Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har en åring född i Juli förra året alltså 15 månader gammal.

Hon har gjort massor för sin ålder.. ;) Hon vill så mycket och ibland är det svårt att sätta stopp. Hon är transportvan efter att åkt in och ut på klinik för en bockhov hela våren och i sommar pga av en inflammation i griffelbenet. (14 mil enkel resa till Ultuna)

Hon är snäll att leda, lyfta hovar och stå uppbunden. Inget nytt är konstigt så när hela selen åkte på med baksele och allt rörde hon inte en min, samma sak gällde när vi tömkörde för första gången igår. Spelade ingen roll att det var en massa tömmar som for runt där bak (viftade en del med dem för att göra henne van). Vi har "löshoppat" en gång på ett 30 cm hinder. Hon är trafikvan och miljötränad. Att gå in i tunneln under motorvägen är väl inget.. Hon har även haft träns på men aldrig använt bettet, det har bara varit i munnen så att säga. Hon kan kommandona halt, skritt och trav, när hon vill.. :p Hon är van att stå själv inne då hon haft boxvila storadelar av sommaren och även om det inte är kul, kan hon vara ensam i hagen också, så länge det är el i annars är hon någon annanstans.

För framtiden planerar jag att tömköra och promenera med henne ett par dagar i veckan under hösten för att sedan få en vila i december januari. Under våren blir det även nån löshoppning och mer tömkörning för att sätta henne framför vagn ett par gånger innan sommarbetet. Under nästa höst blir det aktivering med körning ibland för att bygga muskler och sedan sadelvänjning under våren och insittning innan sommarbetet -08. Sedan inridning under hösten -08. Jag vet inte riktigt vad det blir utav henne, men jag hoppas på en trevlig allround häst som jag kan tävla lite ibland.

Hon är korsnings häst och är under registrering i knabstrupperförbundet. Pappa Zamuraj SKN9 knabstrupper e. Sobel SKN 4 ue. Vleuten xx. Mamma F-email är hbl/arab e. Epoz ox ue. Amiral 764

Mätte henne idag och hon är 150,5 cm i manken och 155,5 cm i rumpan.

Har säkert missat massor, men just nu är hon supertrevlig att ha att göra med, inte som hon var efter 5 veckors boxvila... :devil:

4286689.jpg


En bild när hon går ut första gången efter 5 veckor på box, hon har gått upp bra mycket mer i vikt och är superfin nu! (tyvärr har jag inga nya bilder, kanske imorgon..)
4286691.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har en svart Wels Cob hingst. Han är så ny så han har inte kommit hem ännu.
Han ska kastreras nu under hösten. Han rör sig väldigt bra och verkar vara mild och lite försiktig.
Söt är han i alla fall min nya lilla kille. :love:
64_T.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hej Kul med en 05 tråd
Jag har en svensk halvblods valack. Kastrerades i våras. För att han skulle vara kvar hemma. Mamman gick bort.

Han är stor tror ca 160 någonstans. Blir stor. Han är väldigt maffig.
Har inte gjort så verst mycke. Badade honom i våras. Skall göra det igen nu.
I våras hade han träns på. Gick in till betet på stor väg 4km. Han står bredvid en väg och ser bilar varje dag.. Har åkt transport 2 gånger.
Det vanliga lyfta hovar, borsta mm.
Han är en trycgg ,mycket snäll kille. Lugn och sosial. Kommer gärna fram och gosar.
Har aldrig rest sig på bakbenen.

Det skall nu bli en utmaning att börja arbeta mer med honom.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Kul med en 05-tråd!! :bump: :bump:

Jag har en liten arab e. Calador'e
En tuff o självständig tjej född i juli 05. Jag har hållt på med henne ganska mycket, hon är lastad o körd, blir nästan glad när transporten kommer fram :D . Hon står uppbunden i gången utan problem, det går bra att ta på henne överallt o hon lyfter snällt hovarna både för kratsning o för hovis. Vi går på promenader i skogen ett par gånger i veckan, tränar lite NH o har varit i paddocken ett par gånger o klivit över lite bommar. Har tänkt att vi ska löshoppa lite "på riktigt" nu, hon tycker det är jättekul! Annars leker vi väl på med promenader o NHträning. :banana:
Hur stor hon är för tillfället vet jag inte riktigt o jag vågar mig inte på nån gissning, ska mäta henne så fort som möjligt tänkte jag. Bilder kanske jag oxå kan lägga in senare, har inga uppladdade för tillfället.
I framtiden har jag väl tänkt att visa henne, o köra eller iaf tömköra innan jag rider in henne. O sen ska hon bli tornerspelshäst! :bump:

/Lisa o Firouzeh
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tack så mycket! Jag tycker också att hon är supersnygg! :love:

Kan tillägga att hon är van att bli duschad över hela kroppen och benen spolas nästan varje dag!
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min lilla skrutt går på lösdrift en bit härifrån, och växer...växer...växer...och så växer han lite till :crazy: .
Blir lång fallhöjd vid inridningen, om han inte slutar snart :eek:

Framtidsplaner...tja...tömkörning ligger väl närmast i planeringen :). Har inte mycket planerat faktiskt, eftersom han växer så mkt vill jag inte göra mycket heller innan han stannat upp lite.

Tyvärr har jag inte några nya bilder :(
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Äntligen en tråd för 05: orna :)

Har ett sto som är e: Jeopardy - Elizar
Hon är just nu 155 cm. Hoppas att hon blir typ 168-170

Har gått jättebra med allting. Har haft henne hemma i snart ett år.
Står såklart uppbunden i stallgången utan ploblem. kratsar fossingarna, borstar, spolar benen i spolspiltan, går små promenader, åker transport utan problem. Täcke har vi på oss ibland också :) Står också inne i stallet själv utan problem.

Tränar också lite på ridbanan någon gång ibland, går över bommar, vattenmattor mm. Tömkör ibland och har "löshoppat" lite pluttiga kryss kanske 4 gånger. Träns har vi haft på oss också (utan att använda bettet då).

Är väl meningen att hon ska bli en hoppehäst, men vi börjar med att få en "normal" häst först. Siktar också på att visa henne nästa år.

Har tyvärr missat det där med hur man sätter in bilder så jag kan inte göra det just nu.

Mvh F
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vi har två 05:or. Ett connemara-sto som är våran dotters ponny och en halvblodvalack (kastrerades tidigt i våras). De är både vana vid att följa med ut i skog och mark. Lättlastade, går på utan tvekan. De går fortfarande ute men ska hem i dagarna. Då sätter vi i gång med tömkörning.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag har fem ettåringar, halvblod allihop, födda mellan början på maj och mitten av juni. Alla utom en är runt 160cm, den lilla är nog strax under 155cm. Räknar med att de stora kommer att bli runt 170 cm och den lilla strax över 160 cm.
Just nu går det fortfarande på bete, men innan betet så har fått lära sig vanligt stallvett. Att stå uppbunden, lyfta på fötterna och ledas in och ut själva m m. Jag brukar låta mina unghästar få vara unghästar ganska länge innan det ställs några högre krav på dem.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hur går det för er?
det går bra än så länge, just nu så hittar vi inte på så mycket nytt utan fortsätter att träna på det "gamla";)
Hur stora är era åringar?
han är en arabhingst på 145 cm och är 1,5 år.
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
ja, just nu så håller vi mest på med tömkörning och att ha lite bett (tömkör i grimma), men han kan också bli spolad, verkad, uppbunden och lös när man pysslar med honom, följa med som handhäst eller lös när vi rider, han har löshoppat lite och blivit lite longerad. just nu så ska vi träna på tömkörningen och även använda bettet minst en gång vid tömkörningen innan vintervilan, villket jag tänkte att han skulle få i mitten av november och sedan så tar jag upp tömkörningen igen i februari och sedan i mars/april ngn gång så tänkte jag spänna för vagnen. och sedan innan sommarbetet så är det tänkt att han ska kunna fram-backa-halt-höger-vänster-trav och sedan så ska han ev. säljas om jag inte ska vänta till hösten efter det, då han e 3:idea:
Och vad är framtidsplanerna?
om jag skulle ha kvar honom så skulle han bli en allt-i-allo häst.:)

detta e i slutet av sommaren
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04460000-04469999/640x480/4467702.jpg?0
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag fick precis hem min 05:a från Danmark för en vecka sedan, så än så länge har vi bara gått på jättekorta promenader för att vi ska kunna bekanta oss med varandra. Hon har ju åkt transport:smirk: en bra bit och det gick bra. Man hoppas ju att det då sitter i som en positiv upplevelse... eller iaf inte traumatisk.

Ska försöka tränsa henne i helgen och ett första delmål för oss är att vi ska kunna tömköra lite hjälpligt innan jul. Vad tror ni om den planen?

Hon är en hannoveranare e. Hochadel ue. A Jungle Prince. Väldigt snäll och trevlig så här långt.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

har en korsning mellan varmblod och baskjir,hingst som (förhoppningsvis) ska kastreras snart. vi har tränat på rakiken så nu rör han inte en min ifall det kommer en lastbil tex. Har provat täcken,tömkörningsgjord,kan stå uppbunden,verkas utan problem,ledas fint i grimma.


här kommer ett 1½ (tror jag...????) månaders gammalt kort:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Hasse036.jpg



och här kommer ett från när jag hämtade han i juni:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/100_6489.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Cassiopeia Nova, född 15 maj 2005.
Connemarasto, egen uppfödning.
E:Rooar RC 86. U:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

Hon är runt 1,35 m i mankhöjd nu. Inte mätt på ett tag dock. Lär bli D-ponny.
Hon är väldigt snäll och trevlig att hålla på med. Minst lika väluppfostrad som stallets vuxna hästar. Van att stå uppbunden osv. Det har hon iofs varit i mer än ett år.

Hon kan självklart stå själv både ute och inne utan problem. Stå inne själv har hon gjort sen hon var bara några månader. När hon var runt fem-sex månader fick hon träna på att gå ute själv. Jag tål inte fjolliga hästar som ränner omkring och gapar när de är själva :smirk:

Hon har varit med på två utställningar. Båda gångerna med 38 poäng och silver, dock olika poängfördelning. Kan visa mycket mer gångarter så hon bör få iaf 40 poäng nästa år.
Jag är ute och promenerar med henne 4-5 dagar i veckan. Borstar och sådär varje dag. Hon kan kommandona för skritt, trav, gör halt, sakt av. Är tömkörd också med bra resultat. Bryr sig inte alls när man spänner gjorden osv.
Hon är tränsvan och har haft sadel på sig. Dock inte fastspänd. Att ha sadeln på ryggen bekom henne inte alls.

Framtidsplanerna då. Är tänkt att hon ska betäckas som 3-åring, föla som 4-åring och därefter gå championaten. Är sen tänkt att hon säljs efter championaten, om nu allt går som det ska :)
Jag vill helst att hon går championaten i hoppning men jag tänker starta henne i hoppning, dressyr och fälttävlan. Jag gillar de hästar som kan allt ;)

Kortet är från Riks i somras. Vann Colour Cup på lördagen.
3809684.jpg


Hoppa kan hon också och det är massa roligt. Inte alls tittig utan skuttar glatt över allt man presenterar. Den lilla, en meter lång ungefär, vattengraven på terrängbanan tog hon utan krusiduller. Underbart psyke med andra ord :love:

Det finns fler bilder på både henne och mamman på Pixbox.

4344660.jpg


Mamman:
3809185.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

oj, vad alla verkar ha gjort mkt med sina! men när jag tänker efter, så har jag gjort mkt själv,, fast det inte känns så,, beror nog på att man tar 5 minuter lite då och då! har en 05 a hingst. russkorsning. totalt ohanterad och faktiskt riktigt vild när han kom till mig... honom har jag tränat mkt på att kunna lita på människor, kunna komma fram till oss mm....idag älskar han människor, och det går faktiskt att leda honom, och han stegrar sig inte!! innan, när man skulle leda honom blev han galen och stegrade sig hela tiden......
idag är han o jag ute o går på skogspromenader, tränstränar och hovtränar.
jag har även en ettårigt sto,, en underbart snäll och tillgiven dam, som tycks vara väldigt mogen för att vara 1 år! henne har jag vart ute o gått me, tränstränat me mkt bra resultat! hovtränat, går skit i pannkaka me,,,,,,,,!:crazy: hon slänger ner hovarna me buller o bång, o jag undrar hur hovslagarn ska kunna fixa hennes hovar egentligen? annars är hon helt underbar, och litar på människor till tusen procent! vi har även ,(läs jag har chansat), gått ute vid en bilväg. jag me hjärtat i halsgropen, men allt gick lungt. hon ryggade lite när en bil kom, men sen när jag stannade bilen, och lockade på henne, så gick hon fram till mig med en gång o tryckte sig intill mig..... inget mer stoj, där inte! sen forsatte vi att gå, och när vi började komma hemmåt o hon ser gården, så stannar hon alltid, och försöker vända, för hon vill vara ute och gå ännu mera! detta är en dam som älskar o vara ute! jag har haft båda mina uppbundna. oxå gått bra, dock kanske lite nervösa. jag har haft vojlock o sadel på hingsten, och han reagerar inte alls! däremot stoet, blir hispig, när hon ser vojlocken, så jag får nästan smyga på henne den. och när den väl ligger på ryggen, finner hon sig i det!
jag trodde att mina hästar skulle va tvärtom, att hingsten skulle hispa o stoet skulle va lungt, men jag hade fel såg jag. jag älskar mina "knyten" iallafall, och vet inte vad jag har för planer än för dem.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
Många sadelvanda tidigt.

Quartersto -05. Ledd, borstad, verkad. Trailad. Sett några ridhus. Ngt repvan.
I övrigt rätt ohanterad. Går på lösdrift. Sitter in till hösten -07. Skolning under -08.

Ren hobbyhäst.

/P Döben
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*
Många sadelvanda tidigt.

Quartersto -05. Ledd, borstad, verkad. Trailad. Sett några ridhus. Ngt repvan.
I övrigt rätt ohanterad. Går på lösdrift. Sitter in till hösten -07. Skolning under -08.

Ren hobbyhäst.

/P Döben

Oh, quarter;)Vad är det för stam??:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 393
Senast: Blyger
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 728
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp