Hur hantera saker som ej hämtas?

Om de är i min ägo händer det som händer, om det så är sälj/ge bort/slänga/använda. Är det mina saker kommer de inte stå i vägen för övriga saker som behöver ha plats, det är ett som är säkert. Samma vecka som jag meddelade att ridningen ej skulle fortgå bad jag om att de skulle höra av sig så snart de kunde hämta sakerna, och lade/sorterade därmed deras saker i sopsäckar. O det tar plats att ha dom där!
 
Det spelar ingen roll om fastighetsägaren är ett bolag eller en privatperson, samma regler gäller :) Jag har tex hyrt ut ett gårdshus som bostad som privatperson, och om hyresgästen lämnat grejer tillfaller de mig efter tre månader om jag påtalat att de som hyrt ska hämta sina saker men det inte görs, eller sex månader utan påtalande. Kan tänka mig att samma typ av regler gäller vid uthyrning av tex boxplats eller liknande men är inte säker på det. Tänk på att om du skulle begära handräckning av kfm så är det du som får stå för kostnaden av detta :) I ditt fall verkar det enklast att antingen ringa och prata med dom eller skicka ett rekommenderat brev där du ber dom hämta sakerna och samtidigt återlämna dina. Hoppas det löser sig!
 
Funkar nog inte, jag tror att sakerna är lite utspridda.... Jag hade inte haft några problem att lämpa sakerna hos dem, om det inte vore för att de har grejer jag vill ha tillbaka! Jag tror att det är där skon klämmer, de "existerar" nog inte längre då de verkar vara 'lite som det är' där...
Du får köra på modellen: - onsdag kl 19 kommer jag hem till dig och hämtar mina prylar! Det brukar få fart på folk!
En annan Maqurell-klassiker är: - jag är hemma till kl 17 och då ska ni mina prylar vara tillbaka. Hur du löser det är ditt problem!
Jag kan ha varit en maffioso i ett tidigare liv...
 
jag skulle göra så att jag meddelar henne att om hon inte hämtat dessa innan ett visst datum så kommer jag att slänga sakerna pga platsbrist och du behöver utrymmet till annat.
Sen om hon då inte hämtat sakerna så tycker jag att du sen kan göra vad som helst med dom, sälja t ex. Skulle hon i efterhand komma och vilja ha tillbaka dom så hävdar du bara att du slängt dom som du meddelat eftersom du inte hade plats för dom :-)
 
Jag skulle nog ha meddelat att om de inte kommer och lämnar dina saker och hämtar sina senast ett utsatt datum, så kommer du att anse att ni bytt ägodelar. Det som var ditt blir då deras och tvärt om. Skriv också att uteblivet svar tolkas som ett godkännande.
 
Så länge ni inte skrivit något avtal om att kvitta prylarna mot varandra eller att du har rätt att kvarhålla prylar så är de kvarlämnade prylarna och dina saknade två helt olika saker.

Du har vid ett tillfälle hindrat dem att hämta sina prylar vilket kan ställa till problem. Likaså kan det ställa till problem om du inte har något bevis på att de har dina prylar, att de är borta och att du vet att de har dem är inte det samma som att håller med dig om att de har dina prylar och ord kommer stå mot ord.

Det verkar inte som att platsen är ditt bekymmer utan du tycks mer bry dig om dina saknade prylar och att få ersättning eller tillbaks dem.
 
Du vill alltså sälja de kvarlämnade grejorna?

Kan det inte vara så att hon behöver ha ett par extra tyglar och lite schabrak? Spelar ingen roll om det är hennes eller deras.

Om de tar sina saker utan att lämna hennes har hon varken extra tyglar eller schabrak och måste köpa nytt.
Om de lämnar sina saker kvar utan att det är hennes så måste hon köpa nytt och samtidigt förvara deras ägodelar som tar plats.

Om de säger att de behåller hennes och hon behåller deras så har hon schabrak och tyglar
Om de lämnar hennes och hämtar sitt så har hon schabrak och tyglar.
 
Kan det inte vara så att hon behöver ha ett par extra tyglar och lite schabrak? Spelar ingen roll om det är hennes eller deras.

Om de tar sina saker utan att lämna hennes har hon varken extra tyglar eller schabrak och måste köpa nytt.
Om de lämnar sina saker kvar utan att det är hennes så måste hon köpa nytt och samtidigt förvara deras ägodelar som tar plats.

Om de säger att de behåller hennes och hon behåller deras så har hon schabrak och tyglar
Om de lämnar hennes och hämtar sitt så har hon schabrak och tyglar.

Frågan ligger under ekonomi- juridik och då förutsätter åtminstone jag att frågeställningen handlar om vad lagen säger. Lagen säger inte att man kan kvitta tillgångar och skulder hur som helst.
 
Kvittning fungerar inte riktigt så, om man vill vara på rätt sida lagen.
Så hon frågade ;) Jag tycker bara inte att frågeställningen är så underlig som du tyckte, mer att hon är lite flexibel och kan tänka sig att byta sina perfekta tyglar mot ett par i fel färg om det nu ska vara så nedrans svårt att köra förbi med hennes.
 
Så hon frågade ;) Jag tycker bara inte att frågeställningen är så underlig som du tyckte, mer att hon är lite flexibel och kan tänka sig att byta sina perfekta tyglar mot ett par i fel färg om det nu ska vara så nedrans svårt att köra förbi med hennes.
Rent juridiskt så är det stöld hon ägnar sig åt nu. Det lär vara tämligen riskfritt och i mångas ögon helt okej moraliskt sett men det är inte korrekt förfarande.
 
Så hon frågade ;) Jag tycker bara inte att frågeställningen är så underlig som du tyckte...

Nej, det var inte det hon frågade.

Tråden ligger under juridik, så jag utgår från att svaret som efterfrågades "kan jag se sakerna som mina" var av naturen "är det lagligt". Svaret är nej. Om du sedan har en moral som tillåter dig att tillskansa dig andras grejor, får ju givetvis stå för dig.
 
Så här är det.
Sakerna som du förvarar åt dom sedan den dagen du bett dem att avhämta dem ska du förvara 3 månader, efter detta tillfaller sakerna dig om det är så att de verkligen vet om detta och vet vart de ska hämta dem.
Sakerna som de undanhåller för dig har du rätt att kräva igen, antingen de faktiska sakerna eller värdet av dem. Om de undanhåller sakerna i 3 månader har de inte rätt att behålla dem eftersom att du inte vet vart de finns. Du kan göra en polisanmälan angående detta.

I ditt fall hade jag skrivit ett rekommenderat brev att du nu förvarat deras saker i X dagar och det är enbart X dagar kvar innan de tillfaller dig (enligt hyreslagen) och att du kommer att göra en polisanmälan angående sakerna de tagit av dig om dom inte återlämnas inom X dagar.
 
Så här är det.
Sakerna som du förvarar åt dom sedan den dagen du bett dem att avhämta dem ska du förvara 3 månader, efter detta tillfaller sakerna dig om det är så att de verkligen vet om detta och vet vart de ska hämta dem.
Sakerna som de undanhåller för dig har du rätt att kräva igen, antingen de faktiska sakerna eller värdet av dem. Om de undanhåller sakerna i 3 månader har de inte rätt att behålla dem eftersom att du inte vet vart de finns. Du kan göra en polisanmälan angående detta.

I ditt fall hade jag skrivit ett rekommenderat brev att du nu förvarat deras saker i X dagar och det är enbart X dagar kvar innan de tillfaller dig (enligt hyreslagen) och att du kommer att göra en polisanmälan angående sakerna de tagit av dig om dom inte återlämnas inom X dagar.
Problemet här är att TS redan hindrat ägarens ombud att hämta sakerna.
 
Problemet här är att TS redan hindrat ägarens ombud att hämta sakerna.
Det skickades andra människor att hämta sakerna (ryttarutrustning och viss hästutrustning) ... Meddelade personen att jag vill ha det levererat samtidigt.. Vilket resulterade i att personen inte dök upp eller hörde av sig om att hen inte kommer på avtalad tid.

Det är för mig jättesvårt att utläsa om det verkligen kom någon eller om denne någon tänkte komma och inte kom för att den fick veta att den ändå inte fick hämta sakerna.. Jag vet faktiskt inte alls.. @annie_ skulle du kunna förklara om någon verkligen kom och pratade med dig öga mot öga och skulle hämta sakerna eller om denne ringde och sa att den skulle komma och sen inte kom eller om du aldrig fick veta vem denna någon var?
 
Det är för mig jättesvårt att utläsa om det verkligen kom någon eller om denne någon tänkte komma och inte kom för att den fick veta att den ändå inte fick hämta sakerna.. Jag vet faktiskt inte alls.. @annie_ skulle du kunna förklara om någon verkligen kom och pratade med dig öga mot öga och skulle hämta sakerna eller om denne ringde och sa att den skulle komma och sen inte kom eller om du aldrig fick veta vem denna någon var?
Det är ointressant om de verkligen kom eller inte. TS har inte tillåtit att ägaren hämtat sina tillhörigheter.
 
Jag svarar er båda, jag har inte hindrat någon från att komma. Personen i fråga skrev till mig några minuter efter att jag skrivit till modern, och frågade om fredag (en vecka senare) kunde funka att hämta dom, om jag var hemma och om jag kunde lägga i ordning sakerna. Svarade några dagar senare att jag var hemma och att jag lagt i ordning sakerna i säckar sedan länge. Sedan fortsatte jag med, ordagrann mening från det smset "Har du med dig sakerna de tagit med sig hem nu när det är du som kommer?". Personen svarade att det hade hen inte hört något om, men att hen skulle kolla med dom imorgon. Svarade med ett "Jättebra!". På söndagen var grejerna fortfarande kvar och fick aldrig någon info om att de inte skulle komma på avtalad dag eller att det var några bekymmer. Slängde iväg ett SMS på söndagen om att grejerna fortfarande var kvar? Och fick till svar att modern skulle ordna schabraken (vilket jag även skrev om veckan innan till henne men som hon valde att utelämna till personen som skulle komma). Sedan dess har jag nu inte hört något, detta var som sagt i början/mitten av feb.
Så att jag skulle ha nekat någon stämmer inte. Det är ett val de själva gjort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
3 986
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 572
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp