Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Inget märkvärdigt. Ranchblod.

/P Döben
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

DSCN0960.jpg


Så här såg min 05.a ut för två veckor sedan... :love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vad exakt är ranchblod? Du får gärna PMa stammen om du inte vill skriva här. Är så nyfiken ju;)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vill nog vara anonym. Lär inte fortsätta vara det om jag skriver ut stammen.
Lite enkelt, okänt sto, okänd hingst, båda utan meriter. Tåliga med bra ben och fötter, går fram överallt. Funkar med kor och lasso. Gammalt foundationblod i botten.

/P Döben
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Nu kan jag ge lite uppdateringar om min 05.a...

För tillfället bor han hos "åke" här på bukefalos så hon får ta åt sig äran av jobbet den senaste tiden.

Han är ca. 150 cm hög och har nu börjat vänja sig vid träns och bett.
Han kastrerades för en och en halv vecka sedan ungefär.
Jag hoppas han snart kan komma hem till sitt "riktiga" stall..
Jag saknar honom så...
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*knapplån*

Kort uppdatering om oss också!

Min åring fortsätter vara söt, snäll och social!
Matte gillar henne sååå mycket!
Härligt att ha en häst som man blir glad bara av att se på! :bump:

Sedan sist har vi haft schabrak på oss och också provat på en täckgjord.
Annars fortsätter vi mest med att gosas, borsta, visitera och stå på stallgången!

Härnäst tänkte vi ta tag i det där med att gå promenader bara mattes jobb kan sluta ta så mycket tid från stallet....
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Uppdatering här med så, trots att det inte hänt mycket nytt.. ;)

Min dam har blivit otroligt fin i kroppen och vinterpälsen är på intågande..

Det enda nya är att hon lärt sig (själv) ett trick med frambenen. Om man sätter handen brvid frambenet lyfter hon det och lika dant med det andra. Alltså inte för att bli kratsad i hovarna utan hon lyfter upp hoven mot magen.. Krånligt att förklara, ska försöka ta kort på det, vilket är lättare sagt än gjort då man är ensam. Ska försöka få någon i stallet att fota oss någon dag.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Promenaderna har frusit inne; hårt och halt underlag för små barfota hovar just nu...

Däremot har vi haft träns och schabrak + gjord på oss!
Lill-tjejen såg nästan VUXEN ut ju!
Tänk att det bara är ett år innan vi ska börja klättra upp på pållarna! Häftigt!

Annars är hon just nu väldigt övervuxen och inte så himla bildskön.. :o
Men frambenen växer kanske ikapp bakdelen så småningom hoppas jag!! :D
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Uppdatering här med;

Kallblodstravarettåringen (hihi världens längsta ord) har vuxit på bredden tror jag, åtminstone har han vuxit ur sin grimma och måste nu ha Fullstor. :eek: Och han är bara 145 cm hög! Jag tycker inte han är så snygg just nu, men de som ser honom berömmer honom alltjämt för hur fantastiskt jämnväxt han är - "Han ser ju helt FÄRDIG ut!". Han ser väldigt stor ut bredvid valacken, som är 155.

Han har kommit ur sin värsta trotsperiod och är en ängel att hantera. Har inte jobbat honom "nära" (dvs med grimskaft på :) ) så mycket mer än lite enkla ledövningar på stallplan där han briljerar (säger man så?). Jojo, flytta framdel, flytta bakdel, olika placeringar osv sitter som smäck. Han är en känslig kille, men samtidigt inte överdriven i sin känslighet utan "lagom" - finns en stabilitet, balans och lugn i honom.

Han har dock utöver detta fått följa med lös ut i skogen senaste månaderna ungefär 2 eller 3 gånger i veckan. Det gillar han! Det är också ett bra sätt för mej att se hur han reagerar på växten (så jag kan öka på energin i fodret till exempel), för det märks tydligt på honom när han är lite trött. I regel springer han runt oss över stock och sten, undersöker saker och ting, rejsar och försöker dra igång ridhästen (och mej :devil: ). Hoppa diken och ta sej fram i jobbig terräng är han jätteduktig på. Det är ju en travare men han har framförallt en mäktig galopp - han kan ha hamnat på efterkälken när jag galopperar för att han väljer att trava, men när han väl fattar galopp är han liksom förbi på ett kick, i stooooora regelbundna taktmässiga galoppsprång. Ser inte ens ut att anstränga sej, trots att ridhästen kämpar på i ganska god fart. Och han ääääälskar det, att vara FÖRST är superkul :D :love:

Den lilla russettåringen har gjort mindre, mestadels eftersom jag ju har begränsat med ridtimmar på valacken och den där russungen är inte hälften så följsam som Rigo lös. (snarare är han inte följsam alls, utna han stannar på första bästa ställe och äter och struntar i "inkallning" osv)

Lösarbete är annars ett sätt att röra på dem som jag gillar, dels behöver jag inte begränsa eller påverka deras rörelse, så att de kan utveckla sin balans och frihet i rörelserna "på egen hand", men dels kan jag också jobba ridhästen ganska "seriöst". Plus att det tar så lite tid.

Russettåringen har gått på någon promenad i veckan senaste månaden. Reflexer på benen och ibland skippar vi grimman och tar en halsring istället. Han är hyperkänslig men uppför sej alltid. Brukar bli skritt, trav och galopp i snöre, tacksamt med liten häst som kan galoppera medan matte springer :bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hur går det för er?

Vi har provat på massor. Börjat köras in och gå långa promenader, kan gå fint och trava fint bredvid. Vi kan vara ensamna utan problem både ute och inne, och uppbunden istallet har hon klarat av sen hon var liten. Hon har provat hur det käns att ha sadel på sig, med sadelgjord och det var skumt, men ganska kul! Hoppat har vi gjort i longerlina, och klättrat massor. Dessutom är ingenting farligt, utom regntäcket. Det är livsfarligt av någon anledning. Presenningar tröskor, traktorer, hundar, allt annat, är helt ofarligt. Avmaskningsmedel är jättesmaskens, och det enda jobbiga med hovslagaren är att han lyfter benet så högt, men farligt är det inte.
Hur stora är era åringar?143cm
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?Nu är det mycket plugg, men jag försöker göra lite varje dag. Varje vecka visar jag något nytt.
Och vad är framtidsplanerna? Vi planerar egentligen att sälja henne, men nu har vi sagt att om jag blir med barn i vinter så behåller vi henne, hon kommer att bli lagom i ålder och utbildning till den lille-a då.:angel:

http://i31.photobucket.com/albums/c387/chanilla/ATT00016.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c387/chanilla/ATT00023.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

*KL*

Händer inte mycket med Pondus för tillfället.
Framdelen börjar dock komma ikapp bakdelen nu, skliljer 'bara' 10 cm nu :p . Vilket innebär att han har växtvärk som tusan, så jag gör inte mycket mer än att gå på promenader med honom - och leker i paddocken.
Ska lägga tömkörningsgjort på honom idag tänkte jag, inte för att jag tror att han reagerar iofs...han är så jäkla lugn :D .
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Uppdatering här med;

Kallblodstravarettåringen (hihi världens längsta ord) har vuxit på bredden tror jag, åtminstone har han vuxit ur sin grimma och måste nu ha Fullstor. :eek: Och han är bara 145 cm hög! Jag tycker inte han är så snygg just nu, men de som ser honom berömmer honom alltjämt för hur fantastiskt jämnväxt han är - "Han ser ju helt FÄRDIG ut!". Han ser väldigt stor ut bredvid valacken, som är 155.

Han har kommit ur sin värsta trotsperiod och är en ängel att hantera. Har inte jobbat honom "nära" (dvs med grimskaft på :) ) så mycket mer än lite enkla ledövningar på stallplan där han briljerar (säger man så?). Jojo, flytta framdel, flytta bakdel, olika placeringar osv sitter som smäck. Han är en känslig kille, men samtidigt inte överdriven i sin känslighet utan "lagom" - finns en stabilitet, balans och lugn i honom.

Han har dock utöver detta fått följa med lös ut i skogen senaste månaderna ungefär 2 eller 3 gånger i veckan. Det gillar han! Det är också ett bra sätt för mej att se hur han reagerar på växten (så jag kan öka på energin i fodret till exempel), för det märks tydligt på honom när han är lite trött. I regel springer han runt oss över stock och sten, undersöker saker och ting, rejsar och försöker dra igång ridhästen (och mej :devil: ). Hoppa diken och ta sej fram i jobbig terräng är han jätteduktig på. Det är ju en travare men han har framförallt en mäktig galopp - han kan ha hamnat på efterkälken när jag galopperar för att han väljer att trava, men när han väl fattar galopp är han liksom förbi på ett kick, i stooooora regelbundna taktmässiga galoppsprång. Ser inte ens ut att anstränga sej, trots att ridhästen kämpar på i ganska god fart. Och han ääääälskar det, att vara FÖRST är superkul :D :love:

Den lilla russettåringen har gjort mindre, mestadels eftersom jag ju har begränsat med ridtimmar på valacken och den där russungen är inte hälften så följsam som Rigo lös. (snarare är han inte följsam alls, utna han stannar på första bästa ställe och äter och struntar i "inkallning" osv)

Lösarbete är annars ett sätt att röra på dem som jag gillar, dels behöver jag inte begränsa eller påverka deras rörelse, så att de kan utveckla sin balans och frihet i rörelserna "på egen hand", men dels kan jag också jobba ridhästen ganska "seriöst". Plus att det tar så lite tid.

Russettåringen har gått på någon promenad i veckan senaste månaden. Reflexer på benen och ibland skippar vi grimman och tar en halsring istället. Han är hyperkänslig men uppför sej alltid. Brukar bli skritt, trav och galopp i snöre, tacksamt med liten häst som kan galoppera medan matte springer :bump:



Hur och vad kan man göra med hästen lös? Jag är eventuellt inne på att köpa en 05:a, men har inte mycket erfarenhet av unghästar. Det vore roligt att höra om hur det är att ha en unghäst- är det djävul en dagen och ängel den andra? Vet att det såklart är olika för olika hästar, men ändå roligt att höra. Ursäkta om jag kommer från ämnet, säg till så skapar jag isf en ny tråd!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min 05 har varit en ängel från första dagen
Han har inte gjort det minsata motstånd . Han är skit snäll. I bland undrar jag om det är fel på han.
Men min 03a var jobbig som 1 rig hingst och som 2 rig hingst. Mycket hingstig.
Men han kan även nu hitta på bus mm
Men är kool. Snäll och trygg.
Kul med unghästar.:bump:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har ett sto född 05 e Chess (Cortes) ue: Wagner.

Hon är helt underbar i alla lägen. Peppar peppar... Hon står snällt upp bunden, har täcke på sig, snäll att leda, har åkt transport utan problem. Det enda hon testar är att försöka slippa gå in i stallet då hon tycker det är mkt roligare att vara ute på promenad och utforska omgivningen.

Har tyvärr inte mätat henne så jag vet inte hur hög hon är, men hon är runt 1.50 i manken ( om inte högre) och korset är betydligt högre.

För tillfället så gör vi inte så mkt förutom att jag pysslar på med henne, då vädre inte är så bra. Och eftersom hon verkar växa så mkt vill jag att hon ska få ta det lugnt.

I framtiden, ja jag hoppas att hon är i sådan fysik att hon kan vara med på 2 års premieringen :bow: Sen får tiden utvisa vad hon kommer att bli i framtiden hopp eller dressyr. Hon har anlag för bägge grenarna. :banana:

Tyvärr strejkar min kamera så jag kan inte ladda upp kort på henne just nu. Så fort jag får in korten i datorn så laddar jag naturligtvis upp några. Så att ni får se min skönhet :love:

//Over and out
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har med unghästen lös när jag rider alltså :). Bor så till att vi inte är i närheten av trafikerade vägar och har massor av skog - utan vägar och stigar, väglöst land liksom - att tillgå.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min lilla dam är också underbart snäll, just nu. Däremot har vi haft våra duster då jag fått kräva mer än vad jag egentligen velat av henne pga mycket klinikvistelse. Då blev det hus i helvete ett tag. Nu är hon en trygg individ som gör som man vill för det mesta, men hon testar en del för att se att man verkligen menar det.

En stor portion tålamod och förståelse är på sin plats om man ska ha unghäst. Det man måste tänka på om det är ens första unghäst är att det kan vara olika från dag till dag och bara för att hästen kan något den ena dagen behöver det inte vara etablerat så att de kan det den andra. Ständig upprepning innan man kan kalla något befäst.

Men som du säger är det olika för alla unghästar. Min lilla är underbarast och jag har fått ett otroligt band till henne som kommer finnas där resten av våra liv, det är bara EN av många fördelar med att ha unghäst! Men bara om man är mogen och tillräckligt kunnig för det.

Lycka till!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vad härligt att höra att andras 05-or också har högt kors fortfarande. Min har en otroligt stor rumpa också, nästan som om den vuxit färdigt och framdelen inte riktigt hunnit med. Vad jag tycker är fantastiskt är hur villigt min dam ställer upp på alla tokigheter jag utsätter henne för. Jag har nästan undrat om det är något som inte stämmer. Men så kan hon samtidigt vara jättebusig, och hon har humor också.:love:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Det låter jätteroligt och spännande att ha unghäst- så vi får se vaar jag hamnar. Oavsett är det ju perosnligheter i alla små fyrbenta, oavsett ålder. Men jag är avundsjuk på er!:D
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Gud vad stora allas åringar är :O sen ser dom "vuxna" ut.
Min dam är runt 151 cm/mkh. och är inte jätte mkt hanterad, men hon kan stå uppbunden, van vis borstas på hela kroppen, verkas, stå själv i stallet. Ska börja lastträna henne nu oxå :) Har ingen ny bild men det kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: Blyger
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 728
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp