Hur fungerar det egentligen med ponnyhöjder??

Men slutmätning finns väl inte längre? Jag håller inte på med tävling alls men har förstått att ponnyn kan bli kontrollmätt när som helst nuförtiden.
Jo, vid 8 års ålder, men det kan komma kontrollmätningar när som.
 
En svensk ridponny är ju en form av benämning. Man tar exempelvis fullblod och avlade med ponnyraser för att få en bra tävlingsponny. Men dom kunde ju bli för stora naturligtvis för att få tävla ponnyklasser.
Jag tycker din fråga är jättekonstig.
Fjordingar är en kallblodsras men tävlar ponnyklasser om dom har ponnymått. En varmblodstravare som är 147 cm och "ridhäst" tävlar också ponnyklass i hoppning.

Nja, svensk ridponny är en ras och inte en benämning.
 
Ja se där, det hade jag missat. För mig är det fortfarande en korsning. Men tydligen en av våra yngsta raser.

Det är en väldigt tråkig missuppfattning som du delar med många. Svensk Ridponny som ras har funnits minst 30 år. Det är ingen korsning. Det är en ras på ungefär samma sätt som att svenskt halvblod är en ras. Sen att extremt många med korsningponny tror att de har en svensk ridponny gör ju inte missuppfattningen mindre utbredd
 
Det är en väldigt tråkig missuppfattning som du delar med många. Svensk Ridponny som ras har funnits minst 30 år. Det är ingen korsning. Det är en ras på ungefär samma sätt som att svenskt halvblod är en ras. Sen att extremt många med korsningponny tror att de har en svensk ridponny gör ju inte missuppfattningen mindre utbredd
Plus det faktum att korsningsponnyer fick sina pass och registrerades hos avelsföreningen svensk ridponny (förr? Vet inte hur det är nu). Det spädde på missuppfattningen än mer.
 
Det vet jag inte, därav min fråga.

Du måste skilja på ras och höjd. En häst av ponnyras blir inte storhäst i den bemärkelsen bara för att den passerat ponnymått. En 155 cm ridponny är fortfarande en ponny, men överväxt och tävlar således som storhäst.

På samma tema vet jag en korsningsponny på 162 cm, och en (förvisso reggad inom Asvh) som är SWB/Welsh Cob och typ 172 cm.
 
Fast det är ju inte riktigt sant eftersom en häst faktiskt vann ponnySM i helgen
Enligt det svenska mätintyget så är den ponny. Att den har gjort sin sista obligatoriska mätning betyder inte att den inte går att mäta igen, av svenska mätmän, och då få ett nytt mätintyg. Men det har inte gjorts och de internationella mätningarna gäller inte på nationella tävlingar.

Mvh,
Lady_S
 
Du måste skilja på ras och höjd. En häst av ponnyras blir inte storhäst i den bemärkelsen bara för att den passerat ponnymått. En 155 cm ridponny är fortfarande en ponny, men överväxt och tävlar således som storhäst.

På samma tema vet jag en korsningsponny på 162 cm, och en (förvisso reggad inom Asvh) som är SWB/Welsh Cob och typ 172 cm.

fast jo? en 155 ridponny, eller en Connemara på 153 är ju en storhäst fast av "ponnyras". En fullstammad SWB som är 147cm är en ponny - trots "storhästras".
Ponny och storhäst är ju storleksmått - även om raserna kan skilja sig i hur stora de ska vara, och att de avviker åt ena eller andra hållet ibland.
 
Enligt det svenska mätintyget så är den ponny. Att den har gjort sin sista obligatoriska mätning betyder inte att den inte går att mäta igen, av svenska mätmän, och då få ett nytt mätintyg. Men det har inte gjorts och de internationella mätningarna gäller inte på nationella tävlingar.

Mvh,
Lady_S
Enligt Ridsport så har just den ponnyn mätts flera gånger och klarat ponnymåttet: "....som under sin karriär har mätts otaliga gånger på internationella tävlingar så som NM och EM och även flera gånger senaste året ..."
 
Enligt Ridsport så har just den ponnyn mätts flera gånger och klarat ponnymåttet: "....som under sin karriär har mätts otaliga gånger på internationella tävlingar så som NM och EM och även flera gånger senaste året ..."
Jag läste oxå det. Vet du om dessa mätningar finns dokumenterade?
 
Enligt Ridsport så har just den ponnyn mätts flera gånger och klarat ponnymåttet: "....som under sin karriär har mätts otaliga gånger på internationella tävlingar så som NM och EM och även flera gånger senaste året ..."
Ja, och det gör ju att det är lätt att tro att ponnyn faktiskt är en ponny och att det inte finns någon anledning till att göra en ny mätning för ett nytt, svenskt, mätintyg.
Jag läste oxå det. Vet du om dessa mätningar finns dokumenterade?
Mätningarna finns säkert dokumenterade, men troligen inte med separata mätintyg. Det är ju kontrollmätningar på tävling. Den gången mina ponnyer blev kontrollmätta på tävling så var det enbart för att förbundet ville samla in statistik på hur stora ponnyerna som tävlade var, de ville se hur stort problemet med för stora ponnyer var.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 036
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp