Bukefalos 28 år!

Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag har valt att inte hyra ut någon box-fast jag blivit förfrågad utan att annonsera.
Jag vill inte heller ha rökare i stallet eller hundar som vare sig är lydiga eller sköts ordentligt.Och inte heller vill jag ha hundskit här och där.

Senast igår gick det förbi en faktiskt lat hundägare med lös hund som då självklart sprang till stalldörren och gjorde några snurrande bland mina kycklingar.:mad:
Hundägaren stod flat och jag fick se till att få iväg hunden.Men det är klart, efter att ha läst den andra I_U tråden så tror säkert vissa människor kontra hundägare att det hör till allemansrätten.:eek:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

skulle min dotter som älskar att rida inte få följa med? till vår häst för att hon är 3,5 år ? tur jag har eget stall .:confused::love::confused:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

I stallet där jag nu bor finns inga förbud uttalade, det är bara jag och stallägaren som har häst där. Och stallägaren är en av mina bästa vänner som även har samma inställning som mig till djur. Så vi har inga konflikter pga det. Enormt skönt! :bow:

Min förra uppstallning var i ett större stall (runt 30 hästar) som bestod av inackorderingar, stallägarens egna tävlingshästar/unghästar och ridskolehästar. Inget rökförbud finns, fanns inga rökare där! Men en som förut var uppstallad där rökte och frågade vart hon skulle röka, alla inklusive stallägaren såg jätteförvånade ut, vaddå rökare?! :D
Men då det var en hänsynsfull människa så stod hon inte och bolmade bland ridskoleungar eller störde andra med sin rök. Så det enda stallägaren sa var att hon skulle plocka upp fimparna efter sig, vilket hon gjorde.
Ser faktiskt inget problem med att ha rökare i ett stall. Har rökaren så taskigt sunt förnuft att den rent brandsäkerhetsmässigt är farlig har den inte i stallet att göra skulle jag anse som stallägare. I övrigt, låt rökaren bolma så länge den inte stör andra!

Hundar fick gå lösa i mitt förra stall. Inga problem då alla med hund som kom dit hade det sunda förnuftet att inte släppa lös hundar som var olämpliga lösa. Med olämpliga lösa menar jag hundar som skäller hela tiden, springer runt och försöker orsaka olyckor, går in i hagarna, är allmänt i vägen eller otrevliga mot andra hundar eller stallkatterna.
Förstår inte heller varför hundar ska bannlysas i ett stall, jag som är långt ifrån någon hundmänniska bryr mig inte om det finns hundar i stallet så länge ägaren har sunt förnuft. Så om jag någon gång kommer han inackorderingar och eget stall så får hästägarna ha med "snälla" hundar om de vill. Och har de "dumma" hundar så får de ha dem i bilen eller kopplade med kort koppel så de inte ställer till något elände.

Bättre att ha en dialog än att rakt över förbjuda tycker jag! Och har man totalt olika syn på saker och ting, byt stall!
Min sambo har hund på delad vårdnad med sitt X och jag ser ju vilket enormt pass det är att ha hund! Att då ha både hund och häst och inte få ha med hunden till stallet, det tycker jag skulle kännas som om hundägaren skulle få välja mellan att ha hund ELLER häst. Vilket jag skulle känna mig skittaskig om jag som stallägare skulle försöka tvinga hundägaren till ett sådant val!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vilket jag skulle känna mig skittaskig om jag som stallägare skulle försöka tvinga hundägaren till ett sådant val!

Men det finns ju andra stall att välja då.
I alla fall häromkring då det dräller av stall överallt.
Så det ser inte jag som ett problem faktiskt.

Kan det också vara en skillnad mellan olika områden?
Att det blir olika beroende på hur stor valfrihet att ställa hästen i något annat stall som det finns.
Här finns det säkert 10 olika stall inom en radie av 5km med nivå från skogskoja till en av Sveriges lyxigaste dressyranläggningar.
(Ja jag har ridavstånd dit och ridhuset är underbart.)
Så valfriheten är mycket stor utan att få långt till hästen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

... tänk om nån flyttar in i ditt stall och vill ha en valp , ska dom då inte få köpa hunden för stall ägaren inte vill ha hund där som är skog natur för rast .
Om det är viktigt för dem att skaffa hund så är det ju lämpligast att de byter stall i ett sådant läge.

ja du du får nog vara ensam i ditt stall tror jag. eller ha en :devil: tur.
Nu så gör det mig ju inget att vara ensam i stallet.
Men det blir jag faktiskt inte i alla fall.
Många människor uppskattar hund- och rök-fria stall.
Se bara här i tråden.

Jag måste dock komma ihåg att vara mycket tydlig redan vid första kontakten.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Det finns rätt många valmöjligheter här också. Men för mig känns det som ett mindre problem att en eller flera har hundar med till stallet, förutsatt att det inte är någon sorts kaos med okontrollerbara hundar som är överallt.

Jag är som sagt ingen hundmänniska, skulle aldrig själv skaffa en hund. Helt ok att sambon har hund, jag hjälper givetvis till med hunden om det behövs. Personligen tycker jag en hund är för lite tillbaka eller hur man säger?! De luktar ofta skumt som "smittar av sig" om man klappar dem eller att de fast de inte får ligger i sängen. De drar in tonvis med grus och kräver enorm passning. Jag tycker hundar är bäst på avstånd, dvs när någon annan äger dem och jag får klappa och umgås lite så där lagom. Men lik förbaskat så måste jag erkänna att jag ligger i minoritet som hästmänniska som inte vill ha hund! ;)
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Om hunden skiter på olämpligt ställe, dvs vägkant, välbesökt stig i skogen eller annat kliver jag av och plockar upp. Har bajspåsar med mig när jag har hunden med mig ut.
Ungefär som jag gör med hästbajs alltså.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Äntligen en som svarade!:bow:

Och en som plockar upp hundskit oftare än andra.:bow:

Men jag tror inte vi är så vanliga.Jag har inte sett någon utöver mig själv plocka hunsskit vid ridning när hunden sätter sig på, även på landet, opassande ställen.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Nä, vi är inte så vanliga, men folk går ju även i skogen på landet och det är enklare att få ha hunden med om folk vet att jag håller ordning;)
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

... förutsatt att det inte är någon sorts kaos med okontrollerbara hundar som är överallt.

Det är ju det där kaoset som jag är orolig över.
Jag har sett en del gräsliga exempel i den vägen.
Hua.

Men man får väl försöka bedöma hunden från fall till fall.
Precis som jag gjorde med den anställdas hund som fick vara med här på jobbet i stallet.
Jag tyckte att det var lämpligt då den anställda ju var mer i stallet än vad jag var.
Den hunden var ju jättetrevlig och störde aldrig trotts att den alltid var med på något vis.

Men en ny valp vet man ju inte hur den blir så där kan bedömningen bli svår.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag har aldrig sett någon som både kan rida effektivt och ha ordning på en hund samtidigt.

Det kan jag tex. (Men jag rider sällan med hunden nu, däremot cyklar med honom till stallet.) Min hund lyder min röst, nästan bättre okopplad än kopplad i så fall.

Man ska självklart ha kontroll över sina hundar och dom ska inte skälla hej vilt, men det är självklart för mej överallt inte bara i stall. Om någon har en skällande olydig hund tycker jag man kan portförbjuda just den hunden i så fall, från stallet, då är det befogat.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jasså.
Du kan ju berätta för mig sedan för jag vet det inte.

Du har en tendens att driva saker till sitt yttersta, och det irriterar många människor. Sen att du diskuterar i många trådar på ett mycket offensivt sätt. Men du får mig att skratta ibland är en annan sak. :love:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Aha du menar det.
Men annars så får jag ju inte veta.
Jag tycker att det är bättre att ta det här än att det sedan blir fel i verkligheten.
För alla.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

jag sparkar in det e det högre gräset där ingen går eller det inte syns. eller så plockar jag helt enkelt upp det. man det e sällan min hund skiter på så det behövs.

börjar dock att tröttna på att det bara e hund ägare som inte plockar upp efter sig. det finns dom RYTTARE som går in på parkeringar/uppfatter som tag inte undan därifån när hästen skiter! fy fan rätt ut sagt! inte så roligt att komma hem och hitta det:mad:
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Vi har rätt många hundar här på gården och det funkar hur bra som hellst och har alltid gjort.
Reglerna är lätta- funkar inte din hund med våda så är det "ditt" problem. Våra är snälla och ranglåga och inte så gamla. Har du en terrorist som bits och är elak får du ej ha med den. Men nu är det inte så med hundarna här så det känns onödigt med förbud, det är inget vi har tänkt på.
Dock får hundarna (inte för någon av deras ägare heller) vara i hagen! Dels för att vi har några hästar som är opålitliga när det gäller hundar och dles för att man vil inte ha bajs och sånt i hagen.
SKULLE det hända att någons hund går in i hagen och bli skadad så får ägaren till hunden stå för det. Vi vet ju alla hur hästarna är här så det är inget att diskutera, vi är alla överens.
Vi har inget rökförbud heller. Kan vara för att vi alla är rökare så det hade kännts lite konstigt att sätta förbud mot det.
Vi har ett ställe i stallet där vi röker och fimpar i en balja med vatten.
Vi är ju alla vuxna människor och fatta att man inte kan röka på logen eller i boxarna eller dyligt.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Jag har dessutom mina katter boende i stallet och vill inte ha dem vallade runt av några hundar.

Jag hade precis tänkt skriva att rök och hundfritt låter jättebra, men jag hade lagt till även kattfritt eftersom jag inte gillar stallkatter. Men när jag ser att du har just det förstår jag att det förslaget inte är någon idé att komma med :p
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

.... jag hade lagt till även kattfritt eftersom jag inte gillar stallkatter.

Ja de kan vara ganska så påfrestande ibland.
Men råttorna och mössen som skulle bli i stället om jag inte hade dem är värre.
De tuggar sönder allt och boar skiter och pissar.
Uscha.

Och så gillar jag katter.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Fast frågan är väl inte särskilt komplicerad? Det är ju bara att skriva in i kontraktet vad som gäller samt att upplysa folk som vill hyra box redan från början om att rök- och hundförbud gäller. Accepterar man det så hyr man boxen, i annat fall letar man upp ett annat stall med regler som passar ens behov bättre. Lätt som en plätt!

Totalt rökförbud hade jag själv ställt upp på mer än gärna. När det gäller hundar så hade jag nog inte velat ha totalförbud, men däremot strikta regler.
 
Sv: Hur fungerar det med hundar och rökning i era stall?

Ja precis så.
Och det verkar ju att finnas ett intresse för sådana stallar samt att det verkar att finnas stall som kan fungera för mig att hyra in mig i.
Det känns ju possitivt och bra.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 828
Senast: Shixle
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 980
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
698
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 177
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp