Hur fungerar det egentligen med ponnyhöjder??

fast jo? en 155 ridponny, eller en Connemara på 153 är ju en storhäst fast av "ponnyras". En fullstammad SWB som är 147cm är en ponny - trots "storhästras".
Ponny och storhäst är ju storleksmått - även om raserna kan skilja sig i hur stora de ska vara, och att de avviker åt ena eller andra hållet ibland.

Jo, alltså de blir ju storhäst i storleksbemärkelsen, men rasen ändras ju inte. Det var ju det jag menade.
En 155 cm connemara blir ju inte plötsligen "irländsk sporthäst" bara för att den är över 148 cm.
Likaväl som en 162 cm korsningsponny inte blir korsningshäst bara för att den är över ponnymått.
 
Jo, alltså de blir ju storhäst i storleksbemärkelsen, men rasen ändras ju inte. Det var ju det jag menade.
En 155 cm connemara blir ju inte plötsligen "irländsk sporthäst" bara för att den är över 148 cm.
Likaväl som en 162 cm korsningsponny inte blir korsningshäst bara för att den är över ponnymått.
Det fetade;
Öh, jo, den tillhör ju ingen specifik stambok. Det blir en korsning.
 
Jo, alltså de blir ju storhäst i storleksbemärkelsen, men rasen ändras ju inte. Det var ju det jag menade.
En 155 cm connemara blir ju inte plötsligen "irländsk sporthäst" bara för att den är över 148 cm.
Likaväl som en 162 cm korsningsponny inte blir korsningshäst bara för att den är över ponnymått.
För övrigt tror jag du har missförstått mina inlägg, jag har koll på det du har kommenterat och fått svar på det jag var osäker på :)
 
Tävlingsmässigt så är hästar ponnyer om de är 148 cm och under. Över 148 cm är dom hästar tävlingsmässigt.

Sedan så kan hästar vara ponnyer eller häst beroende på ras och ej beroende på vilken höjd dom är. T.ex. så är en Islandshäst fortfarande en häst även om den är under 148 cm och en Tysk Ridponny är fortfarande en ponny även om den är över 148.
 
Enligt det svenska mätintyget så är den ponny. Att den har gjort sin sista obligatoriska mätning betyder inte att den inte går att mäta igen, av svenska mätmän, och då få ett nytt mätintyg. Men det har inte gjorts och de internationella mätningarna gäller inte på nationella tävlingar.

Mvh,
Lady_S

Jo så är det ju men det verkar ju inte göras längre på nationella tävlingar så därför kan man ju vara hyfsat säker på att svenskt mätintyg gäller för evigt, annars var det ju hur lätt som helst att dra fram en mätman på SM om man hade velat det. SM är ju en av de tävlingar som man faktiskt borde kontrollmäta på om man nu vill ägna sig åt det.
 
Nja, svensk ridponny är en ras och inte en benämning.
Fast här tycker jag olika mot dig.

En stabil husdjurras har likartade egenskaper över tid och en stängd stambok mot inkorsning av andra raser.

SWB, och Svensk Ridponny, är två exempel på välordnad avel där man tillåter, eller t.o.m. jobbar med korsningsavel för att få fram individer med önskade egenskaper

T.ex. Russ, Fjordhäst, Ardenner, eller Islandshäst är exempel på raser där man inte tillåter inkorsning av andra raser. För då är det inte längre en häst av rasen "x", utan "bara" en korsningshäst...
 
Jo så är det ju men det verkar ju inte göras längre på nationella tävlingar så därför kan man ju vara hyfsat säker på att svenskt mätintyg gäller för evigt, annars var det ju hur lätt som helst att dra fram en mätman på SM om man hade velat det. SM är ju en av de tävlingar som man faktiskt borde kontrollmäta på om man nu vill ägna sig åt det.
Jag skulle säga att ingen ponny skulle ändra kategori för att den visade sig för hög vid en kontrollmätning på en svensk tävling. Det som istället skulle kunna hända om den var markant för stor skulle vara att den skulle behöva mätas om igen, på klinik och enligt reglementet.

Hyfsat säker kan man iof vara, men inte helt säker, på att ett svenskt mätintyg gäller för evigt. Du eller jag eller vem som helst kan när som helst lägga in en protest mot att en ponny är för stor och då ska den kontrollmätas. Det är dock ganska dyrt att lägga in en sån protest och man får inte göra det anonymt, vilket gör att de protesterna är ganska sällsynta.

Mvh,
Lady_S
 
Fast här tycker jag olika mot dig.

En stabil husdjurras har likartade egenskaper över tid och en stängd stambok mot inkorsning av andra raser.

SWB, och Svensk Ridponny, är två exempel på välordnad avel där man tillåter, eller t.o.m. jobbar med korsningsavel för att få fram individer med önskade egenskaper

T.ex. Russ, Fjordhäst, Ardenner, eller Islandshäst är exempel på raser där man inte tillåter inkorsning av andra raser. För då är det inte längre en häst av rasen "x", utan "bara" en korsningshäst...

Jag tycker du har helt fel Alla raser med en rasbeskrivning, ett mål och en stamboksförande förening är en ras.

Stängda stamböcker är något annat.

Jag tycker det är en förolämpning att kalla SWB och Svensk Ridponny för bara korsningshästar.
 
Jag tycker du har helt fel Alla raser med en rasbeskrivning, ett mål och en stamboksförande förening är en ras.

Stängda stamböcker är något annat.

Jag tycker det är en förolämpning att kalla SWB och Svensk Ridponny för bara korsningshästar.
Det gjorde jag inte. Jag sa ett det var ordnat avelssystem. Man får inte riktigt korsa vad-som-helst och registrera avkomman som ridponny eller SWB.

Men det är ingen "ras", utan ett ett sätt utveckla (via avel) mot önskade egenskaper.

En naturlig ras, har redan en uppsättning egenskaper.
 
150 cm är ponnygränsen i andra länder (hela övriga Europa?).

Sen finns det de som kallar små hästar för ponnyer på skämt, det gör ju inte situationen mindre rörig :P
 
150 cm är ponnygränsen i andra länder (hela övriga Europa?).

Sen finns det de som kallar små hästar för ponnyer på skämt, det gör ju inte situationen mindre rörig :P

Nej, ponnyhöjden är densamma överallt. 148 utan skor, 149 med, avrundas neråt. Så i praktiken 149,9 då, men det är ju precis som i Sverige. Själva ponnyn får vara 148.
 
Det gjorde jag inte. Jag sa ett det var ordnat avelssystem. Man får inte riktigt korsa vad-som-helst och registrera avkomman som ridponny eller SWB.

Men det är ingen "ras", utan ett ett sätt utveckla (via avel) mot önskade egenskaper.

En naturlig ras, har redan en uppsättning egenskaper.

Jag kommer aldrig hålla med om att det enda som räknas som ras är de med stängd stambok.
 
Med mättoleransen får en ponny tom vara 151 cm inkl skor på internationell tävling, dvs 150 cm utan skor.
Det har nog mer med att göra att den mäts på tävling. Spända hästar är högre än avslappnade och det är inte ovanligt att hästar blir spända på en tävling. Därför tolereras det är ponnyerna är något högre än 148 cm. Kontrollmätningar på tävling är inte samma sak som en mätning för ett mätintyg.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 935
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp