Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.

AthenaAvalon

Trådstartare
Ännu en till samlingen... :)

För att svara Katarina_Dacke i den gamla tråden så reagerar min tvärtemot på spörapp, han står som en ko och tar varken skänkel eller spö. Han försöker däremot vända om och gå åt andra hållet. Då vänder jag bara tillbaka honom samma håll och begär bara att han ska stå med näsan i färdriktningen. Sedan kan han stå där och glo en stund. Jag brukar prata med honom och blåsa ut luft själv, som en häst gör när den kollar in något nytt. Jag drar ett djupt andetag och blåser sedan ut all luft. Det lugnar hästen mycket mer än man kan föreställa sig!

Sedan går jag på med skänkel igen och går han något steg fram så berömmer jag och låter honom "vila". Och så kör vi några gånger...
Är han totalt omöjlig så hoppar jag av, leder honom förbi och sitter upp igen. Ser inget fel med att behöva hoppa av. Det är ju du som valt att hoppa av, hästen har inte slängt av dig och då ser jag inte det som ett misslyckande i ledarskapet. DU ska få förbi hästen, men om det är från ryggen eller backen tror jag inte har så stor betydelse för hästen. Det viktigaste är nog att inte tappa tålamodet. Får hästen en att bli arg så har den vunnit för lääängesedan!

Keep on!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

KL*

till katarina_dacke

Jag kör ju med metoden 1 be 2 säga till 3 begära, och det är helt enkelt olika faser, precis som hästarna i hagen kör efter. Skulle en häst vägra gå framåt så skulle jag mkt väl kunna tänka mig att rappa den tills den gick framåt, men då måste man ju vara 100% säker på att det bara är att hästen testar, för det är enda gången den metoden funkar. Sedan är det inte så enkelt som att rappa tills hästen flyttar sig, man måste sluta precis när hästen TÄNKER framåt, och det är det svåra, får man in ett rapp i fel stund då så kommer hästen inte lita mer på en.
Ställer sig hästen upp tycker jag man ska fortsätta slå i så fall, för det är den värsta utmaningen en häst kan göra i mina ögon, och slutar man slå då så lär sig hästen det med en gång.
men sen är frågan, hade man verkligen hästen förtroende från början om man inte ens fick hästen att gå framåt? :cool: tåls att diskuteras faktiskt.

Nu låter det säkert som att jag slår min häst varje dag, men det är säkerligen cirkus 2 år sen jag slog min dam sist och de slagen jag gett henne har varit i stil med hur "dressyrnissarna" på ridskolan berömmer sina hästar :cool:, och jag får alltid höra att hon verkar litar så mkt på mig och är så lugn helatiden osv osv Så att man slår en häst är inte = att hela förtroendet försvinner. Däremot om man blir arg, slår vid fel tillfälle eller liknande så försvinner givetvis förtroendet. Så att drämma till hästen är inget som en oerfaren människa bör ge sig på.

Men är det så att hästen ändå tog steg framåt, så kan man därmed inte slå, bara om hästen verkligen står still/backar, men kan man backa hästen så finns ju andra lösningar.

För mig finns inte ens tanken att Pselma skulle vägra gå någonstans, har aldrig hänt och känns som att det antagligen aldrig kommer att hända. (så vida jag inte ber henne hoppa igenom en vägg eller nåt sånt, men eld vet jag att det inte hindrar henne iaf)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

uppdatering från mej då ...
Har stallat in hästarna i mitt "gamla" inackorderingstall!
Tröttnat på att ha hästarna hemma. För litet och bökigt där vi bor + lite ensamt. Skulle aldrig ställa dom i ngt annat stall än detta- har stått där i 10 år innan. Heeelt underbart! Jag har trevligt ridsällskap omkring mig och rider som aldrig förr! Billie som levt i lite skyddad verkstad här hemma har nu vant sig vid att det finns fler människor och hästar i stallet. Hon har vant sig och uppfört sig över förväntan:love: Har förståss oxå vilat lite i värmen:D

Till KatarinaDacke; hade nog gjort som du - men- det lät som han kanske var trött och protesterade mot det? först galoppträning- sen paddock - sen skogsrunda.... lät mycket i mina öron. Han ska ju inte tycka så mycket, men dumt kanske att hamna i den situationen att han inte tycker det är roligt och orkar mer. Jag vet ju inte förståss, men lät lite så bara. Bra e om det var så för då är det ju lätt att komma tillrätta med det:):)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Då kommer det en uppdatering från oss! :)

Lilla Grå blev av med sitt ryggont så vi var med på en 2-dagars träning i hoppning och terräng.
Första dagen hoppning, Lillen var lite spänd i ridhuset med massor av andra hästar och hinder. Han skötte sig dock exemplariskt på hinder men var lite väl pigg i början av galoppen. Kunde dock lugna ner honom ganska snart. Vi hoppade några serier och det flöt på riktigt bra.

http://www.youtube.com/watch?v=fkcWOe_hdVE

På terränghoppningen var han självklart super laddad. Var svårt att ens få honom att trava när vi värmde upp, men det gick över efter ett tag. Hoppade gjorde han jättefint. Stannade bara på 3 hinder varav ett nedhopp från vägen som var lite läskigt. Är supernöjd med honom!

http://www.youtube.com/watch?v=reYht0eonLo

64562_1245923170.jpg


55990_1245923201.jpg


77606_1245923293.jpg


Nu har lillskrutten vila i 3 veckor. Har dock gått lite promenader med honom någon gång ibland då han inte tycker det är superkul att bara gå i hagen och äta gräs :)

Komentera gärna bild&film
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Har några frågor då kusen snart kommer "hem" igen... efter ordentlig inridning och utbildning upp till LB i dressyr....
När börjar ni sitta ner i travarbetet?
Har ni några bra bomövningar och hoppövningar som bygger upp bra med muskler och ger hästen självförtroende? (+ avstånd för d-ponny)
Har ni några bra galoppövningar som ger hästen mersmak på galopp och tycker det är roligt?
Går det bra att rida i ått-volter och serpentiner med och utan bommar?

Först ska Grotte få en välförtjänt vila innan vi kör igång igen.
Sen får jag bara be till alla gudar att jag hinner bli frisk så jag också kan rida honom. Äldsta dottern ska ju rida honom 3 dagar/vecka, vi ska börja lite lätt med mycket skritt och lite trav, mycket volter och tempoväxlingar så de lär känna varandra.

Ni anar inte hur jobbigt det varit det här halvåret att inte kunna rida....tur för mig att Filipus dök upp som en räddande ängel och utbildade Grotte åt oss.
Nu gäller det som sagt att bli frisk så att man får rida och inte bara agera ridlärare....:D

Men ni lär höra mycket från mig sen när han kommit hem, för hjälp är ju aldrig fel att få.....

/allessa
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Min häst litar till mej på 98%!! Men som sagt han trotsar! Det verkar som om du aldrig har problem eller är du bara för stolt för att erkänna det?
Alla har upp och ned dagar särskilt när man håller på med unghästar. Tror nog att alla här i tråden har haft dagar det gått mindre bra, än andra..
så du tycker att det är ok att rappa en häst tills den går? ja då undrar jag vad hästen har för förtroende till sin ryttare. :crazy:

Marwin:
(sägs i trevlig ton ;)) Jag red max 3 backar i galopp, och sen typ 3varv åt båda hållen i paddocken, ett i skritt, ett i trav och sista i galopp, han var inte ens svettig, så jag tror inte att jag pressade honom för hårt. Sen skulle vi bara ta raka vägen hem som faktiskt är skogen..
Men då så kom det här trotset.
Alltid bra att få många olika syn på det hela! :)
men jag känner ändå att jag gjorde rätt som hoppade av och då var det inga som helst problem.. utan då var han cool lungn, så det tycker jag tyder på trots..

Har inte ridit alls idag, eftersom rengnet stod som spön i backen, suck.. när kommer sommaren tillbaks? Får vi något mer badväder nu`:confused:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ta hjälp av en tränare! Jag tror det är det allra bästa för er som är oerfarna på unghästar. Jag har heller inte ridit unghäst förr men har ett stort kontaktnät med erfarna unghästberidare och rider kontinuerligt för en diplomerad unghästutbildare. Det är det absolut bästa ni kan göra för Grottes och Er skull.

Att guida över nätet funkar dåligt.
Ingen av oss vet hur Grottes muskler ser ut, i vilken form han rids eller hur han reagerar på olika moment. Det kan bara en duktig tränare reda ut så ta kontakt med en sådan! Ett HETT TIPS är Gabby Youngshing på er hemmaklubb - skicklig unghästtränare!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag jobbar alla mina hästar enligt den principen oxå :) Funkar ypperligt utan repsvingande och lattjolajban. Ett. Två. Tre.

Sen är det ju exakt som du säger att man bör vara otroligt aktsam innan man rappar till hästen, om de inte förstår varför de fick ett rapp så gör det ju bara ont i skinnet o de blir förvirrad.

Till Katarina - att kliva av o rappa till är nog inte så smart... det är på tok för sent. Han begrep nog inte alls varför han fick ett rapp i rumpan tyvärr....Dock tror jag inte att din häst tappar förtroende o bla bla bla; han lärde sig nog bara inget till nästa gång ;)

Nästa gång han gör så där så rappa till rejält där du sitter i sadeln ist. Försök förekomma honom!! Dra på en graman så du har nått att dra ned skallen på om han visar tendenser på att resa sig.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag skriver flera inlägg så ni slipper läsa en novell ;) Bara tre korta sådana! *tråkigt hemma ikväll*


Brosus sattes igång lite försiktigt idag med lite lösgörande på täkten. På onsdag ska vi rida tillsammans med NSV-tjejen igen. Ska försöka "boka" henne ( :D )
två kvällar i veckan så man VET att man får sällskap o vi inte behöver jaga varandra.

Är det fler än min som fått "stirrighetsnojja" och tycker att ALLT är JÄTTELÄSKIGT ?!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Som Anni sa; ta hjälp av en tränare sen, dom är guld värda (när man hittar en tränare som man trivs med vill säga och som inte ska provrida hästen o spöar upp den i ridhuset så den stegrar, slår nästan runt o resten av passet går ut på att lugna ner en spörädd häst - har själv suttit i den sitsen med en f d tränare på min gamling, det var inte roligt. Kan aldrig ha ett spö på honom igen, då reser han sig rätt upp :()

Grotte har travat över bommar en gång, jag stod i lätt sits. Ej galoppbommar än. Avstånden har jag nerskrivit nånstans i alla mina hästpärmar, ska leta upp o maila över till dig.



*delvis kl*

Idag tränade jag o Grotte på täkten, han var jätteuppspelt o ville knappt skritta. Det blev inte bättre när min nya stjärna (jag är så stolt över min nya unghäst) började gnägga efter Grotte.. Jobbade lite trav o tog en galopp i båda varven, sen skrittade vi ut. Imorgon ska vi ut o jobba lite i skogen efter att jag slutat jobba :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag har faktiskt inte haft några problem hittils, mer än att tex vi har lite svårt med sidoförande, som jag är ganska säker på bottnar i att hon inte har tillräckligt med muskler.

Annars har jag aldrig haft problem med att hon vägrar gå, bockar, stegrar eller några andra fjanterier (när hon fick skav av svanskappan räknar jag inte då det bara var en reaktion på ett obehag) När jag duschade henne sist fick jag lite problem, hon backade 2 steg, ett beteende som jag korrigerade direkt, nästa gång är jag säker på att hon kommer stå still, hon tycker inte riktigt om när hon får vatten i öronen...

största problemet vi har just nu (förutom att hon har för lite muskler) är att hon är lite för pigg på hemvägen, men en halvhalt då o då så är det problemet ur världen.


Nu är hon en väldigt lätt häst, väldigt klok har har varit "lillgammal" hela sitt liv, hon vet vad som förväntas av henne och det är igentligen rätt enkla saker, gå i det tempo som jag väljer, gå där jag vill, stå still när jag vill, arbeta i form när jag kräver det. Är det igentligen så mkt jag begär? nej jag tycker inte det. Igentligen tycker jag man kan kräva det på en häst som har ryttare för 3 e gången, förutom att man kanske inte galopperar då, men ni fattar och ingen form då heller.

mitt största problem är att alla sadlar glider fram. Hästen själv är underbar!

Nu har jag bestämt att det är dags för skor! har ridit 4 ggr på 5 dagar och på hemvägen var hon öm, skrittar ju mest, men hon gick verkligen som på glas sista biten, så vi får väl de hur hon känns på tisdag, kanske får stå tills hovis varit här...

men får jag problem så skriver jag det här, så får ni gnälla på mig då :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

uppdatering från mig och Decibell: Snart är det äntligen slut på bebisvilan! Både jag och Decibell har sjukt tråkigt nu vill jag lova! Men efter falsterbo kör vi igång igen:D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

nu är det svalare och ska vara så ett tag så nu kör vi igång igen, han har bara gått 4 gånger på 2 veckor så haft en minivila :).

Kändes otroligt fin att rida idag, jag och en kompis var ute på en alldeles härlig kvällsritt och galopperade "å-rundan" där gräset når upp till magen på hästarna och det var helt underbart!
perfekt för dörren att galoppträna sin svaga galopp där, det är kuperat och kurvigt med bra underlag och där får han till en riktigt bra galopp!
den har blivit otroligt mkt bättre sista månaden nu och för övrigt kändes han väldigt mjuk och fin hela han nu.

sist vi red dressyr så körde jag enligt upplägget att rida igenom honom i skritt och trav i paddocken och sedan gå ner på vallen och galoppera 2 varv (stor vall) och få till en bra, rullande galopp med bra ryggverksamhet. Eftersom han inte orkar få till en bra galopp i paddocken än.
Och det funkade riktigt, riktigt bra! Så vi kommer köra efter detta upplägg i dressyren nu ett tag. Han fick verkligen ryggen med sig upp i galoppen och det blev en rund, bra galopp där han verkligen bjöd. :) Jag blir helt salig!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

En liten notis bara, det är inte alls bra för hästar att få vatten i öronen!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

nej det är väl aldrig bra med vatten i öronen, därför sprutar jag bara i pannan och på ganascherna, men det skvätter ju, så hon kan få i öronen om hon har otur. Dock har hon rätt tjockt med päls i öronen hehe
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Gabby spöar ingen häst i allafall ;) Hon är super! Pedagogisk, rak, ärlig och har bra övningar för individen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag testade att "rappa" till honom även när jag satt på men min agerade precis som athenas. han bara står som en ko..
så därför hoppade jag av, och ledde förbi honom efter att ha stått i ca 30 minuter, och en häst som dessutom hade gjort allt utan att lyssna på mig.. backat, ställt sig, backat ner i diket så vi höll på att gå omkull, så när han reagerar så på pisken att backa och backa så vill inte jag sitta på när han ställer sig i diket och vi far omkull...
Men ska som sagt inte rappa när man gått av, men vet inte varför det "blev" så. Jag var riktigt irriterad och trött på hans fåninga beteende. men som sagt det är ingen ursäkt. Så nu "biktar" jag mig..

Har innan detta inte haft några problem med min polle.
Är det någon annan som har en häst som har börjat testa??

Annie.:

Min polle hade som du beskriver det stirrighetsnojja ett tag innan, men han har blivit mycket bättre nu, då jag bara ignorerar honom och när han blir rädd så pratar jag lugnade med honom..
Ett ex När vi var ute och gallopp tränade i en backe så helt plötsligt så tvärnitar han och är livrädd för en sten, då pratade jag lungnade med honom och sen bad jag stenen att inte hoppa på oss och bita min otroligt fega springare ;) :D och sen red vi vidare, och han har blivit mycket bättre, men ett tag när han var som värst ja då blev man ju själv osäker, man vågade inte gallopera överallt för där kunde han bli rädd.. Nu därimot så tänker jag inte att oj nu kan han bli rädd utan "kopplar" bort hjärnan!

Min tränare sa till mig att jag skulle rida och lyssna på ljudbok för att inte tänka så mycket, och vips så åkte en traktor förbi som en vanlig bil! :)
Han har nämligen varit rädd för traktorer, eller ska jag säga att vi har varit rädda för det?. Så mitt råd är koppla bort hans fjanterier och rid som om du sitter på en gammal säker nordisdam som inte ens skulle bli rädd för om en raket smällde bakom henne..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

alltså, hundar har ju en "spökålder" då borde ju hästar kunna ha det med?

Att du blev irriterad är bara mänskligt, man är ju faktiskt bara människa!
problemet med att han backar när du piskar borde kunna åtgärdas ganska så "lätt" på marken, ta kontakt med en duktig tränare som fokuserar mer på sånt, jag tycker tyvärr att många tränare bara fokuserar på ridningen när man kan lösa så många problem betydligt lättare på marken! Dessutom är man lite mer skyddad på marken om nu hästen skulle resa sig och trilla omkull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 807
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 072
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 047
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp