hur fungerar det ? B-licens , eller?

mariaambrosia

Trådstartare
Om man vill satsa allt på Travsporten och ta A-licens....... hur gör man då?
Tar B-licens, sedan jobbar som lärling i x antal år hos Proffstränare?,eller?
Snälla kan ni förtydliga allt för mig .
Skulle vilja jobba som tränare i framtiden men inte nödvändigt vis köra proffs lopp
 
E-licenstypen är en licens för lärlingar som arbetar med hästar hos person med A- eller B-licens och som under föregående år kört mindre än 150 lopp. Som anställd hos A-tränare kan du även ha en tränarlicens.

Träningstillstånd
Träningstillstånd, träningslicens för max två hel- eller delägda hästar som du eller nära anhörig är företrädare för, kan utfärdas för personer med C-, E-, F- och G-licens samt hästskötare anställd hos A-tränare. Licensinnehavaren ska fylla minst 18 år under kalenderåret samt ha godkänd B-licensutbildning för att få träningstillstånd. Har personen jobbat professionellt med travsport under minst ett år ställs endast krav på teoridelen.

förstår det som att om man har ett B-licens kan man få ett E licens om man jobbar för en A-tränare???
är då ett E-licens högre än ett B-licens?
 
Jag förstår, det hela kan vara lite förvirrande om man är helt grön på det här.

Träningstillstånd är till lärlingar med C, E, eller G-licens för att träna högst två stycken "egna" hästar. "Egna" betyder hästar som du eller någon nära släktning är företrädare för. Exempelvis äger du, din pappa eller din pappas bolag hästarna, typ. Då kan du söka, om du har någon av ovanstående lärlingslicenserna, träningstillstånd så att din pappa behöver inte ta egen B3-licens eller lämna ut hästar i träning hos någon annan. Ni har ju kompetens "hemma", så att säga. Träningstillstånd har inget att göra med A-licens, träningstillstånd är licensform bara till lärlingar.

Det finns väl ingen större skillnad på C, E, eller G-licens om man bortse antalet körda lopp. Här går dessutom bokstäverna åt helsike. G-licenshavare har kört mest lopp, sen är det C-licens och sist E-licens.

B-licens är amatörlicens för att träna dina "egna"("egna" som ovan) hästar. Antalet "egna" hästar som du får träna är obegränsat. Har du B1-licens får du köra lopp, med B3-licens får du inte. D-licens är till amatörer som vill bara köra lopp, inte träna.

A-licens är till yrkesmänniskor som vill träna hästar professionellt åt vilt främmande människor. Det finns ingen utpräglat spår för att komma fram till A-licens och i sammanhanget har inte dessa licensbokstaver ingen större betydelse. B-licens leder inte automatiskt till A-licens o.s.v. Dagens A-tränare har varit lärlingar, amatörer och hästägare. Det är ST som bestämmer efter noggrant övervägande vem får A-licens.

Lite överkurs är att det finns några privattränare som har amatörlicens och tränar ändå hästar till en storhästägare som de inte är släkt med. Titta Daniel Réden, han har fått platsen på styrelsen i det bolaget som äger hästarna och då säger man att det är samma som "egna" hästar.
 
har nu förstått, att om man vill jobba med travet så räcker det med att man tar körlicens, och sedan jobbar som lärling tills man är "klar" att ta A-licens. då får man ändå ha två (egna) hästar i träning samtidigt som man lär sig allt av tränare / arbgivare.

Tack för alla svar, det är verkligen krångligt allt det här :-)
 
Att börja jobba hos en tränare är steg ett, sen vilka licenser du väljer är längre fram.För att bli A-tränare krävs lång erfarenhet samt att bli antagen till tränarkursen.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 507
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp