Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Ja typ.
Nä, men jag ser liksom ingen poäng. Då räkningar kommer så betalar jag dem. Varför ska jag sitta och fundera på en avloppsräkning som kommer om tre månader?
Ja men jag får ju inte mera pengar på kontot bara för att jag får en räkning jag vet om på förhand ? Det är det jag inte fattar. Jag får in x pengar i månaden. Kommer en räkning på y pengar så måste jag ju betala den.
Om man känner till ungefär vilka utgifter som kommer att komma under året så vet man ju hur mycket man har att röra sig med varje månad och minskar risken att inte kunna betala.

Exempelvis kanske man vet att man måste byta kamrem på bilen för ca 15.000kr inom ett år, om man då inte har en buffert som täcker det behöver msn finna en lösning på hur man ska kunna lägga undan i snitt 1250kr/mån fram tills dess. (Om man inte har en trygg buffert)

Då får man se på vad man kan dra ned på, och om det hjälper eller om man måste sälja något, eller skaffa sig större inkomster. Kanske inte ha abonnemang både Netflix, HBO och Spotify hela året osv.

Om man redan dragit ner på alla onödiga utgifter så är det ofta matposten som behöver ändras. Att laga från grunden är ofta billigast, och att göra storkok och att välja att äta soppa eller gröt till middag minst en dag i veckan sparar också pengar.

Min inkomst är ganska konstant, och om jag har en ungefärlig budget som jag räknat ut utifrån ungefärliga utgifter under året inklusive utgifter för resor jag vill göra, eventuella tävlingar, kurser osv, plus ungefär hur mycket jag vill lägga på nöjen/månad så vet jag hur mycket jag behöver lägga undan varje månad för att ha råd. Och vad som blir över av det som kan bli sparande eller mer spontana inköp.

Jag bokför inte mina köp och utgifter längre, men har historiskt tagit en månad då och då där jag stämmer av hur mycket som går till mat.

Annars är mitt system att jag när jag får lön direkt sätter undan mitt viktigaste sparande från nya lönen så att det inte går åt, och fördelar de eventuella pengar som fanns kvar från förra lönen på olika sparkonton.

Ni som budgeterar hårt, förutsatt att ni inte gör det för att ni måste för att få pengarna att räcka till slutet av månaden, utan kan spara varje månad.
Hur reagerar ni när det kommer roliga oväntade utgifter? Typ, kompis frågar om ni vill komma med på teater/konsert etc - kostnad 500kr +resa och typ äts ute eller ett par öl?
Dejt med tillhörande kostnader? Håller stenhårt på fickpengen?
Om det blir större nöjesutgifter en månad än jag räknat med så jämnar det ut sig med att jag inte har lika höga nöjesutgifter varje månad. Blir det mer utgifter en månad än jag hade räknat med så går det ut över det jag hade räknat med att spara.

Jag har inte en så stor buffert som jag skulle vilja, så jag är ganska noga med att hålla nere onödiga kostnader, köper tex inte bara öl och vin när jag är ute, utan varvar med alkoholfria (oftast mycket billigare) alternativ. Jag är ju fortfarande ”med” och är social.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 101
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 115
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp