hur fungerar det ? B-licens , eller?

mariaambrosia

Trådstartare
Om man vill satsa allt på Travsporten och ta A-licens....... hur gör man då?
Tar B-licens, sedan jobbar som lärling i x antal år hos Proffstränare?,eller?
Snälla kan ni förtydliga allt för mig .
Skulle vilja jobba som tränare i framtiden men inte nödvändigt vis köra proffs lopp
 
E-licenstypen är en licens för lärlingar som arbetar med hästar hos person med A- eller B-licens och som under föregående år kört mindre än 150 lopp. Som anställd hos A-tränare kan du även ha en tränarlicens.

Träningstillstånd
Träningstillstånd, träningslicens för max två hel- eller delägda hästar som du eller nära anhörig är företrädare för, kan utfärdas för personer med C-, E-, F- och G-licens samt hästskötare anställd hos A-tränare. Licensinnehavaren ska fylla minst 18 år under kalenderåret samt ha godkänd B-licensutbildning för att få träningstillstånd. Har personen jobbat professionellt med travsport under minst ett år ställs endast krav på teoridelen.

förstår det som att om man har ett B-licens kan man få ett E licens om man jobbar för en A-tränare???
är då ett E-licens högre än ett B-licens?
 
Jag förstår, det hela kan vara lite förvirrande om man är helt grön på det här.

Träningstillstånd är till lärlingar med C, E, eller G-licens för att träna högst två stycken "egna" hästar. "Egna" betyder hästar som du eller någon nära släktning är företrädare för. Exempelvis äger du, din pappa eller din pappas bolag hästarna, typ. Då kan du söka, om du har någon av ovanstående lärlingslicenserna, träningstillstånd så att din pappa behöver inte ta egen B3-licens eller lämna ut hästar i träning hos någon annan. Ni har ju kompetens "hemma", så att säga. Träningstillstånd har inget att göra med A-licens, träningstillstånd är licensform bara till lärlingar.