Bukefalos 28 år!

Hur handlar ni?

Handlar mestadels på Citygross och ICA; Supermarket och Nära. Oftast självscanningen men på lilla närbutiken är det ju bara vanlig kassa men är ju också mer personligt 😊. Självcheckout någon enstaka gång och då och då e-handlar vi på CG och hämtar upp varorna.

Handlar sambon ensam använder han alltid (eller ja han kan ju inte självscanna då han inte har något ica-kort) vanlig kassa; han är inte så imponerad av avstämningar osv. 😄.
 
Jag använder 9 gånger av 10 självscanning för att kunna hålla koll på hur mycket jag handlar för, men även för att kunna kolla priser i butik väldigt snabbt om jag inte förstår skyltningen. Det är så smidigt att bara kunna ta bort varor man inte vill ha!

Generellt avskyr jag självscanning... På de Coop (båda nära tågstationer) jag handlar köper jag oftast sånt som måste vägas, ex självplock-sallad och frukt, och energidryck, och eftersom jag inte scannar själv glömmer jag bort att väga... Så står jag där med ålderkontroll och inga koder att scanna eftersom jag missat det i början av butiken.. Så mycket smidigare med personal! :heart
 
Jag har aldrig köpt mat online nån gång. Jag är skeptisk. Känns onödigt att betala extra för att någon annan ska plocka ihop varorna åt mig när jag kan göra det själv och kör förbi affären på vägen hem från jobb varje dag.
 
Angående att beställa online och hämta så har jag provat det några gånger men gav till slut upp. Det uteblev varor eller kom knepiga ersättningar alltför ofta, och det fungerar inte alls med mitt kontrollbehov. Då kan jag lika gärna gå i affären och ta alla beslut själv istället för att överlåta det till någon okänd som måste jonglera flera andra ordrar samtidigt.
 
Generellt självscanning, ibland om jag bara har några varor så scannar jag vid utgång eller snabbkassa, fast är det ingen kö går jag till kassan istället.
 
Jag bor för nära och handlar för lite i taget för att dra nytta av att handla online. Kör i stort sett alltid på snabbkassa om kön inte är längre dit än till den bemannade.
 
Vi bor fem minuters promenad från en större Ica Supermarket, så handlar i regel där. Vi handlar en gång i veckan, pga utrymmet i framför allt frysen men också för att färskvaror inte ska hinna bli dåliga.

Närmsta butiken har inte självscanning, utan alternativen är bemannad kassa eller snabbkassa. Snabbkassan väljer jag när jag småhandlar - enkelt, smidigt, oftast ingen kö. Det finns ingen uttalad gräns för antal varor, men det är lite dåligt med utrymme etc (en kundvagn skulle blockera flera kassor). När jag veckohandlar så väljer jag därför den bemannade kassan.
 
De har nyligen gjort texten mycket tydligare och jag upplever den också som aggressivt misstänkliggörande på ett negativt sätt. Å andra sidan är det från mitt perspektiv som 100%-ig skannare (hittills).

Jag handlade senaste för nån dag sen på ICA i en sån kassa och tyckte inte att det ändrats det minsta. Handlar även ibland på Willys och CityGross också i en sån kassa. Har inte heller upplevt nån del av självscanningen som aggressivt misstänkliggörande faktiskt. Komisk ibland, men inget annat. Som den gången jag köpte löjrom till Nyåraftonens middag. Då fick jag avstämning för att det är en lyxvara. Det tyckte jag var lite komiskt mtp att den enda anledningen till att de visste att jag hade löjrom i mina påsar var för att jag hade scannat det och därmed avsåg att betala det. Där kom en personal, letade upp burken och gjorde sin avstämning och gick. Det tyckte jag var komiskt. Det var också komiskt de två tillfällen jag handlat en enda sak och fick avstämning. Då fnissade både jag och hon som gjorde avstämningen. Sen hade jag lite roligt åt den suckande unge mannen som gjorde avstämning den gången jag och min man storhandlat för att det var 10% rabatt. En rejäl storhandling så vi tog en scanner för att snabba på det. Då fick vi avstämning på 19 (!!) varor. Den stackars unge mannen som skulle göra det suckade men jag fnissade lite inombords.
 
Avskyr självbetjäningskassorna det är alldeles för många problem som uppstår där. Rent tekniskt är de värdelösa sen är det allt från ålderskontroll till avstämningar som gör att allt tar så lång tid. Tycker ålderskontroll på lösgodis är att ta i liksom. Väljer i princip alltid bemannad kassa . Ibland om jag bara ska komplettera med någon enstaka vara och det är lediga självskanningskassor kan jag välja det. Särskilt om jag har bråttom.

Sist jag var på ICA och handlade en sak tog jag självscanning då dök det upp någon text när jag skulle betala om jag verkligen skannat allt och att de har regelbundna avstämningar i kassorna. Kul att känna sig misstänkligjord för att man bara handlat en vara.

Under hösten och vintern när jag var skadad tog vi hemkörning med handling online en gång per månad för att min sambo skulle slippa göra allt här hemma. Men jag kunde ju knappt lämna lägenheten på nio veckor så det kändes klart värt det.

Första gången den där texten dök upp blev jag skitsur och kände mig misstänkliggjord men nu trycker jag mig förbi den utan att tänka. Texten är inte riktad personligen mot dig eller mig utan standard.

Jag handlar med självscanning flera gånger i veckan i vår stora Maxibutik och har så gjort i 13-14 år. I början var det avstämning oftare för att sedan glesas ut. Trots att jag handlat för tusentals kronor har det alltid stämt på öret. Nu minns jag inte när jag hade full avstämning senast. Delavstämning där de kollar en eller två varor kanske det blir en gång i månaden. Kan inte tänka mig handla på annat sätt. q

Jag blev vittne till en superpinsam avstämning en gång. En dam hade köpt två paket jordgubbar, vilket var allt hon köpt, och fick avstämning. Hon hade blippat in utländska gubbar trots att det var svenska. Sånt tar man inte fel på utan det var medvetet fusk. Hennes dotter var med och jag tyckte synd om henne.
 
Jag handlar en gång i veckan, detta för att minimera inköp av onödigt skit (framförallt godis), som någon annan skrev, ju oftare jag handlar desto mer spontanvaror blir det.

Handlar i princip alltid på ICA Maxi då det är den enda välsorterade butik som finns där jag bor. Det finns en Coop också men sedan de slutade sälja Santa Maria tacosås i en liters-burkar har jag ingen anledning att gå dit längre :D

En Lidl finns men är där sällan. Köpte alltid grönsaker där förr då de var både billigast och fräschast i stan men för något år sedan i samband med renovering blev deras grönsaksavdelning tyvärr både mindre, sämre och dyrare.

Jag tar alltid blippen, har faktiskt aldrig ens stått i en kassa i den här butiken trots att jag handlat där i närmare 10 år. Får väldigt sällan avstämning, händer kanske en gång varannan månad och då är det alltid bara att de ska skanna typ 5 varor. Förr var det lite irriterande med ålderskontroll om man köpte typ öl eller energidryck men numera godkänner de det "på distans" så det går på ett kick.

Jag har handlat online innan då det varit ett väldigt bra verktyg för att undvika spontantköp. I början när butiken började med det fungerade det superbra, det är som att de var extra noga just för att det var nytt. Nu för tiden är det rätt kasst. Det går absolut inte att köpa färskt frukt och grönt för man kan på riktigt få halvruttna grejer. Massa konstiga ersättningsvaror och nu har de dessutom gjort om på hemsidan. Förr fanns det en liten ruta man kunde kryssa i om att man ej accepterar ersättningsvara för t.ex Santa Marias medium tortillabröd, men nu är den rutan borta och istället går personalen igenom det med en när man hämtar, så är det något man inte vill ha måste de packa om och greja. Jag kanske är cynisk men jag tänker att det är precis därför de tog bort den, för att enklare kunna sälja på folk sina ersättningsvaror just för att folk inte vill krångla eller vara till besvär.

Jag älskar Citygross men närmaste butik ligger 9 mil bort, brukar alltid stanna där om jag ska på IKEA. Önskar att de fanns närmare, det är både bättre och billigare än ICA. Jag ska dit imorrn faktiskt och denna vecka var det 169 kr/kg för lövbiff på "min" ICA, hade tänkt be mamma köpa ett paket åt mig tills jag kollade Citygross reklamblad och såg att även de hade extrapris på lövbiff, 129 kr/kg..

Där kör jag vanlig kassa. Jag är medlem men handlar där så otroligt sällan att jag ändå får avstämning typ varje gång så det är liksom ingen ide.
 
Första gången den där texten dök upp blev jag skitsur och kände mig misstänkliggjord men nu trycker jag mig förbi den utan att tänka. Texten är inte riktad personligen mot dig eller mig utan standard.

Jag har inte ens tänkt tanken att blir sur över den texten. Jag har alltid sett den som en påminnelse utfall att man glömt scanna något. Jag är alltid nervös över att glömma att scanna nåt så jag tycker att den är bra för då stannar jag upp och funderar lite snabbt så jag inte glömt något.
 
Jag har inte ens tänkt tanken att blir sur över den texten. Jag har alltid sett den som en påminnelse utfall att man glömt scanna något. Jag är alltid nervös över att glömma att scanna nåt så jag tycker att den är bra för då stannar jag upp och funderar lite snabbt så jag inte glömt något.

Bra för dig! 😊 Jag blev kränkt de första gångerna, men nu trycker jag bara förbi den. Behöver aldrig heller stanna upp och fundera på om jag scannat in allt eftersom jag vet att jag gjort det. Men uppenbarligen är påminnelsen bra för somliga.
 
Bra för dig! 😊 Jag blev kränkt de första gångerna, men nu trycker jag bara förbi den. Behöver aldrig heller stanna upp och fundera på om jag scannat in allt eftersom jag vet att jag gjort det. Men uppenbarligen är påminnelsen bra för somliga.

Varför blev du kränkt? Trodde du att den var riktad specifikt till dig? Allt sånt är ju standardtexter de har samma till alla.
 
Varför blev du kränkt? Trodde du att den var riktad specifikt till dig? Allt sånt är ju standardtexter de har samma till alla.

Vips en dag kom det upp en stor text som inte funnits där tidigare, och det vid steget efter att man lämnat bort scannern, och ja, jag upplevde frågan misstänkliggörande som i har du "glömt" att scanna en vara, vi har extrakontroller. Har man på riktigt glömt så har man väl? Har man "glömt" kanske man blir skakis och säger till en personal att rätta till, eftersom man i det läget inte kan göra det själv.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 826
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp