Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

+ anni och Marty
Tack snällla, det värmer verkligen att höra efter all otur med mitt ben! Det känns verkligen helt underbart att vara uppe på hästryggen igen och Flisan verkar ha mått bra av den långa vilan och har hunnit växa till sig och mognat mentalt. Hon är fin men det saknas fortfarande mängder med styrka och muskler. Det är också därför näsan trillar bakom och övergångarna är så förbaskat svåra. Hon orkar liksom inte sitta ihop hela tiden. Ändå tycker jag att det har blivit mycket bättre. Galoppen hade vi jätte svårt för tidigare men nu tycker jag snarare att den är rundare än traven även om det ännu inte finns något särskilt register. Nu hoppas jag bara att hon ska få lite bättre överlinje igen och få maffigare hals, nu ser hon ut som en travare i stallgången. :crazy:

Idag har vi varit ute och styrketränat i mängder av snö. Det bekom inte Flisan ett dugg utan hon tyckte att femmans växel var att föredra.. :D Min stackars hund orkade tillslut inte hänga med i all snö så då fick jag hoppa av och ta upp honom i knät på hästryggen. Så även min lilla Gibson har ridit på Flisan idag. :laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag vill ha den för att ha mer koll på konditionen när vi ska intervallträna. Målet är ju FT och Team Chasing och då måste ha kunna dra på hög växel i mellan 3 och 5 minuter inkl. några språng. Tänkte först få ett hum om hans vilopuls när han är i sin box, sedan använda pulsmätaren i all ridning under en tid så jag vet var han ligger någonstans normalt. Allt från dressyrpass till uteritt i alla gångarter och även tömkörning.

Lite kl...

Idag fick de tyvärr ta bort det stoet som Avalon varit uppe och klättrat på :( Eller snarare som vi TROR att han varit uppe på. Hon kunde inte ens gå ur sin box så de fick bulta henne i boxen och tappa henne där. Jag erbjöd mig att mocka ur den så ägaren slapp det. SHIT vilket slafs! :crazy: Det lät verkligen vidrigt när jag stack grepen djupt ner och lyfte upp halmen. Alla redskap var helt nedblodade och hela stallgången röd. För att inte tala om snön utanför!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ett tips ang pulsmätare är att kolla noga så att det går att byta batteri... jag har nu fått reda på att det gick tyvärr inte med min, så jag får helt enkelt köpa en ny :crazy:

Så nu ska jag ge mig på att köpa en direkt från usa, klockan har även GPS och väldigt avancerade program, den ska lägga in datan i datorn själv och så kan man sitta och kolla efteråt! Mkt spännande. Kommer gå på ungefär 3000 kr, så det får tyvärr vänta 2-3 månader :(

Red Pselma idag, en lugn tur runt samhället, gick över förväntan, förutom att hon i en snödriva passade på att plocka av sig skon!!! Jag tror att jag vet ungefär vart den är, och ska åka o leta efter den imorrn... hoppas att jag hittar den!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Åh vad tråkigt med stoet. :( Snällt av dig att erbjuda din hjälp, inte något som ägaren ska behöva göra det är tillräckligt jobbigt att ta bort en häst ändå. Men förstår att det inte var en rolig uppgift, usch. Men inte kan väl stoet ha blivit såå dålig bara pga. att en valack har varit uppe och klättrat? Ha inget dåligt samvete för det, man kan ju inte ha 100% koll på hästarna hela tiden när de är i hagen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Näe, känner ingen skyldighet. Stoet rymde in till våra valacker, jag sa flera ggr att jag inte tyckte de skulle gå ihop och det är ingen som faktiskt har sett hnm klättra på henne, bara flema och nosa.

Hon har ryggproblem sedan innan och enl. vet. så kan han ha kommit åt en kota när han lagt sin tyngd på henne.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Tråkigt med stoet, Men en eloge till dej som hjälpte henne att mocka ur! :bow:
Det är inte en självklarhet för alla, hade dock själv gjort samma sak om jag varit i liknande situation! Som Smulan87 skriver, det är nog så jobbigt att behöva ta bort sin häst..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Bra gjort av dej att hjälpa till! :bow: Och som de andra sagt, även om nu Avalon varit upp på henne och skadat henne rejält så är det ju ändå inte "någons" fel. Sånt händer ju varje dag, att hästar skadar varandra. Kan lika gärna hitta Lamour med avsparkat ben i eftermiddag fast än ponnyn är ursnäll o normal så kan ju även han bli irriterad o säga ifrån. Tråkigt att inte ägaren haft mer brått att flytta stoet när ni sagt åt henne. en valack som flemar o snosar kan ju lika gärna klättra! Jag hade ett 3,5 årigt sto en gång på tillridning - hon gick ihop med en NSV-valack som var jordens gullegris. Tills hon brunstade. Då började han bli allt mer intresserad, flemade, nosade, brummade och "grejjen" stod rakt ut fast än han var skuren för typ 15 år sen.... Jag tog henne därifrån men han sprängde trådarna dagen efter o klättrade på henne o fick nästan tom IN den!! Jag var som tur var där o tog in stoet direkt o sen fick vi göra superhagar....
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL

Idag har ET varit här!
Vi hittade lite spänningar och låsningar i rumpan, som behandlades och hon tog behandlingen bra! Det kunde antagligen kopplas ihop med hennes tidigare rygg ont, och kunde även antagligen förklara varför det har varit omöjligt att rida henne fram till bettet.

Så jag hoppas nu att problemen ska vara borta, damen fick även nya skor idag och var bråkig som satan, kanske inte det bästa att ta ET och hovis på samma dag, men hon hade ju tappat en sko och jag ville få på nya så fort det gick då!

Nu ska hon stå 1 dag och sedan skrittas i 2 dagar för att sedan ridas som vanligt. Vi ska backa några steg och bara försöka få henne att söka sig framåt mot bettet istället för att bara vika in näsan. Ingen samling överhuvudtaget nu utan bara rullning.

Nu får vi hoppas att det äntligen är slut på problemen från min thailandssemester!!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

jaa ..

hade tänkt att jag och min pålle ska ta och träna muskler och kondition nu ett tag. även banta lite .. :angel: hästen alltså, inte jag :D men i alla fall, har ni några ips på hur man enklast tränar upp kondition och muskler, samt bantar hästen ? han är inte speciellt grov, men inte heller "nätt" av sig, utan något mellanting :p

jag ska försöka att klättra, intervallträna, rida i djup snö m.m. verkar det vara bra ideér ? vad tycker ni ? :) något mer jag kan göra ?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Är det inte lågintensiv-träning som bränner mest fett?? Typ ut o galoppera långa sträckor fast på kort tygel, helst i form och i arbetsgalopp?

Att banta och hårdträna samtidigt är nog inte så smart... tänk dig samma som för människor, om du vill bli vältränad så kan du inte sluta äta, det gäller att äta rätt. Mkt proteiner! Sen kan man ju se över energiintaget så att det inte ligger för högt. (jag skulle börja med träningen och låta fodret vara så hästen inte börjar tvärtappa i hull när träningsdosen ökas! Det ger MASSOR att träna!)

Och framförallt - börja på individens nivå och träna er sakta men säkert uppåt. Det är inte farligt att bli svettig och flåsig, men inte helt slut varje dag och fortfarande så gäller det att ha koll på balans, takt, tempo, form etc så att det är rätt muskler som får jobba.
Om hästen är både otränad och fet skulle jag börja vääääldigt försiktig eftersom övervikt på otränade ben - på en häst som dessutom fortfarande växer, kan sluta rätt illa...
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL
Jag är nyss hemkommen efter att ha varit och löshoppat Kimbi, och är så stolt över henne. Hon hoppade 130 cm som ingenting. Det är nytt rekord för min lillstumpa. Dessutom har hon inte blivit löshoppad sedan 3-årstestet så jag är lite förvånad över att hon förstod så snabbt vad hon skulle göra. Nästa helg är det tänkt att vi ska hoppa en Clear Round, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska hoppa för höjder. Kimbi är rätt osäker i nya ridhus, men ska jag ändå våga mig på 80 cm eller räcker det med 70 som vi hoppat innan på clear round?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Längesen jag uppdaterade här .. Idag var jag och lillfuxen på banträningshoppning. Och trots att det gick segt på ridskolan med starter och så. så gick det riktigt bra =) Red ett hinder som vi kom lite nära och jag la en volt så att vi kunde komma in bättre på ett hinder. Är jättenöjd med henne =) Och hon blev dessutom fotad vilket hon inte blivit på länge ;) Nu är hon inte bara söt längre hon är snygg också! haha




ursäkta bildbomen ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Gud vad fin hon ser ut!!! :love:

Måste bara få visa upp hennes boyfriend som var och tränade dressyr idag. Filmklippet här.

(Jag har alltså Ove uppstallad hos oanki och dom här gullisarna går i hage tillsammans)

Jag tycker att träningen gick jättefint idag! Känner mig riktigt, riktigt nöjd eftersom jag fick bekräftat att jag är på rätt väg och har rätt tänk.
Känns även som att jag börjar få till sitsen helt ok, armbågarna är fortfarande utåtpekande, men lite bättre. :)

Kram på er!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Tacka :) Ove är fantastisk han ;) Man blir så glad av att se han för han har allt så lätt för sig =D
Du också för den delen!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jättefin häst! Hur stor är den? Nyfiken; varför gag ?

Själv har mina hästar bara stått i hagen å glott i flera veckor. Har ingen transport så jag kan köra till ridhus och här har varit helt omöjligt att rida. Dottern har nu skrittat gammelmannen i 2 dagar och idag ska jag ut men Billie Jean för första gången på evigheter! Hoppas hon håller sej i skinnet..:crazy:

Blir avis på alla som kommit så långt så ni varit iväg om så bara på P&J , själv lär det dröja ett tag till.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jättefin häst! Hur stor är den? Nyfiken; varför gag ?
.

Tack! Hon är ca 155 cm.
Jadu hon har haft en tendes att inte lyssna på handen och bara gapa och bli skitstark.Nu med lite hävstång så har hon börjat jobba bättre och tugga på bettet. =) Jag varierar detta bett med vanliga bett + rak stång.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Hästen ser större ut än så tycker jag! Min lillfisa är nu 160 ungefär så det är oxå en liten häst. Igår gick jag ut och gick med henne istället för att rida vilket kändes som tur eftersom hon bara gick och snorklade och blåste och gick "passage" nästan hela rundan:grin: Idag har jag suttit på Flyinge och kollat på bruksprovet precis hela dagen så ridtarmen kom igång ordentligt så idag red jag ut en sväng med grannen och skruttan uppförde sej långt över förväntan.Underbart att komma upp i sadeln igen om än bara för en skrittrunda.:love::love:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Idag har Cesar fått skor igen, så nu ska han äntligen få komma ut i en lite större hage :banana: där han kommer få gå själv i ungefär 1 vecka till, sedan kommer vi släppa ihop honom med sin älskling Nypon igen (dom gick tillsammans från hösten 2008 till sommaren 2009)

Vi är nu uppe i promenader på 30 min, och jag har börjat sadla honom för att han ska få in det där med sadeln igen.

Lite bilder från här om dagen då vi var ute på promenad i solen
dsc06407_76187570.jpg


dsc06408_76187723.jpg


dsc06409_76193795.jpg

Cesar älskar att leka i snön, han ska bl.a hela tiden borra ner hela huvudet i snön

dsc06412_76194364.jpg


dsc06413_76194449.jpg

Kraffs, kraffs
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Var ett tag sen jag skrev här nu.

Var på Göteborg Horse Show i fredags på dag-föreställningen. Och vilken motivation man fick för att träna! Träna för att bli lika bra som de som var där och tävlade! Himla bra var det iaf och kul att vara där igen!

Othello har tjafsat lite med munnen senaste tiden, biter tag i bettet. Och jag är blixtersnabb att bli superhård och ostabil i handen och så är den onda cirkeln sluten. Men jag har blivit bättre på att vara mjuk och han har gått bättre. Men igår när jag red var han precis som vanligt igen, han var mjuk och jag var mjuk. Så skönt! Tänderna kollades i höstas. Så kanske är något där, men det känns inte som det.

Kom på att min lilla bäbis fyller 5 år på söndag! Shit vad tiden går fort! Han var ju bara 3 när jag köpte honom!

Men det bästa av allt just nu är att jag är så lycklig! Jag har verkligen världens bästa häst! Helt otroligt hur bra det kan bli! Min första egna häst! Ett impulsköp på en 3årig oinriden klapphingst på 155 cm. Enda hästen jag kollade på. Jag som skulle ha ett välutbildat sto över 160 :D. Men jag har ALDRIG ångrat mig! Hoppas att ni känner lika dant med era hästar :laugh:!

22725195.jpg


28726020.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 765
Senast: linnsan
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 258
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 178
Senast: mackan
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 269
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp