Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Petruska

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.

Det beror väl på, men för mig innebär budgetering att jag ser över vilka kostnader jag har. Hur mycket de fasta kostnaderna är (som jag inte kan göra mycket åt), de rörliga (som jag kan avsluta, ändra eller försöka dra ner på om det behövs) och de som är till "nöjen". Om jag har ett sparmål utöver det vanliga kan jag ju här fundera på vart jag kan dra in, vad sparmålet är och vilka eventuella uppoffringar jag kommer behöva göra eller hur lång tid det tar. Att ha koll på och föra in vart mina pengar tar vägen gör i alla fall mig mycket mer medveten och noggrann med mina pengar. Vilket i sin tur har hjälpt mig att göra mer medvetna val, kunnat spara mer och framförallt vet jag vart pengarna tar vägen. Ibland tycker jag att pengar bara försvinner. Så är det ju självklart inte men känslan är den, då hjälper det att se över vart de tar vägen och se vad man kan göra åt saken!
 
Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.
Det hjälper ju med att skapa en medvetenhet om vart pengarna tar vägen. Att du tänkt efter innan och kanske tänker till en extra gång innan du drar kortet i butiken. Att du vet att 2000 kronor ska gå till mat och att mer pengar inte finns eftersom de ska gå till sparande/kläder/transport etc. Att du då inte handlar oxfilé för 1000 kronor tre gånger den månaden.

Jag antar ju också att de som har en budget att följa också följer upp denna regelbundet. Då blir det en större förståelse för var de pengar som "bara försvinner" tar vägen. Jag kanske vet att kaffe från Pressbyrån är en onödig och dyr utgift, men jag kanske inte är medveten om att jag faktiskt spenderar 1200 kronor i månaden på just den posten. Den medvetenheten får jag i och med att alla siffror sätts på pränt. Och den medvetenheten gör att jag kan omprioritera mina utgifter.

Jag tänker alltså att genom att ha en budget blir en mer medveten om hur pengarna ska räcka och hur de ska fördelas för att räcka så långt som möjligt. Men att själva budgeten i sig själv förhindrar att jag överskrider den är ju inte möjligt. Det är ju snarare en effekt av budgetering och planerande att ens medvetenhet och därefter ens handlingar påverkas tänker jag.
 
Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.

Alltså, förutsättningen för att en budget ska vara hjälpsam är ju att du håller den också :D
 
Alltså, förutsättningen för att en budget ska vara hjälpsam är ju att du håller den också :D
Jo. Det fattar jag ju. Trots allt. Men hur? Jag kan bestämma att tex äta billigare en period, men ett belopp att hålla känns svårt. Vad ska jag dra till med? Och vad betyder det i praktiken sen?
 
Jo. Det fattar jag ju. Trots allt. Men hur? Jag kan bestämma att tex äta billigare en period, men ett belopp att hålla känns svårt. Vad ska jag dra till med? Och vad betyder det i praktiken sen?

Disciplin och/eller motivation helt enkelt. Jag har exempelvis bestämt mig för att jag spar pengar för att kunna köpa en stuga, och för att kunna göra det vid en viss tidpunkt i framtiden så måste jag spara X kronor i månaden. Alltså sätter jag undan den summan varje månad efter att alla räkningar är betalda. Då har jag en liten pott kvar på kontot som delas upp i "mat" och "nöjen, shopping mm". Jag bestämmer mig helt enkelt för att jag anser att det är rimligt/värt att äta för X antal kronor i månaden så då för jag över det till ett eget kort som bara används för just mat och hushållsartiklar. Så handlar jag i mataffären så använder jag det kortet, och är jag ute på en AW eller shoppar så använder jag det kortet som lönen kom in på för där ligger ju enbart den potten kvar.

Sen får man hålla koll helt enkelt. Märker jag att det gått åt mycket pengar på matkortet första veckan så får jag äta billigare nästa vecka. Tar pengarna på matkortet slut så får jag helt enkelt skippa nöjen och shopping sista veckan och handla mat på det kortet. Det viktiga är inte uppdelningen mellan dessa poster utan att sparkontot förblir orört. Vissa månader drömmer jag om stugan och då känns det enklare att lägga undan (motivation) och andra månader känns det trist att spara och långt bort till utdelning, så då får man ta fram disciplinen.
 
Kan nog förstå hur petruska tänker.. äter man så billigt som man kan/vill göra och hela tiden gör medvetna val angående det så spelar det ine så stor roll hur mycket man "får" äta för. Budget kan ju även leda till att man gör av med mer pengar eftersom det bara behöver passa i budgeten och inte nödvändigtvis vara situationsanpassat.
 
Kan nog förstå hur petruska tänker.. äter man så billigt som man kan/vill göra och hela tiden gör medvetna val angående det så spelar det ine så stor roll hur mycket man "får" äta för. Budget kan ju även leda till att man gör av med mer pengar eftersom det bara behöver passa i budgeten och inte nödvändigtvis vara situationsanpassat.

Situationsanpassat för mig innebär i princip alltid att jag överskrider budgeten :D Det finns alldeles för mycket lockelser och skulle jag "ta det som det kommer" skulle det sina i kassan. Nu hoppar jag över att köpa take away från den där restaurangen på vägen hem från jobbet och köper spagetti i stället, och tackar nej till några inbjudningar i månaden som innebär kostnader just p.g.a av att hålla budget. Om ett snålt leverne faller sig naturligt så behövs ju inga restriktioner.
 
Jo. Det fattar jag ju. Trots allt. Men hur? Jag kan bestämma att tex äta billigare en period, men ett belopp att hålla känns svårt. Vad ska jag dra till med? Och vad betyder det i praktiken sen?
Steg ett är att ta reda på hur mycket pengar du gör av med och på vad i snitt/månad. När du vet det så ser du om (du tycker att) någon post är orimligt stor och om du lägger mer pengar än du hade önskat på något. Har man ingen aning om vad som är rimligt så har Google svar på vad som tex är en genomsnittlig matbudget/månad beroende på hur många man är i hushållet. Sen provar man vad man själv tycker är rimligt att hålla sig till.

Att göra upp budgetar handlar ju mycket om att se vad pengarna går till och att få översikt över sin ekonomi.

Man blir medveten om vilka poster som drar iväg som man eventuellt kan dra ner på.
 
Jag är en ganska impulsiv person :angel: men jag har ändå en hyfsat klar bild av mina fasta kostnader. Jag har en månadsbudget där jag har automatisk överföring till kortsiktig buffert, långsiktig buffert, samt ISK. Fasta kostnader har jag på autogiro. Har också ett resekonto där jag fyller på ett par tusen varje månad. Pga paranioa för jag också över lite till mitt skattekonto. Matpengar går över på ett matkonto där jag har ett kort kopplat till just matkostnader. Det som sen blir över delar jag upp veckovis och ger mig själv "veckopeng" för diverse onödiga nöjes-relaterade utgifter. Just "veckopengen" fungerar bra för mig som är lite impulsivt lagd ;)
 
Tillägg:

Jag hjälps mycket av att ha flera konton till olika ändamål. Tex bostadskonto, matkonto, buffertkonto, resekonto. På så sätt separerar jag utgifterna och får en klar bild av vad jag lägger på vad.
 
Steg ett är att ta reda på hur mycket pengar du gör av med och på vad i snitt/månad. När du vet det så ser du om (du tycker att) någon post är orimligt stor och om du lägger mer pengar än du hade önskat på något. Har man ingen aning om vad som är rimligt så har Google svar på vad som tex är en genomsnittlig matbudget/månad beroende på hur många man är i hushållet. Sen provar man vad man själv tycker är rimligt att hålla sig till.

Att göra upp budgetar handlar ju mycket om att se vad pengarna går till och att få översikt över sin ekonomi.

Man blir medveten om vilka poster som drar iväg som man eventuellt kan dra ner på.


Jag funderar starkt på att göra någon form av såna där förtydligande lådor a la budgettavla, som Lyxfällan gjorde åt någon ung person för att denne skulle få koll på var pengarna skulle gå. Den personen blev väldigt hjälpt av det och verkade behålla de lådorna efteråt med.
 
Tillägg:

Jag hjälps mycket av att ha flera konton till olika ändamål. Tex bostadskonto, matkonto, buffertkonto, resekonto. På så sätt separerar jag utgifterna och får en klar bild av vad jag lägger på vad.

Det har jag med, räkningskonto, klädkonto (nöjen med lite), fillers-konto, sparkonto, lönekonto, matkonto. Har iaf hyfsad koll, äter dock ute alldeles för mkt = går såå mkt pengar på det. Tjänar bra och sparar bra men spenderar bra också, funderar på att ta 2-3 månader och spendera noll och spara aaaaallt. Kommer aldrig klara :rofl:

Det enda 2-3 månaders noll-spenderande skulle göra är att jag hetsköper allt jag vill ha innan så att jag inte behöver avstå något, så då fyller det ju ändå ingen funktion med några såna månader.
 
Jag hjälps mycket av att ha flera konton till olika ändamål. Tex bostadskonto, matkonto, buffertkonto, resekonto. På så sätt separerar jag utgifterna och får en klar bild av vad jag lägger på vad.

Har du olika kort då till olika konton? Eller hur funkar det praktiskt när du ska betala för resor, mat och kläder?
 
Min budget består i att jag vid löning för över pengar till olika konton. Bilbuffert, sparande, tankkort och betalar räkningar. De pengar som är kvar på kortet får jag spendera. Det som är kvar på kortet vid nästa löning flyttas till sparkonto också.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag är antagligen bottenlöst obildbar. Och jag vill verkligen inte sabotera någons försök att få ordning på sin ekonomi. Men. Det här med budget. På vilket sätt hjälper en budget till med att man håller budgeten, så att säga?

Missförstå mig rätt, jag gör inte av med pengar som jag inte har, men jag fattar bara inte grejen med en budget. Hur hjälper det. Om jag sätter ett belopp för mat, tex, och så gör jag ändå av med det beloppet på tre veckor visar det sig - hur kan en budget förhindra det?

Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.
Jag har gjort budget sedan gymnasietiden, så i mer än 40 år. Eftersom jag oftast varit ensam familjeförsörjare med 3 barn och 3 hästar så får budgeten mig att vara extra uppmärksam på ekonomin. Denna och nästa månad är extremt tajta hos mig, extra räkningar för foder och vetrinär och (husreparationer på sparpengarna). Det blir precis nätt och jämt matpengar över men ibland får man leva på frysen. Jag skriver upp alla månadens utgifter och så vill jag helst ha 1200 per vecka för mat och bensin för två personer (nu bara 2 personer i hushållet) Jag gillar att göra budget och jag gillar ekonomi. Men jag skulle gärna velat kunna spara också, det går bara inte just nu.
 
Jag är en ganska impulsiv person :angel: men jag har ändå en hyfsat klar bild av mina fasta kostnader. Jag har en månadsbudget där jag har automatisk överföring till kortsiktig buffert, långsiktig buffert, samt ISK. Fasta kostnader har jag på autogiro. Har också ett resekonto där jag fyller på ett par tusen varje månad. Pga paranioa för jag också över lite till mitt skattekonto. Matpengar går över på ett matkonto där jag har ett kort kopplat till just matkostnader. Det som sen blir över delar jag upp veckovis och ger mig själv "veckopeng" för diverse onödiga nöjes-relaterade utgifter. Just "veckopengen" fungerar bra för mig som är lite impulsivt lagd ;)

Jag har sedan många år tillbaka något slags system med ett konto för räkningar, dit jag för över samma belopp varje månad. Det beloppet är ungefär genomsnittet av vad mina räkningar går på per månad. Ibland blir det ett underskott där så jag får fylla på, och ibland blir det ett litet överskott som jag då raskt nallar av. Det är rätt mycket pengar som går dit: stallkostnad, csn, hovslagare, försäkringar osv. (Under- resp överskott handlar om kanske 2-3000 som mest, och rätt sällan, så det är inga fantasisummor.)

Och jag är också paranoid när det gäller skatt, så jag har ett konto som heter "skatt och moms" där jag fyller på.

Och så har jag ett konto dit jag stoppar det jag kallar mina "extrainkomster" (ingen direkt logik i detta, men jag vet alltid om en inkomst är "ordinarie" eller "extra"). De pengarna går mestadels till resor, och även till andra lite större inköp, tex om jag skulle behöva en ny sadel.

Sen är resten, tja, resten. Mat, kläder, fika, smått och gott. Jag har nog haft ungefär samma vanor så pass länge att det brukar gå ganska exakt jämnt upp.

Det har det gjort i hela mitt liv, även med betydligt mindre inkomst och betydligt större försörjningsbörda än jag har nu.

Jag har aldrig riktigt fattat hur en budget skulle påverka det hela?
 
För mig låter det som att du redan har en budget eller ett system för hur du hanterar dina inkomster och utgifter @Petruska :) Du verkar ju ha en bra överblick liksom. Det behöver ju inte vara att du sitter med en exel budgetfil och för in varje grej liksom.
Jag tänker att huvudsaken att man har en buffert så är det ju inget som hindrar att man konsumerar upp och "lever" upp sina inkomster? Personligen vill jag gärna ha ett par hundra tusen på ett buffertspar, i trygghetssynpunkt. Tex om jag måste köpa nytt kylskåp, vill renovera något, jag blir av med jobbet, blir sjuk eller liknande. Plus att jag vill ha ett långsiktigt sparande inför pensionen som går över månadsvis. I övrigt är jag med dig på att det är viktigt att leva i nuet, unna sig god mat och resor odyl.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 103
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 116
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp