Bukefalos 28 år!

Hur handlar ni?

Vi handlar mat online som vi kör och hämtar upp en gång i veckan, och sedan brukar det finnas behov för en mindre handling (typ 3-4 varor) en gång i veckan utöver det. Då går jag till en av butikerna här i kvarteret och föredrar självbetjäningskassorna alla dagar i veckan. Tror egentligen inte att det går särskilt mycket fortare, och kön brukar vara ungefär lika lång som till de bemannade kassorna, men jag gillar att sköta mig själv och ogillar den sortens sociala interaktion som det blir med kassörskor. Kör självbetjäning även om jag skulle råka ha en större mängd varor någon gång.

Enda gången jag specifikt går till de bemannade kassorna är om jag köpt vin eller något annat som kräver legitimation, samt om jag har något annat ärende att uträtta samtidigt (typ hämta upp ett paket eller liknande).

Har aldrig testat självscanning där man går runt med en manick i butiken och scannar allteftersom, men det kan säkert vara smidigt det också!
 
Alltid självscanning med "pistol" om det finns. Går bara i vanlig kassa om jag inte har något annat val. Att stå i kö och plocka upp/ner varor tar extremt mycket energi så jag vill undvika det så långt det går. För många av oss som har det jobbigt med sociala sammanhang och sinnesintryck - två saker som butiker brukar ha gott om - så är självbetjäning världens bästa uppfinning. :love:
 
Säkert från början. Men om man tar till geniknepet :grin: att ta bort de vanliga kassorna helt, så finns det längre ingen gräns att definiera. (På nämnda butik finns det en manuell kassa, men den har ett rullband/yta att ställa varor på som ungefär funkar för ett mjölkpaket och en cigarettask, och sen måste kassapersonalen med handkraft flytta runt varorna till andra sidan som har motsvarande gigantiska yta - och den som handlar måste springa emellan dessa ytor för att fylla på och lasta ner i påsar för annars kan inte kassapersonalen fortsätta. Mycket fiffigt system för ett mjölkpaket och ett cigarettpaket och mycket fiffigt för att få mer intensiv försörjning av varor att bli tokigt stressig och ofungerande.
Ja det låter lite märkligt. Men de kanske inte har så många kunder som handlar mycket.
 
Om det inte är en snabb vända för att köpa mjölk i grannbyns lilla butik så blir det blippen på Willys.

Skönt sätt att beta av listan, packa allt i lugn och ro, ha koll på vad det kostar och slippa stå i kö.
 
Jag föredrar en vanlig kassa med kassör, alla dagar. I något enstaka fall kan jag blippa själv på en snabbkassa om kön till vanliga är några kilometer lång i en specifik affär:p
Här har affärer ibland stängt vanliga kassor så man måste handla i "självscanningskassan" och får då vänta på en kassör om denne fixar med scanners/hjälper folk. Dålig utveckling att man kan behöva känna sig som ett problem när man inte vill eller kan scanna själv:confused:

Avskyr att scanna själv så har minimerat handlingen i andra typer av affärer där man måste göra det såsom IKEA och Lagerhaus.
Vad är det med scanningen du inte gillar eller är det just det där kassorna där man måste stå och självskanna vid kassan som du inte gillar?
Jag tycker ju att skanning (där man tar skanningen i ingången och sedan skannar medans man handlar och när an går ut så är det enda man gör att betala) är underbart, så skönt att slippa stå i en kö och lägga upp grejer på ett band och trampa runt vid kassan i väntan på att allt ska passera igenom och sen stå på andra sidan och bli stressad över att man inte fått ned allt i kassarna innan nästas grejer kommer :P.

Medan jag ju har vänner som uppenbarligen föredrar det mot att skanna varorna undertiden man handlar och sen bara "stämpla ut".
 
Det finns bara vanliga manuella kassor i den butiken jag oftast handlar i (ICA Nära), och när jag går i andra affärer som har självscanningsystem har jag aldrig orkat krångla med att försöka förstå hur jag ska göra :p Jag föredrar allmänt mindre butiker framför större (avskyr t.ex. ICA Maxi och City Gross och liknande), med mindre folk och stress och där det finns färre alternativ av varje produkt och där jag vet var allting är. Normalt sett, i butiken jag brukar handla, är det oftast inte mer än en person i kö (i alla fall inte när jag handlar), och nästan aldrig någon som packar vagnen full eller som är jättestressad eller liknande. Jag är en ganska ostressad person som också ofta gör saker lite långsamt, och trivs mer i det lugnare tempot i den lilla butiken än de stora.

Jag har testat beställa i förväg och bara hämta påsarna på ICA, och även att köpa matkassar och liknande. Men i slutändan blir det "gamla vanliga" ICA (även om jag nu håller på att bredda min repertoar och även handla på lilla Coop som ligger intill ;))
 
Varierar mellan bemannad kassa, självscanning och beställa på nätet (hämta, hemkörning finns ej här).
 
Jag handlar också online med hemkörning, fast med coop och en gång i veckan.

Men handlar jag något i butik så är det lite olika om jag väljer vanlig kassa eller med självbetjäning. Har jag bara några få varor kan jag blippa själv, har jag mer så väljer jag vanlig kassa av någon anledning 😅
Jag gör precis tvärtom, har jag få varor så går jag till kassa och ska jag handla mycket så blippar jag alltid själv. Tycker det är så skönt att kunna packa i mina kassar som jag vill att matvarorna ska ligga direkt.
Innan hade en av mina butiker en egen utcheckningskassa och då valde jag den. Det är något med att jag tycker det är onödigt med en blipp om jag ska vara snabb.
 
Ja den grejen också, att man hela tiden har kolla på priserna och kan ta bort och lägga till grejer :heart.

För mig är det en killer feature med systemet. Jag upptäcker när jag eller butiken har fel uppfattning om ett pris (de inte registrerat, jag läst fel eller hittat info från fel vecka osv) omedelbart när varan ska läggas i påsen och kan göra ett val. I kassan får man stå som en hök och försöka följa med på skärmen samtidigt som man lägger upp och packar ned varor. Eller granska kvittot efteråt, och då vill man ju bara därifrån och hem. För att inte tala om att det är ganska jobbigt att påkalla uppmärksamhet för en korrigering när nästa eller nästnästa kund är mitt i sin service.
 
Senast ändrad:
Jag brukar oftast göra en veckohandling. Ibland kan det bli varannan vecka om jag inte blir hemma så mycket och/eller har köpt på mig lite extra veckan innan..

Första hand självskanning (som inte var ett val i detta fall).
Annars föredrar jag kassa där man får skanna själv om det då inte finns en begränsning på antal varor som vissa butiker har.
Och anledningen till det är att jag brukar bli stressad av att stå i vanlig kassa av någon anledning. Spec. Om jag har många varor. Då blir det slänga i varor i kassar så gott det går o sen packa om i bilen.
Föredrar då att kunna packa i min takt och inte bli stressad av någon kommer bakom.
 
Om det finns snabbkassa, alltid det alternativet. Trots att jag nästan hälften av gångerna måste tillkalla personalen. Jag har en dålig vana att luta mig mot vägningsplatsen och då piper den att jag måste lägga en vara där. Självskanning är ok, men att gå runt och blippa gör mig lite nervös av någon anledning, eftersom jag vill ta upp och ibland lägga tillbaka saker och ändra mig.

Beställer aldrig hem eftersom jag har nära till Lidl, Willy, Hemköp och ICA och jämför priser och passar på att handla där det är extrapris.
 
99% självscanning! Möjligtvis snabbkassa med självservice om jag bara handlar ett par saker, men ytterst sällan vanlig kassa. Lägger hellre min tid på annat än att stå i kö☺️
 
Vad är det med scanningen du inte gillar eller är det just det där kassorna där man måste stå och självskanna vid kassan som du inte gillar?
Jag tycker ju att skanning (där man tar skanningen i ingången och sedan skannar medans man handlar och när an går ut så är det enda man gör att betala) är underbart, så skönt att slippa stå i en kö och lägga upp grejer på ett band och trampa runt vid kassan i väntan på att allt ska passera igenom och sen stå på andra sidan och bli stressad över att man inte fått ned allt i kassarna innan nästas grejer kommer :P.

Medan jag ju har vänner som uppenbarligen föredrar det mot att skanna varorna undertiden man handlar och sen bara "stämpla ut".
Jag vill inte ta ansvar för att allt går in korrekt :p Nämen till viss del och så orkar jag inte fippla med en scanner, riskera avstämningar eller legkontroller för energidryck som jag ofta köper. Handlar mycket då&då vilket gör att det oftast inte blir mängder som ska upp på bandet men å andra sidan är jag snabb även i att få upp saker så brukar inte störa mig på det. För mig tar scanningen och ev problem som kan uppstå där betydligt mer energi än att låta en kassör göra det:)
 
Beroende på mående så handlar jag aningen själv eller så handlar jag med Wolt eller motsvarande.
Handlar jag själv så har jag typ 90 meter till närmaste affär. Finns både ICA, Coop, Willys på promenadavstånd. Handlar rätt sällan på Willys, det är isf om jag ska ha ngt specifikt. Använder oftast snabbkassan där man blippar varorna själv.
 
Jag handlar alltid i butik. Bor i Storstockholm idag och flyttar till innerstan om ett par veckor. Passerar flera köpcentrum på vägen hem från både stallet och jobbet, åker aldrig omvägar. Handlar i olika butiker beroende på var det finns nedsatta priser. Går helst till snabbkassorna, annars vanliga kassor. Har självscannat typ två gånger och båda gångerna blev det kontroll så jag fick packa upp allt igen. Kändes rätt meningslöst.
 
Jag väljer oftast vanlig kassa. Dels så känner jag oftast personalen så man kan snabbprata lite och sen så känns det enklare med vanlig kassa.
Tror det bara finns snabbkassa på Ica här dessutom
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 826
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp