Hur göra??

sita

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna att köpa en stor gård i Ryssland med massa mark (~1000 ha) plus att det också ingår ett stuteri med någon form av hästar:laugh:

Gården är ett konkursbo och hästarna blir korv om ingen köper det.

Är man dum i huvudet som ens överväger att åka dit och titta på "eländet"?

Hur hade ni, oh allvetandes Bukefalister gjort?
 
Sv: Hur göra??

Åk dit och titta! Antingen kan du sedan glömma det för att det finns för mycket som är fel, eller så åker du hem och funderar över resten av livet och vad du vill göra med det, kommer fram till att Ryssland är ett bra ställe att ha gård och hästar på och emigrerar..
(såklart är jag nyfiken på mer om detta, om du vill berätta...)
 
Sv: Hur göra??

Ja, vi får se. Vi ska få mer info i morgon.

Men man kan ju alltid spåna lite...

Tänk vilken terrängbana man kan anlägga på så mycket mark...

Tänk vad med hö, halm och havre man kan producera och exportera till Schweden...

Tänk vilka fantastiska hästar som står i det enorma stallet och bara väntar på tillridning och försäljning...

Tänk, tänk, tänk...

(fortsätt gärna hjälpa mig att drömma...)
 
Sv: Hur göra??

coolt! Ta reda på mer! Absolut :bump:

Men Ryssland är rätt stort.. vet du närmare vart det ligger? Längst upp te norr kasnke blir lite väl kallt ;)
Vet du varför det skall säljas?
 
Sv: Hur göra??

Ja, vi får se. Vi ska få mer info i morgon.

Men man kan ju alltid spåna lite...

Tänk vilken terrängbana man kan anlägga på så mycket mark...

Tänk vad med hö, halm och havre man kan producera och exportera till Schweden...

Tänk vilka fantastiska hästar som står i det enorma stallet och bara väntar på tillridning och försäljning...

Tänk, tänk, tänk...

(fortsätt gärna hjälpa mig att drömma...)

Tänk på att det är Ryssland!:angel:

Inte världens enklaste land att ha att göra med....
 
Sv: Hur göra??

Tänk på att det är Ryssland!:angel:

Inte världens enklaste land att ha att göra med....

Det är ju ett vettigt argument, men vi har hjälp av en skarp rysk affärskvinna som ska vara med på affären, så den biten är lugn.

Jag vet inte vart i Ryssland gården ligger, får mer info i morgon. Spännande!!
 
Sv: Hur göra??

Är den inkl hästarna tillräckligt billig kan man ju ta hästarna och sen hyra ut gården eller sälja den till någon annan. Men med tanke på att det är ett konkursbo så går det säkerligen inte att få gården att gå med vinst hur enkelt som helst.
 
Sv: Hur göra??

Det är ju verkligen huuur häftigt som helst!!!

Men, hur kom det sig att just du har blivit tillfrågad? :confused:
 
Sv: Hur göra??

Det är ju ett vettigt argument, men vi har hjälp av en skarp rysk affärskvinna som ska vara med på affären, så den biten är lugn.

Jag vet inte vart i Ryssland gården ligger, får mer info i morgon. Spännande!!

Det är ju bra:)

De är lite speciella vad gäller affärer och att man måste muta:o/bråka rätt friskt med myndighter etc.

Jag jobbade med export till ryssland ett tag, det var alltid lika intressant:D Dom gillar stämplar, ett hett tips;)
 
Sv: Hur göra??

kl

Häftigt!!

Har du kopplingar till Ryssland sedan tidigare, eller hur kom det sig att ni fick erbjudandet?

Jäklar, vad spännande!
 
Sv: Hur göra??

Vi har blivit erbjudna att köpa en stor gård i Ryssland med massa mark (~1000 ha) plus att det också ingår ett stuteri med någon form av hästar:laugh:

Gården är ett konkursbo och hästarna blir korv om ingen köper det.

Är man dum i huvudet som ens överväger att åka dit och titta på "eländet"?

Hur hade ni, oh allvetandes Bukefalister gjort?

Säger bara en sak... JURIST. Skaffa en vettig svensk jurist i ärendet. Ryssland är ju känt för att försöka komma åt pengar på diverse olika sätt. Åk och titta men är ni inte Rysslandsexperter och talar ryska flytande så ska ni inte lämna ert namn på något papper förrän någon i Sverige tittat på det....
 
Sv: Hur göra??

*KL*
Spännande! Jag hade nog inte kunnat låta bli att åka och titta på plats, men det skulle mycket till för att jag skulle besluta att flytta dit. Det är säkert stor skillnad i både meteorologiskt och socialt klimat mellan europeiska delar av landet och avlägsna nordasiatiska, och utifrån det jag sett på plats av Ryssland under jobbresor tror jag att det skulle vara en mycket stor omställning att som svensk inrätta sig i en rysk tillvaro som hästföretagare. Jag skulle jämföra det (i magnitud, inte i övrigt) med att flytta till... Colombia eller varför inte Uganda, möjligen svårare.
Förutom språket, vars begränsande faktor inte skall underskattas i och med att få ryssar pratar annat än just ryska, finns hela samhällsstrukturen... inklusive, som någon skrev, intrikat och välutvecklad korruption. Att komma som svensk och köpa gård, och driva den... ja, självklart är det säkert möjligt, men jag tror att jag för min del hellre skulle välja andra projekt att lägga så mycket arbete och frustration på som jag tror skulle krävas.
Neggo? Kanske... men jag föredrar att se det som realism. :)
 
Sv: Hur göra??

När något låter för bra för att var sant så är det oftast så...

Har du fått erbjudandet per mail :angel:
 
Sv: Hur göra??

Åk åk åk!!! Fantastiskt spännande land, unik möjlighet! (tänk om gården ligger på en hittills okänd oljekälla, eller om det står en potentiell OS-häst i stallet?)
 
Sv: Hur göra??

Spännande! detta måste följas...
Åk och titta iaf, det skadar ju inte! :)
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: Miljon
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 649
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp