Hur hjälps er ekonomi av att budgetera? (utbruten från Ansöka om lån)

Ni som budgeterar hårt, förutsatt att ni inte gör det för att ni måste för att få pengarna att räcka till slutet av månaden, utan kan spara varje månad.
Hur reagerar ni när det kommer roliga oväntade utgifter? Typ, kompis frågar om ni vill komma med på teater/konsert etc - kostnad 500kr +resa och typ äts ute eller ett par öl?
Dejt med tillhörande kostnader? Håller stenhårt på fickpengen?
Då hänger jag på eftersom jag har pengarna! :D
 
Ni som budgeterar hårt, förutsatt att ni inte gör det för att ni måste för att få pengarna att räcka till slutet av månaden, utan kan spara varje månad.
Hur reagerar ni när det kommer roliga oväntade utgifter? Typ, kompis frågar om ni vill komma med på teater/konsert etc - kostnad 500kr +resa och typ äts ute eller ett par öl?
Dejt med tillhörande kostnader? Håller stenhårt på fickpengen?
Har aldrig gått på varken teater eller konsert :o Men vilja verkligen göra något finns det pengar att ta av.
 
Jo fast alla kanske inte har pengar över alls och för alla jämnar det inte ut sig heller. Du har ju ändå något slags budgettänk eftersom du har kvar pengarna till en större räkning. Alla tänker inte så. Eller har ens möjlighet att göra så.
Men hur kan det då hjälpa? Om de aldrig får pengar över och de kommer en stor räkning. Så har de helt enkelt inte råd oavsett.

KL
Alltså jag har ett hum över vad mitt liv kostar i snitt per månad och de pengarna läggs undan. Min fråga var alltså att vet folk om att den sjuttonde i fjärde får jag en elräkning? Och den tredje i sjunde kommer del två av bilförsäkringen. Jag vet ju att jag har x gånger försäkring på sammanlagt y pengar men exakt när de kommer har jag inget hum om.

Och jag har ingen oro över glömda räkningar eftersom allt kommer automatiskt och elektroniskt.
 
Men hur kan det då hjälpa? Om de aldrig får pengar över och de kommer en stor räkning. Så har de helt enkelt inte råd oavsett.

KL
Alltså jag har ett hum över vad mitt liv kostar i snitt per månad och de pengarna läggs undan. Min fråga var alltså att vet folk om att den sjuttonde i fjärde får jag en elräkning? Och den tredje i sjunde kommer del två av bilförsäkringen. Jag vet ju att jag har x gånger försäkring på sammanlagt y pengar men exakt när de kommer har jag inget hum om.

Och jag har ingen oro över glömda räkningar eftersom allt kommer automatiskt och elektroniskt.
Jag är precis som du! Typ "är det i augusti jag ska betala försäkring på bilen? Oklart!" :p men jag lägger undan extra varje månad och kan ta av dom. Men oftast räcker det med "ojdå! Nu får jag vara sparsam kommande månad".
 
Men hur kan det då hjälpa? Om de aldrig får pengar över och de kommer en stor räkning. Så har de helt enkelt inte råd oavsett.

KL
Alltså jag har ett hum över vad mitt liv kostar i snitt per månad och de pengarna läggs undan. Min fråga var alltså att vet folk om att den sjuttonde i fjärde får jag en elräkning? Och den tredje i sjunde kommer del två av bilförsäkringen. Jag vet ju att jag har x gånger försäkring på sammanlagt y pengar men exakt när de kommer har jag inget hum om.

Och jag har ingen oro över glömda räkningar eftersom allt kommer automatiskt och elektroniskt.

Snarare att elräkningen kommer månad x, y och z. På samma vet som jag vet att bolånet dras mars, juni, september och december. Det är sak samma för mig då det dras från ett servicekonto där det finns pengar så de kan dra ett helt år utan tillskott. Men jag vet ändå när det dras. Att villa och hemförsäkringen kommer i december och så vidare. Bilskatt mm lär jag mig aldrig (men än minns jag det är november)

Sen vad man gör med vetskapen är en sak men förvånad om man lyckas låta bli att lära sig alt förtränga när stora räkningar kommer, särskilt som det brukar vara regelbundna enligt något förutsägbart intervall (kvartal, halvår, årsvis)

Villaförsäkringen är på 7000 kr så en sån räkning är sådär kul att ”bomma” särskilt i december. Sen tänker jag inte ”jag måste spara till villaförsäkringen” varje månad men jag har anpassat det månatliga sparandet till att täcka även den. Och håller koll så jag inte nallar under en viss nivå av sparandet ens om kostnader skenar (typ en veträkning i veckan ett par månader)

Jag har helt okej inkomst men höga fasta utgifter och ojämna så viss koll krävs annars blir det lätt jobbigt.
 
Jag är uppvuxen med en ensamstående förälder som jobbat deltid, pluggat och varit arbetslös under min uppväxt. Det påverkar mig idag som vuxen, vilket gör att jag vill ha extrem koll på mina utgifter. Då det inte fanns pengar när jag var liten.
 
Jag behöver ingen formellt uppställd budget i Excel... men jag har ordentlig koll på den ändå. Jag vet ganska exakt mina kostnader varje månad som måste ut (lån, el osv).

Det som inte går åt till fasta kostnader eller löpande som mat går in på sparkontot.
 
Men var kommer pengarna ifrån då? Eller måste du jobba extra för sådana extraräkningar?

(mvh går +-0 varje månad)

Edit nu känner jag att jag är inne på samma spår som @Petruska dvs jag hade använt varken mer eller mindre av att veta om alla räkningarna på förväg. Mina pengar räcker till det de räcker oavsett. En budjetti hade liksom inte spelat någon roll

Mer att om jag vet att en dyr bilräkning kommer nästa månad köper jag inte en resa denna månaden utan sparar till bilräkningen istället.

Jag lever lite för mycket i nuet så behöver budget för att påminna mig om vart pengarna egentligen ska gå ;)
 
Poängen är väl att man gör vad man själv vill göra med sin inkomst.
För de flesta ökar utgifterna i samband med högre inkomst.
Jag sparar mer nu än jag var student. Men inte pga minskade utgifter. Utan pga högre inkomst.
Det kanske är din poäng. Min fråga, som trots allt är trådstarten, handlar om vad en budget skulle fylla för funktion i en privatekonomi.
 
Steg ett är att ta reda på hur mycket pengar du gör av med och på vad i snitt/månad. När du vet det så ser du om (du tycker att) någon post är orimligt stor och om du lägger mer pengar än du hade önskat på något. Har man ingen aning om vad som är rimligt så har Google svar på vad som tex är en genomsnittlig matbudget/månad beroende på hur många man är i hushållet. Sen provar man vad man själv tycker är rimligt att hålla sig till.

Att göra upp budgetar handlar ju mycket om att se vad pengarna går till och att få översikt över sin ekonomi.

Man blir medveten om vilka poster som drar iväg som man eventuellt kan dra ner på.
Exakt såhär är budget för mig, inte att man inte får lägga mer än x kronor på mat i månaden (även om jag förstår att många har en sådan budget och varför de har det). Jag fixar inte att bli låst av att något inte får kosta över en viss summa, däremot kan jag bromsa inköp genom att jag ser kostnaden som orimlig. Så visst, till viss del har jag väl en slags budget - jag vet vilka utgifter som finns och drar ner på dem när jag anser att de är orimligt stora. Men jag låser mig inte inte i en viss summa på mat t.ex. Min man är f.d kock, han får köpa vad han vill till vilket pris han vill, för det är hans intresse. Dock har vi det bra ställt eftersom vi är barnfria och har små utgifter, sparar en lön och lever på den andra.
 
Håller helt med om det.
Samma med "nödvändigheter".
Jag använder orden bara för att diskussionen i övrigt här utgår så mycket från dem.

Tycker det försvinner att det är val och prioriteringar i allt hela tiden. Låter som vissa utgifter är naturgivna på något sätt. Och det beror så mycket på omständigheter vad som är mer och mindre viktigt framför annat för olika människor.

Jag tror vi pratar lite förbi varandra för det mycket är samma prioriteringar vad pengarna ska användas till och inte som vi gör. Men efter olika tankemodeller. Och en del gör budgeten explicit på papper. Mendan en del (som du och @monster1 tror jag) har vad jag skulle kalla en budget. I form av mental översikt och prioriteringsprinciper fast men identifierar inte det som en "budget-funktion".
Så alla som har någorlunda koll på sin ekonomi har en budget?
 
Nu är det du som är dömmande.
Snarare att man behöver inte ha koll. En månad kanske man köper en kamera för 12k och då sparar man endast 6k . Nästa månad handlar man inget alls utom det nödvändiga och sparar 18k. Känns det nödvändigt att göra en budget då ? Det kommer alltid in pengar på sparkonto.

Nej. Jag var inte ett dugg dömande. Det var nämligen mig själv jag utgick från när jag skrev. Ja, jag vill ha koll. Men jag behöver inte ha det. Jag hade kunnat välja leva här och nu men har valt att inte göra det.
 
Ni som budgeterar hårt, förutsatt att ni inte gör det för att ni måste för att få pengarna att räcka till slutet av månaden, utan kan spara varje månad.
Hur reagerar ni när det kommer roliga oväntade utgifter? Typ, kompis frågar om ni vill komma med på teater/konsert etc - kostnad 500kr +resa och typ äts ute eller ett par öl?
Dejt med tillhörande kostnader? Håller stenhårt på fickpengen?

Stannat hemma. Då jag budgeterar hårt är det av en anledning (mest när vi ska köpa något dyrt) och väljer bort sådant. En vanlig månad hade jag kunnat hänga med.
 
Nej. Jag var inte ett dugg dömande. Det var nämligen mig själv jag utgick från när jag skrev. Ja, jag vill ha koll. Men jag behöver inte ha det. Jag hade kunnat välja leva här och nu men har valt att inte göra det.
Men varför kan du inte ha koll utan en budget ? Har du så mkt olika småutgifter att det svårt att hålla koll i huvudet ?
 
Men varför kan du inte ha koll utan en budget ? Har du så mkt olika småutgifter att det svårt att hålla koll i huvudet ?

Varför skulle jag vilja ha koll utan budget? Ser ingen anledning. Jag tycker det är kul att se pengarna växa på banken när jag sparar åt något speciellt. Jag pratar inte om min privata ekonomi här så kommer inte rabbla upp en lista på mina utgifter, men jag vet vilka de är.
 
Varför skulle jag vilja ha koll utan budget? Ser ingen anledning. Jag tycker det är kul att se pengarna växa på banken när jag sparar åt något speciellt. Jag pratar inte om min privata ekonomi här så kommer inte rabbla upp en lista på mina utgifter, men jag vet vilka de är.
Men ser du inte pengarna växa på banken om du inte lägger upp en budget då ?
I så fall har du ju inte koll...
 
Jag tror inte riktigt att vi kommer komma överens här @Hero och nu ska jag hoppa i säng så jag lämnar det här vid. Du kör på ditt vis och jag på mitt, och så levde dem lyckliga i alla sina dagar!
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 097
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 108
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp