Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Tack så jättemycket! :) Är verkligen sååå glad!
Uppfödaren till honom var helt till sig! Superstolt och glad, andra 5 åringen från dem jag kvalat. Hon hade sprungit runt hemma och gapat "Magda kommer hiiiiiit, hon har kvalaaat..." :D Sedan frågade hon om jag inte ville ha fler hästar... Men jag har ju en häst på G till därifrån så jag väntar på den. :) Har ju förhoppningsvis en -11 e. Florencio på väg. ;)
Kram
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Skulle ju försöka få in två bilder, men det blev bara en länk till bilden.... Har glömt hur man gör. Ska klura lite en stund :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Först måste bilderna ligga på Photobucket, Facebook eller liknande. Sen brukar det finnas en länk där som man kopierar in i inlägget så kommer bilden med! Annars går det fint med en länk också;)

KL
Idag har vi trimmat, Coracon och jag. Som vanligt efter en vilodag så sprutar energin ur öronen på henne:angel: Det blev en ordentlig genomkörare men hon var såå fin när hon väl började lugna ner sig lite!:love: Hoppas att denna formtoppen hon verkar vara inne i håller i sig över helgen...

I eftermiddag börjar vi resan ner mot Flyinge, 3 timmar båt och sedan 2 timmar till Växjö, vi lyxar till det och tar en övernattning där för att slippa köra hela natten;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL

Ikväll har jag tagit in hästarna för första natten ♥ på gott och ont. Det är mysigt att höra dem tugga hö o skönt att kunna gå igenom dem ordentligt men framförallt så vill jag inte riskera kolik eller fång pga frostgräs. Nackdelen är att de själva nog mkt hellre hade varit fria ute på betet ett tag till när vädret är så fint... :(

Mirre blev alldeles prillig i kolan av sin gigantiska box! han såg ut som en hund där inne :D Boxen är på 12 kvadrat o väggarna är 160 höga o han är inte ens en meter :D
Han gick runtruntruntrunt men sen fick han en hötapp o stannade där ;)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Hon såg lite stressad o spänd ut o sänker ryggen i sprången ist för att höja den. Men verkar ju inte tveka på hinder iaf :)

Ett tips är att istället för att jaga henne runt hela ridhuset med plastpåsar (!) så stanna henne på kortsidan EFTER hindren, tag fast henne, led henne fram till hinderlöpan o släpp henne i hörnan precis innan.

Har man riktig löshoppningsring plus medhjälpare så blir det mer flyt och mer harmoni när fler kan driva runt henne och hon bara har ett enda spår att springa på. Att jaga fram sin häst till hindren är kanske inte så bra då det som sagt var skapar en hel del spänningar.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Av plastpåsar blir hon inte stressad, och jag jagar inte runt henne. När hon hade hoppat några ggr så visste hon precis vad hon skulle göra och det räckte med att jag höjde pisken för att hon skulle trava vidare. Hon tilläts stanna varje gång.

Stressen kom mest sannolikt från hennes kompis, kvar i transporten utanför som stod o skrek :p
Det är nåt speciellt med att båda åker släp och den ena blir ensam kvar, båda blir väldigt stressade av detta och för ett jävla liv.

Skulle flera driva henne däremot så tror jag att hon blir stressad. Jag var med en gång med Fille, och att de fick någon häst att hoppa är för mig ett under, men jag har väl känsligare hästar än de flesta. De sprang "framför" hästarna och skulle driva på?! Fille vände givetvis pga detta flera ggr eftersom han är lärt att flytta sig för en människa. De andra hästarna jag såg ökade istället farten för att komma fort "förbi" människan.

Ang ryggen, tror du jag kan hjälpa henne där på något sätt? Jag fick tips i en annan tråd om att höja hjälphindret, men kan jag kanske ändra avståndet? Jag tror jag hade 6,5 meter på ett ungefär.

Tror du mig inte ang plastpåsar så kan jag lägga in video när jag prasslar över hela kroppen på henne :p Däremot så används plastpåsar i vissa komandon, som tex "showa" Vilket jag även gör på videon.

2 ggr totalt så vände hon, mitt i, troligtvis för att prova o se om hon kom undan, men hon gav upp väldigt fort i båda fallen och sprang då rakt in i fållan
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

fast jag tror inte anni menar att hon blir rädd och nervös av plastpåsen utan snarare att hon blir taggad och taggad på fel sätt. showa passar ju inte riktigt ihop med löshoppning ^^ sen påverkar det såklart att man har en näktergal utanför men ännu större anledning att skippa påsen då ;)

hon rusar mest runt och är okoncenterad på uppgiften och tramsar runt. jag tror att om du plockar ner henne och leder henne fram så koncentrerar hon sig nog mer på uppgiften och då hoppar hon nog genom kroppen bättre.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

va härligt att få ha tagit in hästarna!
våra går ute i vinterhagen fortfarande men nu har jag hört att det ska regna i flera dagar så då blir det nog till att plocka in dem på nätterna så att de inte river sönder hagen.. wille kommer bli super nöjd och apollo kommer bli missnöjd men så får det bli!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag måste bara: Med tanke på att du var med Fille för samma tränare som jag har, vid samma tillfälle som jag har så förstår jag inte riktigt var du menar. Kimbi (som också är känslig. Det är inte bara araber som är det) förstod det väldigt bra den gången och jag upplevde att de drev på precis rätt sätt för att hjälpa till vid löshoppning. Kimbi skulle nog aldrig hoppat 130 cm utan tvekan den gången om de hade givit henne tvetydliga signaler med tanke på hur hon är som häst.

Men i övrigt tycker jag också att hoppningen ser rätt spänd ut och att hon inte riktigt tar för sig utan mest springer runt. Men det kanske har att göra med att hon inte riktigt vet hur hon ska göra än. För Kimbi tog det ju nästan ett år innan hon började suga mot hindren och förstå vad hoppningen skulle "vara bra för".
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Du förstod mig HELT korrekt! :bow:

Kimmis - Varför springa runt o vifta med plastpåsar vid löshoppning om det är "kommando Show" för hästen!?! Det syns på hela hästen att hon är för övertaggad o därmed även spänd. Bättre att tagga ned henne isf o ist leda henne till kortsidan strax innan o bara snällt be henne galoppera, hon som är så lydig för kommandon borde ju fixa det. Framförallt om hon är så väldigt känslig, då ska det ju räcka med att visa med kropp eller röst att hon ska lugna sig. Blir ingen hoppning när hon är så där laddad / spänd/ stressad eller vad hon nu är :)

Ryggverksamheten kan man inte påverka vare sig med avstånd eller höjd på hinder - så länge hästen mest bara rusar o är spänd i sin kropp så kan den heller ej använda sin rygg.
Den måste få en chans att slappna av . Men en del hästar hoppar utan ryggverksamhet hur man än gör = inte bra hopphäst :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Ja mina båda blev nog lite missnöjda ;) Men de har sovit lugnt i natt utom vid ett tillfälle då jag trodde någon av dem (gissningsvis Lamour) höll på att riva sin box. Hon är som en hund o bäddar som en GALNING när spånet är helt nytt :D
Mirre hade lite puls o lite värme i sina små hovar häromdagen så det var därför jag fick brått att stalla in dem. Plus att grannens häst fick kolik av frostgräset o Lamour är lite känslig i kistan (iaf som föl)
De går fortfarande i sin beteshage fast fodras med hö då det bara är gammelgräs eller totalt nerbetat.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag tycker också att hon är ofocucerad på uppgiften och för spänd, eller för taggad..

När jag löshoppar har jag avståndet på 7 meter, vilket är ganska vanligt, och som funkar bra på min häst, hästar som är mer storgalopperade brukar ligga på 7,5 mellan hindren.

Sen hade jag bara låtit henne hoppa 2 gånger på små hinder, inhoppningshindret ska ju vara lågt, men jag brukar höja det andra rätt så fort eftersom min annars blir trött.

Nu är det väl inte högt du vill löshoppa henne, men låt henne få det lite lungt omkring sig, låt henne gå på i trav, så faller hon in i galopp efter första hindret, hon behöver inte galoppera direkt. Utan bara driva på så att hon travar, fattar hon galopp själv är det ju en annan sak.

Och om detta var bland de första gångerna för henne, så gör om det om 2 veckor eller något igen. och se hur hn är då.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Men Fille gjorde de iaf det, när Fille hade vänt 3 ggr så sa jag till, och han var tvungen att rätta sig efter det, och sen höll han sig bakom och då stannade inte Fille en enda gång. Han gjorde likdant med de andra hästarna som jag såg, men fick där den önskade effekten.

Om han gjorde annorlunda med din häst vet jag inte eftersom jag inte var där då.
Men nu har ju kimbi löshoppat oändligt mkt mer än någon av mina hästar, så att ha henne som exempel brevid är nog inte riktigt rätt.
Detta var som sagt, första gången för Pselma så givetvis vet hon inte vad hon ska göra över hindret och kan ju då inte heller "suga mot hindret". Ska vi jämföra hennes prestation med en häst som dels är förberedd inför 3 årstest med löshoppning och sedan även hoppad en hel del uppsuttet så tycker jag nog att det känns lite orättvist.

Anni, jag tror snarare att det var hästen utanför som stressade henne, för jag behövde aldrig jaga runt henne, jag bara höjde spöet så sprang hon lungt vidare.

Jag tror att för bästa resultat får jag åka med henne ensam till ridhuset. Men nu är ju inte det riktigt min stil, så jag väntar nog med tills att hästarna vänjer sig vid att lämna någon i transporten eller bli lämnad i transporten.

Båda hästarna står som klockor i släpet om de är ensamma från början så det är ju bara fjanterier.
Men jag kan ju prova o se om det ger en stor skillnad, men jag måste ha någon som filmar, tycker det är så svårt att se tekniken när man själv är fokuserad på att bara få hästen ett hoppa. Jag reagerade inte på ryggen på filmen, men så är ju inte filmen helt optimal, och då lyser väl genast min okunskap igenom antar jag.

Jag vet helt ärligt inte om hon reagerar om jag viftar med bara spö, hon är så inlärd att jag inte slår henne så jag kan vifta med det hur mkt som helst utan en reaktion. Nu har jag iofs fått reaktioner efter att hon var hos den där tränaren, men det är av rädsla och de reaktionerna hade jag tänkt arbeta bort så mkt det bara går.

Har föresten ganska så precis fått bort hennes rollkur tendenser... tog bara 9 månader, tack så mkt :devil: tränare.
Så nu kan vi faktiskt arbeta, inte bara kämpa som ett svin för att få hästen att inte hålla näsan vid bogen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Om 2 veckor ska pselma fortfarande stå :D

Vi är anmälda till våran första tävling och den är på 5 mil, man brukar låta hästen stå minst det antalet mil man ridit i dagar, och hon kommer nog få stå en hel vecka iaf.
iofs sliter inte löshoppning så mkt, så det skulle man väl kanske kunna ta den 6 e dagen så får hon stå 1-2 dagar igen.

Lite därför jag åkte o löshoppade, jag är förkyld och kan inte rida, men hon får inte stå nu! Har en kompis som kommer o skrittar henne. Hoppas jag är tillräckligt frisk på tisdag för att rida, tror inte jag vågar lämna över lungöppnaren till någon annan faktiskt.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag skulle göra allt för att få henne att försöka lugna ner sig, låta bli och driva och lugna ner det hela. Stanna efter varje språng och släppa iväg henne lugnt igen. Hon måste lugna ner sig för att använda sin rygg och sina bakben.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Känns så konstigt när ni säger så, detta är en häst som man måste kämpa med för att få stressad :D

Om jag inte driver så kommer hon inte hoppa. Då kommer hon inte ens gå in där utan stanna hos mig.

Kanske ska man göra fållan åt andra hållet istället, så att hon inte hoppar mot utgången...
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

fast ingen säger att hon är stressad, vi säger att hon lagt i gasen och inte koncentrerar sig på uppgiften, det är välidgt olika saker :)
självklart ska du driva, men inte så mycket, med så snabba och vassa rörelser och inte med en påse på spöt så hon showar :)
 
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Stressad behöver hon inte vara, men hon är för spänd i sin galopp. Föreslår att träna lösgalopp UTAN hinder till att börja med :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 605
Senast: linnsan
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 189
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 231
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp