Bukefalos 28 år!

Hur göra??

Sv: Hur göra??

*KL*
Nu ligger gården väl kanske inte hur avlägset som helst, men den som inte har haft förmånen att flyga över just östra och nordöstra delar av Ryssland i bra sikt rekommenderas att ta en sväng med Google Earth - där finns områden som är ödsligare och mer avlägsna från övrig civilisation än man kan tro är möjligt... :)
 
Sv: Hur göra??

Jag hade varit mycket, mycket tveksam. Till att leva och bo och försöka driva verksamhet i Ryssland.

Nu vet jag inte mycket om landet, så det kan hända att jag har fel. Jag har dock hört en del om hur lantbruket i Ukraina fungerar, och om det finns likheter mellan dessa båda länder gör man klokt i att ta sig en funderare. Innan jag låter fantasin skena iväg och målar upp ett scenario där jag driver ett framgångsrikt lantbruk, gör hästaffärer och exporterar spannmål skulle jag ta reda på så mycket det bara går om företagskulturen. Som Lines påpekat, det är ett väldigt korupt land. Förmodligen går det inte att komma över så mycket som en utsädessäck utan att muta sig fram. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hur bedrivs ryskt lantbruk? Finns det moderna maskiner att komma över, eller är det 100 anställda som gäller för att bruka 1000 ha? Är det i så fall något ni är intresserade av? Går det att bedriva vettig affärsverksamhet, eller är man tvungen att anpassa sig efter omöjliga byråkratiska regler? Och så vidare...

Nu menar jag inte att låta pessimistisk.
 
Sv: Hur göra??

Undrar vad det är för ras på hästarna, om det är orlovtravare så får du gärna slänga en skimmel åt mitt håll.
 
Sv: Hur göra??

Oj, va svar!

Tackar för alla mycket tänkvärda åsikter.

OM, det sklule bli någon affär så är det inte tänkt att vi ska flytta dit, utan då anställs det kunnigt folk som sköter anläggingen.

Vi har bra kontakter med internationella organisationer som driver liknande gårdar i bla Ryssland så det är ingen "rosa" dröm som vi ramlar över. Tack för alla varningar!

Min man sa något om "körhästar" så kanske är det gråa Orlovisar :D:love:

Bra tips med Google Earth. Det blir första kiken när vi får en adress! :bow:
 
Sv: Hur göra??

Man kan alltid titta. Vet fler som har gårdar i Ryssland, men bor inte där utan har anställda. Dock kan det vara knepigt har jag förstått ibland i och med att det är som det är där borta.
 
Sv: Hur göra??

Gården ska ligga ca 30 mil söder om Moskva.

50 avelston av "Frieser" typ, min man kan inget om hästar och inte vår kontaktman heller ;), kanske orlovisar i alla fall :bump:

Mer info i morgon.

Vår kontakt skulle åka dit i morgon och kolla läget, eftersom hon var i Moskva i affärer. Jisses nu är det allvar!:eek:
 
Sv: Hur göra??

"frisertyp", hm spännande.
Info så snart du får det, ok. Spännande........
 
Sv: Hur göra??

Shit vad spännande det låter! Jag har ju ett ryskt sto numer också så jag skulle ge mycket för att åka dit och se hur ett stuteri funkar ;).

*väntar med spääning på uppdatering*
 
Sv: Hur göra??

Ja, nu börjar man ju tänka, tänka igen!

Sova i natt... tror inte det:(
 
Sv: Hur göra??

Har läst hela tråden och det låter ju lite som att ni vet vad ni ger er in på i så fall. Ska följa denna tråden med spänning!
 
Sv: Hur göra??

Vi har blivit erbjudna att köpa en stor gård i Ryssland med massa mark (~1000 ha) plus att det också ingår ett stuteri med någon form av hästar:laugh:

Gården är ett konkursbo och hästarna blir korv om ingen köper det.

Är man dum i huvudet som ens överväger att åka dit och titta på "eländet"?

Hur hade ni, oh allvetandes Bukefalister gjort?

Fan va häftigt! Säg till om du behöver bli accompanjerad på resan av en expert i.. hrm.. tja.. bara nån som hänger med :P

Förresten, brukar folk inte ha två skinkhalvor istället för tre?
 
Sv: Hur göra??

Attans, jag tänkte just erbjuda mig att följa med som bagage och hästkunnigt resesällskap... ;)

TS: WOW vilket härligt erbjudande! Jag frågar som så många andra hur man får sånna kontakter?;):angel:
 
Sv: Hur göra??

Ryssland är världens näst mest korrupta land. Bara Irak är värre.

Det där stämmer inte riktigt, men man kan fortfarande konstatera att Ryssland är korrupt. The Corruption Perception Index ger sverige 9.3/10 delat minst korrupt med Danmark och Nya Zealand medan ryssland endast får 2.1/10.
 
Sv: Hur göra??

Gärna! Just för att Transparency International inte alls rankar dem så lågt, finns många afrikanska länder som rankas mycket lägre än både Irak och Ryssland (Somalia räknas som mest korrupt 2008 exempelvis) så är jag nyfiken på vilka som argumenterar annorlunda.
 
Sv: Hur göra??

Ja, precis som jag skrev så rankar Transparency International många länder som mer korrupt än Ryssland. Men det är ju sant att det absolut inte innebär att Ryssland är fritt från korruption (dock anser jag att det säger sig självt att det omöjligt kan vara det näst mest korrupta landet i världen).

TI rankar Irak som tredje mest korrupta landet (2008) för övrigt.
 
Sv: Hur göra??

om ngn av dem ser ut som enbarockhäst,frieser eller annat,se om d egå ratt spåra till frankrike.
det finns en extremt liten del av en ras i frankrike,som bla skickat hästar till ryssland o usa.
 
Sv: Hur göra??

Åh va spännande det låter!!! Du har inga bilder på stället???

*Drömmer om ridläger, tävlingar och allt möjligt coolt man kunde ha på ett sånt ställe*
 
Sv: Hur göra??

God kväll!

Nu har jag sträckkört Sälen - Löderup på 9 timmar :eek: (10 min paus i Mariestad)

Update: Det har inte kommit så mycket mer info idag mer än att vår kontakt varit på gården och pratat med nån höjdare där. Hon kommer tillbaka om nån vecka till Sverige och då ska vi förhoppningsvis få se lite bilder och få bättre info.

För att ro detta iland behöver vi finansiärer, så är det någon här inne med en väldigt tung plånbok så hojta till:eek: ;) Du får en häst som bonus!!

Jag ska försöka luska mer i hästarna, sen återkommer jag förhoppningsvis med intressant info.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 806
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
802
Senast: Miljon
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 660
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp