Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Vad jag förstått så höll formtoppen i sig och du vann breeders trophy med Coracon!!!
Stort grattis:bow::bump::bow::bump:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

+ FT-ryttare
Ja det har gått super! Sitter i bilen på väg mot den där förbenade båten. Tror inte att vi riktigt har fattat det än:o
Får bli ett mer ingående inlägg när vi är hemma!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Gud vad kul :D:D:DD:D. Grattis tusen gånger! Vill ha en utläggning sedan när ni landat där hemma. GRATTIS ÄN EN GÅNG! Jätteglad för er skull : )
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

oj!! GRATTIS!! Vad häftigt!!! Väntar med spänning på ett långt o uttömmande inlägg om tävlingarna! :)

GRATTIS igen!!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

En liten uppdatering om min Robin Z avkomma . Vi har nu känt varandra i 16 dagar ,,,det har bara varit 16 dagar av positivitet... helt underbart bara en ända grej som är störr ..nämligen hon vill inte bli infångand. Men det kan jag leva med. Detta är ett väldigt positivt sto som man bara inte vill sluta rida på.
Detta är min fjäde häst här i livet som jag själv äger.
Vi har hunnit med en dressyrlektion och en långritt förutom små ritter här hemma blan skogarnar och hon har uppfört sig väl alltid framåt ja förutom när hon såg kosserna...dom var ju läskiga.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Tack alla!:laugh:
Vi har nog fortfarande inte riktigt landat och förstått vad vi har "ställt till" med;)

Försöker lägga upp film nu, men det brukar kunna ta ett tag...

Coracon har varit jätteduktig hela helgen, lite väl laddad kanske, men så är hon ett riktigt energiknippe!

När vi kom ner till Flyinge i fredags red jag en stund för att hon skulle få bekanta sig med omgivningarna. Det var en superladdad häst som knappt lät mig sitta upp först. Efter ett tags joggande började hon lugna ner sig till en mer hanterbar nivå:angel:

Dressyrstarten på lördagen blev försenad och det rådde lite kaos när arrangörerna gjorde sitt bästa för att hålla tidsschemat. Vilket nog var rätt bra för oss, då det blev en del skrittpauser i avaktan på vad vi skulle få för starttid. Väl inne på banan var hon laddad men var ändå kvar hos mig och kändes riktigt fin! Dressyren bedöms under "fri ridning" domarna ber om en gångart sen får man visa hästen som man vill i den gångarten. Jättebra för yngre hästar som får lättare att komma till sin rätt än under ett program. Domarna var nöjda med vår uppvisning och gav följande poäng: Skritt 9.0 Trav 7.5 Galopp 8.5 Utbildning 8.5 Utvecklingsbarhet 8.5. Vilket gav oss en 2:a plats efter dressyren. Betydligt bättre än vi hade vågat hoppas på!

I hoppningen var det eld under hovarna... Jisses vad hon var laddad! Vi hade valt att inte hoppa henne på två veckor för att hon skulle vara lite laddad och HOPPA över hindrerna även om de bara låg på 1 meter. Riktigt SÅ mycket energi hade vi inte behövt... Det är lite lustigt för ser man på filmen så ser hon inte det minsta stark ut, men jag som satt på ryggen har ju en liten annan upplevelse om man säger så! Hopp poäng: Galoppaktion 8.5 Hinderattityd 8.0 Teknik 8.5 Utvecklingsbarhet 8.5.
Vilket gav oss ledningen!

Inför terrängen på söndagen låg vi alltså i ledning och startade därför sist bland 5 åringarna. Pållen var relativt lugn när jag började jogga fram, jag hade mina misstankar om att det var lugnet före stormen. När jag började hoppa insåg jag att jag hade rätt;) Ojoj det var bara att hålla i sig, tänk om man kunde ha ett sådant sug mot hindren varje gång! Detta var hennes 5:e terräng start någonsin, och nu tyckte hon att hon var rutinerad och kunde själv. Tack och lov var hon ändå lugn vid starten, sist var hon smått sjövild:D Sen kom vi iväg, vilken häst säger jag bara! Så härlig att rida! Som en målsökande missil på hinder. Vid ett par tillfällen blev hon lite väl stark och "jag kan själv" så vi fick något lite tokigt språng. Men vad gör det! Jag rider henne på gags i terrängen vilket domarna inte gillade riktigt. Dock så hade jag inte känt mig riktigt säker med att ge mig ut med tränsbett. Vi jobbar såklart på att få henne att fungera på vanligt bett, i hoppningen har det börjat lossna. I terrängen är hon dock inte tillräckligt rutinerad än för att jag ska våga släppa henne "helt fri" så att säga. Poäng: Galoppaktion 8.5 Hinderattityd 8.5 Teknik 8.0 Utvecklingsbarhet 8.5.

Vi hade inte högst poäng i någon gren men däremot håller hon en hög jämn nivå. Med 8.5 nästan hela vägen igenom. Vilket känns som en mycket bra början för en lovande häst! Hellre bra i alla grenar än att vara super i en och halvdålig i en annan.

Då jag som sagt startade sist i terrängen och de ville ha prisutdelning så fort som möjligt så blev det lite stressigt. Jag beordrade den stackars nervösa uppfödaren att stanna kvar och lyssna på poängen. Jag travade direkt bort till parkeringen och slängde av sadel och ben skydd. Sedan gick jag med henne och svampade av för att hon skulla få svalna. Vi hade förberett och hade allt framme utanför släpet. När Chatrine kom tillbaka skyndade vi oss att linda och lägga på sadeln igen med en torr vojlock. Jag fick dra på mig kavajen lite kvickt. Inte roligt varken för hästen eller mig att eftersvettas i kavaj och tjockt täcke, men idag fick det gå an!:D

Trötta och glada kändes de dryga 8 timmarna hem inte fullt lika långa!

Filmerna kommer här efterhand:
http://www.youtube.com/user/Elinlow?feature=mhum

Nu ska jag ut och löshoppa Coracons 3 år yngre helsyster!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag tänker inte direkt komentera filmerna då min kunskap om dessa grenar är begränsad, men jag tycker det ser fint ut iaf!

Och jag måste säga att jag gillar skarpt prisutdelningen! Din häst vet att nu ska hon stå still och vara lugn fin o snäll, medans de andra håller på o krånglar fram och tillbaks!
Det tycker jag är kul att se! Det ser liksom ut som att hon har mer värdighet än de andra :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Tack!:D

Kimmis: Haha ja hon kanske har lite mer värdighet, tror att hon är väldigt nöjd med sig själv om inte annat;) Tror det är hennes första prisutdelning faktiskt! Hon är väl en naturbegåvning på det;):D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

helt galet roligt att se er!! ni är otroligt duktiga båda två och hela 05 tråden är sååå stolta över er! :bow::love:

Tusen och åter tusen grattis och fantastiskt kämpat! :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

kl

Idag har Wille tagit ett enormt kliv frammåt!
Vi har haft lite problem med att han legat på lite väl och blivit väldigt stark i ridning och tömkörning, ffa tömkörning ut men efter mycket tömkörning och mycket fantastiska råd i tömkörningstråden så har utvecklingen gått i stormsteg den senaste tiden och idag kunde vi tömköra UT och han gick i fin samlad trav så jag kunde GÅ efter! För oss är det ett STORT steg! Vi kunde också fatta RÄTT galopp upp för ett par korta backar och han gjorde fantastiska fattningar och avsaktningar!!

Idag har han verkligen vart SUPER!!! :love:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Hej vänner

Nu får nästa person som vill berätta ngt om sin -05'a starta tråd nr 10.

/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 605
Senast: linnsan
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 189
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 231
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp