Bukefalos 28 år!

Hur handlar ni?

Jag vill inte ta ansvar för att allt går in korrekt :p Nämen till viss del och så orkar jag inte fippla med en scanner, riskera avstämningar eller legkontroller för energidryck som jag ofta köper. Handlar mycket då&då vilket gör att det oftast inte blir mängder som ska upp på bandet men å andra sidan är jag snabb även i att få upp saker så brukar inte störa mig på det. För mig tar scanningen och ev problem som kan uppstå där betydligt mer energi än att låta en kassör göra det:)
Ja handlar man sånt med kontroll på är det ju värdelöst :P.
 
Jag handlar alltid i butik. Bor i Storstockholm idag och flyttar till innerstan om ett par veckor. Passerar flera köpcentrum på vägen hem från både stallet och jobbet, åker aldrig omvägar. Handlar i olika butiker beroende på var det finns nedsatta priser. Går helst till snabbkassorna, annars vanliga kassor. Har självscannat typ två gånger och båda gångerna blev det kontroll så jag fick packa upp allt igen. Kändes rätt meningslöst.
Ja det är standard med kontroller i början.
 
Bor på landet så behöver åka en kvart för att handla. Brukar samordna ärenden på samma resa.
Panikköpen gäller oftast mjölk så det köper jag på macken. Lite dyrare men halva sträckan så de går jämnt ut.

Handlar alltid i kassa om det finns. Blir osäker och fumlig om jag ska scanna själv. (jag ÄR fumlig och darrhänt av mina läkemedel) :D
 
Fast implikationen är ändå att "början" tar slut ganska fort. Sen passar det ju inte alla ändå; men efter "början" så är kontroller sällsynta och oftast handlar det ändå om delavstämningar där ett par varor stickprovas.
Jag förstår det men orkar ändå inte med det. Scannar hellre själv i snabbkassa och packar när jag scannat färdigt och det varit eventuell kontroll.
 
Jag köper färska varor (grönt, mejeri, animaliskt) för en, max två maträtter, i taget. Skafferiet med torrvaror fylls på utifrån behov. Handlar alltså ofta men lite och är en flitig användare av snabbkassor med självscanning.
 
Ja i vanliga kassa brukar jag ju inte bli leggad men i en snabb kommer jag behöva att någon klickar bort avstämningen även om det är på avstånd och sånt orkar jag inte vänta på :D
Nej verkligen inte. Xet drack mycket energidryck så han skulle alltid paja för mig och köpa dricka när jag handlade så jag fick stå och vänta på personal. Då förloras mycket av poängen för mig.
 
Om det finns snabbkassa, alltid det alternativet. Trots att jag nästan hälften av gångerna måste tillkalla personalen. Jag har en dålig vana att luta mig mot vägningsplatsen och då piper den att jag måste lägga en vara där. Självskanning är ok, men att gå runt och blippa gör mig lite nervös av någon anledning, eftersom jag vill ta upp och ibland lägga tillbaka saker och ändra mig.

Beställer aldrig hem eftersom jag har nära till Lidl, Willy, Hemköp och ICA och jämför priser och passar på att handla där det är extrapris.

Bara att klicka på minus och scanna igen ju? Du kan ändra hur mycket du vill med blippen.
 
Storhandlar inte utan handlar bara de ingredienserna jag behöver till rätten jag ska laga. Betalar i vanlig bemannad kassa.
 
Vi beställer mat på nätet en gång i veckan och hämtar det på Ica. Övriga småhandlingar använder jag i första hand självscanning och i andra hand snabbkassa. Om jag skulle handla mycket och det inte finns självscanning skulle jag ta vanliga kassan dock.
 
Jag småhandlar alltid eftersom jag nästan uteslutande köper i hyllan för kort datum, så jag snurrar in på butiken nästan varje dag. Använder till 99% självscanning förutom på lördagar om min favoritkassörska jobbar, då går jag till hennes kassa och så småsurrar vi om taranteller någon minut medan jag packar. Annars är det mest jobbigt och jag går bara dit om de sitter helt sysslolösa medan självscanningen har kö.

Beställer aldrig online och använder aldrig blippmaskin.
 
Handlar i affär, ca 1 ggr i veckan, betalar kontant utom på ica där jag har kort som jag fyller på lite då o då.
Att det blir ca 1 ggr beror på att jag ibland glömmer hjärnan hemma 🙈
 
Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag handlar inte så ofta, men varje gång jag gör det väljer jag att stå i kassa med kassör och hivar upp mina varor till personen där, på "gammalt omodernt vis" som mina barn uttrycker det. Lidl har bara det systemet dock. Men varje gång jag står där så är det långa köer till vanliga kassorna trots att det finns sådana där självbetjäningskassor. I dessa affärer finns inte självscanning med scanner man släpar runt med.

Jag har hört så många prisa självbetjäningskassorna, de är så himla smidiga och det går så mycket snabbare, varför står så många i kö vid vanliga kassor då istället för att gå dit? Där är en och annan som gör det så de används ju, men det verkar ändå som om folk föredrar kassor med personal?

Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen :p )

Jag själv väljer vanlig kassa pga min syn, det är svårt att se på skärmar och dylikt och det känns bättre att stå i vanlig kassa än att stå i självbetjäningskassa och be om samma hjälp där. Avskyr den nya digitala världen där allt går mot just självbetjäning och digitalisering som utesluter tex de som ser dåligt- allt från att beställa mat på donken till att köpa en tågbiljett.


Avskyr självbetjäningskassorna det är alldeles för många problem som uppstår där. Rent tekniskt är de värdelösa sen är det allt från ålderskontroll till avstämningar som gör att allt tar så lång tid. Tycker ålderskontroll på lösgodis är att ta i liksom. Väljer i princip alltid bemannad kassa . Ibland om jag bara ska komplettera med någon enstaka vara och det är lediga självskanningskassor kan jag välja det. Särskilt om jag har bråttom.

Sist jag var på ICA och handlade en sak tog jag självscanning då dök det upp någon text när jag skulle betala om jag verkligen skannat allt och att de har regelbundna avstämningar i kassorna. Kul att känna sig misstänkligjord för att man bara handlat en vara.

Under hösten och vintern när jag var skadad tog vi hemkörning med handling online en gång per månad för att min sambo skulle slippa göra allt här hemma. Men jag kunde ju knappt lämna lägenheten på nio veckor så det kändes klart värt det.
 
Jag handlar alltid med självscanning om möjligt. Vilken typ av kassor butiken har påverkar tveklöst mitt val av butik och Icas apparater som man går runt med i butiken är absolut favoriterna.

Butiker med enbart vanlig kassa handlar jag bara i om det är nödfall. Den närmast mitt hem är en sådan butik. Där blir det enstaka glömda varor vid behov, och då om möjligt på "konstiga" tider för att undvika att andra kunder är där samtidigt.

På Ica handlar jag 1-2 gånger i veckan. Försöker få det att bli så sällan som möjligt, för jag köper mer onödiga saker ju oftare jag handlar. Vägrar hemkörning eller att någon annan ska packa min kasse.
 
Avskyr självbetjäningskassorna det är alldeles för många problem som uppstår där. Rent tekniskt är de värdelösa sen är det allt från ålderskontroll till avstämningar som gör att allt tar så lång tid. Tycker ålderskontroll på lösgodis är att ta i liksom. Väljer i princip alltid bemannad kassa . Ibland om jag bara ska komplettera med någon enstaka vara och det är lediga självskanningskassor kan jag välja det. Särskilt om jag har bråttom.

Sist jag var på ICA och handlade en sak tog jag självscanning då dök det upp någon text när jag skulle betala om jag verkligen skannat allt och att de har regelbundna avstämningar i kassorna. Kul att känna sig misstänkligjord för att man bara handlat en vara.

Under hösten och vintern när jag var skadad tog vi hemkörning med handling online en gång per månad för att min sambo skulle slippa göra allt här hemma. Men jag kunde ju knappt lämna lägenheten på nio veckor så det kändes klart värt det.
När de har ålderskontroll på lösgodis handlar det i princip alltid om att förhindra snatteri. Här införde de sådant när de upptäckte att kunder satt i system att använda lösviktsgodis-påsar till det betydligt dyrare naturgodiset och på så sätt kunna smita ut oupptäckta.
 
Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen :p )
1. Självscanning
2. Självcheckout
3. Bemannad kassa.

:p Vet att alt 1 inte var med eg men det är min alt 1 ändå. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 826
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp