Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

*kl*
I förgår red jag ut på Tibbe för första gången på evigheter. Har bara ridit honom 4 gånger nu efter skadan (stått i 5 månader) och han har varit en ängel varje gång. Har ju flyttat honom till nytt stall men det har inte berört honom. Så när vi red ut var det hans 4:de dag i nya stallet, med hästar han aldrig sett innan, och på helt främmande runda. Red honom barbacka med bosal (som en styv repgrimma) och han var den som gick först och skötte sig exemplariskt :love: Red honom på långa tyglar och inte en gång försökte han med något dumt :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Nej, vi ska inte jämföra Pselma och Kimbi, men på ditt sätt att prata om min tränares sätt att löshoppa låter det som om han var urkass på det han gjorde. Om jag inte minns helt åt skogen var du ganska nöjd efteråt och ville att jag skulle säga till om det blir fler gånger. Men det där är historia och det behöver vi inte ta i en publik tråd för att det blir så tråkig ton då. Kan ju bara av kuriosa berätta att Kimbi inte alls löshoppats mycket. Hon kom på att det var roligt att hoppa i våras. Innan treårstestet var hästen mest livrädd och förstod inte alls. Men sammanlagt är hon säkert löshoppat 4 gånger. Men nu var det pselma vi snackade om, och som jag sa är det kanske inte så konstigt att hon inte riktigt förstår eftersom det var första gången. Men om hon kan tagga ned och tänka lite mer kan det säkert gå bättre än sådär.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ja efter att jag hade sagt till honom så gick det jätte bra, och han tog min tillsägelse helt rätt, så självklart var jag nöjd :)

Det för mig betyder att tränaren är bra, inte tvärtom!
Jag är lite missnöjd att jag inte filmade dock, jävlar vad snyggt Fille travade där :p

Apollo, de snabba rörelserna gjorde jag bara när hon skulle prova att se om hon kunde komma undan. Annars bara höjde jag pisken, och inte prasslade jag med den då.

Jag får väl prova att åka med henne ensam nästa gång, ställa upp hindrena i andra ordningen så vi hoppar åt andra hållet.

Men, det jag inte förstår är varför ni allihop säger att jag promt måste röra vid hästen, jag förstår ju att det mest troligt är ni som har rätt eftersom alla säger samma sak, men skulle någon kunna förklara vad skillnaden blir för hästen? Liksom VARFÖR det blir någon skillnad.

cela: Det lät tråkigt :o Pselma är en sån häst som man måste motivera, hon måste se poängen med saker o ting, annars ifrågasätter hon alldeles för mkt, och att bara be henne galoppera runt runt tror jag bara skulle få henne frustrerad... Har du kanske något tips på saker man kan hitta på undertiden hon galopperar runt så hon ser nån nytta med det?
Självklart kan jag få henne att galoppera runt ändå, men det känns rätt så onödigt eftersom hon då bara kommer kolla på mig och helatiden fråga om vi inte ska vila snart... (vila = beröm)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

näää du MÅSTE inte ta i henne men det underlättar nog :)

Om hon fångas upp får hon en paus mellan och släpps sedan iväg och kan då drivas på i lagom takt utan att hon drar en repa på andra långsidan.:laugh:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ja jag får nog prova helt enkelt o se själv!
Hoppas jag kommer ihåg alla tips då, har feber och sitter o skakar som ett asplöv typ :D

Alltid lika mysigt att vara sjuk :angel:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

ha, ha, tråkigt? :)
Närå, lite galoppbommar kanske kan piffa upp det hela?
Annars öva på att hon tar dina röstkommandon bättre, och att man tillåter det hela att faktiskt bli "lite tråkigt", huvudsyftet är ju att hon ska kunna galoppera på ett mer avspänt sätt. Det ska ju inte krävas så mkt övning på detta innan man kan plocka in hinder igen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ang löshoppning och att man tar fast dom efter en serie. Lite av svaret sa du ju själv vila=beröm. Så efter varje hopp så får hon beröm i form av en stunds avslappning. Men sedan tycker jag att man ser mera skillnad från gång till gång om man fångar upp hästen efter varje gång den hoppat. Dom blir mera fokuserade och gör oftast ett bättre jobb.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Asch du ser! Hissen går inte riktigt hela vägen upp när man är sjuk :cool:

Jag ska nog bara lägga ner alla tankar på löshoppning (och allt annat som kräver minsta hjärnkapacitet) tills jag är frisk igen!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Eftersom att hon taggar upp så mycket av att galoppera fritt i ridhuset så behöver hon ju helt klart "träna" på detta. Hon verkar helt klart prillig av att springa lös så jag skulle tro att galoppera några varv lös innan passet skulle va bra. Så gjorde vi med Brosus oxå.

första gången han skulle löshoppa lät tränaren honom springa runt i löshoppningsringen o busa av sig först med bara bommar på marken. De flesta hästar blir ju lite uppe i varv av att vara lösa o få chans att flänga runt så för att få lite fokus på övningarna kan det vara bra att låta dem bralla runt lite först (de är ju bara unghästar ännu!)
I slutet på din film så travar hon visserligen förvisso inte så avslappnad trav o om du ser på frambenen på henne över hinder så ser du att hon kastar sig över o inte har koll på sin kropp. Men hon börjar ta det lite lugnare o går varvet runt utan att rusa. DÄR skulle passet ha börjat. Dvs när hon liksom tänt av lite :D Det gör inget om de är lite tröttare, man får hoppa lite färre språng bara så där i början innan de hajjat vad hoppningen går ut på (att faktiskt böja på sina fyra ben o TA I ist för att "kastasighejviltöverbommarnaförattfåfortsättaspringafördetärsååååroligt!!")

Det är väl bra att kompisen i transporten är med vid varje pass, då vänjer de sig snart att vara utan varandra :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

De kan vara utan varann, både i hage och i stall, eftersom jag bara har 2 st så blir de ju "påtvingade" detta. Men jag antar att det är nåt speciellt när de står i släp... kanske tror de att den andra ska åka vidare? Båda är ju väl införstådda med att går man in i släp så åker man iväg, hur länge man är borta kan variera från 30 min till 3 dagar :D

Frågan är vad som är bäst att göra innan, bara driva runt henne med bommar där hindrena är? eller faktiskt jobba henne? Jag kan ju göra skänkelvikningar (inga snygga dock) med henne lös och sånna arbeten för att hjälpa henne aktivera rygg och rumpa...? Eller ska hon då bara få springa? kanske bara springa först, och jobba lite sen?

För jag tror nog igentligen att det är hjärnan som behöver springa sig trött, inte kroppen... för ska jag få kroppen att springa sig trött så får jag boka ridhuset vääääldigt länge :angel:


Nu gör jag en egen liten lista för min egen skull här!

1 låt hästen busa av sig, springa runt och kliva över bommar. Glöm inte lägga ut extra bom som markbom!
2 Ta hästen vid slutet och led henne bort, ge komandot trav så får hon lösa resten själv (antingen så börjar hon ju galoppera när hon närmar sig eller så gör hon det efter hjälphindret)
hm... känns som jag redan glömt nåt?
asch jag är ju så virrig just nu!
Funderar på att löshoppa igen ganska snart iomed att jag inte kan rida, eller är det en dålig ide? sliter det mkt på hästarna att hoppa några språng?
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

*kl*

Nu börjar jag bli less på dessa skador. Dom i nya stallet hade släppt ihop Tibbe med deras 3 halvblod. Så när jag kom upp hade dom redan tagit in hästarna och då ser jag att Tibbe varit helt genom svett samt att hela rygg och rumpa är helt sönderbitet. Så nu får vi ha ett uppehåll med ridningen tills såren har läkt.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Nej så tråkigt!
Jag gör alltid så att innan jag släpper ihop hästar så får de stå i boxarna brevid varann, helst utan galler mellan, så gör de upp rangen under natten och när man släpper ut dem så brukar de inte ens springa, kanske något att prova?

Aldrig haft en skada när jag släppt ihop hästar på det sättet.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

*kl*

Nu börjar jag bli less på dessa skador. Dom i nya stallet hade släppt ihop Tibbe med deras 3 halvblod. Så när jag kom upp hade dom redan tagit in hästarna och då ser jag att Tibbe varit helt genom svett samt att hela rygg och rumpa är helt sönderbitet. Så nu får vi ha ett uppehåll med ridningen tills såren har läkt.

Åh nej va tråkigt! Skador är så himla värdelöst verkligen! Men försök vara glad åt att det inte var värre än sår!

Nej så tråkigt!
Jag gör alltid så att innan jag släpper ihop hästar så får de stå i boxarna brevid varann, helst utan galler mellan, så gör de upp rangen under natten och när man släpper ut dem så brukar de inte ens springa, kanske något att prova?

Aldrig haft en skada när jag släppt ihop hästar på det sättet.

Så brukar vi också göra, sen brukar jag göra så att jag delar av hagen i två och låter först den nya gå ensam. Sen efter några timmar när allt är lungt så brukar jag släppa ut den häst som är mest ranglåg av de gamla hästarna så att den får gå med den nya. Sen när det är lungt där så byter jag så att den som är mest ranghög får gå med den nya. (vi har bara tre hästar i stallet) Sen när det väl är lungt så släpper jag ihop alla tre.
Väljer att ha den ordningen för ofta vill ju den mest ranghöga inte släppa de två andra hästarna komma nära varandra ibörjan och då vill jag inte släppa in honom mellan de andra två så att han behöver sära på dem utan då kan han bara säga åt apollo (i det här fallet) att hålla sig på avstånd.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Vi gjorde som så att han fick gå med dom en och en varsin dag innan men det hjälpte inte. Så det gick jättebra när han bara gick med en men när han gick med alla så skulle den ena store jaga runt honom. När jag sa det till stallägaren/hästägaren sa dom att han alltid är elak i 2-3 dagar.
Hade dom sagt det innan hade jag inte gått med på släppa ihop dom.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

När jag löshoppar mina hästar så tar jag inte i dom, utan dom stannas i hörnet och där står de snällt och väntar tills det är varsågod igen. Dels hinner de lugna ner sig och så får de en paus också. Hoppas du kryar på dig snart och att nästa löshoppning går bra :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

1 låt hästen busa av sig, springa runt och kliva över bommar. Glöm inte lägga ut extra bom som markbom!
2 Ta hästen vid slutet och led henne bort, ge komandot trav så får hon lösa resten själv (antingen så börjar hon ju galoppera när hon närmar sig eller så gör hon det efter hjälphindret)

Tycker det låter jättebra! Eftersom du oxå, liksom jag, oftast är ensam så är det nästan ett måste att fånga dem fysiskt om man inte ska springa sig blå för att sedan kunna driva dem över serien igen. Då är det bättre att fånga dem på kortsidan, leda dem längs långsidan o släppa på nästa kortsida igen.

Tänk bara på att inte fånga henne för tidigt efter sista språng, låt henne helst galoppera igenom kortsidan efter serien - annars kan de lätt tappa energi över serien sen då de vet att de ska stanna direkt efter hindret.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Haha nä springa sig blå behöver jag knappast göra! Jag pekar dit hon ska och säger till henne att springa så springer hon dit, superenkelt på så sätt :D
På filmen står jag i mitten av ridhuset så gott som helatiden, det var 2 ggr som jag var tvungen att flytta min position, och dessa 2 ggr är med på filmen.

Och i fållan behöver hon ju inte drivas på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 607
Senast: linnsan
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 189
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 231
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp