Hur hantera att en vän ändrar sig väldigt mycket?

Ramona

Trådstartare
Jag har en vän, vi har känt varandra i tio års tid lite drygt, som senaste tiden fått åsikter som är helt annorlunda än de varit innan. Det tråkiga är att vi vill vara vänner och vi kommer bra överens, men hon har fått sådana extrema åsikter att det är svårt att vara vän med henne längre om typ jag inte är villig att ändra mig och det är jag inte på det viset. Ska man bara släppa henne? Om alla tänker som mig så fall mister hon ca 95% av sin umgängeskrets, för vi börjar bli lite småirriterade på det hela. Jag är helt övertygad om att hon vill vara min vän och vi har planer framöver i höst etc.

Hur tänker ni kring era nära vänner? När släpper ni dem?

Givetvis pratar vi om detta och hon säger att hon accepterar att vi tänker olika, men ändå hackar hon på hur jag väljer att äta och leva och menar att jag är moralens fördärv och att jag bidrar till ondskan i världen genom mitt leverne.
 
Jag har en vän, vi har känt varandra i tio års tid lite drygt, som senaste tiden fått åsikter som är helt annorlunda än de varit innan. Det tråkiga är att vi vill vara vänner och vi kommer bra överens, men hon har fått sådana extrema åsikter att det är svårt att vara vän med henne längre om typ jag inte är villig att ändra mig och det är jag inte på det viset. Ska man bara släppa henne? Om alla tänker som mig så fall mister hon ca 95% av sin umgängeskrets, för vi börjar bli lite småirriterade på det hela. Jag är helt övertygad om att hon vill vara min vän och vi har planer framöver i höst etc.

Hur tänker ni kring era nära vänner? När släpper ni dem?

Givetvis pratar vi om detta och hon säger att hon accepterar att vi tänker olika, men ändå hackar hon på hur jag väljer att äta och leva och menar att jag är moralens fördärv och att jag bidrar till ondskan i världen genom mitt leverne.


Jag hade bett vännen att respektera att vi tänker olika och påpekat när så inte är fallet.
Funkar det inte hade nog vänskapen runnit ut i sanden, men jag hade nog inte aktivt avslutat den.
 
Vill DU vara vän med henne? Om du vill det, så fortsätt, men känns det som om vänskapen tar mer än den ger, så släpp och ge upp, tycker jag! Om 95% av hennes vänkrets resonerar likadant, så är det inte ditt problem, utan hennes....

För min egen del så skulle jag nog tycka att det berodde på inom vilket område som vännen fått extrema åsikter. Jag skulle ha lättare att acceptera en hardcore vegan, till exempel, än en övertygad rasist...
 
Krasst så är det ju hennes problem om hon tappar alla vänner. Du kan inte göra mer än att berätta att hon sårar dig och att du inte kan fortsätta vänskapen på det här sättet. Sen gör hon sitt val och då går vidare om det är vad du mår bäst av.
 
Man respekterar att man tycker olika och pratar inte om det. Eller så pratar man om det om ämnet kommer upp till diskussion och då inte "du gör så och det är fel" eller "du tycker så, det är fel" utan mer allmänt istället för personligt. Hårfin linje mellan ok och personangrepp.

Har både vänner och partner med andra åsikter än mig. Aldrig vart ett problem och då är det inte heller några problem att prata om det när det kommer upp som samtalsämne.

Hade vart skitsur om min vän påpekade i negativ bemärkelse vad jag åt. Har hänt och de gör inte om den tabben (jag ska förtusan får äta godis när jag vill och hur många bullar jag vill utan att bli upplyst om det :rage:)
 
Det låter som en "nyfrälst" av nåt slag, hardcore vegan t.ex. Dessa kan ibland vara väldigt envisa i sina försök att omvända alla andra. Tyvärr får det oftast motsatt effekt, i min erfarenhet, och den nyfrälsta får söka sig till likasinnade. Det är jättejobbigt! Jag skulle personligen inte stå ut länge om vännen envisades och gjorde umgänget till nån slags kamp om övertygelser. Om vännen dessutom är absolut övertygad kan det vara jättesvårt att få henne att acceptera att du inte är intresserad av läran (eller vad det nu är).

Vad trist!!
 
@Monifa: Skulle någon kommentera vad jag äter och inte äter åker den ut. Jag har ätstörningar i bagaget och behöver inte sådant. Jag kommenterar aldrig vad någon annan har på sin tallrik.

Nä jag ska väl inte att det var okej ;) Jag har vart med om det allt för många gånger, jag tar inte den skiten. Men säger inte upp vänskapen om det var en engångs företeelse men ofta är det bekanta eller vänners vänner. Har också ätstörningar i grunden men framför allt skäms jag över mina matvanor om det påpelas (ingen kan äta bullar som jag :angel:) och det provocerar uppenbart att jag kan äta som jag gör och vara smal så ptja. Men jag har få vänner och träffar sällan nya så slipper det dilemmat nu för tin :p
 
Jag skulle ha lättare att acceptera en hardcore vegan, till exempel, än en övertygad rasist...
Kul att du nämner det för hon har blivit hard core vegan. Det innebär också att jag har blivit världens sämsta människa eftersom jag i helgen sålde en ponny och köpte en ny, enbart för att jag blev erbjuden rätt bra pengar för ponnyn jag sålde. Hon tycker att jag är sååå sjukt hemsk nu eftersom jag sålde ponnyn enbart för att jag ville ha pengarna, men det är ju lite så systemet fungerar. Någon föder upp, någon rider in och någon/några blir slutkonsumenten. Hon menar att skaffar man djur så skaffar man dem för livet och kan inte alls se hur ett djur är till salu oavsett vad som händer i livet. Hon tycker att vi ska sluta föda upp djur och att de som finns kvar ska släppas ut till sin naturliga miljö.

Jag är också hemsk för att jag bidrar till att djur mår dåligt världen över eftersom jag äter kött och animaliska produkter. Grejen är att jag är väldigt mån om vad jag äter och jag äter mer eller mindre bara djur som är ekologiska/närproducerade/vänners uppfödningar och använder produkter som är likvärdiga. Ägg får jag av grannen vars hönor går omkring i trädgården och pickar - de kan inte få det bättre.

Jag kräver inte att hon ska tycka att jag gör rätt och ändra sig, men någonstans måste hon ju acceptera att jag lever som jag gör och att jag sålt häst ungefär lika länge som jag ridit och det är så jag finansierar bonus-grejerna i mitt liv som min lön inte täcker, tex resor, etc, dvs grejer som hon får nytta av eftersom jag har råd att hänga med på grejer och vara aktiv. När hon är hos mig över helgen som denna helgen äter jag med glädje veganskt hela helgen utan att tänka speciellt mycket på det.

Det känns bara så knäppt om jag bara ska sluta vara vän med henne....för vi har varit vänner så länge.
 
Nä jag ska väl inte att det var okej ;) Jag har vart med om det allt för många gånger, jag tar inte den skiten. Men säger inte upp vänskapen om det var en engångs företeelse men ofta är det bekanta eller vänners vänner. Har också ätstörningar i grunden men framför allt skäms jag över mina matvanor om det påpelas (ingen kan äta bullar som jag :angel:) och det provocerar uppenbart att jag kan äta som jag gör och vara smal så ptja. Men jag har få vänner och träffar sällan nya så slipper det dilemmat nu för tin :p

Jag tycker det kvittar om man kommenterar positivt eller negativt, man lägger sig helt enkelt inte i någon annans mat. Är man i en känslig fas kan det trigga en ordentligt om man får kommentarer angående vad man äter.

Varför skämmas över hur du äter? Jag har aldrig någonsin skämts över min ätstörning eller vad och hur mycket jag väljer att äta. Givetvis försökte jag till en början dölja och förneka ätstörningen men det är ju en del av sjukdomen.
 
Kul att du nämner det för hon har blivit hard core vegan. Det innebär också att jag har blivit världens sämsta människa eftersom jag i helgen sålde en ponny och köpte en ny, enbart för att jag blev erbjuden rätt bra pengar för ponnyn jag sålde. Hon tycker att jag är sååå sjukt hemsk nu eftersom jag sålde ponnyn enbart för att jag ville ha pengarna, men det är ju lite så systemet fungerar. Någon föder upp, någon rider in och någon/några blir slutkonsumenten. Hon menar att skaffar man djur så skaffar man dem för livet och kan inte alls se hur ett djur är till salu oavsett vad som händer i livet. Hon tycker att vi ska sluta föda upp djur och att de som finns kvar ska släppas ut till sin naturliga miljö.

Jag är också hemsk för att jag bidrar till att djur mår dåligt världen över eftersom jag äter kött och animaliska produkter. Grejen är att jag är väldigt mån om vad jag äter och jag äter mer eller mindre bara djur som är ekologiska/närproducerade/vänners uppfödningar och använder produkter som är likvärdiga. Ägg får jag av grannen vars hönor går omkring i trädgården och pickar - de kan inte få det bättre.

Jag kräver inte att hon ska tycka att jag gör rätt och ändra sig, men någonstans måste hon ju acceptera att jag lever som jag gör och att jag sålt häst ungefär lika länge som jag ridit och det är så jag finansierar bonus-grejerna i mitt liv som min lön inte täcker, tex resor, etc, dvs grejer som hon får nytta av eftersom jag har råd att hänga med på grejer och vara aktiv. När hon är hos mig över helgen som denna helgen äter jag med glädje veganskt hela helgen utan att tänka speciellt mycket på det.

Det känns bara så knäppt om jag bara ska sluta vara vän med henne....för vi har varit vänner så länge.

Jag förstår att det känns konstigt och jobbigt att ev avsluta vänskapen men orkar du verkligen bli ifrågasatt så mycket som hon verkar göra?
 
Jag förstår att det känns konstigt och jobbigt att ev avsluta vänskapen men orkar du verkligen bli ifrågasatt så mycket som hon verkar göra?
Hade det bara varit maten hade jag klarat av att ta den diskussionen, men nu handlar det ju om ALLT verkligen. Det har ju ballt ur!

Att inte köpa päls och sånt är ju på en nivå, men att mena att jag är en hemsk person eftersom jag äter ägg från grannen?? Det finns ju typ inga hönor i världen som har det bättre än de på landet som får gå ute och picka i trädgården....men se, det räcker inte utan eftersom jag äter ägg bidrar jag till den stora industrin. Suck!!
 
Hade det bara varit maten hade jag klarat av att ta den diskussionen, men nu handlar det ju om ALLT verkligen. Det har ju ballt ur!

Att inte köpa päls och sånt är ju på en nivå, men att mena att jag är en hemsk person eftersom jag äter ägg från grannen?? Det finns ju typ inga hönor i världen som har det bättre än de på landet som får gå ute och picka i trädgården....men se, det räcker inte utan eftersom jag äter ägg bidrar jag till den stora industrin. Suck!!
DUMPA!

Seriöst. Vad ger den här "vänskapen" dig?
ÄR det ens vänskap längre?
 
Hade det bara varit maten hade jag klarat av att ta den diskussionen, men nu handlar det ju om ALLT verkligen. Det har ju ballt ur!

Att inte köpa päls och sånt är ju på en nivå, men att mena att jag är en hemsk person eftersom jag äter ägg från grannen?? Det finns ju typ inga hönor i världen som har det bättre än de på landet som får gå ute och picka i trädgården....men se, det räcker inte utan eftersom jag äter ägg bidrar jag till den stora industrin. Suck!!

Ja, bara du vet ju vad du står ut med men personligen hade jag inte klarat av att umgås med någon som beter sig så oavsett hur länge man varit vänner.

En fråga du absolut inte behöver svara på men vad får du ut av vänskapen? Jag förstår att ni haft roligt tillsammans tidigare och har en historia men vad sker idag? Har ni någonsin kul? Eller ska du snällt lyssna när du blir ifrågasatt?
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 858
Senast: Intejag
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 832
Senast: skuggi
·
Relationer Hej Bullen, jag är en 20-årig tjej som har ett problem... Jag och mitt ex gjorde slut för lite drygt 1,5 månad sedan. Det gick...
2
Svar
37
· Visningar
20 236
Relationer Ska ta det från början. Efter årsskiftet så träffade jag en kille, vi dejtade i ca 2 månader. Plötsligt en dag säger han att hans gamla...
2
Svar
26
· Visningar
8 043
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp