Bukefalos 28 år!

Hur fungerar Dominatorer i det vanliga livet?

Inte_Ung

Trådstartare
Apropå "Fifty shades of Grey".
Det är ju en sak att vara tyrann hemma men hur blir det på jobbet och i affärsrelationer och så?
Måste de härska hela tiden så att säga.
"Mr Grey" är ju någon sorts superboss och verkar att härska sig genom livet.
Är det så som det fungerar?

Och vad händer då när dessa stöter på någon som bara vägrar att låta sig härskas över?
Typ en affärspartner eller kollega.
Eller kanske en chef.
 
Apropå "Fifty shades of Grey".
Det är ju en sak att vara tyrann hemma men hur blir det på jobbet och i affärsrelationer och så?
Måste de härska hela tiden så att säga.
"Mr Grey" är ju någon sorts superboss och verkar att härska sig genom livet.
Är det så som det fungerar?

Och vad händer då när dessa stöter på någon som bara vägrar att låta sig härskas över?
Typ en affärspartner eller kollega.
Eller kanske en chef.

Nej nej nej. Det är inte så det fungerar. Det är en sexuell läggning, det har ingenting med verkliga livet att göra. Sen kan man i olika utsträckning ägna sig åt maktlekar i en relation även utanför sängkammaren, då det även finns en känslomässig aspekt i det hela. Allt beror på.

Tvärtemot är det faktiskt ganska vanligt att chefer och andra som sitter i auktoritetsposition är undergivna sexuellt, för att s a s få en paus från vardagen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/BDSM
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexuell_dominans

Och för övrigt är 50 Shades en värdelös och löjlig representation, rentav ett hån mot BDSM-utövare. Mr Grey är ett sexistiskt as och ägnar sig inte alls åt begrepp som SSC (Safe, Sound, Consensual), checklistor, kommunikation eller riskmedvetenhet. Vill man få förståelse och en bättre bild av det hela rekommenderar jag istället att man ser Secretary eller Pianolärarinnan.
 
Senast ändrad:
Jag har inte sett filmen men däremot träffat två olika typer av killar som varit dominanta i sängen.

Den ena sorten är tydliga, otroligt respektfulla inför att det man håller på med faktiskt är potentiellt farligt om man inte gör rätt. De frågar om allt innan, respekterar vad man har för gränser, håller stenhårt på dom. Vissa är dominanta "till sättet" vissa inte.

Den andra sorten är killen som tror att dominans handlar om att få göra det han vill. Han respekterar inga gränser eftersom "grejen är väl att jag ska bestämma över dig" de inser helt enkelt inte att dominansLEKAR är just rollspel, inte ett sätt att få utnyttja sin partner.

Jag kommer inte se filmen, den är så fel på alla sätt och vis. Och jag blir fan ledsen bara jag tänker på hur många killar av typ 2 som nu kommer använda den som ursäkt :down:
 
Jag kommer inte heller att se filmen, av ungefär samma anledning som Hazel. Iom att de skildrar det fel och det är mannen som är den dominante, så blir det istället bara en cementering av föråldrade könsroller och det är inget jag är intresserad av att se eller stötta ekonomiskt...
 
Och för övrigt är 50 Shades en värdelös och löjlig representation, rentav ett hån mot BDSM-utövare. Mr Grey är ett sexistiskt as och ägnar sig inte alls åt begrepp som SSC (Safe, Sound, Consensual), checklistor, kommunikation eller riskmedvetenhet.

Fast med det resonemanget, som man ju ofta möter, blir den något underliga konsekvensen att bdsm liksom alltid är bra, eller alltid funkar. Så fort det inte funkar, är det inte heller bdsm, enligt resonemanget, vad jag kan förstå.
 
Fast med det resonemanget, som man ju ofta möter, blir den något underliga konsekvensen att bdsm liksom alltid är bra, eller alltid funkar. Så fort det inte funkar, är det inte heller bdsm, enligt resonemanget, vad jag kan förstå.

Jag förstår inte hur du menar med din första mening, men jag tycker mer att det är extremt nonchalant att skriva en serie böcker och göra så dålig research om hur det funkar. Eller så har hon gjort research, men struntat i att följa grundreglerna. Jag kan förstå att man kanske "piffar upp" storyn lite, men här är det för stora avsteg för att det ska räknas som "uppiffning".
 
Boken har ju sålt bra.
Och filmen kommer att dra in massor av pengar.
Så rent ekonomiskt är den ju en succé.
Jag undrar så varför den har blivit det?

Vilka är det som gillar just vad?
Förutom delen med att hitta en snuskigt rik karl och upptäcka att man är den rätta för honom.
 
Jag är mest fascinerad av att kvinnor går igång på att han är så fruktansvärt framgångsrik, miljärdär. Och hon är ung och oskuldsfull.

Det upplägget påminner mig om när jag hittade böcker som mormor läste som tonåring. de handlade typ om en ung tjej som var sjuksköterska och flyttade till stan och träffade en äldre mörk läkare.
 
Nej det blir väl våldtäkt/sexuella övergrepp/misshandel.
Ja, det är ju vad jag lutar åt, förstås.

Jag tror också att en hel del våldtäkt/övergrepp/misshandel döljs under ord som bdsm. Och det är väl det som är en del av mitt problem med den där idealiserade - som jag uppfattar det - bilden av bdsm. Just i dessa förhållanden är man så mogen och sampratad och klok, på ett sätt som för mig känns lite osannolikt.
 
Jag har inte läst hela boken, men en bit. Även sett filmen, och jag tycker att i filmen är han ju helt störd! Den uppfattningen får jag inte alls av honom i boken. Men har som sagt inte läst värst mycket..
 
Apropå "Fifty shades of Grey".
Det är ju en sak att vara tyrann hemma men hur blir det på jobbet och i affärsrelationer och så?
Måste de härska hela tiden så att säga.
"Mr Grey" är ju någon sorts superboss och verkar att härska sig genom livet.
Är det så som det fungerar?

Och vad händer då när dessa stöter på någon som bara vägrar att låta sig härskas över?
Typ en affärspartner eller kollega.
Eller kanske en chef.

Det fanns en medlem här förut som levde i ett dygnet runt-bdsm-förhållande med sin man. De har barn tillsammans. Hon verkade tycka det funkade bra.
 
Jag förstår inte hur du menar med din första mening, men jag tycker mer att det är extremt nonchalant att skriva en serie böcker och göra så dålig research om hur det funkar. Eller så har hon gjort research, men struntat i att följa grundreglerna. Jag kan förstå att man kanske "piffar upp" storyn lite, men här är det för stora avsteg för att det ska räknas som "uppiffning".
Fast det är en bok, en fantasi, det är inte en lärobok om hur ett dominansförhållande fungerar. Dock som alltid när det gäller böcker och filmer, folk har svårt att förstå att det inte är verklighet. Men det är inte fel tycker jag att skriva en sådan bok, det är ju författarens fantasi bara. Så det tycker jag inte är nonchalant. Bara hennes fantasi, eller ska man inte skriva sådana böcker för att det finns folk som tar böckerna som en lärobok hur dominasförhållanden fungerar? Det finns ju trots allt folk med liknande fantasier som njuter av att läsa boken och förstår att det inte riktigt är sådär som det bör gå till.

Lite egen research får ju folk göra då om dom märker att dom går igång på den typen av förhållanden.
 
Senast ändrad:
Jag är mest fascinerad av att kvinnor går igång på att han är så fruktansvärt framgångsrik, miljärdär. Och hon är ung och oskuldsfull.

Det upplägget påminner mig om när jag hittade böcker som mormor läste som tonåring. de handlade typ om en ung tjej som var sjuksköterska och flyttade till stan och träffade en äldre mörk läkare.
Typ ett flertal Harlequin romaner har precis samma upplägg i olika variationer... Jag läste dem som typ äldre tonåring och tyckte att det var så spännande... ;)
 
Fast med det resonemanget, som man ju ofta möter, blir den något underliga konsekvensen att bdsm liksom alltid är bra, eller alltid funkar. Så fort det inte funkar, är det inte heller bdsm, enligt resonemanget, vad jag kan förstå.

Precis så är det. Eftersom man leker med makt och smärta är allting som inte är bra BDSM per definition övergrepp. När samtycket inte längre finns är det övergrepp. Vad är det du tycker är konstigt med det resonemanget?
 
Jag tror också att en hel del våldtäkt/övergrepp/misshandel döljs under ord som bdsm. Och det är väl det som är en del av mitt problem med den där idealiserade - som jag uppfattar det - bilden av bdsm. Just i dessa förhållanden är man så mogen och sampratad och klok, på ett sätt som för mig känns lite osannolikt.

Men snälla. JA det finns massvis med svin som ursäktar våldtäkt och misshandel med att kalla det BDSM. Men då ÄR det inte BDSM per definition längre. Svårare än så är det inte.
 
Jag kommer inte heller att se filmen, av ungefär samma anledning som Hazel. Iom att de skildrar det fel och det är mannen som är den dominante, så blir det istället bara en cementering av föråldrade könsroller och det är inget jag är intresserad av att se eller stötta ekonomiskt...

Jag har läst alla böcker och sett filmen. Jag gillade allt. Även om det inte är min sexuella läggning. Att mannen är den dominanta gör mig inget, han berättar ju att han först var undergiven i 6 år och gillade det. Sen ÄR han ju 50 nyanser av "fucked up " som han själv säger så jag ser det som anledning till att han kanske gör "fel" enligt bdsm regler. Men hon njuter ju uppenbart av att bli bunden så våldtäkt är det ju inte utan fullt frivilligt. Handligen enligt mig är fin, han är störd, hon går inte med på allt, tillsammans jobbar dom på att utvecklas som personer och övervinna hans hinder från förr.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 295
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 547
Senast: DarkInNight
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 703
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 200
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp