Bukefalos 28 år!

Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Hej och välkommen!

Vad är det för häst du har?

Ja vi alla gör ju olika med våra hästar:) Jag tror dock att måttlig belastning skapar en starkare häst. Men det är min uppfattning :)

Jag vet inte vem som har problem här med att hästen är ömfotad, jag har det då inte. Sen kan det ju bero en hel del på underlaget också och inte bara på verkningen.

Lycka till själv :D
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Kommer inte påbörja inridningen förrän tidigast nästa år. Som 3-åring alltså, men ev. blir det inte förrän som 4-åring beroende på hur långt vi hinner med körningen. Ska göra körprov både vid 3 och 4 års ålder och tror det kommer att vara fullt upp att hinna med. Föredrar hursomhelst att köra in först så hästen hinner växa till sig och bygga muskler på detta sätt först.

Precis så gör jag med... inkörningen nu under hösten, sedan blir det nog en del vila under vintern så börjar jag med inridningen om ett år ungefär
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

det var någon på sidan som skrev att de funderade på att sko för att hästen... kan ju bero på många saker men har haft problem med mina hästar att hovslagaren har verkat dåligt och skillnaden går nästan inte att se med ögat utan man märker det på hästens rörelse och om de ömmar.

Jag har en Fredriksborgs hingst som jag har fött upp själv. Han har ett fantastiskt psyke. Han går i hingstflock så jag anser nog att han bygger sig stark och smidig i lek och i den naturliga rörelsen hos hästen. Men har man inte möjlighet att låta hästen växa upp på det sättet så är det möjligt att börja jobba dom tidigt är alternativet. Sen blir det enklare för mig att rida in honom för han kan hästspråket. Det märks tydligt i hanteringen man behöver bara vara tydlig och man behöver bara säga till en gång så förstår han var gränsen går. Han är väldigt intresserad och vänlig mot människor och kan lämna hagen och sin flock utan att bli orolig eller stressad. Han gick länge med sin mor (10 månader) i en flock med ston och föl.

Men jag längtar efter att få sätta igång....
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Aha det var nog i vintras som dom skrev det. Jag tror att det är många som har haft problem i vinter pga att det har varit så blött i marken. Är man då inte noggrann med att kratsa hovarna så är det lätt att dom får tex bärrandsröta och det kan ju inte direkt hovslagaren hjälpa. Men visst en bra hovslagare är a & o.

Vi har en flock på fn 9 hästar i blandade åldrar, så nog leker dom och busar mycket och får muskler genom det. Men jag ser fortfarande inget fel i att tömköra någon gång eller ha med hästen som hand häst som jag hade idag.
Jag tror att bara man hanterar dom med sunt förnuft så blir det jättebra :D

Lägg gärna in en bild på din lille:)
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Jag tycker som du med hanteringen! :) Visst ska en häst få vara häst o leka o busa med vänner, speciellt nu när dom växer upp, men samtidigt är det viktigt att de får en bra grundhantering och lär sig grunderna på ett bra sätt, gör man det bara lekfullt och koncekvent tror jag att man har mycket fördelar när det kommer till inridning och förtroende :)
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Jag undrar om hästarna skiljer på " att vara häst" och att hanteras/arbetas
Jag tycker att båda unghästarna vi har här, Eladiya och Bithynia, verkar tycka det är minst lika roligt att vara med och göra något som att gå i hagen, dygnet har ju 24 timmar, och aktiverar man hästen med promenad,tömkörning, att vara med som handhäst eller annat så inskränker det ju inte särskilt mycket på livet i hagen med de andra.
Än så länge är ju allting bara roligt, och skulle dom inte ha lust någon dag, så får man väl låta bli och komma igen nästa dag.
Framöver blir det väl mera krav och antagligen motigt ibland.
Vad gäller att sitta in och börja rida, så tänker jag också vänta till efter nyår i alla fall, Eladiya är ganska liten, 141cm nu, och späd ( fast rund om magen:))
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Ja Amazing är positiv till allt nytt och man märker att hon ÄLSKAR att få vara i centrum och göra nya saker! :love: Hon kommer alltid i hagen och stoppar själv in huvudet i tränset, alltid redo för promenad eller massa mys :)
Visst har hon ett ordentligt humör!!, men är man bara tydlig och koncekvent med mycket kärlek (hon blir lätt förnärmad) så brukar det inte vara nått prob med nått :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Ariel tycker för det mesta att saker och ting är roliga, men hon visar ofta en gradskillnad i intresse beroende på vad vi gör. Går vi vägen ned till rundkorallen och paddocken så studsar hon nästan på stället av iver. För då kommer vi antingen busa runt eller löshoppa! :bump:

Går vi istället ut på vägen så blir hon mycket glad och nöjd (men studsar inte) om vi svänger höger mot ÄVENTYRET och lite mindre nöjd om vi svänger vänster mot banvallen. Däremot har jag märkt att när vi väl passerat den osynliga gränsen på banvallen mot okända marker, då blir hon lika ivrig som när vi svänger höger. :D Det är tydligt att jag skaffat mig en distanshäst. ;)
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

*KL*

:love: Idag har ja suttit på Prince :love:
Hade han på gången och skulle borsta o fixa lite..Åh tänkte äh va fan ja testar :angel:
Han stod som ett ljus..lilla killen.. så duktig o snäll..
Ska på återbesök hos vet på fredag, men han e så pigg o det har läkt jättefint.Aldrig haft nån feber sen han kom från hbg. Så nu e det snart dax o börja löshoppa på riktigt..yehhh :laugh:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Hej alla,

har en filur som är född juli 07. Jag vet inte om jag är kontroversiell som inte har börjat jobba med honom. Naturligtvis kan han gå i grimma, stå uppbunden bli verkad, och allt annat i hanteringen. Men jag tänkte inte börja med honom förrän vid årsskiftet 2010-11 och börja inridningen hösten 2011.

Jag tänkte behålla honom som hingst så länge han är snäll mot andra hästar och människor.

Om man har problem med att hästen är ömfotad kan detta bero på felverkning. Alla hovslagare är tyvärr inte så duktiga på barfota gång, det är iallafall min erfarenhet.

Lycka till med era små som börjar bli stora!

Alla tar allt i sin takt. Grannens fyraåring kommer att få gå ett tag till och skrota i hagen. Han är 175 cm och behöver fortfarande få bli "färdig" ordentligt i kroppen innan de rider.
Med Lanzelots storasyster gick allt vääääldigt långsamt. Hittade ingen sadel som passade i början och så vart det en del skador. Inridning skedde på hösten som treåring. Lanzelot hoppas vi har bättre sadelläge så han kan ha åtminstone en av våra sadlar.:p
Så det är så himla olika hur man gör. Och vad man har för ras. Och hur färdiga de är mentalt och fysiskt vid en viss ålder.

Barfotahästar verkade även med Strasser blir ömfotade av för mycket belastning på t ex grusväg. Sett det på hästar som rids ridleden runt här.
Vi skor våra när de visar ömhet istället för att skapa spänning. Eller rider på gräs om och när det finns möjlighet.
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Grattis! :banana: Tänk när vi börjar rapportera om tävlingar om ett par år! :love:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Alla tar allt i sin takt.

Det är verkligen viktigt att tänka på. Själv har jag flera olika om. Om jag är tillräckligt balanserad för att rida in Ariel till hösten. Om Ariel har blivit stabilare i både kropp och psyke. Om vi hittar en vettig sadel. Om vi får sällskap och hjälp under de första passen. Om det inte dyker upp något oförutsett.

Med förra unghästen var målet en liten skojtävling våren som fyraåring och en träningsritt till hösten. I slutändan blev det bara en skojtävling, eftersom jag hamnade 65 mil ifrån hästen på hösten... :grin:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

ja det e helt otroligt..inte längesen dom va små bebisar :D fast prince e min bebis ännu :angel:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Grattis!!! Jag sa ju att det skulle gå fortare än vad du trodde:D

Jag kan faktiskt erkänna att jag inte kunde hålla mig idag. Jag tog ut Plutten i paddocken och hoppade upp och så fick mamma leda mig dom 15 metrarna till stallet. Så nu har jag ridit på min lille:love: Underbar känsla! Härligt steg i skritten hade han också det lilla jag kände!

Här är bilder från hagen ikväll:)
28459135.jpg

28459151.jpg

Bonusbild på min äldre herre:)
28459375.jpg

Bara för att han får stå ut med den lille som handhäst och han sköter sig helt otroligt bra:love:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

hallå på er alla i tråden! jisses vad de börjar bli vuxna nu alla våra fina hästar :)

Apollo har fått en ny stooooor fin hage i dag och efter lite race fram och tillbaka med obligatoriska bockningar och krumbukter satte han genast igång med att demolera och plocka isär hela vindskyddet... kastade brädor omkring sig och lekte med vindduken så det fladdrade i hela hagen... suck.

Nu fick han gå in över natten så ska jag försöka skaffa lite spillolja i morrn och pensla på så kanske kanske han kan lämna det ifred och beta istället... :)

Förhoppningsvis får han sällskap i hagen snart iaf :P
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Det är verkligen viktigt att tänka på. Själv har jag flera olika om. Om jag är tillräckligt balanserad för att rida in Ariel till hösten. Om Ariel har blivit stabilare i både kropp och psyke. Om vi hittar en vettig sadel. Om vi får sällskap och hjälp under de första passen. Om det inte dyker upp något oförutsett.

Med förra unghästen var målet en liten skojtävling våren som fyraåring och en träningsritt till hösten. I slutändan blev det bara en skojtävling, eftersom jag hamnade 65 mil ifrån hästen på hösten... :grin:


Alla de där om var verkligen ivägen för Lanzelots storasyster. Hon är fem år och som en treåring i utbildningsnivå tycker jag. Skador, mitt jäkla jobb, sadel som inte passar, skador igen, op på klinik, skador, mitt jäkla jobb som tar tid.:D

Men men, skam den som ger sig. Hon lär ju iallafall inte vara utsliten.:p

Hoppas på att det inte ska gå lika trögt med Lanzelot. Nu är vi ju två som kan hjälpas åt. Jag var ganska ensam med storasystern.
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Här är bilder från hagen ikväll:)
28459135.jpg

"Jag är en liiiiiiiiiten undulaaaaaaaaaat som får så dåååååååligt med maaaaaaaaaaat..."

...tycks han tänka och tar en tugga av kompisens man.:D

Jag själv förstår inte varför just tagel ska vara så gott.:cool: Vi kan fråga Lanzelot:
PICT0367.jpg
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Haha ja det är nog så han tänker :D

Så där stod min lille i vinter med dom andra hästarnas svansar. Jag skämdes lite när jag såg hur svansarna började se tunnare ut:angel: Som tur var så märkte dom inget utan var mer irriterade över att deras täcken gick sönder och det kunde dom inte bara skylla Plutten för, utan på den fronten fanns det fler hulliganer:p
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

*KL*

:love: Idag har ja suttit på Prince :love:
Hade han på gången och skulle borsta o fixa lite..Åh tänkte äh va fan ja testar :angel:
Han stod som ett ljus..lilla killen.. så duktig o snäll..
QUOTE]


Jag vill ju se bilder!:bump::bump::bump: Det gäller även för er andra som vågat hoppa upp på era hästar!

Gärna flera eller en liten film.:idea:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Har ridigt på Lanzelot igen. Denna gång ledde syrran runt mej på stallbacken. Lille Ville var vansinning över att vara instängd i en box. Påverkade inte Lanzelot ett dugg.:devil: Matte är helt klart favoritsällskapet.

Lanzelot tycker fortfarande att det är lite konstigt att matte sitter på ryggen, men matte vet bäst så ska det nog vara så....:crazy:

Inga bilder denna gång. Vår kära mor var inne och lagade mat.:d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 820
Senast: Shixle
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 062
Senast: kamomillo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
25
· Visningar
440
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp