Bukefalos 28 år!

Hur gammal kan en get bli?

F

Flash

Ja, du har precis läst frågan, men för att precisera lite så undrar jag såklart om medellivslängden hos getter generellt :smirk: ... Har själv en bock :love: som ansågs vara gammal redan för sju år sedan, när förra ägaren ville slakta honom eftersom hon inte tyckte han var "rolig" längre ( :devil: :mad: ). Då var han 6-8år någonting, trodde hon. Alltså är han nu 13-15år gammal, och vad jag har kommit fram till är medellivlängden hos får ungefär 12år - om de får leva så länge :crazy: vill säga... Jag är tacksam för all information!!

/Flash.
 
Sv: Hur gammal kan en get bli?

Hittade följande fakta på en sida:

Does = 11-12 years average age, but... usually the death in does is kidding related. Does that are "retired" from breeding around age 10 live longer... up to 16-18 years. I just recently found a doe who was 24; she was retired from kidding at age 10.

Wethers = 11-16 years average age

Bucks = 8-10 average age - bucks usually live shorter lives than does and wethers due to the stresses of going into rut each year; this really takes a lot our of them.



Så om han är en okastrerad bock så är han ju rätt gammal nu... Annars låter hans ålder mer "normal". :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gammal kan en get bli?

:rofl:
Getter är ju urmysiga! Springer in i husen, hoppar på biltak, stångas i ändan, tuggar på kläder.. *been there, done that*
 
Sv: Hur gammal kan en get bli?

Har läst en bok om lantraser och där var det en tant som haft en bock som blev 26 eller 27 år enligt henne. Det var en bild på den också och han såg ut som en riktig julbock, jättefin!
 
Sv: Hur gammal kan en get bli?

Poxz skrev:
Så om han är en okastrerad bock så är han ju rätt gammal nu... Annars låter hans ålder mer "normal". :D

Okidoki :) ! Och jag som trodde att Bocky var gammal när jag "tog över" honom :smirk: - så fel man kan ha! Han är f.ö. kastrerad :bow: ... Tack för ditt informativa svar!
/Flash
 
Sv: Hur gammal kan en get bli?

mimmipigg skrev:
En get kan bara bli FÖR gammal.

/mimmipigg som inte gillar getter...

...Ska man vitsa till det lite, kan man ju påstå att du hade gillat min, för han är bock :angel: .
 
Sv: Hur gammal kan en get bli?

Dolores_88 skrev:
:rofl:
Getter är ju urmysiga! Springer in i husen, hoppar på biltak, stångas i ändan, tuggar på kläder.. *been there, done that*

Det sägs också att getter äter precis allting, när vi nu är inne på "allmän getlära". Mitt exemplar av arten är det mest kräsna djur jag haft! Han hade inte fått hö hos förra ägaren, och levt på bröd och köksavfall :eek: . Ansåg nog att hans nya diet på gräs, hö, kvistar och kornkross var torftig i överkant :D .

Sedan är ju faktiskt getter olika. Bocky, som min heter, är en hornlös lantrasget och stångas bara om man retar upp honom - och då får man väl skylla sig själv, kan jag tycka :p . Sedan tycker han inte om manfolk, utan är en "tjejget", något som pojkvännen lärt sig vid det här laget :angel: .

Och mysiga är dom, getter, i alla fall min, som är den enda jag har erfarenhet av på nära håll.
 
Sv: Hur gammal kan en get bli?

javill skrev:
Har läst en bok om lantraser och där var det en tant som haft en bock som blev 26 eller 27 år enligt henne. Det var en bild på den också och han såg ut som en riktig julbock, jättefin!

Om min get lever i tio-tolv år till skulle nog min halvblodshäst bli glad! De har boxarna intill varandra, utan mellangaller, så stora hästen brukar klia geten och ge honom lite extra kraftfoder och hö över boxväggen :D .

Summa summarium = Getter kan med andra ord bli väldigt mycket äldre än vad min är idag! Och håller han sig bara så frisk och glad som idag så hoppas jag att han blir det!

Tack för alla svar!
/Flash.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 316
Senast: Intejag
·
Hästvård Något jag fick lära mig tidigt i livet är att ta ansvar för mina djur. Nu denna dag har jag fått det tunga beslutet att ta bort min...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: Donnaline
·
Övr. Barn Jag har familje problem, som fick sin kulmen nu i julas. Jag tar det från början... Jag har en bror som har sambo och barn. Hans...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 748
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp