Hur gör man?

K

koftena

Igår var jag till veterinären med min 4åriga curly. Han har skakat i bakbenen en tid o nu sista veckorna gått väldigt ojämt. Det var som vi befarade Artros i höftleder med där rätt lindrigt o bör inte orsaka smärta. Men däremot haslederna fanns det även artros o benpålagringar o det var därifrån smärtan kom. Han har väldigt raka hasor vilket gör att det sliter enormt på dom.
Han går nu på smärtstillande o antiinflammatoriskt, Rimadyl. i ska göra det i två veckor. Men sen då? Vet. menade på att det kommer ju att bli värre ju äldre han blir vilket är rätt uppenbart. Men vad händer när jag slutar med smärtstillande o kommer han nånsin fungera igen? För att inte bli halt så måste han motionera enormt mkt o vara VÄLDIGT vältränad, hon tyckte han var mkt bra musklad nu men att han måste få ännu mer muskler.Hur ska jag kunna motionera en hund som får ont?
Jag förstår ingentig just nu. Det var inte så allvarliga pålagringar ännu men jag ser ju att han har ont o har haft det ett tag...

Har ni varit med om detta o hur svarade er hund på behandling? Han är trots allt bara 4år...:cry:
 
Sv: Hur gör man?

Simning är det jag tänker på, det är väldigt skonsamt för en hund. Eller gå i vatten med överseende av en duktigt sjukgymnast.

Sade inte veterinären något hur du skulle gå vidare och vilken sorts träning ni skulle göra?

Förmodligen ger veterinären fler råd när denne sett hunden svara på det som satts in nu. Därefter så får du nog mer råd. Här på vår djurklinik så har vi en duktig sjukgymnast som hjälper till när man har liknande problem med sin hund.
 
Sv: Hur gör man?

Nja det enda hon sa är att jag skulle höra av mig om han reagerade på medicinen sen har vi telefontid den 15e o anser jag honom lika dålig så ska vi på återbesök. Så svårt o förstå hur allvarligt det är för hon var lite otydlig o sitt sätt att berätta men hon poängterade att han har ont!
Ja syrrans hund går treadmile 3ggr/vecka pga sin osteoporos o det är verkligen kanon men han är opererad o smärtfri, min fundering är om min pojk nånsin kommer bli det utan smärtmedicin?
Men jag avvaktar ju självklart men det är så svårt hur man gör sen?
Vad är värdigt, jag har inte möjlighet att åka till rehabklinik hur många ggr/vecka som helst, närmaste ligger i Västerås (där syrran jobbar) men det är ändå en bit från Enköping. Ensamstående med två hundar o låg lön..hmm
Men risk finns väl att han måste gå på rehab flera ggr/vecka..:confused:

Jag förstår inte hur hon menade för hon sa att hans skakningar uppkommer av att han försöker kompensera o blir då överanstängd i musklerna. Men att det är hans pålagringar i hasorna som gör att han får ont..hur hjälper antiinflammatoriskt mot det? för en benpålagring är väl ingen inflammation?

Det kommer sååå mkt frågor när man är hemma igen...
 
Sv: Hur gör man?

Om hon poängterade att han hade ont så kanske det är svårt att göra något åt.
Om han inte kan få vården som han kanske är i behov av för att slippa smärtan så är det nog mest skonsamt att ta bort honom.
En hund som har ont är ingen lycklig hund. Du får avvakta och se hur det går under dessa två veckor och rådgöra med veterinären igen om vad hon tycker och därefter ta beslut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 630
Senast: fejko
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 633
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Hundhälsa Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde...
Svar
6
· Visningar
4 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp