Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

han lyssnar på spöet i vanliga fall, då tar han spöet på "rätt" sätt.. alltså som framåtdrivande hjälp, när han inte lyssnade tillräckligt på skänkel, men det var det första min tränare tyckte vi skulle träna på, och i början fick man verkligen skänkla ihjäl honom för att han skulle lyssna. men så fort han inte lyssnade på skänkel ja då fick han ett tillsägning av spöet. och han lyssnade kanon på det men som sagt han trotsar ju nu ordentligt, det märks att han har börjat orka mera nu, innan gjorde han som man sa utan att bråka, men nu vet han att han är starkare och orkar därför testa hur långt han kan gå.
Men som sagt ifall han gör så mer gånger så ska jag ta tag i det från botten! har ju inte ridit än idag. men uppdatering kommer ifall han skött sig eller ej.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Har varit med om detta förr. Det är bara att härda ut och försöka få dom att gå dit man vill, men det får ju inte bli farligt för en själv. Jag har suttit i timmar på en häst (sto) som inte ville gå dit jag ville. Hon backade och backade så då vände jag henne och tänkte hon får väl backa dit vi ska då men då gick hon framåt istället...:devil: Jag satte på en graman för att ha något att ta i om det behövdes (hon både bockade och stegrade). Vi höll på ganska länge, flera veckor iaf innan hon gav sig, jag både fick henne att gå med mig på ryggen och ibland var jag tvungen att hoppa av och leda henne. Då gick hon snällt. Jag tycker inte det är fel att sitta av och ge hästen trygghet från marken, det är ju säkert det den behöver.

Som det sägs:
En häst kan inte i förväg tänka ut att den ska jävlas!! Dom är flyktdjur och det är helt säkert något jättefarligt som den sak gå förbi :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

kl

Min pålla står nu på seminstation och har äntligen kommit i brunst, är idag seminerad med Faustinus. Jag har beställt ett svart stoföl till 2010 :) Fast jag är glad om hon överhuvudtaget blir dräktig såklart :p
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

har i dag ridit samma väg som han trotsade vid i lördags, idag så stannade han och backade och tokade sig lite först men sen skänklkade jag på och då gick han men idag var det jätteotäckt att komma förbi då det var vatten i diket! :eek:

Men han gick förbi och fick sedan massor av beröm av mej! Dessutom mötte vi en moped som har varit otäckt innan men idag var det inte ett dugg farligt :p Knäppa djur. ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

här skrivs det inte mycket! Är alla på semester? Kom igen nu!

Idag har iaf kiropraktorn varit ute och knäckt både mej och Dacke.
Dacke satt fast i vänster bak, 3 kotor, och 2 st på höger frak vid halsen, ska bli kul och känna om det är någon skillnad sen när man rider, han ska dock vila idag och imorgon och sen skrittas 2 dagar..
men sen ska vi se hur han känns! :)
Dessutom så knäcktes jag med på flera ställen i ryggen, höften och nacken, och gud vilken skillnad det är! Man är så mjuk och rörlig! det borde alla göra! trodde faktiskt att det skulle göra mer ont/vara obehagligt men det var inte alls så!!
Så det kan vara skönt att inte rida idag eller i morgon och sen ta det lungt, för lite öm i kroppen är man ju..

jaha har som sagt var tråkigt hemma, då blir det till att trakasera er här på buke ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Angående detta med spö (i mitt fall blir det med tyglen) så har även jag en häst som reagera med att frysa fast eller att backa. Nu rids han inte då han inte är fräsch, men innan så fick kompisen gå före, då va det inga problem, men gick han först och skulle stanna så va det omöjligt att komma frammåt utan att hoppa av, även kompishästen vägrade gå då.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Oj vad det fylls på trådar! här har vi mest stått still, senast jag tänkte skriva var när någon fråga vad man gör med hästarna i värmen, jag tänkte då skriva att jag tyckte dte var toppen att de (min heta 05a) blir lite lugnare..
Men tyar tillbaka det då han nu mer är som en 20årig tråkig gammal slö ridskolehäst :eek::devil:

så idag till och med slängde jag upp medryttaren på honom, hon fick han nästan att skritta framåt, och efter mycket om och men trava i 3 steg...

hoppas han blir lite piggare innan hårdträningen inför kvaliten...

Har inget direkt nytt att visa fårn bildfronten, men en hagbild från en dimmig natt:
(han till vänster med lillasyrran i mitten)
6570_116732344433_582504433_2854236_579080_n.jpg


6570_116732354433_582504433_2854238_4891474_n.jpg
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Kiropraktorn är min gud! :bow:

Har aldrig behandlat hästen men dock mig själv. Känslan efteråt är som om man vore gjord av gummi. Hela kroppen är mjuk och liksom sladdrig :)
Funderar dock på att ta ut en till hästen nu när han ska igång igen. Så han kan få känna sig lika sladdrig!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*

Har börjat komma igång med Phigalle lite smått. Mest skritt hemma för att träna på att lyssna på mej. Har även börjat tänka lite mer iform än att gå på helt långa tyglar med huvuvdet i vädret. Börjar att rida ut lite med sällskap. När han är först så är han pigg,glad och framåt men när han är sist så åker öronen bakåt och han har såå tråkigt. Travar en del sträckor och har även börjat att galoppera ute. Han är jättesnäll för att inte var mer riden.
Har haft ute vet och kollat tänderna och det enda var att han hade små bitmärken pga att käken inte växt färdigt än.
(igonera min klädsel :rofl:)
hemma003.jpg

hemma005.jpg

hemma009.jpg

hemma010.jpg

klnning080.jpg
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ja alla har vi nog gjort saker "som man inte ska göra" med dessa djur... de kan driva en till rent vansinne ibland!

Jag tror att dacke testar dig lite och orkar säkert protestera mera. Det känns som att nu när de är så pass stabila i ridningen o "kan" allting så får de helt plötsligt tid att titta på allt annat!
Brosus var inte alls så här tittig som treåring när vi red ut ensamma första gångerna - men då hade han ju fullt upp att hålla koll på sina ben o på mig där uppe. Nu när ridningen bara är en helt vanlig grej så får han tid att hitta på bus helt enkelt.

Jag tänkte försöka lösa det genom att rida med sällskap en tid framöver, verkligen anstränga mig för att få tiden gå ihop att rida med andra, så han får mer trygghet o annat att tänka på än att hoppa runt.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

ja det är nog så att han orkar testa.
Rida med sällskap är toppen! :bow: Tyvärr är det inte alltid så lätt att få till det. :(
Men jag vill ha en häst som man ska kunna rida ut själv på utan att de ska vara tittiga och hoppiga.. Det är inte alltid så lätt att få till det bara.. det krävs mod och tålamod! men som sagt när man rider med någon annan "hinner" de inte fjanta sig och stanna å så utan då ska de ju bara med, för guud vad hemskt det är om man råkar komma 4 meter ifrån :eek: ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ja, rida med sällskap är toppen ! Synd bara att alla med hästar häromkring har flyttat/bytt stall/sålt hästarna så jag har inget ridsällskap längre :(

*delvis kl*

Nu får Grotte vila helgen ut, jag åker imorgon ner till strömsholm, har tagit tjänstledigt från jobbet så i helgen ska jag bara njuuuuuta av alla vackra hästar jag kommer få se i helgen :D

Dessutom måste jag få tillägga att jag ska sitta upp för första gången på mina 6-åringar till veckan ! :banana:

Grotte ska ridas hela veckan, sen på måndag nästa vecka åker han hem igen. :( Så jag har lite mer än en vecka kvar i denna tråd :(
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

här har det bara rengnat idag, så kände inte för att skritta ut den svänges som kiropraktorn sa, han fick en vilodag till istället, men i morgon ska jag rida en sväng och då struntar jag i om det regnar :mad:

hade inte lust att ta in en dygsur häst och skritta så idag har jag inte ridit.

Ang kiropraktor så är det kalas att ta ut till hästen! En kompis hade massa problem med att hennes häst gick emot och gickade i galloppen men när kiropraktorn varit ute så var det som en helt annan häst!!
så det ska bli kul när jag ska rida ordentligt iveckan och se om jag känner någon skillnad!! :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag skulle vilja ta Brosus till en riktigt ET eller Kiro men har inte hittat nån jag gillar ännu. Vi har eg inga problem men inbillar mig att högersidan skulle kunna bli betydligt bättre med lite behandling *önsketänkande*

Jag inbillar mig även att om man rider med sällskap under en period och sedan rider ensam igen så "går det av bara farten" plus att man själv hinner spänna av lite. (så egentligen är det nog just DET som är grejen, att min ridning blir mer avspänd...) Nu blir jag lite FÖR spänd när jag rider ut ensam på Brosus eftersom han far fram som en dåre och gärna backar en massa = snart backar vi in i många-volt-el-stängsel-för-oxar !!

Skrittade ut igår med NSV-tjejen o han gick väldigt bra! ffa lite tittig såklart men han hoppade inte o for utan mer tittade o gick "ostkrok". Skönt! Var riktigt trevligt att rida ut för en gångs skull! Vi ska rida i morgon igen eller på lördag ifall det spöregnar. Idag har det varit riktigt pissväder med fullt ösregn hela dagen och storm. Spånade faktiskt upp boxarna åt hästarna o tog in de blöta djuren ikväll :) De myste för full o lade sig ned direkt o frustade o hade sig :)
Tror de uppskattar sina boxar, "värmen" osv :)

Kommer aldrig kunna bli någon fullfjädrad lösdriftsmänniska ;) Jag tycker det är alldeles för härligt att få stalla in dem o se hur det njuter av att få komma in i sin rengjorda mjuka torra box o mumsa hö :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Här kommer en bild på min tjej som togs nu i sommar.. Nu e hon inte riden på 1 månad för hon e dräktig å ska ha lite sommar lov... Hon har så himla lätt för sej vilket gör de lite farligt å rida henne =) man kräver lätt för mkt av henne för att hon känns så stabil mm å sitta på så känns hon ej som en unghäst.

Ang stegningar, bockningar mm mm så ar jag aldrig vatt med om de på henne. Hon e så snäll så hon e dum =) D enda hon gör e när man fattar galopp e å ta 2-3 stora galopp språng innan hon galopperar normalt men de e la för sadeljorden spänner då. Annars e hon göör snäll. Super att rida både själv och med sällskap. Inte alls tittig eller något. de enda hon behöver mer vana av är trafik. Hon är ej rädd men misstänksam men de e för vi nästan bara träffat bilar mm aldrig lastbilar mm så möter man dom blir hon lite orolig men går dit man går utan att få panik

28491314.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Verkar som att vi är bortskämda med ridsällskap här. Har ridit ut Avalon själv en handfull gånger, just för att jag alltid har tillgång till sällskap. Nästan lite dumt ibland för man får aldrig ta sig ut själv. Ska försöka rida lite mer själv nu när jag sätter igång, gillar att kunna bestämma helt själv vad vi ska göra.

Har förresten blivit HELT såld på mountain horse nya stövlar i krokodilimitation:
http://www.mountainhorse.se/scs3lite/imgs/products/shr_exclusive1.jpg

Bara de bruna som är snygga, men ack så SNYGGA!
Ligger på strax under 5000:-. Ska fluka lite på dem i Falsterbo!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

vi rider på för fullt nu, här ska tjockismagen bort :D.
har ridit uteritt med galoppträning söndag, dressyr/markarbete/cavaletti måndag och tisdag. vila onsdag och så idag har vi ridit ut ca 30 minuter i regnet..
red på i bra tempo och idag var han pigg :laugh: wiiho! Vi utnyttjade de väderförhållanden som varit och galopperade och travade igenom de stoooora vattenpölarna som blivt på en av grusvägarna.
vissa av dom var ca 5 meter långa och 2 meter breda men han pinnar så glatt på igenom :D härliga häst! märks att han ska bli FT-ponny ;)...

tycker redan han har gått ner lite i vikt vilket är skönt :). och galoppen blir bara bättre och bättre. gud vad jag älskar hästen just nu! ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

själv har jag ridit med ut sällskap 4 ggr tror jag :p

eget stall och bara en ridhäst för tillfället, blir lätt så då.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*
Har nog i princip aldrig ridit med sällskap. Gillar att rida själv, och pållen är väldigt självständig.
Jag tror att det ofta handlar om att det är ryttaren som blir spänd (och därmed hästen) i många fall när man upplever att det är problem att rida ut själv.
Om man har promenerat och sedan även tömkört (hästen vänjer sig vid att gå fram "själv"), befäst gas, broms- höger och vänster, så ser jag ingen anledning till att det skulle bli problem att rida ut själv.
Självklart att promenader och tömkörning görs utan hästsällskap då.
Sedan finns det såklart hästar som är mkt flockbundna och har svårt att vara ensamma (har själv haft två sådana, som ej kunde vara själva i box/hage utan att bli väldigt stressade) Där är det såklart extra viktigt att först verkligen vänja dem vid promenader/tömkörning på egen hand, alltså att öht vara utan kompisar.
Men som sagt, i många fall tror jag att det mest handlar om att det är piloten som blir spänd och överför det på hästen, eller vad tror ni?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

jag rider oftast själv och jag tror på vad cela skriver, det är ryttaren som gör hästen spänd. Men som sagt ibland så behöver man en extra puff i rätt riktning! som om Annie är spänd och tänker att här kan han ex bli rädd/börja krångla. så visst blir det så! så när man rider med sällskap kan man lättare slappna av själv.. och då blir det en lungn och avslappnad tur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 947
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 230
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 077
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp