Bukefalos 28 år!

Hur gör vi med grannkatten?

Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Hon får bygga en rastgård till stallkatterna också, så den elaka katten inte kommer åt dom. Och poängen med råttjagande stallkatter försvann...
Och nej, jag är inte seriös. För jag skulle inte ens bygga rastgård till min råttjagande fd stallkatt. Har precis bytt klädsel på soffan, har ingen lust att tvingas göra om det för att någon annan vägrar stänga in sin mördarkatt utan låter den härja mer fritt än vad dom andra katterna får lov att göra, för dom ska stängas in i varsin rastgård eller bli innekatter...
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ja det är verkligen hemskt hur en enda katt kan så gravt förstöra livet för ett helt kvarter....
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

KL

Lägger ner mina inlägg i denna tråd nu, då jag anser att jag inte kan bidra med något mer!

Var först med att citera vilka lagar TS kan luta sej emot vid en kontakt med ägaren till den angripande katten OCH förklarat vad som krävs för att lagen enklast skall "tolkas till hennes fördel" (=bevis!)

Har även förklarat varför det är vettigast att TS väljer att hålla sin katter inne tills en lösning nåtts...

När vissa skribenter fortsätter att föreslå olagliva avlivningar och förklara hur de "lätt" skulle låta skjuta någon annans husdjur för att de "stör" de egna så mår jag bara illa!
(Och NEJ Ginnies!!!! Du kan ALDRIG få tillstånd från vaken polis eller någon annan myndighet för att avliva någon annas husdjur varken inom eller utom tätbebygt område! Förvildade katter under särskilda omständigheter, ja. Men grannens välkända katt för att den är "arg" NEJ!)

Lycka till med era katter allihopa!

Måtte ni aldrig få en granne med dåligt tålamod och samma inställning som vissa här inne!! :cool:

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

(Och NEJ Ginnies!!!! Du kan ALDRIG få tillstånd från vaken polis eller någon annan myndighet för att avliva någon annas husdjur varken inom eller utom tätbebygt område! Förvildade katter under särskilda omständigheter, ja. Men grannens välkända katt för att den är "arg" NEJ!)



Man behöver inte tillstånd för de situationer jag beskrev.Och du, citera vad jag skriver istället för att skriva om-du hittar på så mycket eget.

Och försök inte få det till att jag tycker man ska skjuta för det "stör". Du vet mycket väl att jag skrivit typ "katt som ihärdigt trakasserar o svårt skadar annan katt på annan katts tomt eller i dess boningar" och när man dessutom trevligt säger till ägaren "att de får ta hem sin katt för min blir skadad".

Jag har inga problem att fixa skott på sådan katt så mina hemmavid får ett normalt kattliv.

Och kan du citera eller länka där det står att katter inte får släppas ut om det finns risk att de skadar sig?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

KL

Lägger ner mina inlägg i denna tråd nu, då jag anser att jag inte kan bidra med något mer!

Var först med att citera vilka lagar TS kan luta sej emot vid en kontakt med ägaren till den angripande katten OCH förklarat vad som krävs för att lagen enklast skall "tolkas till hennes fördel" (=bevis!)

Har även förklarat varför det är vettigast att TS väljer att hålla sin katter inne tills en lösning nåtts...

När vissa skribenter fortsätter att föreslå olagliva avlivningar och förklara hur de "lätt" skulle låta skjuta någon annans husdjur för att de "stör" de egna så mår jag bara illa!
(Och NEJ Ginnies!!!! Du kan ALDRIG få tillstånd från vaken polis eller någon annan myndighet för att avliva någon annas husdjur varken inom eller utom tätbebygt område! Förvildade katter under särskilda omständigheter, ja. Men grannens välkända katt för att den är "arg" NEJ!)

Lycka till med era katter allihopa!

Måtte ni aldrig få en granne med dåligt tålamod och samma inställning som vissa här inne!! :cool:

/Swat

Tack för det du hjälpte mig med. Nyttig information har jag fått från dig.
Jag tycker faktiskt oxå att tråden gått överstyr. Men, jag tror de flesta skulle reagera som jag om man skulle hitta sin katt blodig.. :(
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Det här stämmer dessvärre inte enligt lag. Tillsyn av hundar och katter regleras av en särskild lag från 2007. Medan hundägaren har ett strikt ansvar, stannar ansvaret för kattägaren vid djurets eget väl och ve, inte för vad det åsamkar.

Du har fel,i paragraf 1,lagen om tillsyn av hundar o katter, regleras även katt.

Så man har inte rätt att släppa ut en idiotkatt som allvarligt trakasserar närområdets katter o skadar dem med dyra veterinärräkningar som följd.Den katten ska ägaren hålla inne, i koppel, eller i hägn.
Eller menar du att alla andra ska bura in sina katter?



1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tydligen ska alla andra tvingas bygga rastgårdar och koppelrasta sina katter, för den elaka katten ska få härja hur den vill, vill den döda alla 10 grannkatter så varsågod, den katten ska få leva iallafall. Och så flyttar ägaren, samma visa igen... Om inte alla andra på båda områdena bygger varsin rastgård förstås.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Du har fel,i paragraf 1,lagen om tillsyn av hundar o katter, regleras även katt.

Ja, det gör det förvisso, men det är det strikta ansvaret som skiljer sig. Det finns mängder med rättsfall som används som praxis där man inte ger kattägaren något annat ansvar än ansvaret för sin egen katts välmående. Detta då katter "av hävd har rätt att ströva fritt".

Så man har inte rätt att släppa ut en idiotkatt som allvarligt trakasserar närområdets katter o skadar dem med dyra veterinärräkningar som följd.Den katten ska ägaren hålla inne, i koppel, eller i hägn.
Eller menar du att alla andra ska bura in sina katter?

Eftersom man legalt sätt har väldigt svårt att få igenom något sådant krav på någon annans katt blir det respektive kattägares ansvar att se till att deras katter är trygga och skadefria. Med detta menar jag dock INTE att det är rätt att ta lagen i egna händer och skjuta av andras katter. Det tycker jag är en helt vidrig åsikt.

Ekonomisk ersättning kan bli aktuellt om katten orsakat något, men då är det som Swat också skrivit krav på bevisföring.

Det här kan man ju tycka vad man vill om, att det är orättvist att en katt kan störa flera andra, men det gör inte att man rättsligt har så många andra möjligheter än att försöka komma överens eller hålla sina egna katter inne/bygga rastgård.

Jag förstår också om TS är både upprörd och irriterad på grannens katt/grannen. Det hade jag också varit om mina katter kommit hem skadade gång på gång. Själv är jag så "mesig" att jag istället valt att bara ha innekatter.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Med detta menar jag dock INTE att det är rätt att ta lagen i egna händer och skjuta av andras katter. Det tycker jag är en helt vidrig åsikt.

Hänvisar till paragraf 21, i tillsynslagen.

Det är inte att ta lagen i egna händer om man ser till att få skjutet övergivna eller förvildade katter.


Övergivna eller förvildade katter

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller
förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som
företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd
av polismyndigheten.

Den katten vi sköt utan lov bodde i princip heltid hos oss, det var ett jävla besvär.

Ägaren hade en 8 katter till, alla okastrerade, magra o hungriga.

Från det jag sa till tills vi sköt gick det över ett år, ägaren kunde kastrerat om den nu så gärna ville ha sin katt hemmavid.

Förr, när det kom förvildade o magra, hungriga katter så skötte jag om o matade upp. Tyvärr finns inga andra hem o det fungerade inte en enda gång med dessa katter i min egen flock.

Så om det nu kommer riktigt dåliga katter som stannar, så ser jag numera till att avliva, atingen ett skott eller sponsring av veterinär.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tydligen ska alla andra tvingas bygga rastgårdar och koppelrasta sina katter, för den elaka katten ska få härja hur den vill, vill den döda alla 10 grannkatter så varsågod, den katten ska få leva iallafall. Och så flyttar ägaren, samma visa igen... Om inte alla andra på båda områdena bygger varsin rastgård förstås.

Ja för det är verkligen DET vi har skrivit.... :grin: Att man inte ska göra någonting åt grannkatten.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Och den katt vi pratar om här är varken förvildad eller övergiven så att påstå att du har rätt att skjuta den blir ju då helt fel, enligt ditt eget resonemang, och du riskerar påföljder då du faktiskt kan bli polisanmäld.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Innan tanten hunnit/brytt sig om att göra något åt katten, så har ju alla tvingats bygga varsin rastgård enligt erat resonemang. Eftersom det tagit över ett år hittils för tanten att göra praktiskt taget ingenting, så lär ju det inte hända så mycket mer efter flytten heller. Om katten vandrar tillbaka då? Ska man hålla sina katter inne Ifall han kommer tillbaka?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Och den katt vi pratar om här är varken förvildad eller övergiven så att påstå att du har rätt att skjuta den blir ju då helt fel, enligt ditt eget resonemang, och du riskerar påföljder då du faktiskt kan bli polisanmäld.

Kan du citera mig där jag skriver att jag har rätt att skjuta just den?

Alltså, var har jag skrivit jag har rätt att skjuta just den?



Flera användare menar att man inte har rätt att skjuta katter öht, jag visar att i vissa fall har man det.

Och om jag skulle se till att skjuta en sådan katt som TS beskrivit OBS!, de villkor som jag förut beskrivit ska vara uppfyllda, så hur ska det kunna bli en polisanmälan om ingen vet?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Och den katt vi pratar om här är varken förvildad eller övergiven så att påstå att du har rätt att skjuta den blir ju då helt fel, enligt ditt eget resonemang, och du riskerar påföljder då du faktiskt kan bli polisanmäld.

Mitt citat:
Om min granne hade haft en sådan katt, som TS beskriver sin grannes katt, som ofta suttit på lur hemma och skadat min katt så svårt, och grannen trots upprepade tillsägningar fortsatte släppa ut sin katt lös, så hade jag utan tvekan efter en tid sett till att skjuta katten.Utan tvekan.


Jag har inte skrivit att jag har rätt att skjuta denna katt, läs lite nogrannare på vad jag svarar på och hur jag skriver.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Har jag påstått något annat?,


Ja, i inlägg 106 gör du faktiskt det när du skriver "Så man har inte rätt att släppa ut en idiotkatt som allvarligt trakasserar närområdets katter o skadar dem med dyra veterinärräkningar som följd.Den katten ska ägaren hålla inne, i koppel, eller i hägn."

Enligt praxis som bl.a. tar avstamp i just avsaknaden av strikt ansvar för kattägare så har man visst rätt att släppa ut katten. Man har liksom inget ansvar att hålla den inne.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Hänvisar till paragraf 21, i tillsynslagen.

Det är inte att ta lagen i egna händer om man ser till att få skjutet övergivna eller förvildade katter.

Fast jag skrev inte om varken förvildade eller övergivna katter när jag skrev om att skjuta andras katter. Så jag ser liksom inte riktigt vad paragrafhänvisningen syftar till.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Knappis

Jag har följt den här tråden sen den startade nu, och vilket jäkla kackel det är. :D Läs igenom den, de flesta av inläggen är inte konstruktiva på något sätt, det liknar mycket mer en kamp för att vinna över någon på ens egen sida... Det är inte svart och vitt, det är inte bara den ena eller den andres ansvar.

Och de få som gett konstruktiva råd har nästan gått omärkta förbi.

TS- Om jag var du skulle jag börja precis som du gjort nu. Jag skulle upplyst grannen, och sen hållt min katt inne tills man kommit överens om något som faktiskt funkar med grannen. Sen skulle jag faktiskt fakturerat henne veterinärvården, mycket för att påpeka att det är blodigt allvar (hehe :D) och för att det är en vansinnig summa att betala för att någon släppt ut en katt som de vet är aggressiv mot andra katter. Det är en sak att katten blir skadad av nåt vilt djur, men en katt som är omplacerad för att den har stora problem med att komma överens med andra katter? Nej, fy sjutton säger jag.

Sen vet jag inte riktigt vad man -kan- göra, men jag skulle i alla fall kolla upp om man kan anmäla detta till djurskyddet eller något. För hjälp utifrån måste ni ju få, ni kan inte hålla era katter inne i tid och otid och grannen verkar ju inte bry sig märkvärdigt mycket över skadan som hennes katt gör...

Jag vet inte om man får göra det, men det är inte så att man kan ta katten till veterinär och kolla om den faktiskt mår dåligt/är sjuk på något sätt och därför beteer sig såhär? Nån som vet? För det vore ju det bästa, då kanske ni får underlag för att ta bort katten också.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Innan tanten hunnit/brytt sig om att göra något åt katten, så har ju alla tvingats bygga varsin rastgård enligt erat resonemang. Eftersom det tagit över ett år hittils för tanten att göra praktiskt taget ingenting, så lär ju det inte hända så mycket mer efter flytten heller. Om katten vandrar tillbaka då? Ska man hålla sina katter inne Ifall han kommer tillbaka?

Nu får du väl för tusan ge dig. Var mitt första förslag verkligen att bygga en rasthage? Var rasthagen verkligen ett förslag för hur man löser situationen?

NEJ.

Jag föreslog att skicka vet.räkning, att kontakta länsstyrelsen och medan detta pågår så får man se till att hålla sin katt i säkerhet, dvs inne eller i en rastgård.

Nu har jag upprepat det så många gånger att jag ger upp. Jag lämnar sandlådan.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Knapplån

När jag läser den här tråden blir jag bara mer och mer övertygad, mina katter kommer aldrig att få gå ut på egen hand, hur kattvänligt jag än bor.

Man kan faktiskt inte bara peka finger på varandra och mena att det är den andre som har problem, iaf inte när det kommer till djur och katter som får gå ute. För det är katter. Vi kan tycka och tänka rätt mycket om hur de beter sig mot varandra, men det är och förblir katter för det.

Problem med katter som slåss bottnar ju inte sällan i revirtänk, katterna anser sig inte ha tillräckligt stort utrymme och de inkräktar på varandras revir. Och precis som hos alla andra djur har katter olika stort behov av att hävda sin rätt och ta större områden.

Hade det varit en häst som jagat andra hästar och slagits som en tok hade lösningen varit enkel. Vill man inte ha sin häst i samma hage så sätter man dem separat och låter dem inte få chans att slåss. I stall så pusslar folk dessutom rätt duktigt för att få grupper med individer som fungerar ihop.

Man får helt enkelt inse att alla katter inte fungerar tillsammans heller, vissa katter har ett större revirtänk än andra. Ska man dela på ett område och ha sina katter ute så får man helt enkelt samsas genom att prata med varanda. Och går inte det får man sätta sin katts säkerhet före envisheten att hävda sin rätt till varje pris.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 835
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 347
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp