Hur förvarar ni era räkningar?

Jag betalar direkt ( app på mobil där jag kan scanna in räkningen) och slänger. Bygggrejsräkningar och liknande betalas direkt och sparas i en låda i köket.
 
Jag betalar direkt ( app på mobil där jag kan scanna in räkningen) och slänger. Bygggrejsräkningar och liknande betalas direkt och sparas i en låda i köket.

Vi har en pappersförvaringshylla i zink från Trendrum där vi sparar papper hällande barnen, kallelser och dyl.
 
När vi ändå pratar räkningar och papper och sånt :p

Vad gör ni med pappersfakturorna? Sparar eller slänger?
Speciella fakturor som ni sparar? Vad slängs?

Har beslutsångest. Just nu sparar jag allt. Men det blir så jäkligt mkt papper O_o
 
Så less på högarna som blir av post överallt. Det mesta är ju räkningar och jag funderar om ni har något smart (och snyggt!) sätt ni förvarar dessa på fram tills de är betalda?
Jag försöker ha allt som går på e-faktura men ändå är det en del som det inte går på eller sånadär man kanske bara får en gång. De tenderar iaf att bli högar med papper lite här och var.
Så, hur gör ni?

Jag lägger alla nya i en "Glossybox låda" och sen när det är dags att betala så betalar jag (nä hä :angel:;)) och sen in en pärm med stämpeln "Bet" på :)
 
När vi ändå pratar räkningar och papper och sånt :p

Vad gör ni med pappersfakturorna? Sparar eller slänger?
Speciella fakturor som ni sparar? Vad slängs?

Har beslutsångest. Just nu sparar jag allt. Men det blir så jäkligt mkt papper O_o

Jag sparar som sagt det som har med huset/gården att göra. CDON odyl slänger jag så fort jag betalat dem (om det inte är kopplat till någon garanti, då åker den in i garantipärmen).
 
Har en liten hög med viktiga papper på micron. Där hamnar de få pappersräkningar som kommer tills jag lagt in dem för betalning. Sen slänger jag dem så fort de ligger inne.
 
Vi har en sån tidningshållare att ha på väggen (vet inte det rätta namnet) som vi köpt på ikea. Det är tre fack i den och i den ena hamnar räkningarna direkt. Den töms när lönen kommer in och då betalas allt och sätts i en pärm :)
 
Så less på högarna som blir av post överallt. Det mesta är ju räkningar och jag funderar om ni har något smart (och snyggt!) sätt ni förvarar dessa på fram tills de är betalda?
Jag försöker ha allt som går på e-faktura men ändå är det en del som det inte går på eller sånadär man kanske bara får en gång. De tenderar iaf att bli högar med papper lite här och var.
Så, hur gör ni?

Skäms lite, men de ligger i en hög på köksbordet. Inte snyggt, inte prydligt men synligt.
 
Tidskriftssamlare i bokhyllan + de som kommer på mail markerar jag som olästa. Alla in i pärmar (en privat å en företag) efter betalning, de privata skriver jag dock inte ut om de inte finns på papper.
 
Så less på högarna som blir av post överallt. Det mesta är ju räkningar och jag funderar om ni har något smart (och snyggt!) sätt ni förvarar dessa på fram tills de är betalda?
Jag försöker ha allt som går på e-faktura men ändå är det en del som det inte går på eller sånadär man kanske bara får en gång. De tenderar iaf att bli högar med papper lite här och var.
Så, hur gör ni?
Jag har två aktmappar, en röd och en grön, i ett köksskåp. I den röda lägger jag räkningar som ska betalas, i den gröna läggs de när de är betalda. Den gröna mappen töms varje år och de gamla räkningarna läggs i en platspåse märkt med "2016", läggs upp på vinden, där jag hittar dem och slänger efter ett tag :)
 
En fråga (utan värdering åt nått håll i sig ):

Ni som sparar era fakturor (och nu tänker jag mest på "vanliga" fakturor som el, bredband, VA osv), varför gör ni det :)?

Jag hade förut (när jag precis flyttat hemifrån) ett sånt system där jag sparade betalda fakturor i en pärm, men efter ett par år där jag insåg att jag aldrig någonsin tittade på dem igen, så slutade jag med det :D . Jag ser ju alla betalningar jag gjort och när jag gjorde dem i min bankapp, så jag personligen ser inte längre någon som helst mening med det.

Därför nyfiken på varför ni som sparar gör det, vilken anledning ni hittat som jag missat :) .
 
Så less på högarna som blir av post överallt. Det mesta är ju räkningar och jag funderar om ni har något smart (och snyggt!) sätt ni förvarar dessa på fram tills de är betalda?
Jag försöker ha allt som går på e-faktura men ändå är det en del som det inte går på eller sånadär man kanske bara får en gång. De tenderar iaf att bli högar med papper lite här och var.
Så, hur gör ni?

Jag lägger in dem på internetbanken direkt, betalningsdag efter löning.

Pallar inte att ha sånt liggande, och har pappersmarodörer i hemmet som ibland stjäl och biter sönder sånt som ligger löst.
 
En fråga (utan värdering åt nått håll i sig ):

Ni som sparar era fakturor (och nu tänker jag mest på "vanliga" fakturor som el, bredband, VA osv), varför gör ni det :)?

Jag hade förut (när jag precis flyttat hemifrån) ett sånt system där jag sparade betalda fakturor i en pärm, men efter ett par år där jag insåg att jag aldrig någonsin tittade på dem igen, så slutade jag med det :D . Jag ser ju alla betalningar jag gjort och när jag gjorde dem i min bankapp, så jag personligen ser inte längre någon som helst mening med det.

Därför nyfiken på varför ni som sparar gör det, vilken anledning ni hittat som jag missat :) .

Eftersom jag har skrivit att mina betalda pappersräkningar hamnar i en låda så svarar jag: Det är min variant av pappersinsamling i datorrummet, inget annat :D När lådan är full så kastas allt, ca en gång/år.
 
En fråga (utan värdering åt nått håll i sig ):

Ni som sparar era fakturor (och nu tänker jag mest på "vanliga" fakturor som el, bredband, VA osv), varför gör ni det :)?

Jag hade förut (när jag precis flyttat hemifrån) ett sånt system där jag sparade betalda fakturor i en pärm, men efter ett par år där jag insåg att jag aldrig någonsin tittade på dem igen, så slutade jag med det :D . Jag ser ju alla betalningar jag gjort och när jag gjorde dem i min bankapp, så jag personligen ser inte längre någon som helst mening med det.

Därför nyfiken på varför ni som sparar gör det, vilken anledning ni hittat som jag missat :) .

Så skulle man göra, i fem år, innan data-åldern.
Jag är en av dem som sitter kvar i det tankemässigt.
Jag har en annan hög i vardagsrummet med betalda räkningar.
De flyter rätt fritt.
 
En fråga (utan värdering åt nått håll i sig ):

Ni som sparar era fakturor (och nu tänker jag mest på "vanliga" fakturor som el, bredband, VA osv), varför gör ni det :)?

Jag hade förut (när jag precis flyttat hemifrån) ett sånt system där jag sparade betalda fakturor i en pärm, men efter ett par år där jag insåg att jag aldrig någonsin tittade på dem igen, så slutade jag med det :D . Jag ser ju alla betalningar jag gjort och när jag gjorde dem i min bankapp, så jag personligen ser inte längre någon som helst mening med det.

Därför nyfiken på varför ni som sparar gör det, vilken anledning ni hittat som jag missat :) .

Jag tycker det är enklast att spara alla och inte behöva sortera, en del måste man ju spara... och det händer att jag får användning för dem när jag vill se vilket år jag köpte ditt eller datt eller annat (ofta ganska oviktigt såklart men ändå). Har sparat "alla" hela mitt liv typ, jag lovar att det är inte mer än 3-4 pärmar totalt.
 
En fråga (utan värdering åt nått håll i sig ):

Ni som sparar era fakturor (och nu tänker jag mest på "vanliga" fakturor som el, bredband, VA osv), varför gör ni det :)?

Jag hade förut (när jag precis flyttat hemifrån) ett sånt system där jag sparade betalda fakturor i en pärm, men efter ett par år där jag insåg att jag aldrig någonsin tittade på dem igen, så slutade jag med det :D . Jag ser ju alla betalningar jag gjort och när jag gjorde dem i min bankapp, så jag personligen ser inte längre någon som helst mening med det.

Därför nyfiken på varför ni som sparar gör det, vilken anledning ni hittat som jag missat :) .
Jag sparade förut, för att mamma sa att man "skulle". Men sen insåg jag ju att allt finns kvar i internetbanken.
Nu sparar vi dom för huset, vi har just flyttat hit och det känns lite enklare att få en överblick på vad det kostar att bo här om vi har kvar räkningarna. Resten slängs!
 
Jag tycker det är enklast att spara alla och inte behöva sortera, en del måste man ju spara....

Det här blev jag nyfiken på, vilka fakturor måste man spara tänker du :) ? Några som kan användas som garantier, eller speciella till deklarationen eller nått sånt?
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp