju omöjligt att veta men de jag känner som har barn är inte fast i hemmet utan vi umgås mer eller mindre som innan barnen kom. Ibland är barnen med och ibland inte.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Ah okej, då förstår jag! Brukar bli samma för mig när jag bukesurfar från mobilen i pauserna.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag är rätt säker på att jag skrivit mer än en gång att det naturligtvis beror på vad man får för barn. Om vi någonsin lyckas producera ett kommer det mest troligt att ha hett humör, kort stubin och vara envis som en gris. Med lite flyt kommer den likna mig som litet barn, lättsam och nöjd.

Jag är inte så dum att jag inte tror att det inte kommer påverka livet.

Jag vill ju ha barn för att jag VILL ha den där lilla människan som kommer kontrollera resten av mitt liv. Det kommer vara skitjobbigt men mest suveränt. Det finns trots allt en anledning att det tog så många år att komma fram till ett säkert beslut.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag vill ju ha barn för att jag VILL ha den där lilla människan som kommer kontrollera resten av mitt liv.
Jo, precis, så känner nog de flesta ändå som väljer att skaffa barn. TS sambo är inte där än - varför det blir märkligt när folk här och å andra ställen säger att "men äsch, resa och umgås och festa och blablablabla kan man ju göra även när man har barn". Varför försöka övertyga andra om att skaffa barn är typ som att skaffa en kanin man kan ta hand om när man känner för det? För så är det ju inte.

Det är ju knappast så att det bara är en stor förändring att skaffa barn om man brukar supa på helgerna. Det var lite det som var min poäng.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag tror det blir så när man redan är på andra sidan beslutet.

Sambon frågade häromdagen om vi kunde ta med hästarna upp i fjällen och rida på tur när ungponnyn är inriden, om ett par år. Min första tanke var att då måste vi ju ta med russet så vi har någonstans att knyta fast ungen ( :p ).

Jag har i hjärnan redan gjort anpassningen men han är inte där än och då har han ändå tre barn redan.

Så egentligen tror jag det är omöjligt att förklara för den som inte är där.

Typ som att skaffa häst :D
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag tror inte att det är omöjligt faktiskt. Min syster har barn till exempel men ser ändå väldigt nyktert på hur livet med barn är, hon är inte alls en sån där som högt och ljudligt försöker övertyga alla om att hennes liv inte har förändrats nåååågonting sen hon fick barn. Inte heller försöker hon övertyga mig om att jag borde skaffa barn nu på en gång och att allt kommer fortsätta som vanligt och visst kan du resa även med barn. Hon är liksom rationell kring det där, trots att hon har två barn som hon älskar mer än allt.

Precis som att det finns massa saker jag vill göra, och är villig att göra otroliga uppoffringar för, men det betyder inte att jag försöker övertyga andra om att det inte är en uppoffring. Jag är ju medveten om vad jag behöver offra, och offrar det gärna, men tycker att det är SÅ värt det liksom.

Jag vet inte, jag ha bara mer förståelse för folk som säger att "ja, mitt liv ser annorlunda ut men jag älskar det mer än någonsin" än folk som ska övertyga om hur allt kommer att rulla på och TS sambo visst kommer kunna resa och festa och middaga och vad det nu är han vill göra.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag tycker dessutom att det är respektlöst mot barnet att säga att livet inte ändrar sig. Betyder ett barn så lite?

Sen tycker jag atg festandet är en LITEN skillnad om man jämför med sånt som att inte få påta ostört i trädgården fem minuter i taget eller inte få gå på toa ifred. Och bli väckt varannan timme på natten i tre år, tex.

Man kan tex fotvandra i Nepal med barn, men man kan INTE göra det på samma sätt som utan barn. Barn går sakta, är tunga att bära, blir hungriga, toanödiga, rastlösa, vill höra saga, vill leka osv osv.... man har en ganska udda livsföring som vuxen om ett barn inte gör skillnad, skulle jag säga.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Håller med dig i allt :)
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Jag kan inte se att någon har skrivit att barn inte gör skillnad.

Däremot att det inte innebär att man är fjättrad till hemmet och Bolibompa i 18 år.

Och hur stor grad av skillnad beror mest troligt på vem man är.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Men du kan väl inte på allvar mena att mängden förändring styr barnets värde? Så om jag råkar ha ett liv där ett barn passar väl in behöver ju inte det betyda att dottern inte betyder så mycket som t.ex en person som har ett helt annat liv och behöver göra många förändringar i sin vardag (eller som i en blogg jag följer där barnet har massa olika barnvakter var och varannan dag)? Jag tycker snarare att gnället på att barnet är så himla jobbigt och kräver så mycket är mer respektlöst.

Ärligt talat, hade jag behövt göra massa förändringar så hade jag inte ens mått bra. Nu har mitt liv BERIKATS med ett barn och jag upplever verkligen inte att jag måste avstå från massa saker som jag hellre vill göra även om det kanske krävs mer pyssel för att kunna åka till stallet t.ex.
 
Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Största anledningen enligt honom är att han inte är redo att bli låst. Han vill kunna resa, dricka vin och göra det han känner för ett tag till.

Det är helt enkelt något jag får acceptera. Jag får väl skaffa mig en hobby eller nåt som håller mig sysselsatt.

Måste ni resa och dricka vin tillsammans? Jag tyckte det var ett synnerligen fritt liv med bara ett barn. Då kan ju alltid den ena vara med barnet och den andra göra något annat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 686
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp