Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Har förresten blivit HELT såld på mountain horse nya stövlar i krokodilimitation:
http://www.mountainhorse.se/scs3lite/imgs/products/shr_exclusive1.jpg

Bara de bruna som är snygga, men ack så SNYGGA!
Ligger på strax under 5000:-. Ska fluka lite på dem i Falsterbo!

Tuffa stövlar! Kanske inget jag hade dragit på mig, men kul med lite udda grejer!

Vad tycker ni om dessa stövlar då? Någon som har dem kanske? Gillar den höga utsidan, men är lite mer tveksam till flärpen med knäppet nedtill.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=200044
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

kl

Hejsan Hoppsan!
Har idag köpt mig en 05a så ska väl börja vara lite aktiv i denna tråd hade ja tänkt, om det är okej? ;) hehe
Min nya stjärna då är som sagt en 05a, valack efter Poet - Gold Fireline - Goldlöwe, själv heter han Golden Poem "Gustav" :p
Han är en väldigt grön 4åring så är bara grundriden just nu, men vi siktar in oss på att visa honom på 4års testet iallafall,
sen får vi helt enkelt se hur snabb och lättlärd han är! Nu är de viktigaste att få upp honom i hull, bygga muskler och kondition! :)

Lite bilder på Gustav och en film från provridningen! :D
28398957.jpg

28398958.jpg

28398960.jpg

28501281.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=_t6IbeqoBN4
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Men vilken goding du har fått tag på! :love:
Mycket trevlig tycker jag! Dock hade jag nog kollat munnen på honom med tanke på att han gärna slänger upp huvudet ibland.

Lycka till och välkommen till Bukes bästa tråd!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Mm, de är riktigt smarriga, men de kostar strax under 5000:- och jag vet inte om jag vågar lägga så mycket pengar på MH! Dock ska de ju isf vara tävlingsridstövlar = slits inte riktigt så mycket som vardagsstövlarna.

Ang. de du visade så gillar jag flärpen där nere! Är väl dock mer tveksam till om jag vågar köpa från det varuhuset, har bara dåliga erfarenheter av dem. Letar du efter en grym stövel för inte allt för högt pris så kolla Jacson's Pioneer här för 2100:-
Jag har dem och är supernöjd!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

tack :D
han är kollad i munnen på besiktningen idag. han går bättre på ett annat bett och remont nosgrimma :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag tror precis som du att det är ryttaren som gör sin häst. Sen finns det ju så klart olika känsliga hästar. Ett bra tips är att ha musik i öronen (om man inte rider på en allt för trafikerad väg då förstås..) då slappnar man av mer och hör inte omgivningen lika bra.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Här är ovanligt tyst i tråden tycker jag! Kommer inte så många nya inlägg, dom flesta har kanske sina hästar på bete nu! Även jag, men min goding kommer snart in igen..och nu är frågan, hur sätter ni igång era hästar efter betet? Min har gått 4 veckor!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Välkommen till tråden!
Jättefin häst, kommer bli väldigt trevlig när framåtbjudningen kommer och den blir mer stadig i formen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Aha, tack för tips på Jacsonstövlar, såg inte så dumma ut...dock kanske lite "hoppstuk"? (är ju inbiten dressyrnörd:D)
Vi har ju H**ks här i Uddevalla och här är dom i alla fall väldigt tillmötesgående när det tex gäller att laga grejer som gått sönder och så :)
Var där i går för prova stövlarna men dom fanns inte ännu och skulle inte komma i förän i början på augusti...
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Just ja, på Torp! Jag har faktiskt aldrig varit där inne men man får hoppas att de är vänligare än de i Malmö :mad:

Ang. frågan hur folk sätter igång sina små igen så är jag också nyfiken! Jag tänkte skritta 1-2 veckor i skogen samt tömköra. Sedan komma igång succesivt i högre gångarter för att sedan börja träna igen. Lutar dessutom åt att jag får en permanent träningstid till hösten! :bump:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag fick hem min 05a 30 juli i år. Valack från Polen, e Weltino ee Weltmeyer u. Hiacynta ue. Grand As. Brunskimmel på 167-168 cm eller något sådant. Hade ute vetis igår för besiktning och då var han halt på hb. Har inte ridit honom överhuvudtaget utan bara longerat 2 gånger varav ena var igår då när vetis var där och kollade honom.

Filmade första gången jag longerade honom (dagen efter han kom) lite snabbt bara för att få på film hur han rörde sig då och undrade om ni kunde kolla på den och se om han är halt eller inte.

http://www.youtube.com/watch?v=gGdzumBj7GI (kommentera inte avsaknaden av hjälm och handskar, jag vet!!)

Säg gärna vad ni tycker om honom i övrigt också, exteriört, rör sig osv.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Här är ovanligt tyst i tråden tycker jag! Kommer inte så många nya inlägg, dom flesta har kanske sina hästar på bete nu! Även jag, men min goding kommer snart in igen..och nu är frågan, hur sätter ni igång era hästar efter betet? Min har gått 4 veckor!

Det är nog så att många av pållarna vilar nu.
Min ska vila i tre veckor (har även haft en minisemester på 1 vecka tidigare i sommar, rids annars 4 ggr i veckan)
På tre veckor hinner inte hästen att tappa något vare sig muskulärt eller konditionsmässigt. Tar det lite lugnare första igångsättningsveckan, men sedan räknar jag med att vi är igång igen.
Hade hästen vilat längre så hade jag valt lite längre igångsättningsperiod.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Grattis till ny häst! Synd att han är halt då, men vi får hålla tummarna att det går över. Det är ingen hovböld? Det är ju isf lätt åtgärdat.

Hur mycket har hästen gjort innan? Han saknar ju lite framåtdrivning och blir därav lite kort i steget och ser stel ut. Men jag kan tro att i rätt form och med bra framåttänk så kan han se tevligt ut. Och så lite mer muskler!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ser inget specifikt på just hö bak, utan mer att hästen mer är allmänt stel, stum i gången och saknar framåtbjudning, ser lite allmänt irriterad ut?
Men flott modell och blir säkert fin med tiden.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*
Red Tibbe idag, han skulle skos och det är en bra bit till "lånestallet" från betet och tänkte be hovis kolla sadlen samtidigt.
Han kändes inte alls så knackig som han gjort tidigare, tor det är pga att det regnat mycke nu så marken va mjuk, sedan va han sjukt pigg 2 ggr drog han iväg i galopp Fast va lätt att stanna honom iaf. Han stod även som ell ljus under skoningen fast vi va i helt nytt stall, och han som annars brukar bråka vid skoninarna, han visade inte heller några som helst problem med bakbenen när han fick skor bak vilket han tidigare gjort, så blir fundersam. Hovis sa att han va lite spänd i musklerna i bakbenen, men sa även att det kan ha att göra med att han växt, men blir klinik iaf, vill vara på den säkra sidan. Men hoppas på att det är något som kiropraktorn kan fixa tillrätta bara. Sadlen blir jag lite fundersam över, hovis tyckte den såg ut och kändes som att den låg bra, men han va bara svettig baktill under sadlen dock över stor yta, nu va ju dock han väldigt pigg så fick rida med korta tyglar så han gick mestadels med sänkt rygg >_<" Blir testa den på bana sedan för att se hur trycket blir efter han arbetat rätt... men detta efter klinikbesöket.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*

Lite uppdatering från oss då. Bara tråkigheter här för tillfället. Welvette skulle ju ridas in, det gick hur bra som helst i 5 veckor, sen ringde Helen och meddelade att hon inte ville fortsätta. Welvette hade rest sig med ryttare på ryggen och slagit över. Så nu är hon hemma igen, och jag är 8000 kr fattigare. Blir man bitter så är det väl nu...:(

Men jag har släppt henne på bete, lagt ut en annons på henne som problemhäst till salu. Så får vi se. Annars blir det nya tag till hösten igen, jag letar efter någon som kan tänka sig att hjälpa mig på hemmaplan, för nu skickar jag inte bort henne igen. Det som är positivt just nu är att hon är jättefin och har vuxit i sin kropp. Min 08 är en liten underbaring som gör livet värt att leva, hon är gosig, cool, snygg och bara helt underbar!:love::love:

Welvette verkar ialla fall glad över att ha sin matte i närheten igen, det värmer i hjärtat när hon ställer sig med mulen i ansiktet på mig och bara står så, länge. Snyft.

Någon som känner till någon unghästutbildare med skinn på näsan och känsla för tokhästar med nerv? Jeeves?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag däremot är i full gång med Phigalle sedan två veckor tillbaka. Han har däremot stått fram och tillbaka i ett år pga motivationsbrist men nu är dne på topp! Vi ligger nog långt efter er alla andra.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

min nya lilla gosse ska gå på sommarbete i en vecka nu och förhoppningsvis äta upp sig lite medans jag shoppar loss till honom i Falsterbo :p
Sedan blir det arbete från marken för våran del, mycket tömkörning och longering, både på banan och ute på fälten.
Längtar så tills jag får rida honom ordentligt, men måste bygga lite muskler och kondition först :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Här rids det för fullt nu igen, han har ju vilat en del :-) Galoppen börja lossna ordentligt för oss så nu händer det grejer, vilket är så himla roligt!


Här är en film från igår.
http://www.youtube.com/watch?v=bh0y3ppTGZM

som ni ser på filmen så kämpar han på med galoppen, innan har det alltså knappt gått att galoppera på honom i paddock (iaf 20x40 som våran) utan den har varit så svag. Nu äntligen börjar han kunna runda till den lite, höja ryggen och galoppera igenom hela kroppen. Innan har han bara velat stressa, sänka ryggen och flänggaloppera runt för att komma undan.

:)

090711-1.jpg

090711-5.jpg


och min mamma är väldigt skakig på handen, suck! därför skakar filmen så ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05'or #7

I dag har jag suttit upp på Brixie igen för första gången sen i höstat!!!! :laugh:
(hon har ju fått föl)
Det gick superbra, hon stog som ett ljus, skrittade runt 2 varv på ridbanan och gjorde några halter och igångsättningar och hon lyssnade superduper:love:

Hoppas det håller i sig med att hon stog stilla vid uppsittningen så det inte bara va nyhetens behag..... Nu blir det tömkörining imon och uppsittning igen på onsdag :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 947
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 230
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 077
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp