Vara vän med ett "ex"?

Misiaczek

Trådstartare
Ska ta det från början. Efter årsskiftet så träffade jag en kille, vi dejtade i ca 2 månader. Plötsligt en dag säger han att hans gamla ex dykt upp och hon ville ha honom tillbaks, så han kände att han måste ge henne en chans till. Så slutade vi träffas. Ca 2 månader senare tog det visst slut mellan dom, och då hör han av sig och säger att han gjorde ett stort misstag som lämnade mig, att det är mig han vill vara med. Jag ville egentligen inte ge honom någon mer chans men jag var så kär i honom så ja..vi började dejta igen. ALLT var verkligen helt underbart. Jag har aldrig träffat någon kille som tagit så väl hand om mig. Jag har träffat både hans föräldrar, släkt och vänner. Vi har verkligen gjort jättemycket ihop, han fick till slut t.o.m min hemmanyckel eftersom vi i princip bodde hos varann och han kom o rastade mina hundar ibland när jag jobbade över. Jag hade inte varit så lycklig på många år. Men så plötsligt för 3 dagar sen, så släpper han en bomb - han har inte rätt känslor för mig, och kan därför inte fortsätta dejta mig....

Det konstigaste i det hela är att han gråter när han säger detta. Han messar massor efteråt och säger hur dåligt han mår och hur förstörd han är över sitt beslut, och att han vet att han kommer ångra sig tusen gånger om.
Och så idag fick jag ett mess som lyder så här:

"Vi behöver träffas och prata mer. Allt gick så snabbt o va helt konstigt. Vi har fått jävligt bra kontakt o jag saknar dig. Dessa månaderna vi har träffats har varit underbara! Du är verkligen min bästa tjej vän. Kan prata om allt o jag trivs så jävla bra i ditt sällskap.. Jag vet att jag klyddat till det o förstår dig men jag vill absolut inte förlora dig"

Så. Jag förstår nu att han helt enkelt inte älskar mig på det viset, men gillar mig som en vän. JAG dock, är helt nerkärad i snubben och har varit helt förstörd sen han bröt upp.. Hela min värld rasade samman, inte minst då jag är nyinflyttad i staden och umgicks i princip inte med någon annan än med honom och hans vänner.. Plus att han sov hos mig flera gånger i veckan och jag blivit så himla beroende av att ha honom nära :cry:

Ska försöka komma till skott nu.. Det jag undrar är om någon varit i samma situation. Om någon har testat på att vara vän med sitt ex som man älskat, och hur det isf gått?
Är det dumt att tänka att gnistan kanske kommer tillbaka i framtiden om vi bara umgås lite till som vanligt..? Hans jäkla sms får mig nämligen att inte kunna tappa hoppet om honom.. :( Hade varit så mycket lättare om han bara bröt kontakten helt och inte ville veta av mig.

Jag vill absolut inte förlora honom. Men jag vet verkligen inte om jag kommer klara av att bara vara hans vän, att inte ha den där närheten med honom..och framförallt veta om att han kommer träffa andra tjejer....
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Känns som han är en sån där kille som har svårt att vara ensam och lite både vill ha kakan och äta den, så att säga. Han vill inte ha dig fullt ut, men han vill ha dig i närheten och vill att du ska vilja ha honom, så att du finns där om han behöver dig.
Det sämsta du kan göra är att följa hans önskemål, det bästa är att bryta kontakten och vara den starka, den som kan gå vidare.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Bryt helt.

Känns som det är en kille som alltid vill ha en tjej till hands om det skulle ta slut med hans nuvarande tjej. Du är inget tröstpris och han har en hållhake på dig-han vet att du gillar honom och på så vis har han dig ändå om han "behöver" dig.

Låt dig inte dras ner i det där. Du är bättre än så.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Jag tror det bästa är att inte vara vän med honom utan bryta kontakten. Annars lär han säkert göra om samma sak igen och igen och det blir tuffare för dig varje gång.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Fy vad dåligt behandlat du blivit :( Tänk på dig själv helt och hållet i det här läget och bryt med honom. Även om han bara vill vara vän har han svikit dig flera gånger om, såna människor förtjänas inte att vara ens vän.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Håller med övriga som skrivit i tråden.

Min absolut första tanke när jag läste det du skrivit var "Suck, en till idiotkille som vill äta kakan och ha den kvar...".

Hade jag varit i din situation hade jag försökt tvinga mig själv att bryta kontakten helt, sedan ta lite tid för mig själv tills jag mått bra och därefter hittat en vettigare man. Det FINNS bra män också, som inte flummar runt sådär, även om de ibland kan vara jäkligt svåra att hitta.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Ge upp hoppet, bryt kontakten och hitta en trevlig kille som ser dig som nummer 1, inte någon man kan springa till då man är lite ensam!
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Jag tror absolut att man kan vara kompis med ett ex, men man måste vara fullt medveten om hur läget ligger till och inte försöka få det till någonting annat än vad det faktiskt är. Ni är vänner. Det innebär att man kan inte bli ledsen ifall han skaffar en ny flickvän etc.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Jag håller med dig, Ramona.

Jag vet att man kan vara kompis med ex - det är jag levande bevis för. Det gäller såklart att båda är på samma nivå.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Visst kan man det men om jag vore du så skulle jag gett mig själv en paus på åtminstone någon månad för att smälta det hela. Var med om något liknande där vi i stort bara fortsatte ses i samma utsträckning som tidigare direkt efter uppbrottet. Det är ingenting jag rekomenderar, tog mig evigheter att komma över människan "för det är ju fortfarande så bra mellan oss".
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Klart man kan vara vän med ett ex. Men du verkar ha för mycket känslor för killen för att det ska vara en bra idé. Bryt helt ett t tag och vill ni båda vara vänner sen så finns det inget som hindrar er, men få lite distans. Av det du skriver här verkar killen vara lite sisådär och lite paus kan också få honom att visa vad han egentligen vill så du slipper hamna i någon "ha Ka kakan och äta den"-variant.

Jag är kompis med mitt ex, men vi har ett långt förhållande bakom oss där vi båda är helt överens om att vi inte funkar tillsammans i en kärleksrelation, men är fantastiska vänner som kan prata om allt.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Man kan absolut vara vän med ett ex, men i just ert fall och med hänsyn taget till att det 1) är så nyligen ni bröt upp och 2) du, enligt dig själv, är helt förstörd över detta, så är det nog bättre att bryta helt. Tro mig, jag pratar av egen erfarenhet.

Jag träffade en kille hösten 2010 som jag dejtade lite från och till under några månader. Jag var jättekär i honom, så där så det blir riktigt pinsamt. Nu verkade inte han ha samma uppfattning för helt plötsligt meddelade han (helt ur tomma intet, dagen efter att vi hade suttit och planerat en gemensam aktivitet vi skulle göra) att han hade blivit tillsammans med en annan. Typ en månad senare var den nya tjejen gravid. Då var jag också helt förstörd, men hade vi brutit kontakten där så hade jag fått en chans att komma vidare och glömma honom. Han lät mig inte få den chansen, han ringde och smsade flera gånger i veckan, ibland flera gånger varje dag, för att prata om ingenting alls, och han ville att vi skulle träffas. Det var rent ut sagt för jävligt, jag hann knappt bli glad mellan gångerna han ringde eftersom han ringde så ofta.

Med tiden utvecklade vi någon form av vänskapsförhållande. Vi pratade aldrig om hans nya flickvän och hans nya barn, men annars kunde vi prata om det mesta och på något sätt var jag ändå glad att kunna ha honom som vän. Trodde jag. För nu när jag, mirakulöst (:bump:) har sluppit prata med karln på nästan tre månader inser jag hur skönt det är att slippa de där känslorna av att vara sviken. Jag lurade mig själv att jag fixade att vara vän med honom, men jag gjorde inte det. Förmodligen mest för att jag inte var färdig med vår ursprungliga relation och de känslor jag hade för honom från början. Jag tror att det kanske kan vara annorlunda om kärleken bara rinner ut i sanden för båda parter, men blir en person sviken så är det nog svårt att försöka vara vänner istället, i alla fall i början.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

kl

Tack för alla svar och åsikter!

Först idag träffades vi efter allt så då pratade vi lite.
Han sa att han verkligen inte vill förlora mig. Att han vill vara vän med mig, träffas o kolla på film, festa, dra till stranden osv.

Men så frågade jag honom om han träffat någon annan.. Fick ett helt rakt och ärligt svar att han redan hunnit träffas med sitt ex igen (samma som han lämna mig för i början) :crazy: :crazy:

Jag gav honom inget svar på hur det blir med våran vänskapsrelation.. Måste verkligen tänka igenom detta noggrant..

Men just nu känner jag mer hat än kärlek för killen... :(
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Vad trist för dig, men det du beskriver ser ut som ett klassiskt äta och ha kvar kakan-fall :(
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Skit i honom!

Vem tror du han kommer springande till när/om det tar slut med henne igen?

Dig. Eftersom han vet att du finns där.

Så bara bryt helt med honom. Jag skulle inte finna mig och tycker inte du heller ska göra det.
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Nu har jag sagt att jag aldrig mer vill se honom igen. Kändes väldigt tufft... Men betydligt lättare än att behöva se honom med sitt ex igen.
Det var det enda rätta att göra, o det visste jag innerst inne.. :cry:
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Bra gjort!! Han verkar ju vara världens assbag - du har det definitivt bättre utan honom i ditt liv!
 
Sv: Vara vän med ett "ex"?

Jättebra gjort!

Det kommer kännas skit ett tag men du kommer hitta någon som älskar dig gränslöst.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 640
Senast: Gunnar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 312
Senast: Whoever
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 482
Senast: Shaggy
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp