Hur göra smidigast?

Sv: Hur göra smidigast?

Kabeln är väl inte mer eller mindre störande beroende på vem som äger vägen?! Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det hör hemma i ursprungsdiskussionen.

Visst, vill du bråka och få en ohållbar situation - gör det. Det behövs ju inga goda råd för det, bara att tugga loss. Själv hade jag nog varit lite mer problemlösningsorienterad, och sett till att ge ett pris som inte går att motstå, men inom rimliga gränser.

Vi är beredda att betala fem gånger marknadsvärdet den gången grannmarken blir till salu. För det ökar vårt fastighetsvärde med många gånger mer. Som jämförelse.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Kabeln är väl inte mer eller mindre störande beroende på vem som äger vägen?!

Det är den väl? Han FÅR väl ändå inte blockera en allmän väg med vare sig elkablar eller parkerade fordon? Om man får det, så har jag missat något fundamentalt, känner jag. Om det däremot är så att vägsnutten ligger på hans tomt, då är det ju hans rätt att lägga/ställa vad sjutton han vill på den.

Visst, vill du bråka och få en ohållbar situation - gör det.

Jag vill inte bråka - alls. Men jag förstår inte varför jag måste vika mig och betala för något som jag redan har laglig rätt att nyttja? Det är väl ändå inte så att det "bara" rör sig om kostnaden för marken, utan det tillkommer väl också en rätt hyfsat saftig avstyckningskostnad/kostnad för att dra om tomtgränser? Jag köper ju inte hela fastighet "x" utan bara den del som ligger på "fel" sida av vägen, så att säga. Vad är det som säger att jag ens har råd till detta?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det du behöver fråga dig är hur ohållbar boendesituation du orkar med. När du väl kört igång kan du inte gå tillbaka, då är det bara att gilla läget.

Vad är det värt att ha det lugnt och skönt hemma? Slippa störa sig och ha en granne som gör allt för att småjäklas?

Antingen så stör en kabel mig, eller så stör den mig inte. Stör den mig, frågar jag om grannen kan tänka sig att ta undan den - oavsett om den ligger på hans mark eller allmän väg.
 
Sv: Hur göra smidigast?

vad säger nyttjandeavtalet?

Säger det att du har exklusiv rätt att nyttja marken eller säger det bara att du har rätt att nyttja marken. I det senare fallet så har ju markägaren rätt att använda marken han med eller hur....
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det står i avtalet att fastighetsägaren "x" (dvs förre ägaren) härmed lämnar nyttjanderätt till fastighetsägare "y" (dvs jag) så länge denne äger fastigheten. Ingen avgift till fastighetsägaren, men däremot ska jag underhålla området. Både mäklaren (som drog upp avtalet) och Lantmäteriet säger att det är jag som har ensamrätt till att använda området, eftersom det omöjligen skulle fungera att vi båda hade rätten samtidigt. Och hur skulle det fungera i praktiken? Då kan ju antingen jag eller han fylla hela området med prylar, och då får ju automatiskt inte den andra någon nyttjanderätt.

Jag är medveten om att man kan ha delvis nyttjanderätt, men vad jag förstår gäller det då ofta i fall när man jagar eller fiskar på någon annans mark men att markägaren behåller övrig nyttjanderätt.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Fast står det i avtalet att du har exklusiv nyttjanderätt? För att inte vilja bråka och hitta smidigaste sättet att lösa problemet känns du väldigt aggressiv och ointresserad av att hitta andra lösningar än det spår du redan är inne på, att dra det hela pappersvägen till tinget. :crazy:
 
Sv: Hur göra smidigast?

Har aldrig hört talas om nyttjanderätt innan, men självklart ska grannen rätta sig efter det! Jag känner att jag går emot strömmen lite nu. Men om det är som du säger och alla papper är i ordning så får grannen rätta sig efter det, svårare behöver det inte vara. Onödigt tjafs av din granne, bara att flytta grejerna. Jag tycker absolut inte du ska komma krypandes till grannen och be om att få köpa marken. Annat än tjafset som blivit nu verkar det super att du har nyttjanderätt så länge du äger fastigheten.

Angående kabel, verkar helt sjuk! Hoppas verkligen inte att det är starkström i den. Antar att det inte är allmän väg (som staten/kommunen underhåller) utan enskild väg och där ska det vara okej att köra. Är olagligt att lämna en strömkabel så!
 
Sv: Hur göra smidigast?

Fast står det i avtalet att du har exklusiv nyttjanderätt?

Fast vem säger att det måste stå så i det här fallet? Om det INTE rörde sig om exklusiv rätt skulle det inte stått partiell/delad/eller dylikt? Som sagt, vare sig mäklaren eller Lantmäteriet tycker att det är rimligt att nyttjanderätten skulle kunna vara delad i detta fallet.

För att inte vilja bråka och hitta smidigaste sättet att lösa problemet känns du väldigt aggressiv och ointresserad av att hitta andra lösningar än det spår du redan är inne på, att dra det hela pappersvägen till tinget.

Ja, jag är en VÄLDIGT aggressiv människa...:crazy: Jag är nog i stort något av den mest hänsynsfulla granne man kan tänka sig. Jag är väldigt rädd för att föra onödigt oväsen, skulle inte få för mig att elda på min tomt så att det stör grannarna, etc etc. Och nu har det alltså uppstått ett problem med att min granne UTAN LOV ställer sin husvagn på den infart/parkeringsplats som jag har nyttjanderätten till. Och det är JAG som bråkar och inte vill se lösningar??? Och vad är det för förslag jag har fått här, förutom att sluta "bråka" och be att få köpa tomtbiten för grannsämjans skull? Så om jag inte går och ber grannen om att få köpa marken så är jag aggressiv och ointresserad :crazy:?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Men vad är det svar du förväntar dig egentligen?
Jag tycker du redan har fått förslag på de lösningar som kan vara aktuella, dvs:

Antingen så tar du striden med grannen, dvs. du informerar om vad som gäller, flyttar själv på husvgnen om inte grannen gör det frivilligt, polisanmäler, anlitar jurist osv.

Eller så fixar ni en marköverlåtelse.

Jag ser ärligt talar inte så många andra tänkbara lösningar och du bad om den smidigaste lösningen. Med tanke på hur du i övrigt beskriver grannen så skulle jag inte sätta så stor förhoppning till att saken är ur världen för att du lägger avtalet i grannens brevlåda. Du får nog vara beredd på att bråka om en marköverlåtelse inte är tänkbart.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Nej, men du förkastar alla förslag och drar upp än det ena än det andra. Vi har bara din utsago och försöker komma med olika råd för att lösa det smidigt men inget duger, så jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar? Numret till närmsta HA för ett hembesök? Inte någon smidig lösning som jag ser det men säkert effektivt, sen kommer det nya trådar istället om hur man smidigt löser problem med HA och den arga grannen som visserligen inte ställer upp husvagnen längre men som i övrigt förpestar tillvaron för dig. :crazy:

Om du från början hade beskrivit kommunikationsproblemet och hur han i övrigt uppträder hade vi andra inte kommit med förslaget att försöka ta ett snack över en fika. Det verkar inte som det finns någon smidig lösning när ni inte kan prata med varandra. Ni får skicka in er till Grannsämjan om det programmet fortfarande finns.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Fast du frågade om en smidig lösning och jag kan inte se det smidiga i att bussa polisen på grannen och på så vis trappa upp konflikten ytterligare? Prata med Lantmäteriet och fråga hur man enklast löser den här typen av konflikter. Det är säkert inte första gången för dem. Jag har en kollega som haft en långdragen tvist med en granne om en väg. Han har efter flera år fått rätt, men det har kostat på. Han har haft dubbla boendekostnader och en period var han sjukskriven för utbrändhet.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Står det inte uttalat exklusiv nyttjanderätt, hade jag aldrig vågat göra tolkningen att det skulle röra sig om just det.

För att det ska bli exklusiv nyttjanderätt kan jag inte tänka mig annat än att det explicit måste stå just det. Annars är det rätt att nyttja.
 
Sv: Hur göra smidigast?

http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Nyttjanderatt/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ngssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K7

Det finns ingen exklusiv nyttjanderätt utan nyttjanderätt innebär att du ska kunna använda marken till det du har nyttjanderätt för.


Nej, du tolkar lagen fel. Nyttjanderätt kan visst vara exklusiv.


"Total nyttjanderätt eller partiell nyttjanderätt?

En total nyttjanderätt eller en helnyttjanderätt som den också kallas, ger nyttjanderättshavaren en total besittning till det som upplåts.

Upplåtelsen innebär att fastighetsägaren helt har avstått från att använda den fastighet eller den del av fastigheten som han eller hon har upplåtit.

Till de totala nyttjanderätterna räknas bland andra arrende, hyra och vissa allmänna nyttjanderätter som ger nyttjanderättshavaren en total besittning, till exempel en arrende- eller hyresliknande gratisupplåtelse.

Partiell nyttjanderätt ger nyttjanderättshavaren rätt att använda fastigheten i ett visst avseende, till exempel för jakt eller för fiske. Fastighetsägaren har då kvar rätten att disponera fastigheten i övrigt, till exempel för jord- eller skogsbruk."

http://www.arrendenamnden.se/Allmant-om-arrende-/
 
Sv: Hur göra smidigast?

Står det inte uttalat exklusiv nyttjanderätt, hade jag aldrig vågat göra tolkningen att det skulle röra sig om just det.

För att det ska bli exklusiv nyttjanderätt kan jag inte tänka mig annat än att det explicit måste stå just det. Annars är det rätt att nyttja.

Men det är ju ingen personlig tolkning att det rör sig om ensam nyttjanderätt, utan Lantmäteriets uppfattning.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Står det inte uttalat exklusiv nyttjanderätt, hade jag aldrig vågat göra tolkningen att det skulle röra sig om just det.

För att det ska bli exklusiv nyttjanderätt kan jag inte tänka mig annat än att det explicit måste stå just det. Annars är det rätt att nyttja.

Tvärtom. Det finns nyttjanderätt och partiell nyttjanderätt, där det senare innebär att man inte har ensamrätt till området.

TS kan ju omöjligen nyttja området om grannen har ställt sina saker där. Det är ju inte så att nyttjanderättsavtalet gäller "när grannen inte behöver marken". Skulle TS istället ha ansökt om servitut skulle Lantmäteriet med all säkerhet nekat och hänvisat till nyttjanderätt istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra smidigast?

Nej jag formulerade mig fel, det finns inget som HETER exklusiv nyttjanderätt (i lagtext).
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det var en väldigt grav felformuleringe kan jag tycka. Då förstår jag ditt inlägg än mindre. Spelar det någon roll vad det heter? Det intressanta är väl innebörden?
 
Senast ändrad:
Om du från början hade beskrivit kommunikationsproblemet och hur han i övrigt uppträder hade vi andra inte kommit med förslaget att försöka ta ett snack över en fika. Det verkar inte som det finns någon smidig lösning när ni inte kan prata med varandra.

Kommunikationsproblemet beskrev jag i inlägg ett. Det är faktiskt första gången vi överhuvudtaget pratar med mannen... I flera år har paret använt bostaden som fritidshus, och mestadels är det kvinnan som jag har sett där. HON har vi alltid hälsat glatt på. Inget mer egentligen än så, men det har alltid varit "Hej, hej!" och glada miner från båda hållen. Däremot kan jag inte för mitt liv minnas en enda gång som mannen har tittat på oss, vinkat på oss eller hejat på oss på något sätt... :crazy: Och mig spelar det ingen större roll om man håller grannrelationerna på den nivån. Men jag kan ju säga att det verkligen var oväntat att de helt plötsligt skulle börja ignorera ett avtal som funnits på papper i 9 år... Tragiskt och urbota dumt, tycker jag :mad:!

Men, men om husvagnen inte är flyttad till på söndag, så tror jag att jag börjar med att sätta ett par lappar på den angående vem som äger den. För något av det som faktiskt irriterar mig MEST är att folk med all sannolikhet tror att vagnen är min, och att jag rent ut sagt skiter i om de har sikt eller inte när de kör ut från vägen. Grannens dumhet vill jag i alla fall inte bli beskylld för!
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det var en väldigt grav felformuleringe kan jag tycka. Då förstår jag ditt inlägg än mindre. Spelar det någon roll vad det heter? Det intressanta är väl innebörden?

Det är viktigt om man letar efter formuleringen i sitt avtal och så gravt formulerat är det väll inte vi befinner ju oss inte i domstolen. Jag är mänsklig och det kanske du också är?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 790
Senast: shia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 768
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Så här är läget... För många år sedan köpte en kompis en husvagn ( avställd och obesiktigad) de hade ingen stans att ställa den (...
2
Svar
20
· Visningar
2 976
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp