Hur hinner ni med?

Piquer

Trådstartare
Finns säkert en hel del sådana här trådar, men jag kör en till.

Ni med fler hästar än 1-2 st, hur hinner ni med? Hur mycket rider ni era hästar, medryttare? Ålder, vad gör ni med era hästar, vad jobbar ni med, familj, barn?
 
Jag hinner inte med...

2 hästar i full träning
2 sällskapshästar som jag hjälper brorsbarnen med.
Heltidsjobb
Inga egna barn

Har eget stall med mycket hjälp av min mor som sköter sysslor i stallet. Bukar inte vara hemma förrens unt 21-22 på kvällarna så det gäller tt ha en förstående sambo även m han inte har det minsta intresse av hästarna. Han förstår det och supportar det men inget eget. :)

Min mor rider ibland med mig på en sväng i skogen för sällskap och lite motion
 
Jag har iofs bara två hästar, varav den ena är unghäst, men jag har haft två vuxna. Lösdrift gör sitt, jag kan göra det tunga som tar tid på helgerna (mocka hage, hämta hö/halm osv).
 
Finns säkert en hel del sådana här trådar, men jag kör en till.

Ni med fler hästar än 1-2 st, hur hinner ni med? Hur mycket rider ni era hästar, medryttare? Ålder, vad gör ni med era hästar, vad jobbar ni med, familj, barn?

Allt beror på hur mycket tid man lägger på annat än själva ridningen. Stallskötsel, resor till och från jobbet och/eller stallet, renovering, fika på stan, tv-serier osv. Jag har precis sålt min ena tävlingshäst och har nu bara en som rids (men äger 3 till varav en ska ridas in till hösten och såsmåningom bli tävlingshäst han också) då jag är gravid med andra barnet. Trots två hästar i tävlingskondition, barn, man, gård, heltidsjobb (kontorstider) så upplever jag att jag har mer fritid än kompisen med en (ej fullt igång) häst, medryttare, hyresrätt och deltidsjobb.
 
Man får tar sig tid och prioritera. Vet inte när jag kollade på tv sist exempelvis. Men sommartid är ju inga problem, mina hästar går ute dygnet runt nu vilket minimerar stallskötseln åtminstone:up: Har en tävlingshäst, en sällskapspensionär och en unghäst. Inga medryttare.
 
Jag hinner inte med allt som jag skulle vilja göra.... Har just nu två tävlingshästar, ett avelssto och ett föl på 7 veckor. Eget stall, heltidsjobb, hund, katt och en snäll man som gillar hästar (han har även en egen häst). Inga barn.

Jag är i vanliga fall hemma från jobbet vid 5-6 tiden, och håller på i stallet från dess tills rundt 11 på kvällen.... Tävlingshästarna rids typ 5 dagar i veckan, ibland 6 men det är sällant jag hinner. Är nog oftare att det blir 4, tyvärr. Har en kompis som kommer och rider ut med mig ibland på ena hästen.

Måste dock tillägga att jag från naturens sida inte är en särskild snabb/effektiv person... :p Så det skulle nog gå att vara mycket effektivare än vad jag är!
 
Har tre hästar och nu när bara två hålls igång har jag hur mycket tid som helst. Den tredje är inne på sin sista sommar och jag har tankar på att köpa föl/unghäst sedan. Funderar lite på att kanske vänta ett tag och spara ihop mer pengar för att kunna köpa en mer lovande häst.

Nu när två är igång blir det oftast att jag rider en per dag, tidigare brukade det bli träning med två per dag så att alla tränades två dagar i rad och vilade den tredje. Jag har inga krav på att hinna göra något särskilt annat än innan tävling eller intensiv kurshelg, då vill jag ha tränat ordentligt innan för att få ut så mycket som möjligt av tävlingen/kursen. Jag jobbar heltid och har hästarna hemma.

Jag tycker att hästträning är roligare än anläggningsskötsel så jag har lösdrift, fri tillgång på grovfoder, dubbla vinterhagar och annat som minimerar arbetsinsatsen. Ingen medryttare annat än att någon kompis sporadiskt följer med ut på en tur. Jobbar heltid som lärare vilket gör att jag i perioder har mycket fritid och i andra perioder nästan ingen fritid, men nu har jag lov :D
 
Jag har tre hästar, två går på lösdrift nu, men till hösten ska dom också stallas in.
En tränas regelbundet, en ska igång efter skada och den tredje ska börja köras regelbundet (unghäst som är sen i utvecklingen).
Unghästen har fått stå tillbaka lite av flera anledningar, omognad, min tidsbrist och min brist på ork.
Men jag tar det med ro, jag har häst för att det ska vara roligt, inte för att känna att jag MÅSTE göra saker "bara för att". Hästarna får allt dom behöver och lite till, unghästen lider inte av att skrota i hagen ett år till, den som varit skadad mår absolut inte dåligt av att vila i hage ett tag till. Den som tränas regelbundet mår inte bra av att bara skrota i hagen, men nöjer sig lika bra med en promenad i grimma och grimskaft som en körtur.
Vad jag försöker komma fram till är väl att man får prioritera, vissa dagar/veckor/månader kanske man bara hinner och orkar med det basala med hästarna, andra perioder har man hur mycket inspiration och ork som helst och motionerar hela högen varje dag. Viktigt tror jag är att man måste tillåta sig att känna att "idag orkar jag verkligen inte rida" och bara mocka och pussa på hästen.

Underlätta stallarbetet är bra också. Under vinterhalvåret försöker jag t.ex. packa så mycket höpåsar som bara är möjligt när jag hinner och orkar. Så har jag kanske en vecka då jag inte behöver packa höpåsar alls.
Permanentbädd i boxarna underlättar för mig enormt, går mindre strö (mindre tid går till att kärra spån), går snabbare att mocka och färre vändor med skottkärran till gödselstacken.
Det kan tyckas som småsaker, men när man har en dag då ork och inspiration lyser med sin frånvaro känns det bättre att veta att man behöver gå en vända till gödselstacken istället för tre och att höpåsarna är packade.

Jag har ingen medryttare nu, utan jag och stallkompisen hjälps åt med varandras hästar. För mig blir det bara ett stressmoment att ha medryttare, jag har haft för många som fullständigt skiter i det som är bestämt..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 391
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp