Hur hantera saker som ej hämtas?

Det kan tillämpas då TS hyr förvaringsutrymme(ingår i stallhyran) och har sedan förvarat medryttarens saker mot ersättning/medrytteri och då gäller det samma regler, medryttaren "hyr" häst och utrymme för sina saker av hästägaren, vilken betalning som används är ovidkommande.

Även om nu förhållandena var så som du trodde så håller jag inte med dig.

Min bedömning är att man inte ens med god vilja kan komma förbi portalparagrafens fyra krav om 1) hus eller del av hus - en lokaliserad plats med exklusiv nyttjanderätt 2) som är begränsat i tiden 3) för vilken vederlag utgår (har vederlag utgått har det vara för att nyttja hästen) 4) som skett genom avtal, JB 12:1.
 
Nejnej, jag har hästarna hemma! :o Men likväl väldigt dåligt med utrymme. @BeastieBabe

Än bättre, då är det du som är "hyresvärd" och har upplåtit plats till medryttarens saker som en del utbytet av medrytteritjänster, när du sedan sagt upp medrytteriet och uppmanat medryttaren att hämta sina grejer redan första gången direkt efter uppsägningen så räknas det från detta datum.
Nu verkar det som att detta är mer än 3 månader sedan och du vill ju helst bli av med sakerna så skriv i det rekommenderade brevet att du visa välvilja och ger dem 14 dagar på sig att avhämta sakerna innan de tillfaller dig.


Jag sitter lite i en liknande sits på anläggningen där jag har min häst, loftet ska rensas och det ligger väl 3-5 ton övergivna saker där då det är 30 uthyrningsbara boxar och vissa saker har nog legat där 10 år.. Våran lösning blir att allt övergivet packas i säckar och datummärks och läggs undan 6 månader, sedan får ridskolehästarna allt.. Jag jobbar på hyresbolag och har hållit i ett antal förrådsrensningar, vissa med tråkig utgång där jag hittat massa fotoalbum med massor av barn och familjebilder med namn och allt, ringt upp den gamla hyresgästen och fått till svar att det ska bara kastas..
 
Även om nu förhållandena var så som du trodde så håller jag inte med dig.

Min bedömning är att man inte ens med god vilja kan komma förbi portalparagrafens fyra krav om 1) hus eller del av hus - en lokaliserad plats med exklusiv nyttjanderätt 2) som är begränsat i tiden 3) för vilken vederlag utgår (har vederlag utgått har det vara för att nyttja hästen) 4) som skett genom avtal, JB 12:1.

Nyttjande av häst och plats för utrustning har ingått i avtalet, detta vet vi eftersom att medryttaren har tillåtits ha utrustning på anvisad plats och genom att värden har uppmanat till att utrustningen skall avhämtas efter uppsagt avtal.
Om avtalet upphävs fullständigt upphör både nyttjanderätten av hästen och förvaring av utrustning.

Det är samma som gäller som för hyresavtal av bostad, förvaringsutrymmena skall även dessa tömmas efter upphört avtal och då gäller det alla för allmänheten otillgängliga utrymmen där hyrestagare kan förvara lösöre. (gäller även cykelrummet som inte är exklusiv nyttjanderätt)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 653
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
3 985
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 570
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp