Hur gör man med nyopererad katt?!?

limona

Trådstartare
Är lite förtvivlad. Min Isa har kastreras idag, treårig honkatt. Vad jag än gör plockar hon av tratten. Hon kämpar bort den så fort jag sätter på den. Och hon ska ha den i tio dagar!! Vad kan man göra?
Jag har också testat att sätta en uppklippt strumpa på henne, men hon bet och kämpade så med den att hon tillslut skrek av smärta :cry:
Hur lyckas ni?
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Vad svårt, du fick inga tips av vet? Antar att de var de som satte dit den så det borde ju vara rätt storlek och inställt?

Till min första katt fick jag inte med nån tratt så vi gjorde en en papptallrik, klippte hål och rullade till en strut och såg till att den täcker där det behövs, kanske är lättare att passa in? Hon fick sen vara utan för hon lät bli sitt sår.

Till andra kissen var det tvunget att ha tratten på för hon ville bita och slita i stygnen. Hon tog av sin några gånger men jag tog på den direkt igen, hon hade ont stackaren :( så hon sov en vecka på min mage så blev det lite bättre, lärde mig klappa henne i sömnen.

Om det inte går att vara utan så får du nog sätta på den igen tills hon ger upp. Annars får du gå till vet och be om en ny tratt som passar bättre. Hoppas någon mer kan komma med bättre råd!
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Är hon på stygnen? Om inte så låt henne vara utan tratt när du har henne under uppsikt och se hur det går.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Hon har slickat men verkar inte dragit i dem ännu. Hon har väldigt litet huvud så trots att jag fäster den vad som nästan känns hårt så glider den lätt av
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Ärligt talat så har jag aldrig haft tratt på mina honkatter. De har låtit bli iallafall. Visst kanske de har slickat några gånger men inte frenetiskt på något sätt eller så att det har varit någon fara på taket. Du får prova dig fram helt enkelt men lämna henne inte utan uppsikt.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Det blev ingen annan råd än att låta henne vara utan tratt. Och hon är verkligen inte mycket alls på och grejar med såret. Hon slickar förbi när hon ändå tvättar sig. Det ser fint ut, inga tecken på infektion.

Hon är väldigt trött dock...hon brukar vara så snackig och sällskaplig, men sen operationen ligger hon mest och sover! Bra att hon vilar iof. Men ändå...hoppas hon blir sig själv igen. Hon äter som vanligt så jag tror inte hon mår dåligt.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

De kan vara lite trötta efter kastreringen. Det är ju trots allt en ganska stor operation för en honkatt. Hon repar sig säkert inom några dagar. Så länge hon äter och går på lådan som hon ska så tycker jag inte att du behöver vara orolig. Skönt att hon inte behöver ha tratten iallafall. Jag fattar faktiskt inte varför så många veterinärer envisas med tratt när det finns alternativ så att de slipper ha tratt. Antingen kan de limma såret eller så kan de sy med stygn som ska tas bort och då ska man inte behöva tratt om inte katten är väldigt mycket på det så att hon orsakar problem med sitt tvättande.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Det var skönt att läsa
Min systers veterinär opererade med titthål. Honan behövde inte tratt och kunde gå ut så fort hon var pigg.. Att det är så olika?
Hur avgör de när de använder stygn dom ska tas bort, eller såna som försvinner? Min lite äldre hankatt ( kastrerad) opererades i höstas för FORL, de tog bort tänder. Han fick komma tillbaka då och ta stygn vilket innebar en extra sövning.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

När min förra katt (som också var hona) kastrerades så hade vi varken tratt eller kroppsstrumpa(?) trots att vi hade stygn som skulle försvinna på egen hand, det var inga problem. Första dagen sov hon bort och ville vara i fred (vilket vi lät henne vara då hon annars skulle ha varit på sin vakt och inte riktigt vilat sig), man får helt enkelt tänka på hur katten brukar vara och försöka se till hennes behov så mycket som möjligt utan att hon behöver röra alltför mycket på sig. Dagarna efteråt så märkte vi knappt något av det, kollade såklart ibland men hon klarade det bra själv.

Jag tycker att man borde kunna själv efterfråga vad för sorts kastrering man vill ha. Kanske inte alltid möjligt med titthålsoperation men man borde ju kunna själv välja mellan stygn som försvinner eller som måste klippas bort?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Ha utan tratt, vi hade utan tratt på våra (visserligen hankatter) för att de fick lite diarré och var tvungna att kunna tvätta sig. De var inte på stygnen alls =) Men är hon på stygnen när hon är utan tratt?
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Nej faktiskt inte! Det verkar gå bra utan tratt. Hon är piggare igen nu och gosig .
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Ha utan tratt, vi hade utan tratt på våra (visserligen hankatter) för att de fick lite diarré och var tvungna att kunna tvätta sig. De var inte på stygnen alls =) Men är hon på stygnen när hon är utan tratt?

Fast man kan inte alls jämföra en han och honkatt när det kommer till kastrering. Jag har aldrig hört talas om någon som har behövt använda tratt på en hankatt efter kastrering eftersom det är ett så yttepytte litet ingrepp, däremot på en honkatt så är det en stor bukoperation med ett stort sår och med många stygn som ska hållas fina. På hankatter kan de ibland sätta ett stygn eller två men oftast behövs inte ens det. Är däremot en hona på och slickar för mycket på såret så kan stygnen gå upp och man får operera/sy om katten igen. Skulle en hankatt slicka så frenetiskt att stygnet släpper så händer inte särskilt mycket eftersom det är ett så ytligt sår.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Det var skönt att läsa
Min systers veterinär opererade med titthål. Honan behövde inte tratt och kunde gå ut så fort hon var pigg.. Att det är så olika?
Hur avgör de när de använder stygn dom ska tas bort, eller såna som försvinner? Min lite äldre hankatt ( kastrerad) opererades i höstas för FORL, de tog bort tänder. Han fick komma tillbaka då och ta stygn vilket innebar en extra sövning.

Jag tror att sättet de syr/limmar på enbart beror på vad veterinären tycker är smidigast. Likadant huruvida de gör operationen med titthål eller med öppen kirurgi. Såren har ju överlag blivit mindre med åren. Förr, för kanske 30 år sedan så öppnade de hela magen på katten och det gör de ju inte nu.

Jag har vid de flesta kastreringarna behövt ta bort stygnen och det har vi gjort själva på alla utom den vilda katten som behövde sövas eftersom hon inte går att hålla i. På den vilda katten sydde veterinären med ståltråd just för att hon skulle slippa tratt eftersom det skulle ha stressat henne ytterligare helt i onödan. Däremot den katten som kastrerades på en annan klinik limmade de istället ihop såret på. Jag föredrar ju helt klart att de limmar vid de tillfällena som det går för såret läkte så mycket snabbare och finare på henne trots att hon var äldre än vad de gjort på de andra katterna.
 
Sv: Hur gör man med nyopererad katt?!?

Nej faktiskt inte! Det verkar gå bra utan tratt. Hon är piggare igen nu och gosig .

Vad skönt att hon har repat sig :) Det är ju en stor operation så det är inte alls konstigt att det tar några dagar för dem att repa sig. Jag brukar tänka på hur dålig jag var och hur ont jag hade när jag hade tagit bort min ena äggstock och då tycker jag inte alls att det är konstigt att de är lite matta de första dagarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 654
Senast: Juli0a
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 464
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 429
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 224
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp