Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.

JohannaB

Trådstartare
Jag tycker att när årets föl har egna trådar på Avel och 01-orna, 03-orna och 04-orna har egna trådar på Grundutbildning så borde väl även 05-orna få en tråd?! ;)

För visst måste det finnas ganska många ägare till åringar här?

Hur går det för er?
Hur stora är era åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?

Sen gillar vi ju såklart foton!! :idea:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Kul med en liten tråd om 05-or.
Jag har en tjej efter Akribori-Marwin.
Hon är världens socialaste häst och hur go som helst.
Än så länge har vi inte gjort så mycket men hunnit med några skogspromenader, provat täcke, varit nere på banan och känt på de samt kollat in hinder och sen har vi tränat lite på att vara själva inne.
Vilket inte bekommer henne alldelse för mycket.
Står ju självklart uppbunden i stallgången och är hur snäll som helst att "pilla" på ,på alla konstiga ställen.
Jag har faxis inte fått fram någon måttstock än så jag vet inte riktigt hur stor hon är men hon är iaf något över 150cm.

Framtidsplaner har vi ju fast matte kan inte riktigt bestämma om de blir åt hopp eller dressyr hållet så vi får testa oss fram när vi kommer så långt. Innan dess är det ju mycket arbete....
Tyvärr har hon grå papper pga att mammans morfar inte är godkänd så någon visning blir det ju inte.

Ska se om jag kan förstå mig på de här med hur man sätter in bilder så ska jag göra de sen.

Hoppas vi får höra en massa roligt om alla små 05-or :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vi har vå 05: or hemma på gården, halvsystrar efter samma hingst. Den ena är pappas lilla gryn och är mest tänkt till körning, medan jag och min syster funderar på dressyr för våran pärlas del.

Vår lilla 05:a har precis stallats in efter sommarbetet. Vi har inte hållit på så mycket med henne än, hon kan stå uppbunden, bli ryktad och uppföra sig när hovis och veterinär kommer på besök. Träns är skoj att ha på sig och det är spännande att promenera ut ensam utan jämngamla kompisen.

Vi ska börja köra in henne så smått nu, och siktar på att visa henne i vår. Tyvärr blev det inget av årets utställningar för hennes del men vi får försöka ta igen skadan... Hon är anmäld till uppfödartävlingarna i alla fall, men det är långt till tre- och femårschampionatet än.

Kollade igenom lite bilder på henne, och visst har hon blivit stora damen under sommarbetet? Första bilden är tagen i mars och den andra i juli... Hon mäter ungefär 150 cm för tillfället.
horses022.jpg
horses083.jpg


Rasen på henne är finskt kallblod (inte släkt med nordsvensk), hon är efter brukshinsten EV Johtotahti undan I-premierade Perihelina. Precis som vi hoppades har hon ärvt sin pappas goda lynne och är en lugn och försiktig dam som tar det säkra för det osäkra (i motsats till sin syster...).
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har ett sto född juni 2005, Rubinrot - Gauguin de Lully.

Jag har ägt henne sedan midsommar men hela sommaren ägnades i princip åt att gå på bete och vara vildhäst så vi har väl inte gjort så himla mycket ännu.

Hon har åkt transport två gånger, uppfört sig väl och gått in i lådan bra även om det fortfarande tar någon minut.

Hon står bra uppbunden och älskar att bli borstad.
Lyfta fötterna jobbar vi med, hon lyfter snällt fötterna men ser väl inte riktigt poängen i att låna ut de i flera minuter så att säga utan tar gärna tillbaks de istället! ;)

Hon är väldigt söt, snäll och social!
Älskar människor och antar att alla människor älskar henne lika mycket!

Lite små promenader runt stallet har vi gått och hon har varit själv i hage/stall litegranna men än är det ingen allvarlig "träning" av någonting.

Överhuvudtaget är hon väldigt okomplicerad och lätt att hantera och jag hoppas på att kunna förvalta hennes okomplicerade och positiva attityd till livet, då blir det nog en riktigt bra häst av henne!

Idag har vi för försat gången lösgalopperat i paddocken, hon fick ta med sig sin äldre hag-kompis och visade prov på fina gångarter och till och med ett litet skutt :bump: över ett hinder som stod i paddocken!

Jag hoppas att hon ska bli min "dressyrstjärna" och gångartsmässigt ser det väldigt bra ut än så länge tycker jag, även om hon fortfarande har en hel del kvar att växa!

Hon kommer bli stor, är redan en bit över 160 (runt 163) och lär nog landa på 170 i alla fall.
Jag hoppas på att det inte blir så mycket mer än 170 men å andra sidan är jag lång (177) så det är inte hela världen om det skulle bli en rätt stor häst så länge hon är lätt och behaglig att rida!

En bild på tjejen:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04490000-04499999/640x480/4498561.jpg?0
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vad kul med en 05:a tråd :banana:
Jag har en hingst korsning Lusitano/Fullblod, Han är lite över 150..
Jag har gått promenader -(lärt honom skritt,trav, galopp, sakta, gör halt), haft täcke på honom, lagt en sadel på ryggen men inte spänt.
:) :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

hej!
Jag har precis fått hem min lille Obstinate key xx som han heter e.Eighty Eight Keys xx u. Obitel xx

Vi tränar att gå i padocken över bommar (på marken, lite lite lite upphöjda) vilket han digar starkt, bjuder redan:d

Sen går vi på promenad i skogen, med och utan longeringsgjord som är löst löst spänd, samt stallhyfs;)

Har även gjort lite parelli med honom, vilket är rätt kul om där inte är andra hästar som stör:p (ingen kommentar om det tack:smirk: )

Framtidshopp: ja, försäljning, har nog en köpare, som är ute efter en 88:an avkomma, för hon tävlat en innan i hoppning. Skulle varit toppen om man kom till henne.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Fick hem mitt lilla Quartersto i april. Har sedan dess promenerat samtliga skogsvägar i vår omnejd över stock och sten. Vi har också lekt en del i padocken så nu kan hon vända på både fram och bakdelen när jag pekar på resp. kroppsdel, backa och skänkelvining funkar också bra. Fick lägga en månad på att ha henne helt ensam i sommar , hon kom på att man kan hoppa ur hagen när man tog andra hästar och hon inte fick följa med pust, men nu funkar det också. Nu har jag börjat med sadeltillvänjning så smått, har spännt gjorden men ännu så länge har hon inte varit ute på promenad med sadel på kanske det blir en runda i veckan. Nästa moment som jag tänkt mig blir lastträning. Hon har inte varit på en kärra sedan hon kom i våras så vi får väl se hur det går, men jag har ju vintern på mig innan det är dags att ge sig iväg och prova lyckan i halterklasser. I framtiden har jag tänkt mig att hon ska bli lite allround, ko-klasser och ridgrenar inom western men en och annan clear round i hoppning kan vi säkert ge oss ut på som omväxling.:cool:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Oj vad mycket ni gör med era ettåringar! :)
Min lilla welsh-fröken Hanna af Järboruder får mest vara ifred än så länge. Vi fick en turbulent start förra året när hon avandes tvärt på hösten, knappt 6 månader gammal. :( Inget jag förespråkar. Fölisen blev jätteneurotisk men blev som tur var adopterad av mitt islandssto som kastat sina föl flera år i rad och längtade efter en bebis! Så i år jobbar vi på att avvänja Hanna från sin surrogat-mamma...
Hanna går i en flock med hästar av olika åldrar, det tror jag är jättestimulerande. När vi kollar vattnet i hagen eller hämtar någon av de äldre hästarna kommer hon alltid fram och vill hälsa. Då lyfter vi fötterna och klappar på hela kroppen. Ibland får Hanna följa med när surrogat-mamman rids i paddocken, då får hon springa runt lös med grimma på sig och leds sen tillbaka till hagen i grimma och grimskaft. Mer tänker jag nog inte göra förrän hon är 2-3 år.


3046a4de.jpg


HEMMA022.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Glömde framtidsplanerna! Här är vi bra på att leva i nuet.. :smirk:

Pållen ska bli min lilla lång tygel häst och förhoppningsvis har vi någon liten ryttare i trakten som kan hjälpa till och sitta på henne. Men detta börjar vi med vid 3 års ålder. Nästa år blir det total nolltolerans ang. mamma-behovet, långa promenader i grimma och kanske börja lite smått med longering. Lastträning borde vi också börja med snarast så man slipper få problem med det senare...
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Har haft min 05a i ca 5veckor nu. Ska gå på lösdrift men har stått inne nu i ca 2 veckor pga svullet knä.. så de har mest blivit att borsta på honom och lyfta benen, spola benen.. leda honom till och från hagen. Har åkt transport några gånger så de är inga problem.. (just nu iaf) har även haft ett schabrak med täckgjord på, brydde sig inte. har oxå hälsat på hinder och gått över en bom.
Är ca 150cm, uppfödaren tror att han ska bli ca 165.
just nu har de blivit ganska mkt sysselsättning, eftersom jag varit där ganska ofta, planen va ju att vara där några dagar i veckan (ca 3-4) när han går på lösdrift men eftersom han stått inne och blivit sprutad så har de blivit mer. men nu är han ute igen på lösdriften igen.. Jag hoppas att han ska kunna hoppa och bli min nya hopphäst om några år.. men kan han inte de får man väl ändra planerna. men första del målet är 3-årstestet. Han är förövrigt ett sv. halvblod efter New Balance- Magritte. har inga bilder just nu men jag kan lägga in dem lite senare..
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Det här var en bra idé, då kanske det kommer mer tips om vad man kan göra.

Ozzy promenerar jag med, tömkör i grimma och longerar lite.

Tömkörningen är bara korta stunder om vi är hemma och övar på att svänga, stanna och stå stilla.
Ibland åker vi till skogen och tömkör, då är det längre stunder men då krävs det ju bara att han ska gå raktfram på stigen, inte så mycket hjärngympa.

Longeringen är mest att han ska klara av att gå runt mig och vända på kommando, det är också bara korta stunder.

Promenera kan vi göra längre bitar, ibland i skogen och ibland längst vägarna för att han ska bli trafiksäker.

Mycket övning just nu är att kunna stå stilla, vill inte att han ska trampa runt när jag lindar och så.

Eftersom Ozzy är en minishettis så är framtidsplanerna att han ska köras in. Hoppas väl också på att kunna hitta en liten tuff ryttare som kan tänkas våga rida honom. :angel:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Oj vad mycket ni gör med era ettåringar! :)
Min lilla welsh-fröken Hanna af Järboruder får mest vara ifred än så länge. Vi fick en turbulent start förra året när hon avandes tvärt på hösten, knappt 6 månader gammal.

Ozzy blev av med sin mamma när han var 5 månader, men hon dog för honom. Men som tur var hade han ett annat sto med föl som han växt upp med som han fick gå med i 3 månader efter det.
Han verkar ha klarat det bra, jätte lugn och trygg...inga problem att vara ensam i hagen.
När jag läser vad du skriver så hade jag nog jätte tur med Ozzy.
Hoppas att din lilla tös återhämtar sig och ni får en bra fortsättning.
Du gör nog helt rätt som tar det lugnt med henne.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Oj vad stor....när den är så stor redan som ettåring tror du inte den blir högre än 170cm då? :)

Alla jag pratar med som ser min säger...oj vilken stor ettåring, den där blir nog stor :crazy: (jag själv är bara 160cm).
Jag har ju inget exakt mått på henne men hon är iaf en bit över 150cm.
Men de är ju säkert olika på hur mycket dom växer osså.

Din ser mycket trevlig ut iaf, hoppas allt går bra för er.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Jag har också en 05:a.
Han är fortfarande hingst men ska snart kastreras.
Han är Varmblodstravare/Halvblod.
Har gått på bete från maj tills alldeles nyligen och direkt från betet så kördes han till en vän (åke här på buke) och där ska han bo tills han kastrerats. Vi har ingen möjlighet att hålla hingst i det ordinarie stallet.

"Åke" pysslar lite med honom nu så hur det går får hon uttala sig om ;)
Framtidsplanerna är i alla fall att när han kommer hem (förhoppningsvis i november) så är det promenader och lite trafikvett som ska tränas. Miljöer och prova på lite tömkörning.
Även NH, såsom pressening, bommar, hinkar...ja allt möjligt.
Så smånigom ska han användas till western.
Hur hög han är vet jag inte riktigt men ska försöka mäta honom på fredag då det är dags för nästa besök. Ska bli spännande och se hur hög han är.

(den svarta)
IM000166.jpg

IM000169ndrad3.jpg

IM000170ndrad2.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Kul initiativ med en tråd för -05: or!

Jag har en hingst med helt okänd härstammning, men jag misstänker att det är någon korsning med varmblodstravare, som hamnade hos mig i februari i fjol.
Eftersom han bara gått på lösdrift tidigare var jag jättenervös hur han skulle ta det att stå inomhus, men det gick toppen! Han bara knallade rakt in, tittade runt och började äta på en gång... ;)

Sen dess har vi åkt transport några fler gånger (till och från bete) och han går rakt på och rakt av, själva åkandet är han inte alls förtjust i men han står snällt och stilla ändå.
Övat mycket på att stå uppbunden i gången, lyfta hovar, att jag ska få ta på honom överallt och att vara ensam i stall och i hage.

Vi har promenerat mycket, både själva och med sällskap, och han har fått träffa på lite "farliga" saker, såsom lastbilar, traktorer, rullskidåkare, hundar, barn, får och höns :eek: . Det enda som han egentligen reagerat på är hönsen, men det har gått över nu i sommar.
Han har provat på att kliva över bommar i både skritt och trav, gå på gummimattor och pressenningar utlagda på marken och löslongerats lite i alla gångarter.
Han har även blivit utsatt för mattes små NH försök och flyttats både undan tryck och på avstånd åt alla håll.

Hittills har allt gått så otroligt smärtfritt och han har en så fantastisk attityd till allt och är så stencool hela tiden, att jag börjat oroa mig för att nu snart så smäller det och han blir helt :devil: men än flyter allt på som vanligt...dock har vi kommit efter lite i planerna nu, var meningen att han skulle tömköras nu under hösten och vila i vinter för att sedan återuppta tömkörningen och köra in honom till våren/sommaren, men jag har haft så svårt att gå p.g.a. foglossningar så det har fallit bort, men han har växt väldigt kraftigt ett tag nu, så kanske är lika bra att han får vänta ett tag till.

Just nu ligger han på ca 150 cm över manken och 154 cm över korset och har före det i princip stått stilla helt på runt 144 cm jättelänge, det är bara nu sista veckorna han dragit iväg, tror det beror mycket på hans knottallergi att han inte växt i sommar.
Ska försöka skrapa fram en bild till senare!

Jätteskoj att läsa om andras "bebisar" och få lite fler funderingar om vad man kan hitta på att göra med dem! :bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag gillar dom här trådarna! Och har väntat på 05-trådar också, någon som kan bli sådär härligt lång och man kan dela med sej av dagliga bekymmer och funderingar ?? :confused:

Jag har två 05: or. Den ena är kallblodstravare och född hos mej, den andra är en liten russkille som jag köpte från Lojsta.

Under våren hanterades dom rätt mycket, mycket promenader och innan betet en del tömkörning med och sedermera också utan medhjälpare. Den stora gick som handhäst med sin mor redan innan han var ett halvår, ett par gånger i veckan, sedan provade jag ha honom med som handhäst med min valack i våras ett par gånger.

Den lilla har gått med som handhäst flera gånger innan betet.
Som handhästar och under promenaderna har de ju fått en hel del nyttig miljöträning, både vad gäller trafik, folk och hundar på byn (med barnvagnar, paraplyn och allt tillhörande ståhej), samt att träffa andra hästar i deras hagar/hem eller när de rids och körs. Samt att de haft på sej reflexer och liknande.

Trafikvana är de i alla fall även fast de självklart inte är helt hundra i trafiken (och dit vi flyttat nu träffar vi nästan aldrig på någon trafik - skönt - men det blir således inte så mycket trafikträning heller). Det är en skön bit ändå att den finns med sedan tidigare. Grundläggande hantering som i att stå uppbunden, tillåta att människor rör dem överallt, lyfta hovar, ha täcke på sej inomhus osv har de i alla fall, även om den större av dem alltjämt har åsikter om att behöva hålla uppe framhovarna :crazy:

Under betet har det varit mer sporadiskt med hantering, lite promenader, tömkörning ett par gånger.

Den stora har varit på utställning nu i början på september, men det vill jag helst förtränga då han har kommit på att han är hingst och var rent vidrig att hantera :crazy: Men gick i alla fall klass I med bland annat 9:a på skritten och 8:a på traven och fin kritik, bland annat beröm för hur välmusklad och välutvecklad han är. *stolt uppfödare*



Idag är kallblodet till salu, hoppas hitta ett jättefint hem till honom men jag blir inte olycklig om jag inte får sålt honom. :o

Vi har flyttat och nu kan jag ha med honom lös när jag rider valacken, något som är superkul för alla parter :banana: Så han är ute ungefär 2-3 gånger i veckan, mest off road i stiglöst land i skritt, trav, galopp ute i skogen över stock och sten. Han är följsam så han håller sej nära mej & ridhästen, lagom mycket flockbunden för att kunna vara med lös.

Det är fin miljöträning, han har hoppat diken och träffat på olika vilda djur, och tränar samtidigt både balans, kroppskontroll/medvetenhet och styrka. Vi älskar skogen alla tre (dvs jag, ridhästen och unghästen) :love:

Den lilla kan jag inte ha med lös eftersom han är alldeles för självständig. Han ser helt enkelt ingen anledning att följa ridhästen :angel: Han trivs bättre då med att gå kvar i hagen ensam, och det är han duktig på :D

Vi går på ett par promenader i veckan (Russet och jag alltså), mellan 20-45 min långa både innibyn och i skogen och off road, och ska nu börja komma igång med tömkörning också har vi tänkt. Kanske gör jag så att russet får följa med som handhäst när jag rider valacken någon dag i veckan, särskilt om kallblodet blir sålt (ännu så länge får valacken helt enkelt tillräcklig motion som det är..).

Jag hade velat löshoppa dem men får låta stå över det fram till våren eftersom vi inte har möjlighet nu under vinterhalvåret.

Tanken var att de ska sättas i vagn efter årsskiftet, men det är avhängigt att jag hittar hjälp. Russet har jag inte bråttom med, kan lika gärna vänta med att sätta honom i vagn till sommaren eller nästa höst. Kallblodet har jag liiite bråttom med, blir han kvar så skickar jag honom eventuellt till kunnig "körgubbe" som får köra in, helst i början på nästa år.

Längre fram är väl planen något i stil med - för kallblodet;

2-årsvisning nästa höst med visning i trav framför vagn. Eventuell proffsträning och premielopp, men eftersom jag tagit det så lugnt med honom så är det nog en bonus om det skulle gå. Bättre att han tränas igång i lagom takt. Helst vill jag ha honom såld till lämplig och duktig människa!!

För russet;
Fortsatta promenader, tömkörning samt handhästande. Eventuell inkörning nästa år, samt lite grundträning i vagn. Löshoppning så fort det finns möjlighet. Fortsatta planer för framtiden är att få honom visad på utställning nästa år, treårstest på våren som 3-åring. Inridning på hösten som 3-åring/vintern mellan 3 och 4 år. Samt kvalitets som 4-årig :)

Ja man måste ju drömma lite, mycket kan hända på vägen :bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Trevligt att någon tog initiativ till en 05-tråd :bow:

Jag har en liten shetlands hingst, född i juni 2005. Just nu är han runt 90cm i mankhöjd och en riktig goding ;)

När jag köpte honom var han bara van med grimma, men nu är det helt andra saker. Först fick han lära sig att åka transport, gick hur bra som helst, lugn som en filbunke. Nu under sommaren har jag bla. lärt honom att lyfta på hovarna, vilket han väldigt gärna gör. Sen har jag vant honom vid ryktning, tränsning och komandon som "halt", "skritt" och "trav". Men just nu är det bara att gå ut och gå, så att han får se sig omkring (tycker inte alls om bilar).

Just nu har jag planer på att kunna åka på utställning till våren, dock ordnas det inte så mycket här på ön, vilket är lite jobbigt.

Angela
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Glömde ju förresten skriva om höjden på dem, jag har bara mätt lite sådär "cirka" alltjämt men den lilla är nu ungefär 118-119 cm på manke och ungefär lika hög på rumpan (oktober -06 - 17 mån gammal) och den stora är nu ungefär 144 cm på manken och ungefär lika hög på rumpan (samma ålder på honom).

Också en bild på underverken;

september4.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min tjej är nu väääldigt bak-hög... *vissel*

Jag hoppas verkligen inte att hon blir så mycket större än 170, jag kommer få höjdskräck!!

Många verkar ha gjort en hel del med sina åringar; tycker inte ni att de är "barnsliga"? ;)

Svårt att beskriva hur jag menar men min åring känns väldigt mycket "barn", vill hemskt gärna göra saker och är väldigt positiv och glad men har koncentration på MAX en sak åt gången och i 5 minuter, sedan kan hon komma på något fundamentalt som hon glömt ("Men jisses matte! :eek: De andra hästarna är ju kvar inne? Vi är ute? Hur gick det till?")....

Vi ska ta tag i att träna lite mer under vintern men än så länge är jag faktiskt väldans nöjd med att hon är så himla glad, trygg och positiv. Hon tror livet är gott och att alla vill henne väl! Härlig inställning!
Så "barn" får hon nog vara ett tag till så fortsätter vi bara att hålla på med grundläggande hantering ännu!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Har en quarter hingst på 1 år och 5 månader.

Hur går det för er?
Än så länge har det gått hur bra som helst! Nu är han van vid täcke, tömkörningsgjord, sadel, padden, bommar, åka transport, stå uppbunden osv.
Hur stora är era åringar?
Min plutt va ca 139 sist jag mätte honom. Beräknat att han ska bli ca 147cm.
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Tjaaa, ca 3 ggr i veckan "tränar" vi väl på något. Härnäst ska vi testa på att tömköra;)
Och vad är framtidsplanerna?
Ska på clinic den 28e och börja och bli visad lite att visa honom i Halter inför kmmande tävlingar. Ska väl börja tävla till våren när det böjar dra igång. Tänkte också sitta in honom till nästa sommar/höst och sedan inte rida honom ordentligt förrän året därpå. Ska bli tävlingshäst:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 689
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp