Hur förvarar ni era räkningar?

bollen__

Trådstartare
Så less på högarna som blir av post överallt. Det mesta är ju räkningar och jag funderar om ni har något smart (och snyggt!) sätt ni förvarar dessa på fram tills de är betalda?
Jag försöker ha allt som går på e-faktura men ändå är det en del som det inte går på eller sånadär man kanske bara får en gång. De tenderar iaf att bli högar med papper lite här och var.
Så, hur gör ni?
 
idealet är att man betalar direkt då man öppnat det men i själva verket blir det en hög på diskbänken :/.

eller snarare en hög i mejlen... avskyr att inte ha räkningar på papper, vill kunna sätta in alla fakturor i en pärm så att man enkelt kan gå tillbaka och se så att man faktiskt betalt saker och ting :).
på mejlen så glöms det väldigt lätt bort..
 
De få fakturor jag får i pappersform ställer jag i en tidskriftssamlsre i trä som står i köket. När lönen sen kommer in så betalar jag allihop direkt (ja, jag brukar hålla mig vaken till 00 natten till lönedag för att verkligen kunna betala DIREKT :D ! Och NEJ, det är inte samma feeling att lägga dem för betalning i förtid ;) )
 
Så less på högarna som blir av post överallt. Det mesta är ju räkningar och jag funderar om ni har något smart (och snyggt!) sätt ni förvarar dessa på fram tills de är betalda?
Jag försöker ha allt som går på e-faktura men ändå är det en del som det inte går på eller sånadär man kanske bara får en gång. De tenderar iaf att bli högar med papper lite här och var.
Så, hur gör ni?

Oftast betalar jag dem med min bankapp så fort de kommer eller om jag av någon anledning inte vill betala dem direkt, t.ex. CSN för hela året, så gör jag som @hvala och lägger in dem direkt för betalning.
 
Har en liknande denna i bokhyllan. Varje månad efter betalning så töms den ju per automatik och betalade räkningar antingen slängs eller sparas beroende på vad det är ;)
0530268_PE646516_S3.JPG

*edit* 2a på bollen :p
 
Jag har en liten byrå i köket där jag lägger alla räkningar på hög. Det blir kanske 2-3 st per månad eftersom jag har det mesta på e-faktura. När de är betalda slänger jag in dem i kaminen så att de brinner upp. På sommaren när jag inte eldar slänger jag dem.

En gång i tiden skrev jag dagens datum när de betalades på fakturan, men nu slänger jag dem. Orkar inte ha stökigt hemma nu när jag bor så trångt.
 
Mitt åker in i tidskriftshållare i hyllan den töms ju automatiskt i slutet av månaden. Sen är jag sån som lägger in nästintill alla räkningar i pärmar så jag har dem om det skulle behövas. Som nu när vi sålde huset var det jävligt smidigt att bara bläddra i pärmen för att få fram exakt driftskostnad för huset förra året.
 
Har det mesta på autogiro, flertal av dessa får jag även på mailen så dom åker in i mappen för räkningar. Obetalda räkningar som jag får på mailen markerar jag som oläst tills dess att den är betalt. Vägrar betala för något jag har beställt innan jag har fått det. Pappersfakturor betalas direkt och stoppas in i pärmen för fakturor.
Jag beställer helt enkelt inte saker jag inte har pengar till innan jag har fått lön, ddå kan jag betala för varan omedelbart när jag har fått den.
 
Jag har det mesta på autogiro eller e-faktura men de på papper som jag får har en speciell låda på skrivbordet (i A4-format) där jag lägger allt viktigt som behöver en åtgärd. Sedan går jag igenom hela lådan i slutet på månaden och betalar då räkningarna. Vissa räkningar behåller jag, tex åtgärder på huset som elektriker osv, andra slänger jag i stil med CDON odyl. De jag behåller sätts in i rätt pärm, tex den för huset.
 
43AP9O4N0B_88294406_V35_99kr_front.jpg


Har en sådan här fast i koppar, öppnar räkningarna när jag får dem och lägger dem i korgen.
Betalar i slutet av månaden och skriver datum på.
Är de viktiga så åker de in i respektive samlare, har helt vita från IKEA "Pluggis".
De som är oviktiga får ligga kvar tills nästa månad, när jag jag betalar de nya räkningarna så slänger jag de oviktiga.
Försöker sortera bland pärmarna ibland, har som tur var flyttat en del och har då tagit tag i sorteringen då. :)
Har det mesta på autogiro, men tycker det är sjukt svårt att komma ihåg att betala mejl- fakturor. :rage:
 
Jag lägger alltid räkningarna jag ska betala på skrivbordet bredvid datorn, sen när lönen kommit lägger jag in och betalar, sen flyttar jag de betalade räkningarna till en låda, där jag förvarar dom ett tag. Rensar lådan lite då och då och slänger de räkningarna som inte längre behöver sparas. :)
 
Jag gör precis om @RedHyuuga :) Har ett gammalt pennställ från ikea med plats för papper där obetalda räkningar hamnar, när de är betalda märker jag de med datum och sedan hamnar de i en låda som rensas ut när den blivit full.

Undviker fakturor i den mån det går men om det är någon räkning som ska betalas på ett udda datum och inte den siste i månaden så brukar jag sätta en påminnelse i mobilen för att inte missa det.
 
Jag lägger alla i en låda i köket så dom är på samma platts så man vet vart dom är men har missat många då posten dragit bort dom och fått krav på dom istället .När jag betalt drar jag ut kvitto på dom som ska till bokföringen och resten slänger jag !
 
Jag har också det mesta på e-faktura samt autogiro - oerhört smidigt och arkiveringen/förvaringen sköter sig automatiskt! De fåtal pappersräkningar jag får lägger jag direkt in för betalning i bankappen (i o m att man kan välja betaldatum framåt i tiden är det ju lika bra att göra detta direkt). Sedan brukar de bli liggande i trappan upp till övervåningen någon eller några dagar innan jag tar med dem upp och sorterar in i en arkivmapp som står i en bokhylla i hemmakontoret.

Har desto större problem med övrig post som kommer och tenderar att bli liggande i högar på köksbordet och på en av köksstolarna... F f a sådant som jag tänker läsa "när jag får tid" - det hamnar i högen som blir större och större... Har gjort flera försök att skapa en annan plats för dessa tidningar m m, så att de inte ligger framme och ser skräpiga ut. Men hittills har det bara resulterat i att jag inte kommer ihåg dem när jag skulle ha tid att läsa... En bra lösning för detta borde resultera i ett Nobelpris eller liknande!
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp