Hur fungerar det egentligen med ponnyhöjder??

P

prallan

I min värld är max ponnyhöjd 148. Men det finns ponnysar på tex 154 medan vår arab mätte 151 och blev inte ponny, hur kommer det sig iså fall?
De över 148, vilken klass tävlar de?
 
I min värld är max ponnyhöjd 148. Men det finns ponnysar på tex 154 medan vår arab mätte 151 och blev inte ponny, hur kommer det sig iså fall?
De över 148, vilken klass tävlar de?

Över 148 räknas som häst och får därför täcla bland dem. Ponnysar på 154 är felmätta...
 
I min värld är max ponnyhöjd 148. Men det finns ponnysar på tex 154 medan vår arab mätte 151 och blev inte ponny, hur kommer det sig iså fall?
De över 148, vilken klass tävlar de?
Handlar det inte snarare om en häst av ponnyras som växt över ponnymåttet?
dvs de brukar vara max 148 men denna individ har blivit högre.
 
Vilken konstig fråga? Är inte hästen inmätt som ponny tävlar den givetvis som storhäst.
Ok, så då stämmer mina tidigare antaganden, att över 148 så måste man tävla med storhästar? Med tidigare debatt kändes det som 150 funkade också :confused:
 
På nittotalet så lånade en bekant en "ponny" som hon tävlade med som häst då hon var över 18. Innan hade den tävlat som ponny. Den var 156.
 
Ok, så då stämmer mina tidigare antaganden, att över 148 så måste man tävla med storhästar? Med tidigare debatt kändes det som 150 funkade också :confused:

De som är inmätta som ponnyer tävlar där, de som inte klarar gränsen tävlar som hästar. Reglerna om inmätning är väl de man får rätta sig efter ? Vad säger dom?
 
Men då är det så iaf, att så länge det står max 148 i passet så startar de i ponnyklass. Dvs, det går inte att anmäla i ponnyklass om det står 149 i passet?
 
En svensk ridponny är ju en form av benämning. Man tar exempelvis fullblod och avlade med ponnyraser för att få en bra tävlingsponny. Men dom kunde ju bli för stora naturligtvis för att få tävla ponnyklasser.
Jag tycker din fråga är jättekonstig.
Fjordingar är en kallblodsras men tävlar ponnyklasser om dom har ponnymått. En varmblodstravare som är 147 cm och "ridhäst" tävlar också ponnyklass i hoppning.
 
Det finns nog många som gör. Bara för att dom är slutmätta som ponnyer innebär ju inte det att dom slutar ändra sig i sina kroppar. Muskler och rätt arbete ska man inte underskatta och hur det kan påverka höjden.
Men slutmätning finns väl inte längre? Jag håller inte på med tävling alls men har förstått att ponnyn kan bli kontrollmätt när som helst nuförtiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 002
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 288
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp