Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag går istället in under mitt namn och till min statistik. Sedan klickar jag på "Hitta alla inlägg av AthenaAvalon" och då kommer jag till en sida där jag ser allt jag skrev sist. Så klickar man sig in på det inlägget och läser allt som kommer efter det :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

ja alla har väl sina knep ;) Ser man om nån annan skrivit om du gör så utan att klicka in på tråden?

Kimmis - ja men fortfarande så måste man in under alla forumen och det är DET som är tidskrävande tycker jag som skriver i allt från föräldrar till hund till dressyr, avel, ridning, hantering mfl. :D Inte sagt att du måste göra som mej o Apollo :p
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

(du tog fel knapp! Menade du Empress pålle?)

Empress: Han är sååå läcker!! :love: :love:


KL

Här är bara snöstorm o snöstorm. Urtrist. Hade tänkt tömköra lillfia idag med gjord o allt men det går inte. Hon har dock fått ha den på sig i boxen o det gick finfint :) (Har snott en ponnysele o demolerat den helt och monterat en vanlig sadelgjord på däckeln eller vad det heter (det man lägger uppe på ryggen :D ) )
Den blev lite stor så då lade jag en padd o shabrak under, supersnyggt verkligen... men funktionellt :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Lite bilder på Cesar från igår

30478977.jpg


30478980.jpg


30478984.jpg


30478986.jpg


30478991.jpg


30478988.jpg

Benet som fått en spark och det friska benet.

Cesar börjar bli mer och mer otålig, det bara kryper i kroppen på honom, igår skulle jag pyssla med honom, men efter 15 minuter stog han och hoppade runt och stegrade sej på skötplatsen så då tog jag honom till ridhuset och gick med honom och då blev han glad :) avslutade med att friska upp hans minne lite, och tog fram pallen och ställde mej på den och kelade lite med honom och sedan "hängde" jag lite på honom (stod fortfarande på pallen) och klappade lite på andra sidan halsen och ryggen osv.

Ska börja sadla honom nu och låta honom ha den på sej medans vi går, dags att börja förbereda lite för igångsättning nu igen, börjar närma sej.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag går istället in under mitt namn och till min statistik. Sedan klickar jag på "Hitta alla inlägg av AthenaAvalon" och då kommer jag till en sida där jag ser allt jag skrev sist. Så klickar man sig in på det inlägget och läser allt som kommer efter det :)

så gör jag med! orkade bara inte förklara det :p
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Nä, det gör man inte men man kommer in till sitt senaste inlägg och jag vill läsa allt som skrivits efter det så det är perfekt. Har ingen skrivit så får jag gå ut igen :)

*kl*

Mina pållar fick vaccin i fredags så de passar bra att vara hos svärpäronen medan de får sina 2 dagars vaccineringsvila. Jag tänkte rida lite nästa vecka men åker till London på torsdag så då får de lite vila igen.

SEN ska jag sätta igång och konditionsträna. Vad tycker ni är vettigt att göra med en 5-åring vad gäller intervaller? Har ju skrittat ett varv på vår bana, travat två, galopperat två och sedan skrittat av. Detta är i 2-3 dm snö. Hur hade ni gjort? Vi ska ju preppa för kommande terrängridning och få upp ett bra flås!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag skulle tro att jag skulle gjort något liknande. När det var så "lite" snö här så red jag till ett fält för intervallträning och gjorde så att jag travade först ett varv i vardera varvet, sedan galopp 1-2 varv, skritta ca 1 varv, byta varv, lika mycket galopp där och sen skritta hemåt. Nu vet jag inte hur stort er bana är, så det är ju rätt så svårt att avgöra vad som är lagom.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag kan faktiskt inte måtten på den. Kanske den kan vara 800m totalt. Men nu när det är snö så kan jag inte rida på "sista" kurvan för där är stora snövallar så där skrittar vi och sedan börjar vi på nästa långsida med ett nytt varv.

Funderar på en pulsmätare, någon som har erfarenhet? Kimmis?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag har erfarenhet av pulsmätare ja :D

Väldigt viktigt hjälpmedel i distansen!
Just nu är mitt batteri slut, och jag vet inte riktigt vart jag ska lämna in den...

får starta en tråd på distansforumet om det (tack för påminnelsen!)


Hos oss händer det inte mkt, det är -20 nu och kort sagt, jag rider inte när det är så kallt, det är inte värt frysskadorna som blir!

Tycker lite synd om pselma som bara går i hagen... men men, vad gör man då?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

min jobbchef kör med pulsmätare på sina travare. Ett band att fästa runt hästen sen en klocka (typ fälttävlansklocka) att ha på sin egen arm.

Jag kör alltid på "känsla" eftersom jag inte heller har några enorma krav på kondition som ex travare har. När hästen börjar kännas trött så pressar jag bara en liten stund till. Tycker det är svårt att gå efter X antal varv osv, hästarna har ju olika dagar de oxå hur de känns. Så gå på känsla. När du behöver börja driva för att han ska hålla samma tempo så är han ju trött, då skulle jag rida bara litet tag till för att ta ut honom o sen trava av på lång tygel o sen skritta länge. Kör man på det varje gång så blir konditionen snabbt bättre.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Din metod funkar när man kör mjölksyra... men kör man bara kondition så är det lite svårare tyvärr.

Min förra häst hade jag lätt kunnat galoppera på tills han stupade utan att märka nånting... Om man har en sån häst så märker man ju inget förens det är för sent!

Sen som distansryttare vill jag påpeka, konditionen är den lätta biten, att få benen att hålla för hastigheten och sträckan är betydligt svårare!
Jag har aldrig behövt konditionsträna hästen på det sättet som många kanske tror att man måste för att kunna rida 8-12 mil, konditionen har kommit på köpet när man har tränat hållbarhet i benen!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ohh en ny tråd:) Liten uppdatering
Vi har nu förflyttat oss från ön till smålands djupa skogar.. Pålle fick en vilodag med tanke på resan och den ny miljön, det hade han nog inte behövt!:o Igår när jag skulle rida var han totalt galen, kunde inte stå stilla en sekund när jag gjorde iordning honom. Sen kom jag knappt upp då han var mer i luften än på marken:angel: Väl uppe på ryggen var han piggare än någonsin! Vi red en runda i minst 30cm snö med många uppförsbackar, men han låg på och var lika pigg hela vägen. När jag kom hem igen var han "bara" normal pigg (vågar ju inte jobba dem allt för hårt i all snö)

Men tänk vilken skillnad den hästen som knappt orkade trava 10 min rakt fram för 4 månader sedan:D

Jag har också funderat på pulsmätare:) hitills har jag mest tränat på känsla men det hade varit roligt att kunna vara lite mer exakt.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag antar att vi har precis lika kallt här som i övriga Sverige. I natt var det -27 grader och nu är det -18. Med andra ord alldeles för kallt för att rida, så Flis har fått en vilodag idag. I lördags red jag ett dressyrpass som tom. fastnade på film. Ni får ha överseende då jag bara har ridit ca. 2 veckor efter min olycka. Det gör fortfarande rejält ont i ben och fot och efter varje ridpass svullnar det upp så att det ser ut som om jag har lymfangit. Men vad gör man inte för de där minuterna som man väl är i sadeln. Just därför har jag inte världens bästa kroppskontroll ännu då vänsterbenet lever sitt eget liv. Men jag blev glad då jag såg filmen för jag var orolig för att jag snedbelastade och satt snett men tyckte inte det var så farligt på filmen. Jag vet att hon går bakom lod men trots det är hon inte tom eller bakom hand så jag gör inte så stor grej utav det ännu. Det saknas fortfarande mycket styrka men vi börjar sakta men säkert hitta tillbaka igen. Hon rör sig så stort så allting tar tid och hon har fortfarande inte växt i sin gång ordentligt. Men hon är fin ändå min Flisa, även om hon är en liten tygeltjuv och får mig att sitta med händerna i knät. ;)

Riktigt kul är det iaf. att vara igång igen! :laugh:
http://smulan.zoomin.se/P2601162
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

I dag var det minus 23 grader vid stallet så det blev en promenad. Hoppas på mildare väder i morgon !

Annars längtar vi till den 4 mars då sadelutprovaren kommer. Då ska vi testa hoppsadlar, JAG behöver en ny för att hamna i bra balans på Ibiza.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Idag har det varit -28 grader här, så hästarna stog inne lite längre imorse, men så småning om tittade solen fram och tempraturen steg till -15 grader.

Vi hade programridning i ridhuset idag, så jag tänkte gå en runda med Cesar ute, lättare sagt än gjort. Allting började jättebra, och Cesar njöt av att få gå ute, Lyckades dock få en skidåkare bakom oss, Cesar småtravade lite, men det var lugnt, lugnade honom. Skidåkaren var en bra bit bakom så jag tänkte att vi skulle hinna svänga av på en liten väg en bit fram, så att han kunde komma förbi. Men han kom med en jäkla fart och rätt vad det var så var han uppe i Cesars bak, och Cesar flög upp i luften och ställde sej tvärs över vägen och frustade högt och blåste upp sej, skidåkaren förstod dock inte grejen, och fortsatte, var tvungen att ropa åt honom att han måste stanna så att jag kan gå förbi honom, då hästen tycker han är skitläskig (skidåkaren var påväg åt sitt håll, och jag kunde inte be honom vända, och att jag skulle stå still med Cesar, medans skidåkaren åkte förbi kändes ej som någon bra idé, så det bästa var att han stannade och jag och Cesar vände tillbaka och gick till stallet)

haha fick till svar - Vadå? ska jag stanna?!

han lät väldigt förvirrad över vad jag sa, och verkade tycka det var onödigt, men han flyttade sej i alla fall en bit åt sidan och stannade, så jag kunda ta mej förbi, haha tack och lov gick det bra och lyckades få Cesar att hoppa iväg framåt, istället för åt sidan över mej och skidåkaren när vi gick förbi honom. Men, men allting gick bra, men får nog hålla mej till ridhuset ett tag till endå, för många skidåkare ute på vägarna nu, och dom verkar inte förstå när en häst blir rädd.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Det beror ju som sagt var på vilka krav på kondition man har :)
Mina hästar behöver vare sig kunna springa superfort på en travbana eller flera mil under ryttare, utan bara vara allmänt vältränade och då funkar detta utmärkt! Mina hästar brukar ha bättre flås och bättre styrka än många andra här i krokarna :D De skulle inte ha några problem att gå i maxtempo på en FT-bana heller. Däremot orkar de nog knappast hålla normalt "distans-tempo" under 12 mil :p


Annars får man köra på intervallträning! Full fart i X minuter, vila X minuter, sen full fart. Men då lär man ju ha pulsmätare om det ska ge bra effekt så man inte släpper ned för lågt mellan intervallerna. *minns min egen konditionsträning på gymnasiet *urk* *
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ser väldigt trevligt ut, och jag tycker inte alls att det märks vidare mycket att du varit borta från hästryggen så länge.

Mazarinen: Nej, skidåkare tänker inte på att hästar kan bli rädda. Kimbi är också livrädd för skidåkare, men jag förstår inte riktigt varför de är läskigare än cyklister/joggare/hundar. Är det väsande ljudet som hörs när de åker som hästarna tycker är läskigt kanske? Borde kanske bli kompis med någon skidåkare så hon kan vänja sig ^^.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 765
Senast: linnsan
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 258
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 177
Senast: mackan
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 269
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp