Bukefalos 28 år!

Hur gör vi med grannkatten?

Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Eh ursäkta? Mina katter kastreras alltid innan könsmognad. Jag tar ansvar och har inte fler katter än vad jag kan hålla koll på. Alltså har jag En, max Två i taget. Just nu bara en. Men varför ska jag hålla honom som innekatt när jag bor i skogen för att inte räven ska ta honom (klart det finns rävar i skogen, hittils har dock ingen utav mina katter blivit tagen av någon räv) eller för att andra ska få hålla liv i sina katter som försöker ha ihjäl andra katter?
Mitt ansvar är att ge honom ett drägligt liv. Och det Inte som innekatt när han är en fd stallkatt. Då gör jag hellre allt jag kan för att ägaren ska ta sitt ansvar med sin vidrigt elaka katt först, annars får den försvinna innan den har ihjäl min och alla andra övriga 10 katter som finns här i krokarna.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Det ÄR TS ansvar att hålla sin katt på ett sådant vis att den inte skadas eller blir sjuk "i onödan"!

Lagen om tillsyn över hundar och katter:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

Så, det är grannens ansvar att se till att hennes katt inte orsakar avsevärd olägenhet, som denna beskrivna katt gjort.

Kan du visa var lagen säger att man inte får släppa ut utekkatter om det finns risk för skada?, vilket det faktiskt alltid finns....
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ginnies:
Om jag stör mej på dina katter, de kanske går över min tomt eller har kissat i min sandlåda, är det ok att jag skjuter dem då?
Eller om din katt ligger på min motorhuv = risk för repor = risk för dyra kostnader för omlackering! Kan jag skjuta dem då?

Nej, du måste se till att framföra att du har en klagan på dem, jag kan ju inte veta att min katt kissar i din sandlåda, eller hur?

Men om du tycker dina beskrivna exempel är skada(jag tycker det inte) så är det på min lott att hålla mina katter på så vis att du slipper dessa obehag.

Och jag skulle lyssna på dig, så då skulle det inte heller bli aktuellt med att du skulle behöva skjuta, eller hur?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Du FÅR inte avliva någon annans djur! Oavsett om det är en "aggressiv" katt, en lösspringande hund eller en störande häst!

Hur fasen kan man ens motivera detta undrar jag?!

Jodå, man får utan tillstånd, utanför tätbebyggt område, som här hos mig, se till att få katter skjutna som uppfattas som hemlösa o förvildade.

Precis som vi kan skjuta en hund som skulle attackera ex en kalv o vi inte kan avvärja attacken.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag menar inte att just du inte kastrerar etc. för det vet jag inget om. Men jag tycker att du visar upp en fruktansvärt tråkig attityd i ditt inlägg: blir man av med en katt eller katten är "dum" är det bara att skaffa en ny. Det är den synen på katter som måste bort om vi vill att kattens status ska höjas och antalet hemlösa katter minska.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Mitt ansvar är att ge honom ett drägligt liv. Och det Inte som innekatt när han är en fd stallkatt. Då gör jag hellre allt jag kan för att ägaren ska ta sitt ansvar med sin vidrigt elaka katt först, annars får den försvinna innan den har ihjäl min och alla andra övriga 10 katter som finns här i krokarna.


Words!!!!!
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Men jag tycker att du visar upp en fruktansvärt tråkig attityd i ditt inlägg: blir man av med en katt eller katten är "dum" är det bara att skaffa en ny. Det är den synen på katter som måste bort om vi vill att kattens status ska höjas och antalet hemlösa katter minska.



Tycker du har fel.

Tamdjur ska inte vara aggresiva eller konstiga.Vare sig det är en idiotkatt, farlig hund eller en aggresiv tjur-bort med dem och lämna plats för vettiga individer.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Har jag sagt att hon med den dumma katten bör skaffa en ny? Byter jag ut en katt som är dum? Nej, jag skaffar mig inte ens en sån katt. Och skulle jag mot förmodan få en sån katt, som måste hållas inne för att den är ett monster mot andra katter, ja då får han somna in. För det finns trevligare katter. Som kan få leva ett drägligt kattliv och få komma och gå som dom vill, för att dom inte mördar varenda katt dom ser.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Håller helt med dig. Är inte ett dugg för att man till varje pris ska hålla liv i sina djur som inte är riktigt som dom ska. Speciellt inte djur som är såpass vanligt förekommande och absolut inte utrotningshotade. Finns ingen anledning alls att spara såna djur. Spara på dom trevliga individerna istället.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

------
Nehe, så det är inte hennes problem att hennes katt är elak. Det är hennes ansvar....
Och dessutom, VARFÖR SKA JAG HÅLLA MINA KATTER INNE NÄR DET ÄR HENNES KATT SOM ÄR PROBLEMET?!?!?!?!

Hennes ansvar ja. Uppenbarligen erat problem. Det är hennes ansvar att lösa det. Hennes ansvar att hennes katt inte ställer till med olägenhet för andra.
Det är ditt ansvar att se till att dina katter inte far illa. Tex blir skadade av grannens mordiska katt.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Men om du tycker dina beskrivna exempel är skada(jag tycker det inte) så är det på min lott att hålla mina katter på så vis att du slipper dessa obehag.

Det här stämmer dessvärre inte enligt lag. Tillsyn av hundar och katter regleras av en särskild lag från 2007. Medan hundägaren har ett strikt ansvar, stannar ansvaret för kattägaren vid djurets eget väl och ve, inte för vad det åsamkar.

Det betyder således om vi ser på TS situation att grannen endast har ansvar för att hennes katt mår bra och TS har samma ansvar för sina katter. Lagligt sett finns det alltså inte så mycket TS kan göra utan det bästa är väl att försöka resonera med grannen och försöka komma fram till en lösning som fungerar. Om nu inte detta går (vilket verkar vara svårt av vad som framkommit i tråden) måste TS se till att hennes katter inte skadas av den andra katten och hålla dem inne, hur orättvist det än låter.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jodå, man får utan tillstånd, utanför tätbebyggt område, som här hos mig, se till att få katter skjutna som uppfattas som hemlösa o förvildade.

Den här katten är varken hemlös eller förvildad, den har en ägare. Ägaren ska stå till svars, inte katten.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Håller helt med dig. Är inte ett dugg för att man till varje pris ska hålla liv i sina djur som inte är riktigt som dom ska. Speciellt inte djur som är såpass vanligt förekommande och absolut inte utrotningshotade. Finns ingen anledning alls att spara såna djur. Spara på dom trevliga individerna istället.

Men vem tror du att du är som har rätten att gå runt och avgöra vilken grannes katt som ska få leva eller inte? :confused: Det här handlar inte om att lösa problemet med hemlösa katter för den här katten är inte hemlös.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag har aldrig sagt att det är upp till mig att avgöra. Men om man pratat med ägaren till mördarkatten, ägaren skiter i, ett helt grannsammhälle måste helt plötsligt vänja sina katter vid att vara innekatter för att En granne har En katt som dödar Alla andra katter annars, ja då skulle inte jag tveka faktiskt. Och jag vet att jag har flera grannar som skulle agera likadant. För alla andra katters välmående, och alla andra kattägares välmående, för ett helt grannsamhälle ska inte behöva sjukskriva sig för sömnbrist för att alla helt plötsligt måste ha sina katter inne för En katts skull. Det är ju sanslöst.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

för ett helt grannsamhälle ska inte behöva sjukskriva sig för sömnbrist för att alla helt plötsligt måste ha sina katter inne för En katts skull. Det är ju sanslöst.

Ja sanslöst är ordet, verkligen... Att inte en enda människa i grannskapet är villiga att bygga en rastgård, ta ut sin katt i koppel, övervaka sin katt när den är ute eller är villig att aktivera sin katt inne. Ingen har heller försökt kontakta länsstyrelsen för att få hjälp att medla fram en kompromiss.
Istället är det synd om dessa människor som måste sjukskriva sig pga sömnbrist?? (Jag skulle hellre sova med öronproppar och börja bygga på en rastgård, men det är ju roligare att vara martyr...)

Jag inser vilken otroligt tur jag måste ha haft som har två utekatter som även är drägliga att ha inne....
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Folk här har i snitt en katt var. Ska det då byggas en rastgård på varje tomt, alla ska börja rasta sina katter i koppel... Och jo jag aktiverar min katt inne också, men som fd stallkatt så håller han sig ute så mycket han kan.
Och nej, det skulle aldrig falla mig in att bygga rastgård och sova med öronproppar och börja rasta stallkatten i koppel för att En ägare vägrar ta sitt ansvar. Och jag är övertygad om att jag skulle få med mig få grannar att göra innekatter, bygga rastgårdar och kattkoppelmotionera sina katter för En kattsskull. Skulle inte jag se till att den katten försvann så skulle någon annan göra det om ägaren vägrar.

Och ja, det är självvalt att jag räddade livet på stallkatten och lät honom bli min huskatt. Men just för att han bott halva livet i stall så går det inte att hålla honom inne mot hans vilja.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Hennes ansvar ja. Uppenbarligen erat problem. Det är hennes ansvar att lösa det. Hennes ansvar att hennes katt inte ställer till med olägenhet för andra.
Det är ditt ansvar att se till att dina katter inte far illa. Tex blir skadade av grannens mordiska katt.

Jo, men då ska hon följa det oxå. Att hålla sin katt inne..
Som sagt så kommer jag att hålla min katt inne tills vi har löst detta..
Och då är hennes ansvar att hennes katt inte ställer till med olägenhet för andra. Tar hon det ansvaret, så kan mina katter vara ute. För då finns inte problemet med att de blir slaktade av grannkatten
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Har jag sagt att hon med den dumma katten bör skaffa en ny? Byter jag ut en katt som är dum? Nej, jag skaffar mig inte ens en sån katt. Och skulle jag mot förmodan få en sån katt, som måste hållas inne för att den är ett monster mot andra katter, ja då får han somna in. För det finns trevligare katter. Som kan få leva ett drägligt kattliv och få komma och gå som dom vill, för att dom inte mördar varenda katt dom ser.

Alltså vi tycker uppenbarligen så fundamentalt olika att det knappt känns lönt att fortsätta diskussionen över huvud taget.

Jag tycker inte att ett drägligt kattliv måste innebära att katten får komma och gå som den vill, och jag har inte en så svartvit syn att jag tycker att en katt som slåss med andra katter nödvändigtvis måste vara helt dum i huvudet och helt utan tvekan har förbrukat sin rätt att leva. Även katter är olika, som jag ser det.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag vill inte ha en innekatt. Så skulle jag få en sån katt, ja då skulle den avlivas.
En katt som är så vidrig mot andra katter ska inte vistas bland andra katter. Om någon annan vill hålla en sån katt vid liv, fine, men håll den inne, det ska inte drabba ett helt samhälle.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Alltså vi tycker uppenbarligen så fundamentalt olika att det knappt känns lönt att fortsätta diskussionen över huvud taget.

Jag tycker inte att ett drägligt kattliv måste innebära att katten får komma och gå som den vill, och jag har inte en så svartvit syn att jag tycker att en katt som slåss med andra katter nödvändigtvis måste vara helt dum i huvudet och helt utan tvekan har förbrukat sin rätt att leva. Även katter är olika, som jag ser det.

Tror inte katten har ett drägligt liv. Jag skulle iallafall inte må bra av att gå och skrika konstant och slakta andra katter. Inte ha en enda vän.
Sen får hon göra vad hon vill med katten, låta den leva eller ta bort den.
Men hon ska se till att hennes katt inte skadar andra katter,
Eller ska jag behöva varna alla med katt dit hon ska flytta? Och säga åt de att ALLA måste ha sina katter inne om de inte vill ha sina katter slaktade.
Tar ett exempel, en tjej bor rätt nära dit hon ska flytta. Hon har en heldel stallkatter. De katterna skulle aldrig gå att ha inne.
De skulle klösa sönder allt, skrika konstant..
Ska den tjejen då inte kunna ha möbler eller nånting annat en katt kan klösa på..
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 836
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 348
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp